Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا قاسمی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به میزبانی این سازمان، از اجرای طرح پایلوت مبارزه با جوندگان در سطح ۱۰۰ هکتار در منطقه خنار از توابع روستای امامزاده عبدالله در شهرستان سرخه خبر داد.

وی با بیان اینکه جوندگان مزرعه کشاورزی به‌عنوان آفات عمومی در طبیعت وجود دارند و معمولاً در سال‌هایی که بارندگی و سرما و یخبندان وجود نداشته باشد این جوندگان به‌ویژه موش‌ها نسبت به زادوولد اقدام و حالت طغیانی پیدا می‌کنند، افزود: این جوندگان علاوه بر زیان‌های وارده به مواد غذایی به دلیل جویدن و حیف‌ومیل کردن انواع و اقسام مواد خوراکی و غیرخوراکی که باعث اتلاف و هدر رفت مقدار زیادی سرمایه ملی می‌شود به انسان و دام نیز از طریق انتقال و انتشار انواع بیماری‌های عفونی و مسری صدمه وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه تصریح کرد: همچنین این جوندگان سبب ایجاد خسارت از طریق جویدن و از بین بردن مواد غیرخوراکی مانند کابل‌های برق و تلفن و ایجاد آتش‌سوزی و حریق، خرابی ساختمان‌ها و یا سوراخ کردن آن‌ها و هدر دادن آب آبیاری و جویدن لوله‌های آبیاری تحت‌فشار می‌شوند از سوی دیگر انواع جوندگان خسارت زایی که تا به حال در شهرستان سرخه شناسایی شده‌اند شامل موش مغان و موش ورامین است.

قاسمی با بیان اینکه در کنار تمامی روش‌هایی که منجر به کاهش جمعیت جوندگان و کاهش میزان خسارت ایجاد شده توسط آن‌ها می‌شود مبارزه شیمیایی یکی از روش‌های مناسب برای کنترل این آفت است از این رو تصمیم بر آن شد که در منطقه از شهرستان که بیشترین تراکم و موش در آن مشاهده شده طرح پایلوت مبارزه با جوندگان اجرا شود، تاکید کرد: برای این منظور عملیات پروب برداری در منطقه خنار که بیشترین سطح کشت آن شامل باغات و زراعت حبوبات و یونجه است توسط کارشناسان و بهره‌برداران با هماهنگی شورا و دهیار منطقه انجام شد و پس از تعیین تراکم موش و تأمین سم مورد نیاز از واحد حفظ نباتات استان سمنان طرح پایلوت در سطح ۱۰۰ هکتار اجرا شد.

وی در ادامه از رفع تداخل ۹۹ هکتار از ارضی ملی در استان سمنان در دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: جلسات کمیسیون رفع تداخل در استان سمنان به صورت مکرر برگزار و در این جلسات تعداد ۳۳ پلاک از سوی اعضای کمیسیون بررسی شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به مصوبات نشست فوق بیان داشت: در این جلسات مساحت ۱۶۹ هزار و ۴۳۹ هکتار از اراضی ملی و غیر ملی بررسی شد لیکن از این مقدار ۹۹ هکتار از اراضی ملی کسر و به اراضی غیر ملی اضافه شد.

قاسمی با بیان اینکه رفع تداخل اراضی در استان سمنان در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید اجرا می‌شود خاطرنشان کرد: این مهم به کمک تولید و رفع موانع در این حوزه آمده و همچنین به کاهش دعاوی حقوقی بهره برداران کمک می‌کند.

کد خبر 5501816

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدرضا قاسمی جهاد كشاورزي استان سمنان آفات نباتی اراضی ملی ساختمان متروپل بوشهر آلودگی هوا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا سوم خرداد فتح خرمشهر متروپل آبادان ویروس کرونا گرد و خاک ابادان تبریز اردبیل شهادت امام صادق ع استان سمنان طرح پایلوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۱۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن مددی در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه قضائی کرج که منجر به ورود به موقع و مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی به وسعت ۱۱۰ هکتار شد، گفت: در پی دریافت گزارش جهاد کشاورزی در خصوص آغاز تغییر کاربری در اراضی کلوان بخش آسارا و منطقه خدایار خان ماهدشت اقدامات قانونی در این خصوص با نظارت دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان اجرایی شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اعلام اینکه این اقدامات در دو عملیات جداگانه انجام شده است، اضافه کرد: در منطقه «خدایار خان» ماهدشت وسعت ۹۰ هکتاری و در «اراضی کلوان» بخش آسارا وسعت ۲۰ هکتاری در معرض تغییر کاربری بودند که اقدامات مقتضی نسبت به اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی به اجرا رسید.

وی با اشاره به اینکه ارزش اراضی اعمال قانون شده در دو عملیات ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است، در خصوص اقدامات قانونی انجام شده است، بیان کرد: در این عملیات تفکیک، ۵۷ مورد قطعه بندی و دیوارکشی، ۱۰ مورد بنا و ویلای غیرمجاز، ۲۶ مورد محوطه سازی، ۱۳ مورد دپوی مصالح و همچنین موارد متعددی از ایجاد راه، گودبرداری و انشعابات غیرمجاز گاز، برق و آب قلع و قمع شد.

مددی ضمن یادآوری دستاوردهای سند تحول و تعالی در پیگیری جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و تعدی به منابع طبیعی تصریح کرد: مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در دوره «تحول و تعالی قوه قضائیه» نیز با سیاست‌های دادگستری کل استان البرز ادامه خواهد داشت و قطعاً اجاره تعدی غیرقانونی به اراضی کشاورزی را نخواهیم داد.

کد خبر 6090680

دیگر خبرها

  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ