Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: شماری از اعضای کمیسیون عمران مجلس پنجشنبه گذشته در قالب کمیته‌ای ویژه برای بررسی حادثه غمبار متروپل آبادان در این شهر حضور پیدا کردند. «مجتبی یوسفی»، عضو کمیسیون عمران مجلس و عضو این کمیته ویژه در گفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره بازدید کمیسیون عمران از این حادثه می‌گوید: «ما از ۲ بُعد برای بررسی این حادثه به آبادان رفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی بحث نظارت بر خدمات‌رسانی، آواربرداری و امدادرسانی و دیگری در بحث نظارت و بررسی تخلفات رخ‌داده است .»

یوسفی در پاسخ به اینکه تاکنون چه تخلفاتی در حادثه متروپل محرز شده است، بیان می‌کند: «الان موقع امدادرسانی است و اینکه بحران زودتر جمع شود و فعلا نمی‌توان به طور دقیق در مورد تخلفات رخ‌داده صحبت کرد. گزارش‌ها باید تکمیل شود و نظرات کارشناسی مشخص شود بعد سر موقع به مردم گزارش خواهیم داد. اما آنچه که فعلا مشخص شده است اینکه خیلی راحت می‌بینیم نظام مهندسی به کرات اخطار داده ولی مسئولین محلی و شهرداری توجه نکرده‌اند و سازه‌ متروپل از همان روز اول شروع به طراحی و بعد احداث، پروانه نگرفته بوده. اینها نشان می‌دهد که ابتدائیات نظام فنی و مهندسی در این سازه رعایت نشده بود.»

با متخلفین به شدت برخورد خواهیم کرد

نماینده اهواز و باوی در مجلس در مورد برخورد با متخلفین می‌گوید: «از برنامه‌های بلندمدت کمیسیون عمران که در صحنه حادثه حاضر شده این است که کسانی که مسبب این اتفاق تلخ بودند و باعث شدند تعدادی از هموطنانمان جان خود را از دست بدهند، مورد برخورد جدی قرار بگیرند و هزینه چنین تخلفات آشکاری برای متخلفین و برخی از مدیران آنچنان گران بشود که دفعه دیگر از این اتفاقات نیفتد و درس عبرتی برای کسانی باشند که به جان مردم بی‌توجه هستند. در این راستا ما بعد از انجام بررسی‌های لازم، گزارش خود را برای رئیس مجلس و نمایندگان مجلس ارجاع خواهیم داد و بعد از آن برای برخورد با متخلفین به دستگاه قضایی انعکاس داده خواهد شد. اگر هم لازم باشد که به جهت پیشگیری از وقوع چنین حوادثی قوانین مورد بازنگری قرار گیرد آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.»

قوانین باید بازنگری شوند

عضو کمیته ویژه پیگیری حادثه آبادان  در مورد قوانین حوزه ساخت و ساز هم معتقد است که قوانین فعلی باید به روز شود. وی در این باره می‌گوید: « نکته‌ای که هست اینکه در زمان وقوع یک بحران هیجانی برخورد شود و بعد از مدتی به فراموشی سپرده شود. ما معمولا در بلندمدت برنامه‌های اصلاحی نداریم. مرتب گفته شده است باید به بافت فرسوده توجه جدی شود و نظام فنی و مهندسی به روز شود و با متخلفینی که قوانین را رعایت نمی‌کنند برخورد شود اما می‌بینیم که در سازه دیگری تکرار می‌شود. البته اینگونه نیست که در حال حاضر نشود از مجرای قانون با متخلفین یا کسانی که مقررات نظام فنی و مهندسی را رعایت نمی‌کنند برخورد کرد. اما قوانینی مانند ماده ۱۰۰ و قوانین برخورد با متخلفین در حوزه ساخت و ساز مربوط به چند دهه قبل هستند و دیگر شکی نمانده که باید به روز شوند و ما در مجلس این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.»

در آواربرداری هیچ کوتاهی‌ای صورت نگرفت

در مورد روند آواربرداری حادثه متروپل نقدهایی صورت گرفت. نماینده اهواز و باوی در مجلس که در محل حادثه حاضر بوده است، می‌گوید: «در حال حاضر مسئولین اجرایی در بالاترین سطح مثل وزیر کشور، معاونین ریاست جمهور، فرماندهان کشوری و لشگری در حال امدادرسانی شبانه‌روز هستند تا بتوانند این بحران را که برای مردم سخت و سنگین بوده با تلاش شبانه‌روزی خاتمه بدهند. بنابراین هم از نظر مدیریت و هم گسیل امکانات از سراسر کشور از همان لحظه اولیه کارهای بسیار خوبی صورت گرفت و هیچ کوتاهی‌ای صورت نگرفته اما آن چیزی که ما در صحنه دیدیم به دلیل اینکه با جان افراد در ارتباط بود، در روزهای اول خانواده‌ها نگران بودند که اگر احیانا فردی زیر آوار زنده است بتوانند آن را خارج کنند و جان او را نجات دهند. بعد از آن خارج کردن بدن‌های کسانی که زیر آوار قرار گرفتند، در اولویت است و اینجا تفاوت را با برخوردی که در برخی کشورهایی که حوادث مشابه رخ داد، دیدیم. آنها مواد منفجره گذاشتند و کل ساختمان را منفجر کردند اما اینجا دغدغه مسئولین این است که حتما این نگرانی خانواده‌ها را برطرف کنند و به خاطر این با دقت نظر بیشتری کار پیش می‌رود والا از نظر حضور میدانی و ماشین‌آلات مشکل خاصی نبود. دلیل دیگر هم به خاطر این بود که به ساختمان‌‍‌های مجاور بیشتر از این آسیب وارد نشود.»  

  

کد خبر 679551 برچسب‌ها شهرداری متروپل آبادان اعتراض - تجمع - تحصن استان خوزستان مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شهرداری متروپل آبادان اعتراض تجمع تحصن استان خوزستان مجلس شورای اسلامی کمیسیون عمران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۵۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد در واگذاری زمین و ارائه تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن، گفت: گره هایی که  توسط مردم باز می شود دولت نمی تواند آنها را انجام دهد. دولت باید زیرساخت ها را انجام دهد و خلا های قانونی را پر کند و به کمک مجلس زمینه جهش تولید مسکن با مشارکت مردم را فراهم کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از زیرساخت ها برای جهش تولید مسکن واگذاری زمین است. سختگیری های بیجا در خصوص عرضه زمین به مردم مصیبت درست کرده است. برخی از رفتارهای متناقض در حوزه ساخت مسکن مردم را سردرگم کرده است. از جهتی می گویند قانون جهش تولید مسکن اجرایی شود و از طرف دیگر سختگیری های بیجا درمورد پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و عرضه زمین به مردم دارند که همه اینها موانع است.

ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مردم جهت مشارکت فعال توان و سرمایه مردمی در حوزه ساخت مسکن در کنار عرضه زمین توسط دولت تاکید کرد: سال ، سال تولید و جهش تولید است و از طرف دیگر اگر می خواهیم جهش تولید رقم بخورد باید مشارکت مردم را داشته باشیم. اگر در کنار واگذاری زمین اقدامات حمایت مالی دولت از جمله تسهیلات بانکی داشته باشیم پروسه تکمیل می شود و من احساس می کنم اگر مردم بخواهند خودشان بدون تسهیلات وارد شوند مانع ایجاد می شود. منابع بانکها برای بیت المال و مردم است . اینکه بگوییم مردم بروند مسکن بسازند آنهایی که پول ندارند تسهیلات بگیرنددرست نیست چراکه  اقشار کم درآمدی هم  هستند که نمی توانند تسهیلات بگیرند اولا گرفتن تسهیلات ضمانت های سنگین می خواهد و زمان بر هم  است .

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به لزوم حذف موانع  خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم  به تولید جهش مسکن برسیم باید موانع پیش روی عرضه زمین به مردم و پرداخت تسهیلات بانکی به مردم را حذف کنیم. برداشتن موانع بدون اراده دولت و دستگاههای متولی ممکن نیست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • بدمستی در برابر مست عشق 
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز