متاورس جایگزینی برای رسانههای اجتماعی | معرفی ۱۰ پلتفورم بازی و زندگی مجازی
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۱۷۳۰
متاورس بهعنوان نسل بعدی اینترنت شناخته میشود، اما برخلاف آنچه بسیاری تصور میکنند تنها یک متاورس واحد وجود ندارد. در اینجا ۱۰ پلتفورم متاورس معرفی شدهاند که میتوانند در آینده جایگزین رسانههای اجتماعی شوند.
پلتفورمهای متاورس دنیاهای مجازی هستند با درجاتی از واقعیت که در آن افراد میتوانند کار کنند، بازی کنند، خرید کنند و معاشرت کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پلتفورمهای متاورس فضاهای مجازی با گرافیک پیشرفته هستند که بر شبیهسازی ارتباطات اجتماعی در دنیای مجازی متمرکز شدهاند. شرکتهایی مانند متا (فیسبوک سابق)، مایکروسافت، اپیکگیمز و غیره رشد متاورس را در سالهای اخیر شتاب دادهاند.
بیشتر بخوانید:
متاورس در کانون بحثهای مجمع جهانی اقتصاد | رهبران اقتصادی درباره آینده تبادل نظر میکنند
نمیتوان با قطعیت گفت متاورس جایگزین رسانههای اجتماعی خواهد شد، اما بهنظر میرسد در سالهای آینده مزایای پلتفورمهای متاورس کاربران زیادی را جذب خواهد کرد. در ادامه ۱۰ پلتفورم متاورس معرفی شدهاند.
Decentraland
دسنترلند، اولین مکان مبتنی بر بلاکچین معروفشده بهنام متاورس است. این پلتفرم واقعیت مجازی از بلاکچین اتریوم پشتیبانی میکند. دسنترلند به کاربران امکان میدهد محتوا و برنامهها را ایجاد کنند، تجربه کنند و از آنها کسب درآمد کنند.
Sandbox
سندباکس یک متاورس مجازی است که بازیکنان میتوانند در آن بازی کنند، بسازند، مالکیت را تجربه کنند و از تجربیات مجازی خود کسب درآمد کنند. پلتفرم بازی بلاکچین سندباکس از سه محصول یکپارچه تشکیل شده است که با هم یک تجربه جامع را برای محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) فراهم میکند.
Axie Infinity
اکسی اینفینیتی یک بازی متاورس مبتنی بر بلاکچین است که در آن بازیکنان حیوانات خانگی دیجیتالی به نام «اکسی» را جمعآوری و پرورش میدهند که میتوان از آنها برای رقابت در یک بازی کارتی استفاده کرد. در واقع بازیکنان اکسی اینفینیتی، ان.اف.تیهایی (NFT) را جمعآوری میکنند که نشاندهنده حیوانات خانگی دیجیتال به نام اکسی هستند.
Bloktopia
بلاکتوپیا، پلتفرم متاورسی است که به عنوان یک آسمانخراش با ۲۱ سطح طراحی شده است. در این متاورس کاربران میتوانند از طریق توکنهای بلاک (BLOK) فضاهای طراحیشده را خریداری کنند.
Zepeto
زپتو، قبل از غولهای فناوری مستقر در کالیفرنیا مانند شرکت متا (که قبلاً با نام فیسبوک شناخته میشد) وارد صنعت متاورس شد. این پلتفورم متاورس واقعشده در کرهجنوبی، اخیرا تضمین سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیون دلاری از یک گروه بانکی چندملیتی ژاپنی دریافت کرده است.
Roblox
متاورس روبلاکس یک پدیده رو به رشد است که برندها و روندهای دنیای واقعی نسبت به آن اشتیاق نشان میدهند. در این پلتفورم کاربران میتوانند بازیهای خودشان را طراحی کنند. روبلاکس یک متاورس به سبک لگو است که کاربران میتوانند در آن بازیهای ساخته شده توسط سایر کاربران را هم بازی کنند.
Nike
شرکت نایکی در حال بازکردن نسخه مجازی خود در متاورس است. این غول پوشاک ورزشی با پلتفرم بازیهای ویدیویی روبلاکس برای ساخت نایکلند (NikeLand) همکاری میکند. نایکلند یک دنیای مجازی رایگان برای بازی و امتحان کردن محصولات ورزشی نایکی است.
Gather
گاتر یک پلتفرم چت ویدیویی برای بیشتر انسانیشدن تعاملات مجازی است. گاتر همچون سکندلایف و فورتنایت عناصری از زندگی ما را در دنیای آنلاین گردآوری میکند. در این متاورس افراد میتوانند کار کنند، معاشرت کنند و یاد بگیرند.
BollyHeroes
پروژه ان.اف.تی بالیهیروز یک چشمانداز بزرگ را دنبال میکند تا متاورسی موازی بالیوود را با همکاری شرکای واقعی بسازد. این پروژه بهدنبال ایجاد بالیورس (Bollyverse) بر اساس شخصیتهای تولیدشده توسط جامعه است.
Space Somnium
سامنیوم اسپیس یک متاورس با هدفی متفاوت است. سامنیوم اسپیس این امکان را به کاربران میدهد تا از طریق یک کلاینت واقعیت افزوده قابل دانلود یا یک نسخه مبتنی بر مرورگر به آن بپیوندند. در این متاورس زمینهای مجازی وجود دارد که بهصورت توکن بیهمتا یا همان ان.اف.تی روی شبکه اتریوم تعریف شدهاند.
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: یک متاورس بلاک چین شده اند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۱۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
به گزارش همشهری آنلاین، محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه تهران در روزنامه همشهری نوشت، یکی از مهمترین و جدیترین ارکان حکمرانی در قرن بیستویکم، حکمرانی در عرصه رسانه است. هرچند اهمیت رسانه در ۵۰سال گذشته همواره مطرح بوده، در قرن حاضر حکمرانی در عرصه رسانه به جدیترین نماد آن بدل شده؛ چراکه بر ذهن، دل و جان شهروندان حکومت کرده و عمیقترین نوع حکمرانی است. از اینرو، آن حکومتی در رسیدن و بهحرکتدرآوردن جامعه برای نیل به اهداف موفقتر است که حکمرانیاش بر دل و جان مردم مسلط باشد؛ و حاکمیت رسانهای، ابزار آن بهشمار میرود.
با این مقدمه و با نگاهی به سازوکارهای داخلی، خواهیم دید که حکمرانی از طریق رسانه چندان جدی گرفته نمیشود؛ به تعبیری، رسانه در ایران همچنان بهعنوان امری حاشیهای و در درجه دوم و سوم قرار دارد. این درحالی است که حکمرانی مطلوب در قرن حاضر با بهکارگیری رسانه محقق میشود. به همینخاطر است که فضای مجازی بهعنوان ابزاری در جهت حکمرانی دشمن بر ذهن، جان و زبان شهروندان ماست. اگرچه مردم ما در ایران زندگی میکنند و تابع جمهوری اسلامی هستند، ذهن و روان برخی از آنها تابعی است از حکمرانی دشمنان ایران.
با ادامه این روند، ما در امر حکمرانی با نواقص فاحشی روبهرو شدهایم. عدمدرک این موضوع که رسانه رکن اساسی و مهم حکمرانی است باعث شده نتیجه اقدامات به ثمر نشانده شده مدیران ما و کارهای مثبت آنان، بین مخاطبان به شکل مناسب و درخور، انعکاس پیدا نکند و در ذهن آنان جا نگیرد؛ چراکه حکمرانی مسلط بر ذهن مردم در اختیار دشمنانمان است.
لذا تلاشهای مسئولان و گشایشهای ایجادشده آنان در زندگی مردم دیده و لمس نمیشود؛ بهعبارت دیگر، مردم از امکانات و ثمرات بهعملآمده استفاده میکنند و بهرهمند میشوند اما باز هم ناراضیاند و احساس یأس میکنند. در نتیجه با اینکه زندگی در ایران با توجه به شاخصههای رفاهی مثل سایر نقاط دنیاست و از آنها پایینتر نیست، مردم خود را در شرایطی پستتر از سایر مردم جهان، حتی مردمان کشورهای همسایه میپندارند و جامعهشان را سیاهترین جامعه تلقی میکنند. اگرچه واقعیت اینچنین نیست، در ذهن آنان این وضعیت و تصویر نقش بسته است. این نتیجه تفکری است که همچنان از دهههای گذشته نشأت گرفته و رسانه را امری حاشیهای میداند. علاوهبر این موضوع، بیان مسئولان ما همچنان به سبک و سیاق دهههای قبلی است. رهبر معظم انقلاب چندی پیش تصریح کردند که موضوع اطلاعرسانی دولت ضعیف است. این موضوع تنها محدود به دولت هم نمیشود و سایر عرصههای اجرایی را نیز دربرمیگیرد؛ چراکه هنوز رسانه به شکلی که باید، درک نشده و وقتی سخن از حکمرانی رسانه میشود گمان این است که باید بهوسیله تبلیغات شهری، ساخت یک سد یا تأسیس یک نیروگاه را مخابره کنند.
افزون بر این، هنوز برخی از مسئولان متوجه نشدهاند که نباید اجازه دهند دشمنان از طریق رسانه بر مردم حکومت کنند؛ لذا شاهدیم که هنوز این موضوع قطعی تلقی نشده که نباید بگذارند فضاهایی چون تلگرام و اینستاگرام و در کل فضای مجازی رایج کشور، به شکلی که دشمنان ما میخواهند کنترل شود!
در کشور هنوز بعضی مسئولان مخالف بسترهای مجازی ایرانی هستند و چشم امیدشان به فضای مجازی برآمده از دشمن است.
کنگره آمریکا برنامه تیکتاک را به سلاخخانه برده؛ چراکه بهخوبی موضوع حکمرانی رسانه را درک کرده است اما در جامعه ما شورایعالی فضای مجازی تصویب میکند که اینستاگرام و هر پلتفرم خارجی دیگری میتواند در پوسته ایرانی به فعالیت خود ادامه دهد. تداوم این وضعیت به این معناست که اگر مسئولان ما برترین خدمات را هم به مردم ارائه دهند باز هم مردم احساس یأس و ناامیدی دارند.