Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی احمدی گفت: این افراد در صورت بروز علایم مشکوک پس از بازگشت به کشور، حتما به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

وزارت بهداشت، دستورالعمل کشوری هماهنگ درخصوص تشخیص و پیشگیری بیماری آبله میمونی را در آینده نزدیک اعلام می‌کند؛ در حال حاضر آموزش کارکنان بهداشتی درمانی شروع شده است.

نظام مراقبت در همه بخش‌های دولتی، خصوصی، نظامی و خیریه نسبت به آموزش پزشکان و کادر بهداشت و درمان اقدام و با هوشیاری کامل هرگونه مورد مشکوک را بصورت تلفنی به مرکز بهداشت استان به شماره ۰۳۸۳۲۲۲۳۶۶۲ گزارش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون مورد قطعی از بیماری آبله میمونی در کشور و استان ما مشاهده نشده است.

خوشبختانه با زیرساخت فراهم شده برای کنترل کرونا آمادگی برای مقابله با آبله میمون وجود دارد و فعلا جای نگرانی نیست، اما برای پیشگیری از ورود این بیماری به کشور باید تمهیدات و مراقبت‌های لازم انجام پذیرد و با کنترل بیماری در مرز‌های ورودی، هموطنان هم رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

بیماری‌های واگیردار (Communicable Disease) به آن دسته از بیماری‌ها می‌گویند که در نتیجه یک عامل بیماری زا یا فرآورده‌های سمی آن به وجود می‌آید و می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از انسان به انسان، یا از حشرات و حیوانات به انسان، جانور بــه جانـور، یـا از محیط بــه انسان یا جانوران منتـقل شود.

در نظام مراقبت آبله میمونی هر فردی که دچار ضایعات پوستی، تب و بزرگی غدد لنفاوی باشد می‌تواند مشکوک به بیماری ابله میمونی باشد، اما این علایم در سایر بیماری‌ها نظیر آبله مرغان، مونوکلئوزیس عفونی، سرخک و سرخجه هم مشاهده می‌شود؛ بنابراین شرط کافی برای تشخیص این بیماری نیست و برای تشخیص دقیق بیماری باید از روش‌های تشخیصی آزمایشگاهی استفاده کرد و به شرح حال بیمار توجه کرد.

واژه محتمل (probable case) نیز به مواردی از بیمار احتمالی گفته می‌شود که فرد علاوه بر علایم بیماری باید از نظر اپیدمیولوژیک هم دارای سابقه سفر به مناطق آلوده یا تماس با فرد آلوده را هم باشد و هنگامی که با روش‌های آزمایشگاهی (تست PCR) وجود بیماری ثابت شود به آن مورد قطعی confirmed case تشخیص بیماری گفته می‌شود.

بسیاری از نکات پیشگیرانه در خصوص بیماری آبله میمونی مشابه روش‌های پیشگیری از کرونا است و در این راستا استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها و رعایت بهداشت فردی بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید

تداوم روز‌های بدون فوتی ناشی از بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری

تماس مستقیم با ترشحات تنفسی و تاولی فرد آلوده، از راه‌های انتقال بیماری است؛ ضایعات بیماری به صورت تاول‌های پوستی ظاهر می‌شود که تماس با ترشحات این ضایعات می‌تواند باعث سرایت بیماری شود؛ بنابراین درصورت مواجه با فردی که دارای زخم‌های تاولی است باید از تماس با ترشحات این ضایعات اجتناب کرد.

همچنین تماس مستقیم با ترشحات تنفسی فرد بیمار هم ممکن است باعث سرایت بیماری شود.

خوشبختانه سرایت پذیری آبله میمونی مثل کرونا شدید نیست، اما باید از نظر سلامت عمومی مراقبت جدی انجام شود تا از ورود بیماری به کشور جلوگیری کنیم و در صورت مشاهده موارد ابتلا به بیماری هم باید سریعا تشخیص داده شود تا بتوان آن را کنترل کرد.

دوره پنهان این بیماری حدود دو تا سه هفته، و شروع بیماری معمولا با تب است و یک تا سه روز پس از بروز تب، بثورات جلدی ظاهر می‌شود که معمولا از صورت شروع می‌شود و ممکن است به گردن و اندام‌ها هم گسترش یابد.

این بثورات پوستی به صورت دانه‌های قرمز است که در نهایت به تاول‌های بزرگی نظیر آبله مرغان و حتی بزرگتر از آن تبدیل می‌شود. سپس تاول‌ها ترکیده و روی آن‌ها دلمه تشکیل می‌شود و پس از مدتی بهبود می‌یابد.

از علایم دیگر بیماری، به لنفادنوپاتی یا بزرگی غدد لنفاوی گردن است که علامت مشخصه این بیماری است.

افراد در صورت بروز تب و بثورات و بزرگی غدد لنفاوی سریع به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

بیماری در همه گروه‌های سنی می‌تواند بروز کند و عوارض بیماری آبله میمونی در کودکان بیشتر است.

به افرادی که سابقه سفر به کشور‌های آلوده در روز‌های اخیر داشتند یا افرادی که با آن‌ها در تماس بودند توصیه می‌شود: در صورت بروز تب، ضایعات پوستی و تورم غدد لنفاوی حتما به پزشک و مراکز بهداشتی دولتی مراجعه کنند تا پیگیری‌های لازم در خصوص این بیماری برای آنان انجام پذیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری آبله میمونی مراکز بهداشتی بیماری آبله میمونی غدد لنفاوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز موج جدید مهاجرت خلبانان ایرانی

تین نیوز ز. حبیبی :

با پایان همه گیری کرونا و به تبع آن کاهش محدودیت ناشی از آن، سفرهای هوایی روند رو به رشد خود را دوباره شروع کردند و طی اعلام سازمان جهانی هواپیمایی این روند در سال ۲۰۲۴ به بیش از دوران قبل از همه گیری باز خواهد گشت، از این رو بسیاری از شرکت های هوایی برنامه های توسعه ناوگان خود را از سرگرفته اند.

از آنجا که کشورهای منطقه غرب آسیا همواره در زمینه توسعه ناوگان هوایی خود پیشرو بوده اند پیش بینی می شود به زودی این منطقه با کمبود شدید در نیروی کار متخصص به ویژه خلبان مواجه شود.

از طرفی ایرلاین های خارجی تمایلی برای جذب خلبان هایی با ساعت پروازی پایین ندارند و غالبا به دنبال افرادی هستند که ساعت پروازی بالایی دارند و در شرکت های هواپیمایی مشغول به پرواز هستند. در واقع خلبان هایی به خارج از کشور مهاجرت می کنند دارای سابقه و تجربه پروازی بالایی می باشند.

بسیاری از خلبانان ایرانی قبل از دوران همه گیری و به واسطه افزایش قیمت ارز( ۱۰-۱۳ هزار تومان در سال ۹۷) که با در نظر گرفتن میانگین حقوق ۱۰-۱۴ هزار دلاری در شرکت های هوایی خارج از کشور بیش از ده برابر میانگین حقوق داخل کشور را به خلبانان پرداخت می کردند تصمیم به مهاجرت و فعالیت در خارج از کشور گرفتند.

اکنون با توجه به افزایش شدید نرخ ارز در سال های اخیر و به تبع آن کاهش شدید ارزش پول ملی اختلاف دریافتی خلبانان داخل و خارج از کشور فاصله معنا داری پیدا کرده است به طور یقین روند مهاجرت خلبانان در آینده نزدیک شتاب خواهد گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • حجازی: خارج از ایران بودم و به خاطر استقلال برگشتم
  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • وضعیت تومورهای مغزی در کودکان/ رویکرد درمان چند تخصصی
  • دریسن: امیدواریم توماس توخل بایرن مونیخ را با جام اروپایی ترک کند
  • عملکرد ضعیف برخی بانک‌های‌ دولتی قم در ارائه تسهیلات مسکن
  • آغاز موج جدید مهاجرت خلبانان ایرانی
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است!
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است