Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@07:12:59 GMT

نرخ بالا آمدگی سطح تراز آب دریای خزر بسیار کم است

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۲۹۹۸

نرخ بالا آمدگی سطح تراز آب دریای خزر بسیار کم است

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، در یک پدیده نادر قسمتی از آب دریا در ضلع غربی ساحل رادیو دریای چالوس عقب‌نشینی کرد، این خبری بود که دی ماه ۱۴۰۰ در خبرگزاری فارس مازندران منتشر شد.

پسروی آب دریای در ضلع غربی ساحل رادیو دریای چالوس به طوری  بود که سنگ‌های کف دریا نمایان شد.

این عقب‌نشینی به عرض حدود ۱۰ متر و مسافت تقریبی ۵۰۰ متر صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* این تصویر در تاریخ ۱۴ دی ماه سال ۱۴۰۰ گرفته شده است 

همایون خوشروان عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی در این‌باره با اشاره به نوسانات سطح آب دریای خزر، اظهار کرد: مقایسه و بررسی سطح آب دریای چالوس ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ و ششم خرداد ماه سال ۱۴۰۱، در می‌یابیم، با گذشت ۵ ماه سطح تراز آب دریای خزر کمی بالا آمده و ساحل قلوه سنگی به زیر آب رفته است.

وی با بیان اینکه نرخ بالا آمدگی سطح تراز آب دریای خزر که باید در ماه خرداد نسبتا بالا باشد، متاسفانه بسیار کم است، افزود: این بدان معنی است سال ۲۰۲۲ با کاهش شدید تراز  آب دریای خزر نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه خواهیم بود.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی بیان کرد: باتوجه به اینکه در ماه های اردیبهشت ، خرداد و تیر حجم خروجی آب رودخانه ولگا افزایش می‌یابد و نشانه‌های محیطی حاکی از آن است که دبی خروجی ولگا که باید در این ماه‌ها حداکثر باشد، با کاهش قابل ملاحظه ای همراه است.

* این تصویر در تاریخ ششم خرداد ماه سال ۱۴۰۱ برداشت شده است. 

خوشروان با اعلام اینکه روند پسروی آب دریای خزر با سرعت بالا ادامه دارد، تصریح کرد: با توجه به کاهش ۲۱ سانتی متری سطح تراز آب خزر طی سال ۲۰۳۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ باید انتظار ادامه روند کاهشی سطح تراز آب دریای خزر را در سال‌های پیش رو داشته باشیم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: پسروی دریا نوسانات سطح تراز آب دریای خزر سطح تراز آب دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۲۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی، در پایان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ (جداول) با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق و اصلاحات آن با ۱۴۶ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.   رئیس مجلس در پایان بررسی بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ (جداول) گفت: به دلیل اینکه در این خصوص برخی اصلاحات داشتیم لازم است که در پایان جداول رأی‌گیری نهایی شود. ما حتماً در تنظیم جداول ممکن است برای تراز جابه‌جایی بر اساس مصوبات داشته باشیم تا تراز را رعایت کنیم. این موارد به هیچ عنوان ماهیت موضوع را عوض نمی‌کند از طرفی نیز ردیف اضافه نمی‌شود.   وی ادامه داد: در داخل جداول ناترازی‌های ممکنی برای این موارد، ردیف‌ها، جداول و پیوست‌ها مدنظر باشد که هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق اجازه داشته باشد در زمانی که رفت و برگشت‌هایی که با شورای نگهبان انجام می‌شود، بتواند کار را انجام دهد. اگر در رفت و برگشت‌ها با شورای نگهبان و شورای عالی نظارت، ماهیت موضوع عوض شود حتما موضوع به صحن می‌آید و زمان آن را در نظر خواهیم گرفت.   قالیباف گفت: دولت و کمیسیون برای بحث مربوط به ردیف جدول ۷ وزارت بهداشت و درمان، با توجه به شرایط کادر درمان به ویژه پرستاران، پیشنهاد داده اند که از محل تراز جداول، ۱۰ همت از اعتبارات وزارتخانه را برای فوق‌العاده شغل پرستاران در نظر بگیرند که دولت و کمیسیون با این موضوع موافق هستند.

دیگر خبرها

  • کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر طی ۲۰ سال گذشته
  • پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس
  • موافقت مجلس و دولت با فوق‌العاده شغل پرستاران
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست