Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@22:33:48 GMT

چگونه با بورس در مسکن سرمایه‌گذاری کنیم؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۱۶۶۲

چگونه با بورس در مسکن سرمایه‌گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن یکی از مهم‌ترین نوع سرمایه‌گذاری‌ها از نظر مردم به حساب می‌آید. این نوع سرمایه‌گذاری به واسطه بورس و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است.

به گزارش قدس آنلاین، صندوق‌های املاک و مستغلات در بورس را می‌توان تامین کننده مالی املاک دانست. از سوی دیگر با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، هر چند خرد، می‌توانیم از سرمایه‌ خود در برابر تورم تا حدودی محافظت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مونا حاجی‌علی‌اصغر، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در حوزه ساختمان در بازار سرمایه دو ابزار تاکنون وجود دارد. یکی صندوق املاک و مستغلات که سمت تقاضای مسکن(امکان سرمایه‌گذاری در مسکن با توانگری مالی متفاوت) را پوشش می‌دهد. ایت ابزار تاکنون اجرایی نشده و تنها یک موافقت اصولی دریافت شده است. دیگری صندوق زمین و ساختمان که سمت عرضه مسکن(تامین مالی برای ساخت پروژه ساختمانی) است و نمونه‌های محدودی از آن اجرا شده است.

وی ادامه می‌دهد: موضوع فعالیت در صندوق املاک و مستغلات به دو گروه فعالیت اصلی و فرعی تقسیم می‌شود. موضوع فعالیت اصلی، خرید ملک، اجاره ملک، فروش ملک، سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق املاک و مستغلات و صندوق زمین و ساختمان و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار شرکت‌های ساختمانی در بورس(حداکثر ۵ درصد) است. عملا جز ۶ ماه اول تاسیس و ۶ ماه مانده به اتمام فعالیت صندوق، لازم است حداقل ۶۰ درصد دارایی صندوق به این بخش تخصیص داده شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار می‌کند: موضوع فعالیت فرعی، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار رهنی، سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده و گواهی سپرده بانکی و دریافت تسهیلات است. عملا حداکثر ۳۵ درصد دارایی صندوق می‌تواند به این بخش تخصیص داده شود. با مروری به این موضوع فعالیت مشخص است که جای برخی گزینه‌ها مثل سرمایه‌گذاری در زمین و ملک پیش ساخته خالی است.

چگونه صندوق در بورس تاسیس کنیم؟

حاجی‌علی‌اصغر توضیح می‌دهد: موضوع فعالیت در صندوق زمین و ساختمان، جمع‌آوری وجوه از متقاضیان سرمایه‌گذاری در صندوق و ساخت پروژه ساختمانی مندرج در امیدنامه صندوق از محل وجوه یاد شده است. پس از آن نیز فروش واحدهای ساختمانی پروژه یاد شده و درنهایت تقسیم عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه‌گذاران صندوق است. این موضوع فعالیت به خوبی نشان می‌دهد این ابزار یک ابزار تامین مالی است. در واقع عملا جزء معدود ابزارهای تامین مالی کشور تا کنون است که محدودیتی برای تامین مالی شخص حقیقی وجود ندارد.

وی اضافه می‌کند: برای تاسیس صندوق املاک و مستغلات حداقل سه شخص به عنوان موسسین که یکی از آنها مدیر پیشنهادی صندوق است باید ۱۰۰ درصد مبلغ اسمی تمام واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز را نقدا به حساب بانکی صندوق در شرف تاسیس واریز کنند، این مطلب در صندوق زمین و ساختمان مطرح نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: هر دو صندوق با قابلیت لیست شدن در بورس(ETF) طراحی شده‌اند و عملا جدا از مجمع، مدیر، متولی و حسابرس دارای بازارگردان هستند. در هر دو صندوق رکن متعهدپذیره‌نویس هم برای مقاطعی در نظر گرفته شده است.

وی می‌افزاید: در صندوق زمین و ساختمان علاوه بر ارکان نام برده شده، مدیر ساخت، ناظر و هیات مدیره هم حضور دارند. در صندوق املاک و مستغلات مدیر صندوق یک شخص حقوقی است از بین شرکت‌های تامین سرمایه، سبدگردان، مشاور سرمایه‌گذاری، مادر(هلدینگ)، سرمایه‌گذاری، ناشران بورسی یا فرابورسی فعال در صنعت انبوه‌سازی و املاک و مستغلات است.

علی‌اصغر می‌گوید: در صندوق زمین و ساختمان، مدیر یک شخص حقوقی از بین نهادهای مالی است. برای مدیر صندوق در صندوق املاک و مستغلات حداقل سرمایه ۵۰۰ میلیارد ریال است. در حالی‌که برای صندوق زمین و ساختمان چنین موضوعی مطرح نشده است.

رکن صندوق‌ها چیست؟

وی ادامه می‌دهد: در صندوق زمین و ساختمان، رکن مدیر ساخت، شخص حقوقی است. این مدیر حداقل ۵ سال سابقه کار مفید و موثر در زمینه ساخت پروژه‌های ساختمانی بزرگ و پروانه‌های مشخص را دارد. رکن صندوق زمین و ساختمان ناظر صندوق است. شخص حقوقی که مطابق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوطه دارای پروانه اشتغال نظارت پایه یک است. ناظر و مدیر ساخت عملا نباید از اشخاص وابسته به‌ یگدیگر باشند.

حاجی‌علی‌اصغر اظهار می‌کند: رکن صندوق املاک و مستغلات مدیر بهره‌برداری است. مدیر بهره‌برداری، شخص یا اشخاص حقوقی که از توانایی ارائه خدمات تخصصی در دو حوزه مدیریت دارایی غیر منقول صندوق(شامل مدیریت عملیاتی، مدیریت نگهداشت و تعمیرات، مدیریت درآمد و هزینه) و نیز مدیریت بازاریابی و فروش(شامل امور حقوقی و تنظیم قراردادها، تبلیغات و غیره) برخوردار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: اگر مستغلات صندوق بیش از یک کاربری داشته باشد، مدیر بهره‌برداری صندوق لازم است از هر کدام از مستغلات صندوق با کاربری معین، پیمانکار دارای تخصص بهره‌برداری همان نوع کاربری را معرفی کند.

وی در نهایت می‌گوید: هیات مدیره در صندوق زمین و ساختمان مطرح است و متشکل از پنج نفر است. این افراد عبارتند از مدیر، متولی و سه نفر به انتخاب مجمع که صلاحیت همه باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسد. ریاست جلسات هیات مدیره به عهده نماینده متولی و در غیاب وی به عهده عضوی است که توسط هیات مدیره تعیین می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بورس مسکن سرمایه گذاری در حوزه مسکن مزایای بورس مسکن صندوق زمین و ساختمان صندوق املاک و مستغلات کارشناس بازار سرمایه سرمایه گذاری موضوع فعالیت اوراق بهادار بهره برداری هیات مدیره تامین مالی شخص حقوقی صندوق ها علی اصغر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۱۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد نوشت: ایران و جمهوری آذربایجان روابط کاملا پیچیده‌ای را درطول سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند. با وجود اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی، تمدنی و همچنین قرابت جغرافیایی، نگاه باکو همواره بر مدار ضدیت و تقابل با ایران تنظیم شده است. چنانکه می‌توان این مساله را چه در حوزه‌های مرتبط با جعل تاریخ و هویت و چه در قرار دادن جغرافیا در اختیار رژیم‌صهیونیستی برای انجام اقدامات امنیتی علیه ایران مشاهده کرد.

در این بین از بیش از دوسال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند. این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند. ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آن‌ها را به کمیته دولتی املاک زیرنظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند.

نکته قابل‌ملاحظه این است که تاکنون هیچ اطلاعاتی از روند این دادگاه‌های نمایشی منتشر نشده است. بااین‌حال املاک دولت ایران به‌طور کامل پلمب شده یا محدودیت‌هایی برای آن‌ها ایجاد شده است، ازجمله این املاک- که شامل هشت ملک و بالغ بر چند هزار متر مربع می‌شوند- می‌توان به ساختمان نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری، ساختمان نمایندگی صداوسیما، ساختمان‌های جامعه‌المصطفی، ملک سابق بانک ملی، ملک دارای قرارداد طولانی‌مدت کمیته امداد، ساختمان مدرسه و ملک متعلق به رایزنی فرهنگی ایران اشاره کرد. البته این اقدام باکو مسبوق به سابقه است، زیرا در گذشته باکو بخشی از اراضی دولتی ایران در منطقه احمدلی باکو را پس از به‌سرقت بردن اسناد آن مصادره کرده بود. تعرض باکو علیه اراضی ایران در شرایطی است که در ایام منتهی به تعطیلات عید نوروز با لابی‌گری‌های صورت‌گرفته، جمهوری آذربایجان اقدام به خرید یک ساختمان مجلل در منطقه پاسداران تهران به مساحت بیش از هزار متر و زیربنای بیش از سه هزار متر کرده است. این ملک شامل یک مجتمع هشت واحدی بزرگ به ارزش حدود ۲۰ میلیون دلار است.

با‌این‌حال همچنان مشخص نیست مجوز‌های این اقدام در ایام معطوف به تعطیلات عید نوروز و در شرایطی که باکو اقدام به تعرض به املاک ایرانی در باکو کرده است، با چه انگیزه و توسط چه ارگان‌هایی صادر شده است؟ ظاهرا این افراد و ارگان‌ها فراموش کرده‌اند که اخیرا ایران عملیات وعده صادق را به این دلیل انجام داده که اماکن دیپلماتیکش را به‌منزله خاک خود تلقی می‌کند؛ بنابراین درحالی‌که باکو اقدام به مصادره و پلمب ساختمان‌های ایران کرده، اعطای اجازه خرید ملک جدید در تهران کاملا بی‌معناست. این در شرایطی است که ساختمان سفارت ایران در باکو، در مقایسه با سفارتخانه‌های روسیه، ترکیه و آمریکا شامل ملکی محقر است که به نوشته مطبوعات باکو، به‌دلیل اختلاف در مورد زمین توسط کمیته املاک دولتی وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان درباره آن شکایت تنظیم شده است.

گفته می‌شود مقامات آذری پس از حادثه مشکوک حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در بهمن ۱۴۰۱ که توسط سرویس امنیتی باکو و در آستانه گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو انجام شد، با کمک لابی‌های داخلی خود، از فضای موجود برای امتیازگیری کلان از تهران استفاده کرده که خرید ملک مذکور برای سفارت از آن جمله است. این درحالی است که سابقه فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نشان می‌دهد این سفارتخانه همواره در حمایت مالی از گروه‌های تجزیه‌طلب نقش داشته و درآمد‌های حاصل از ویزا را در اختیار این گروه‌ها قرار داده است. به همین دلیل علی‌رغم لغو روادید از سوی ایران از سال ۱۳۹۰، باکو ویزا را برای ایرانی‌ها لغو نکرده و حتی مرز زمینی دو کشور را نیز به بهانه کرونا روی شهروندان خود مسدود کرده است. البته در همین زمان باکو برای ۳۰ کشور- ازجمله آلبانی که میزبان مقر منافقین است- روادید را لغو کرده است.

به‌نظر می‌رسد نگاه پدرانه جمهوری اسلامی ایران به باکو، بیش از آنکه موجب تقویت و توسعه روابط شود، زمینه را برای سوءاستفاده جمهوری آذربایجان از حسن نیت ایران فراهم کرده است. در این بین نباید از فعالیت لابی‌های مختلف در داخل ایران گذشت که متاسفانه منافع ملی را فدای منافع شخصی و گروهی خود کرده‌اند و موجب انحراف در تصمیم‌گیری صحیح در قبال تحولات قفقاز شده‌اند.

دیگر خبرها

  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها برای شروع اخذ «سند کاداستری» / صدور ۶۹۷ سند تک برگ املاک در یک سال
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها برای شروع فرآیند اخذ«سند کاداستری»/صدور ۶۹۷ سند تک برگ املاک دریک سال
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان ملی زمین و مسکن
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها جهت شروع فرآیند اخذ سند کاداستری