Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@08:25:57 GMT

جایزه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران اهدا می شود

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۵۱۱۳

جایزه نوآوری و فناوری یونسکو- ایران اهدا می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کمیسیون ملی یونسکو- ایران، تفاهم جایزه فناوری و نوآوری یونسکو، بین وزارت علوم، تخقیقات، فناوری،کمیسیون ملی یونسکو- ایران و دانشگاه تهران منعقد شد. در این مراسم حجت‌الله ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و امیر روشن‌بخش معاون دبیرکل حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تشویق و ترغیب فعالان حوزه نوآوری یک ضروررت است

علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: در سال جدید یکی از مهم‌ترین وظایف ما گسترش گفتمان فناوری در کشور است. طی جلساتی که با یونسکو داشتیم، به این نتیجه رسیدیم تشویق و ترغیب فعالان حوزه نوآوری یک ضروررت است.

وی ادامه داد: در ادامه این جلسات ما در وزارت علوم پیشنهاد اهدای یک نشان و جایزه در این حوزه را مطرح کردیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با بیان این که این جایزه طی هماهنگی با مقام‌عالی وزارت طراحی شده، گفت: ما در وزارت علوم تنها نقش حمایتی و سیاستگذاری را به عهده داریم و خوشبختانه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور دبیرخانه این جایزه را به عهده خواهد داشت.

خیرالدین گفت: جدای از شورای سیاست‌گذاری ما یک هیئت امنا، کمیته ارزیابی و کمیته بین‌الملل هم برای این جایزه خواهیم داشت و دبیرخانه آن به‌صورت سالانه در دانشگاه تهران برقرار خواهد بود.

وی اظهار داشت: ما در پس این جایزه قصد داریم فعالیت‌های تمام اکوسیستم فناوری از جمله فعالیت‌هایی مربوط به آموزش وپرورش تا پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را پوشش بدهیم.

این تفاهم می‌تواند راه را برای شروع نهضتی جدید بگشاید

مقیمی هم در ادامه این مراسم گفت: فلسفه جوایزی از این دست فقط این نیست که عده‌ای را به عنوان برترین‌ها انتخاب کنیم. بی‌تردید این جایزه زمینه را برای ترویج فناوری و نوآوری فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این قدم مثبت تبعات ارزشمندی دارد که ما در کشورمان شاهد آن خواهیم بود. بدون شک این اولین وآخرین همکاری مابین این نهادها نخواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران گفت: خوشبختانه همکاری ما با یونسکو مسبوق به سابقه است. ما به تازگی با کمیسیون ملی یونسکو کارهایی که در گذشته صورت گرفته را مرورکردیم و به این نتیجه رسیدیم که تجربیات خوب باید تقویت شود.

مقیمی گفت: یکی از این تجربیات خوب بحث مربوط به افزایش و تقویت کرسی‌ها است که در پس همکاری بین دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو عملکرد خوبی داشته اند. ما با باید مدیریت یکپارچه در بخش کرسی‌ها در کل کشور را تقویت کنیم.

وی اظهار داشت: ما اخیراً تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت خارجه ازبکستان منعقد کردیم تا مرمت برخی از آثار این کشور به ویژه در سمرقند و بخارا که میراث فرهنگی ما محسوب می‌شود را صورت بدهیم. خوشبختانه رئیس جمهور ازبکستان هم تمایل دارد که دانشگاه تهران این کار را صورت بدهد البته کمیسیون ملی یونسکو نیز می‌تواند این کار را صورت بدهد.

وی با اشاره به اهدای نشان «دانشگاه تهران» گفت: امیدواریم امسال که رهبر معظم انقلاب نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را عنوان کرده‌اند این تفاهم بتواند راه را برای شروع نهضتی جدید بگشاید.

رئیس دانشگاه تهران گفت: پیوند یونسکو با ما در انعقاد این تفاهم‌نامه کمک می‌کند که این جایزه را در عرصه بین‌الملل توسعه بدهیم. امیدواریم این جایزه برای ایجاد اتحادیه دانشگاه‌های فارسی‌زبان کمک کننده باشد.

مقیمی گفت: ما باید تلاش کنیم با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب زبان فارسی را به زبان علم تبدیل کنیم. ما باید فعالیت‌های علمی به زبان فارسی را حمایت و جنبه‌های تبلیغی آن را صورت بدهیم.

سهم ما در ارائه جوایز علمی قابل توجه نیست

ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو گفت: شعار دیپلماسی علوم که در معاونت امور بین‌الملل وزارت علوم مطرح شده، شعار درستی است و دغدغه اهدای این جایزه در حوزه فناوری و نوآوری نشانگر اهمیت این وظیفه در وزارت علوم است.

وی ادامه داد:توجه دانشگاه تهران به فرهنگ و میراث منطقه هم خبر بسیار خوبی است؛ خوشبختانه سهم ما در عرصه‌های مختلف در یونسکو قابل توجه بوده است. ما امروز حدود 20 کرسی از 750 کرسی علمی در جهان را به خودمان اختصاص دادیم و این رقم خوبی است. همه اینها نشان می‌دهد جایگاه ایران جایگاه بلندی است و می‌طلبد که ما اقدامات بیشتری برای حفظ این جایگاه بلند داشته باشیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: متاسفانه سهم ما در ارائه جوایز علمی قابل توجه نیست. ما جایزه اخلاق علم را که به نام بوعلی‌سینا است را هر دو سال یک‌بار در شهر پاریس اهدا می‌کنیم. البته نگهداری این جایزه در حال حاضر سخت است و این جایزه به خطر افتاده بود اما با تلاش‌های صورت گرفته معوقات این جایزه در حال پرداخت است و ما می‌توانیم از این برند نهایت استفاده را ببریم.

ایوبی گفت: مهم‌ترین جایزه ما در ایران جایزه نشان عالی «تماشای خورشید» است که تاکنون به 5 نفر از فرهیختگان کشور اهدا شده است. اما ویژگی این جایزه جدید آن است که به شرکت‌ها و دانشگاه‌ها و گروهای مختلف اهدا می‌شود.

وی تاکید کرد: این جایزه در سال اول در سطح ملی برگزار می‌شود اما ما قصد داریم پس از این آن را در سطح منطقه‌ای برگزار کنیم. تا کنون کشورهای مننطقه در عرصه میراث ‌فرهنگی از فعالیت‌های ما استقبال کردند. ما مطمئنیم که در عرصه علم از ما استقبال بیشتری صورت بگیرد.

به گزارش مهر، این تفاهم‌نامه میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیسیون ملی یونسکو- ایران و دانشگاه تهران منعقد شد.

کد خبر 5502162

منبع: مهر

کلیدواژه: یونسکو وزارت علوم تحقیقات و فناوری علی خیرالدین محمد مقیمی نوآوری حاکمیت سایبری گوگل روسیه نوآوری فناوری فضایی تحقیقات علمی خدمات رسانی پست عیسی زارع پور اینترنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زلزله قانون امنیت اطلاعات شرکت دانش بنیان کمیسیون ملی یونسکو فناوری و نوآوری دانشگاه تهران وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۵۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان گفت: راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است و در صورت سرمایه‌گذاری بر اندیشه انسان خلاق در هر حوزه‌ای، وارد عرصه نوآوری خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسول رکنی زاده امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در مراسم گرامیداشت روز استاد و معلم با اشاره به اینکه درگیر موضوعی تحت عنوان دین‌گریزی در نسل جوان هستیم، اظهار کرد: دین‌گریزی در جهان امروز به نوع حکمرانی‌ها ارتباطی ندارد و مسئله جدا شدن از دین در سراسر جهان دیده می‌شود.

وی با تاکید بر نقش آموزش در آینده کشورها و با بیان اینکه به طور کلی دور شدن نسل انسان از آنچه که تحت عنوان تفکر دینی شناخته می‌شود، محصول نظام آموزشی کشورها است، افزود: امیرالمومنین (ع) در نهج‌البلاغه تعصب و پافشاری را بر پناه دادن به انسان بی‌پناه، وفای به عهد، طاعت کردن از نیکی‌ها، معصیت در برابر تکبر و عصیان در مقابل کبر و متکبر، بخشندگی، دوری از تجاوز به حقوق دیگران و فساد کردن در زمین جایز دانسته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان تصریح کرد: فناوری به دانش و پژوهش‌های علمی وابسته است و در عصر حاضر طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته تمام کشورها به نحوی به پژوهش مدرن دست پیدا کردند، فناوری به چیزی بیش از دانش و پژوهش‌ها وابسته است که از جمله این موارد می‌توان به تحقیق، ایده‌ها و اطلاعات اشاره کرد.‌

رکنی زاده ادامه داد: فناوری محصول دانش نیست و از مهارت ژرف برمی‌خیزد که این مهارت نیز مجموعه‌ای از دانش‌ها است و در هر جامعه‌ای مسئله‌ای برای نو آفریدن و نوآوری وجود دارد، توسعه فناوری یک رخداد استثنایی است، اما تغییر نوآوری نیست.

وی گفت: نیازمند سرمایه‌گذاری روی پژوهش هستیم، راه نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است و در صورت سرمایه‌گذاری بر اندیشه انسان خلاق در هر حوزه‌ای وارد عرصه نوآوری خواهیم شد.

کد خبر 749486

دیگر خبرها

  • توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ترکیه نتایج خوبی را برجای می‌گذارد
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • هدف از اهدا جایزه ملی جوانی جمعیت پایش و ارزیابی علاقمندان است
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • جایزه‌ای به نام اکبر زنجانپور اهدا شود/آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟