Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فا روابط‌عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران امروز یکشنبه در نشست انعقاد یادداشت تفاهم جایزه فناوری و نوآوری یونسکو فی‌مابین وزارت علوم، تحقیقات، فناوری، کمیسیون ملی یونسکو و دانشگاه تهران، با اشاره به اهمیت این جایزه، گفت: فلسفه جوایزی از این دست، فقط برای تقدیر از برترین‌ها نیست، بلکه با اعطای این جایزه، زمینه‌ای برای ترویج فناوری و نوآوری فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه راه‌اندازی دبیرخانه اجرایی و همچنین ارزیابی علمی «جایزه فناوری و نوآوری یونسکو» توسط دانشگاه تهران انجام می‌شود، اظهار کرد: گسترش جایگاه این جایزه از سطح ملی به جایزه‌ای در سطح منطقه و جهانی، دست‌یافتنی است.
رئیس دانشگاه تهران، شکل‌گیری معاونت جدید فناوری و نوآوری در دوره جدید مدیریتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را منشأ شروع برنامه‌های متنوع و مؤثر در اکوسیستم علم و فناوری از جمله «ایجاد جایزه فناوری و نوآوری یونسکو» دانست و اظهار کرد: این مشارکت سه‌جانبه در سایر حوزه‌ها هم باید استمرار و توسعه پیدا کند و نهضت جدیدی در حوزه دانش‌بنیان‌ها ایجاد کند.
مقیمی در ادامه با اشاره به پتانسیل جایزه فناوری و نوآوری یونسکو در عرصه بین‌الملل، پیشنهاد تشکیل اتحادیه دانشگاه‌های فارسی‌زبان با محوریت دانشگاه تهران را مطرح کرد و افزود: با وجود کشورهای فارسی‌زبان منطقه و بنا بر فرموده مقام معظم رهبری که زبان فارسی باید زبان علم شود، یکی از مسئولیت‌های مهم ما این است که منابع علمی لازم را برای کسانی که می‌خواهند زبان فارسی بیاموزند، فراهم کنیم.
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این آمادگی و ظرفیت را داریم تا از نظر ترغیبی و تشویقی به پژوهشگرانی که آثار خود را به زبان فارسی منتشر می‌کنند، کمک کنیم.
وی با استقبال از گسترش همکاری‌های دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو، یکی از حوزه‌های همکاری بین دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو را فعالیت ۷ کرسی یونسکو در دانشگاه تهران دانست و گفت: کرسی‌ها عملکرد نسبتاً خوبی داشته‌اند، ولی این وضعیت باید ارتقا یابد و نیازمند مدیریت یکپارچه و متشکل است.
مقیمی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه تهران و وزارت خارجه ازبکستان درباره مرمت و بازسازی آثار باستانی کشور ازبکستان به ویژه در شهرهای سمرقند و بخارا خبر داد و اظهار داشت: رئیس‌جمهور ازبکستان علاقه‌مند است که کار مرمت آثار را دانشگاه تهران انجام دهد و قطعاً کمیسیون ملی یونسکو در اجرای این فرایند می‌تواند اثرگذار باشد.
وی در بخش دیگر سخنانش به رونمایی «طرح نشان نماد آموزش عالی ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهره‌های ماندگار در محل باغ نگارستان اشاره کرد و گفت: امیدواریم امسال شاهد برگزاری جشنواره با عنوان «نشان نماد آموزش عالی ایران» باشیم. فرایند این جشنواره در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب است و قطعاً کمیسیون ملی یونسکو و معاونت فناوری و نوآوری ریاست جمهوری هم می‌توانند در این خصوص کمک شایانی داشته باشند.
مقیمی در پایان از هدف‌گذاری استقرار دوهزار واحد فناور و دانش‌بنیان در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: دغدغه اصلی ما این است که از ظرفیت موجود در دانشگاه تهران که قابلیت تبدیل برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور دارند، استفاده کنیم. همچنین در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با سایر دستگاه‌ها هستیم تا اماکنی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد را با رویکرد استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در اختیار دانشگاه تهران قرار دهند.
حجت‌الله ایوبی، رئیس کمییسیون ملی یونسکو نیز این نشست را نشان‌دهنده رویکرد جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه دیپلماسی علمی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی نسبت به کشورهای منطقه احساس مسئولیت می‌کند و توجه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی و دانشگاه مادر به زبان فارسی قابل ستایش است.
وی استقرار کمیته ارزیابی «جایزه فناوری و نوآوری یونسکو» در دانشگاه تهران را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: این جایزه در گام اول در سطح ملی و به تدریج در سطح منطقه برگزار خواهد شد.
علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما گسترش گفتمان فناوری و نوآوری در کشور است. تشویق افرادی که در حوزه نوآوری و فناوری فعالیت می‌کنند یک ضرورت است، لذا با همکاری سه نهاد پیشنهاد یک جایزه را طرح کردیم.
وی افزود: با هماهنگی وزیر علوم مقرر شد که معاونت فناوری و نوآوری نقش حمایت و پشتیبانی را داشته باشد و دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی، ریاست دبیرخانه این جایزه را بر عهده گیرد. بنابراین دبیرخانه این جایزه در دانشگاه تهران است.
به گفته دکتر خیرالدین، شورای سیاست‌گذاری این جایزه متشکل از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)، معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم (دبیر شورا)، دکتر حجت‌الله ایوبی (نایب رئیس شورا) و دکتر سید محمد مقیمی (رئیس دبیرخانه)، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس اتاق بازرگانی و پنج وزیر است.
وی از استقرار دبیرخانه جایزه در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: این جایزه هر ساله اعطا می‌شود و تمام نقش‌آفرینان زیست‌بوم فناوری از آموزش و پرورش تا مراکز رشد را شامل می‌شود یعنی ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، ۱۱ هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری، ۱۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک و در مجموع ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان مجموعه گسترده‌ای هستند که می‌توانند مخاطب این جایزه قرار بگیرد.
یادداشت تفاهم جایزه فناوری و نوآوری یونسکو فیمابین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه تهران و کمیته ملی یونسکو امروز یکشنبه ۸ خرداد ماه با هدف استعدادیابی، توسعه خلاقیت و تشویق علاقه‌مندان به نوآوری و فناوری منعقد شد. این یادداشت تفاهم به امضای علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و حجت‌الله ایوبی رئیس کمیسیون ملی یونسکو رسید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: علی خیرالدین دانشگاه تهران رئیس دانشگاه تهران کمیسیون ملی یونسکو دانشگاه تهران تحقیقات و فناوری نماد آموزش عالی دانشگاه تهران زبان فارسی دانش بنیان وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۴۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آستانه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، با اشاره به قرارگیری در آستانه نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران، گفت: ویژگی متفاوتی که آئین نود سالگی دانشگاه تهران نسبت به برنامه‌های هفتاد و هشتاد سالگی دارد، این است که تلاش کردیم قدمت نهاد علم در ایران را به سابقه دانشگاه تهران ضمیمه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران به سابقه سنت دانشگاهی در ایران از جندی‌شاپور تا دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: این سابقه حتی در بین دانشگاهیان هم مغفول مانده و کمتر به آن توجه می‌کنیم. از این رو در سال ۱۴۰۲ طی مکاتبه‌ای رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد تا این سابقه به نوعی به تاریخ و قدمت دانشگاه تهران ضمیمه شود. جندی‌شاپور نماد نهاد‌های علم در ایران بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی یونسکو به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با ۱۷۵۰ سال سابقه معرفی شده است که البته این رکورد پیش از آن متعلق به دانشگاه بولونیا در ایتالیا با نزدیک به ۱۲۰۰ سال قدمت بوده است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: افتخار بزرگ تعلق گرفتن پایه‌گذاری سنت دانشگاهی به ایران، در حالی مورد اذعان جهانیان است که خودمان کمتر در خصوص این داشته‌ها و هویت ایرانی- اسلامی مطالعه کرده و کمتر بر روی آن تبلیغ و فعالیت‌های ترویجی انجام داده‌ایم و جوانان ما کمتر از این سرمایه‌های ملی شناخت دارند. از دانشگاه تهران انتظار می‌رود که به‌عنوان دانشگاه پیشگام و نوآور بیشتر به این موضوع توجه داشته باشد و به تقویت هویت ایرانی-اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی از طریق دانشگاه تمدن ساز که در گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفته است، بپردازد؛ و بدون شک آثار ارزشمند علامه شهید مطهری منبع بسیار ارزشمندی برای حرکت در این مسیر است.

مقیمی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تمدن سازی دانشگاه، فراز‌هایی از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر شهید مطهری درباره نقش تمدن سازی نهاد علم در ایران از جندی‌شاپور و اذعان ویل دورانت که جندی‌شاپور را محور تمدن ایران در دوره ساسانی می‌داند را یادآوری کرد و بیان داشت: اینکه بگوییم دانشگاه تهران با قدمت ۹۰ ساله، نماد آموزش عالی ایران است، با واقعیت خیلی فاصله دارد. درست است که ۹۰ سال از قدمت مجموعه ساختمان‌های فعلی نماد آموزش عالی کشور که در سال ۱۳۱۳ ساخته شده است می‌گذرد؛ ولی وقتی به سیر تکامل و زنجیره چرخه عمر دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران را بررسی می‌کنیم، در مرحله قبلی به دارالفنون می‌رسیم و هر چه که به گذشته برمی‌گردیم به نهاد‌های آموزش عالی همچون ربع رشیدی، نظامیه‌ها و در نهایت به جندی‌شاپور می‌رسیم.

وی افزود: بر اساس مصوبه اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریتی به دانشگاه تهران سپرد تا برای اینکه دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه تهران نقش محوری تمدن سازی را ایفا کنند، طرح جامعی ارائه شود و برای ارتقای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی بر محور نهاد علم تلاش شود. اساتید، دانشجویان و پژوهشگران دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران می‌توانند نقش‌آفرینی ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی به سیره نظری و عملی شهید مطهری نگاه می‌کنیم، ملاحظه می‌شود که ایشان استاد و معلمی در تراز دانشگاه تمدن ساز است و شخصیتی است که نقش تمدن سازی را به اندازه چند نهاد علمی ایفا کرده است؛ لذا انتظار می‌رود اساتید دانشگاه همین نقش را ایفا کنند تا بتوانیم به اهداف تمدن سازی دانشگاه نائل شویم. آثار و نوشته‌های شهید مطهری همان چیزی است که نیاز امروز ما است و هیچ وقت کهنه نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین منابع ما در زمینه مطالعه تمدن سازی دانشگاه، آثار شهید مطهری است که باید به سهم خودمان در تقویت این مجموعه تلاش کنیم.

مقیمی در پایان از برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران زمین هم‌زمان با نود سالگی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: بر اساس آثار شهید مطهری، دانشگاه جندی‌شاپور نقطه عطفی است که وجوه مشترکی را برای تمدن اسلامی و ایرانی ایجاد کرد. امروز اگر می‌خواهیم به تمدن نوین اسلامی ایرانی دست یابیم، دانشگاه باید یکی از مهم‌ترین کانون‌های توجه ما باشد؛ لذا امروز به شدت به آثار شهید مطهری نیاز داریم تا با رویکرد دانشگاه تمدن ساز بتوانیم آثار مورد نیاز درباره قدمت نهاد علم در ایران را استخراج و نقشه راهی بر اساس اندیشه شهید مطهری تنظیم کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • جایزه یک میلیارد تومانی برای ۱۰۰ استاد منتحب شاگردپرور
  • اولین دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران راه‌اندازی شد
  • افتتاح اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • جایزه یک میلیارد تومانی شیخ مفید به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور اعطا شد
  • اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران افتتاح شد
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا : ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران