Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@10:24:47 GMT

رایزنی حکومت افغانستان با ایران برای بازگشت مهاجران

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۷۱۲۸

رایزنی حکومت افغانستان با ایران برای بازگشت مهاجران

معاون وزیر مهاجران طالبان با بیان اینکه طی چند ماه گذشته ۷۰۰ هزار آواره داخلی به مناطق اصلی خود بازگشته‌اند، گفت: رایزنی‌هایی با مقامات ایران برای فراهم کردن بازگشت مهاجران به افغانستان انجام شده است.

به گزارش مشرق، خشکسالی و نبود امنیت مناسب در دولت گذشته افغانستان بخصوص در مناطق غربی سبب آوارگی هزاران خانواده شده بود، اما به دنبال تحولات اخیر، طالبان تلاش دارد تا با جذب کمک‌های خارجی ضمن کمک رسانی به این افراد، این آوارگان را به ولایات‌ خود بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این منظور، اخیرا معاون وزیر مهاجران طالبان در سفری با هدف بررسی وضعیت خانوادگان و بازدید از مرز اسلام قلعه به هرات سفر کرده است.

«محمد ارسلاح خروتی» معاون وزیر مهاجرین افغانستان گفت: وزارت مهاجرین افغانستان برای انسجام بیشتر خانواده‌های آواره داخلی و مهاجران مستقر در کشورهای همسایه، با برنامه‌ریزی در این زمینه تلاش دارد ضمن اسکان مجدد این افراد، آنها را به مناطق اصلی خود بازگرداند. 

وی ادامه داد: پس از تجاوز روسیه و آمریکا در افغانستان مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد شد که میلیون‌ها نفر یا در افغانستان آواره شدند و یا به کشورهای پاکستان و ایران مهاجر شدند، اما پس از روی کارآمدن طالبان در طول چند ماه گذشته وزارت مهاجرین توانسته تا نزدیک به هفتصد هزار خانواده را پس از کمک‌رسانی به مناطق اصلیشان اسکان دهد.

خروتی همچنین گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت مهاجرین در کنار اسکان مجدد خانواده‌های آواره داخلی، رسیدگی به وضعیت مهاجرین افغان در کشورهای همسایه بوده که در این راستا مذاکراتی با مقامات ایرانی انجام شده و قرار است برای بازگشت این مهاجران تسهیلاتی فراهم شود.

معاون وزیر مهاجرین افغانستان خاطرنشان کرد: با توجه به ممنوعیت خروج غیرقانون از افغانستان، تنها بیماران و تجار می‌توانند به خارج از کشور سفر کنند.

وی تصریح کرد: مسؤولان طالبان با مقام‌های ایرانی برای انتقال زندانیان افغان که در زندان‌های ایران هستند نیز مذاکراتی داشته و خواستار تحویل این افراد به مقامات افغانستان شده است. 

با سفر هیئت بلند رتبه وزارت مهاجرین به هرات نهاد خیریه زمانی پس از امضا تفاهم نامه­ای با مسوولان طالبان ۵ میلیون دلار کمک‌های مورد نیاز را به این وزارت تحویل داد و قراراست تا به زودی این کمک‌ها به خانواده‌های تحویل داده شود.  

فرهاد صافی مسوول هماهنگی بنیاد زمانی بیان داشت: لباس، جوراب، کفش و پتو از کمک‌هایی است که از سوی بنیاد زمانی به تازگی از آمریکا به هرات رسیده و قرار است تا این کالاها بیشتر به ولایت‌هایی داده شود که افراد نیازمند و آسیب‌پذیر در آن شناسایی شده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین حادثه متروپل قیمت هرات طالبان افغانستان آمریکا پاکستان خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت وزارت مهاجرین معاون وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۷۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده است که این گروه در نشستی با هیأت ترکمنستانی روی موضوعات مختلف اقتصادی و تجارتی گفت‌وگو کرده‌ است.

این وزارت روز جمعه، ۷ ثور از برگزاری این نشست خبر داده و گفته است در این نشست بر روی ایجاد مرکز بزرگ و مشترک لوژستیکی در تورغندی و توافق‌نامه ترانزیتی سه‌جانبه میان طالبان، ترکمنستان و قزاقستان گفت‌وگو شده است.

وزارت تجارت طالبان همچنان گفته است که در این نشست بر افزایش صادرات سنگ‌های معدنی افغانستان از جمله مرمر، آهک و سمنت تاکید صورت گرفت.

انکشاف خط‌آهن افغانستان، تسهیل انتقال نفت و گاز، رفع قرنطینه بر کالاهای صادراتی افغانستان و توسعه روابط بانکی از دیگر محورهای بحث هیأت‌های دو طرف عنوان شده است.

دو طرف همچنان بر سر برگزاری نشست سه‌جانبه میان افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان توافق کرده‌اند.

هیأتی از ترکمنستان به ریاست محمدخان چاقییف، رییس اداره ترانسپورت و ارتباطات کابینه ترکمنستان سه روز پیش به کابل آمد و طی این سفر با مقام‌های مختلف طالبان در کابل دیدار کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل