Web Analytics Made Easy - Statcounter

رفع موانع در تجارت دوجانبه دستورکار نشست کمیته مشترک ایران و پاکستان، ثبت دو مورد مشکوک ابتلا به آبله میمون در افغانستان، کشته شدن یک نظامی دیگر ترکیه در شمال عراق و ناپدید شدن یک هواپیما در آسمان نپال مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**ایران و تاجیکستان؛ روابطی دوستانه از جنس خویشاوندی

به اعتقاد کارشناسان، قرابت و پیوند دیرینه فرهنگی، دینی و تاریخی میان ایران و تاجیکستان، بستری مناسب برای توسعه و تعمیق روابط دوجانبه در زمینه های مختلف میان تهران- دوشنبه ایجاد کرده است بطوری که تعاملات دو کشور برغم سنگ اندازی های خارجی در حال گسترش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان  قرار است امروز یکشنبه در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی-اقتصادی به دعوت رسمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، ‌به تهران سفر کند. استقبال رسمی،   گفت‌وگوی دوجانبه روسا و رایزنی هیئت های عالی دو کشور، ‌ امضا چند سند همکاری در حوزه های اقتصادی، ‌ علمی، سیاسی و فرهنگی و مصاحبه مطبوعاتی روسای جمهور دو کشور از برنامه های این سفر دو روزه اعلام شده است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان نیز شهریور ۱۴۰۰ به دعوت همتای تاجیک خود و نیز به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای به دوشنبه سفر کرد که در جریان آن ۸ سند همکاری بین ایران و  تاجیکستان به امضای مقامات ۲ کشور رسید و همچنین روند عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای آغاز شد.  
ایران و تاجیکستان؛ روابطی دوستانه از جنس خویشاوندی

روابط تهران - دوشنبه از ابتدای استقلال تاجیکستان در سال ۱۹۹۱ در حال رشد بوده که به گفته کارشناسان، پیوند دیرینه فرهنگی، دینی و تاریخی میان دو کشور مهمترین دلیل این تعاملات روزافزون بوده است، محمد تقی صابری سفیرجمهوری اسلامی ایران در دوشنبه برسمیت شناختن استقلال تاجیکستان از سوی ایران به عنوان اولین کشور در جهان را دلیلی بر عمق روابط راهبردی دو کشور می داند و می گوید ایران برای توسعه روابط با تاجیکستان هیچ محدودیتی ندارد.

تاجیکان ایران را برادر بزرگ خود می دانند و برخی از شعرا و عارفان تاجیک می گویند ایران برای آنها بوی مادر هم می دهد، مادری که در سالهای سخت تاجیکستان فرزندش را تنها نگذاشت. حضور پررنگ ایران در بازسازی تاجیکستان از جمله در صحنه های اقتصادی این کشور هم بر روابط تنگاتنگ دو کشور افزود.

رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان که اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سال های ۷۱ تا ۷۶ در سخت ترین زمانهای حیات سیاسی تاجیکستان بود، می گوید: ایران برادر کوچک خود را در سالهای جنگ شهروندی و داخلی تنها نگذاشت زمانی که حتی یک دیپلمات خارجی در تاجیکستان حاضر نبود و همه به خاطر ترس از جنگ به کشورشان گریخته بودند سفارت ایران فعال بود و سفیر و دیپلماتهای ایران در آن شرایط سخت مردم هم فرهنگ و هم زبان خود را یاری کردند.

علی اشرف مجتهد شبستری روز یکشنبه در گفت و گو با ایران اکونومیست افزود: در میان روابط کشورها با ایران، تاجیکستان یک وضعیت کاملا استثنایی دارد بطوری که می توان گفت هیچ کشوری جایگاه تاجیکستان را برای ما ندارد. وی گفت: بجز برخی کج فهمی ها در برخی موارد نادر، روابط دو کشور همواره رو به رشد بوده است.

وی با بیان اینکه به عنوان دیپلمات ایران در بیش از ۷۰ کشور جهان مسافرت کرده و مدتی نیز حضور داشته است، افزود: هیچ کشوری به اندازه تاجیکستان به ایران نزدیکی و وابستگی ندارد و علتش هم نزدیکی از نظر نژادی، تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی است.

شبستری  اظهار داشت: تاجیکستان تنها کشور کاملا فارسی زبان است و نه تنها امروز یک کشور کاملا راهبردی برای ماست بلکه در آینده این جایگاه مهم برای ایران با اهمیت تر و روشنتر خواهد شد.

رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان اظهار داشت: بین دو کشور یک رابطه معمولی نیست  بلکه رابطه بین عاشق و معشوق است بطوریکه، تاجیکان رابطه دو کشور را پوست و ناخن می دانند و  اینطور ما را می بینند که ایران برای آنها بوی مادر می دهد و این عبارت بارها در اشعار و صحبتهای شعرا و شخصیت های فرهنگی تاجیک آمده است.

مجتهد شبستری افزود: دشمنان از رابطه و نزدیکی دو کشور فارسی زبان راضی نبوده در همین راستا هم ساکت نیستند و ما باید توجه خاص در این مورد داشته باشیم و تدبیرهایی را بیندیشیم.

وی سفر رحمان به کشورمان را مهم ارزیابی کرد و گفت تاجیکان با توجه اینکه دکتر سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اولین سفر رسمی خود را به تاجیکستان انجام داد اهمیت زیادی برای آن قائل هستند.

شبستری همچنین به اهمیت سفر اخیر سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به تاجیکستان اشاره کرد و گفت:  تردد هفتگی یا ماهانه چندین هیات از هر دو کشور  بین تهران و دوشنبه نشان از تقویت روز افزون تعاملات دو کشوردارد و آینده بسیار خوبی نیز در روابط دو کشور پیش بینی می شود.
 «محمد تقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان پیشتر در پیامی به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی تهران - دوشنبه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سهم پیشگامانه‌ای در کمک به تقویت زیرساخت‌ها و توسعه و شکوفایی تاجیکستان داشته است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی برای توسعه روابط و همکاری با جمهوری تاجیکستان، هیچ محدودیتی ندارد.

سفیر ایران در تاجیکستان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال دولت تاجیکستان را به رسمیت شناخت و اولین کشوری بود که سفارتخانه خود را در شهر دوشنبه دایر نمود و به این طریق روابط سیاسی دو کشور هم ‌فرهنگ و هم‌ زبان ایران و تاجیکستان آغاز شد.

 این دیپلمات کشورمان گفت: هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری تاجیکستان ارتباط نزدیک و دلبستگی ندارد و علت آن هم قرابت‌های نژادی، تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی ملت‌های دو کشور است.

سفیر ایران در تاجیکستان با بیان اینکه در سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران، جمهوری تاجیکستان از جایگاه بالایی برخوردار است، گفت: مقام معظم رهبری اسلامی ایران از روابط دو کشور به «روابط خویشاوندی» یاد نموده‌اند و به دلیل اهمیت جمهوری تاجیکستان جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، این کشور را به عنوان مقصد اولین سفر خارجی خود انتخاب کرد. همچنین جناب آقای امامعلی رحمان رئیس محترم جمهوری تاجیکستان از تعبیر «گوشت و ناخن» برای توصیف پیوندهای ایران و تاجیکستان استفاده کرده‌اند.

صابری گفت: سفرهای رسمی سران و دیگر مقامات بلندپایه دو کشور از سال ۱۹۹۲ تاکنون، حاکی از اهتمام جدی طرفین برای تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف بوده است. این دیدارها افق‌های وسیعی را برای روابط بهتر بین دو کشور برادر گشوده است.

 به گفته این دیپلمات کشورمان، از زمان برقراری روابط سیاسی دو کشور تاکنون، رؤسای جمهوری اسلامی ایران ۱۳ بار از تاجیکستان دیدار کرده اند و متقابلا رئیس جمهور محترم جمهوری تاجیکستان ۱۷ بار به جمهوری اسلامی ایران سفر نموده‌اند. رؤسای مجلس شورای اسلامی ایران نیز ۳ بار به جمهوری تاجیکستان و رؤسای مجالس عالی تاجیکستان تاکنون ۵ بار به ایران کرده‌اند. همچنین دیدارهای وزرای امور خارجه و دیگر مقامات بلندپایه دو کشور، جهت مشورت‌های سیاسی و توسعه روابط در ابعاد مختلف انجام شده است.

سفیر ایران در تاجیکستان گفت: در این بازدیدها، علاوه بر دیدارها و گفت‌وگوهای مثمر ثمر بین دو کشور، اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های نیروگاه‌های برق-آبی، حمل‌و نقل و راه‌سازی، تونل‌سازی، تجارت، تلویزیون و رادیو امضا شده است. اجرای پروژه ساخت نیروگاه برق آبی سنگ‌توده-۲ را می توان یکی از زمینه‌های مهم همکاری دو کشور درعرصه انرژی و روابط اقتصادی دو کشور عنوان کرد.

صابری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سهم پیشگامانه‌ای در کمک به تقویت زیرساخت‌ها و توسعه و شکوفایی تاجیکستان عزیز داشته و همواره از پیشرفت‌های روزافزون این کشور خرسند بوده و مفتخر است که شرکت‌های ایرانی در طرح‌های راهبردی تاجیکستان از جمله پروژه سد و نیروگاه برق آبی راغون، تونل استقلال، اجرای تصفیه خانه آب دوشنبه و پروژه‌های دیگر تاجیکستان حضور  فعال داشته و دارند.

وی خاطرنشان کرد: در مدت ۳۰ سال، بیش از ۱۷۰ سند مهم همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان به امضا رسیده است که چشم انداز روابط دو کشور دوست و هم‌زبان را تعریف و نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد چارچوب قانونی جهت توسعه بیشتر روابط دوجانبه دارند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای نظیر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و سازمان همکاری شانگهای همکاری خوبی دارند و از مواضع یکدیگر در این سازمان‌ها پشتیبانی می‌کنند که نمونه اخیر آن حمایت دولت تاجیکستان از درخواست پذیرش عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای که منجر به تصویب این درخواست و شروع فرآیند عضویت در این سازمان در بیست و یکمین اجلاس شورای سران شانگهای در سپتامبر سال ۲۰۲۱ در شهر دوشنبه شد.

 این دیپلمات کشورمان ادامه داد: همکاری‌های علمی و فرهنگی دو کشور یکی از درخشان‌ترین صفحات روابط تاجیکستان و ایران است، زیرا تبادل تجربیات میان دانشمندان، معلمان، دانش‌آموزان، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری دو کشور و شرکت دانشمندان و فرهنگیان در مراسم فرهنگی از اولویت‌های اصلی این روابط است.

صابری اظهار کرد: سفر تاریخی جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به جمهوری تاجیکستان در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی که با استقبال گرم مقامات محترم دولت تاجیکستان روبرو شد، نقطه عطف و آغاز فصل نوینی در همکاری های همه جانبه تهران و دوشنبه است.  در جریان این سفر تعداد ۸ سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین دو کشور به امضا رسید که با اجرای آنها امیدواریم شاهد تحولات خوبی در روابط دو کشور باشیم.

سفیر ایران در تاجیکستان افزود: سران دو کشور در مورد تقویت و گسترش همکاری‌ها در بخش‌های گوناگون تبادل نظر کردند. در جریان رایزنی رؤسای محترم جمهوری دو کشور، پیشنهاد شد برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، «برنامه بلندمدت همکاری های اقتصادی و تجاری» فیمابین تدوین شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی تحولات جهانی و منطقه‌ای اقتضا می‌کند که دو کشور هم فرهنگ و هم زبان بیش از گذشته در کنار یکدیگر بوده و با همدلی و همنوایی در جهت توسعه روابط فیمابین تلاش نمایند، گفت: اطمینان کامل داریم در پرتو اراده مقامات عالیه دو کشور و با بهره‌گیری از اشتراکات فراوان و ظرفیت‌های مکمل ایران و تاجیکستان، با لطف خداوند متعال شاهد تقویت همکاری‌ها و گسترش روز افزون روابط دو کشور هم دین، هم‌فرهنگ و هم‌زبان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان خواهیم بود.

صابری تصریح کرد:  به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌نمایم که  جمهوری اسلامی برای توسعه روابط و همکاری با جمهوری تاجیکستان، هیچ محدودیتی ندارد.

گردشکری کم هزینه بین ایران و تاجیکستان

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ️در آستانه سفر رئیس‌ جمهور تاجیکستان به ایران نیز گفت: : به دنبال گردشگری کم‌هزینه بین ایران و تاجیکستان هستیم.

«سید عزت‌الله ضرغامی» با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان به تهران گفت: بسیاری از تاجیک‌ها به خاطر کیفیت و خدمات سطح بالای سلامت در ایران علاقه دارند به کشور ما بیایند.

وی بر همین اساس افزود: به دنبال هماهنگی بین کشورهای عضو اکو هستیم که گردشگران منطقه ای بتوانند ارزان و حتی با اتوبوس و خودروی شخصی به کشورهای هم سفر کنند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره به سفر سال گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به دوشنبه، گفت که در سفر رئیس‌ جمهور کشورمان به تاجیکستان تفاهم نامه‌ای با مسئول گردشگری این کشور امضا شد.

ضرغامی اعلام کرد: در سفر رئیس‌ جمهور تاجیکستان به کشورمان برنامه اجرایی آن اسناد را امضا خواهیم کرد.

رشد ۴۶۳ درصدی تجارت ایران و تاجیکستان در سال ۱۴۰۰

 سخنگوی گمرک گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۹ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۳۱ میلیون دلار بین ایران و تاجیکستان تبادل شد که نسبت به سال ۹۹، رشد ۴۸۹ درصدی در وزن و ۴۶۳ درصدی در ارزش را به همراه داشته است.

به گزارش ایران اکونومیست، «سید روح اله لطیفی» در آستانه سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران، اظهار داشت: با وجود اشتراکات فراوان تاریخی، زبانی، فرهنگی و دینی بین ایران و تاجیکستان، تجارت بین دو کشور فاصله زیادی با انتظارات دو ملت دارد با این وجود در سال گذشته ۱۲۴ هزار و ۷۳۷ تن کالای ایرانی  به ارزش ۹۱ میلیون و ۶۰۱ هزار دلار به تاجیکستان صادر شده که نسبت به سال ۹۹ رشد ۵۳۵ درصدی در وزن و ۴۵۹ درصدی در ارزش داشته است. 

وی افزود: واردات از تاجیکستان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۶۳ درصدی در وزن و ۴۳۹ درصدی در ارزش، به ۱۴ هزار و ۵۱۲ تن کالا به ارزش ۳۹ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۶۵۵ دلار رسید.

سخنگوی گمرک در خصوص روابط تجاری دو کشور خاطرنشان کرد: با سفر رییس جمهوری به تاجیکستان در سال گذشته، روابط  تجاری دو کشور در مسیر  رشد چند برابری قرار داد که امیدواریم  با سفر امروز رییس جمهور تاجیکستان به تهران روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی ایران و تاجیکستان به جایگاه مورد انتظار  دو ملت نزدیک‌تر شود.

وی افزود: مجموع روابط تجاری ایران با تاجیکستان در  ۱۵سال گذشته (۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰) تنها دو میلیون و ۷۱۳ هزار و ۹۳۳ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۵۸۳ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۸۹ دلار بود  که سهم صادرات ایران به تاجیکستان دو میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۳۷ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۲۰۷ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۵۱ دلار بوده و واردات از تاجیکستان نیز ۱۸۵ هزار و ۹۹۶ تن کالا به ارزش ۳۷۶ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۴۳۸ دلار بوده است.

تاجیکستان سرزمین غنی از آب

تاجیکستان  کوهستانی با حدود ۱۴۳ هزار کیلومتر مربع مساحت، در دل خود صدها رودخانه و دریاچه را جای داده است که به گفته آگاهان اقتصادی با برنامه ریزی دیپلماتیک و سرمایه گذاری مناسب این منابع ارزشمند آبی منبعی بسیار مطمئن و ارزان برای تامین آب شرب و کشاورزی کشورمان خواهد بود.

امروزه اگر بسیاری از کشورهای منطقه به خصوص همسایگان تاجیکستان به منابع نفت و گاز خود می بالند، در مقابل تاجیکستان از منابع سرشار آب به مثابه 'طلای روان' برخوردار است موضوعی که برای کشور ما نیز می تواند حائز اهمیت باشد.


تاجیکستان یکی از کشورهای صاحب مقام در منابع و ذخایر آب در منطقه و جهان است و این کشور هشت میلیون نفری، ۶۴ درصد منابع آبی آسیای مرکزی را در اختیار دارد و در جهان نیز در جایگاه ششم قرار دارد.

این کشور کوهستانی و سرسبز با بارندگی زیاد دارای رودخانه های فراوانی است. شمار رودهایی که طول آنها از ۱۰ کیلومتر تجاوز می کند به ۹۴۷ می‌رسیده و در مجموع طول رودخانه های تاجیکستان بیش از ۲۸ هزار کیلومتر است.

بزرگترین دریاچه آب شیرین عمیق جهان موسوم به 'آب بند سریز' در تاجیکستان واقع شده که با ۵۶ کیلومتر مربع مساحت و با ژرفای حدود ۵۰۰ متر خود به تنهایی قادر به تامین آب شرب و انرژی برق آسیای میانه و خاورمیانه است. این منابع و ظرفیتهای عظیم 'طلای روان' در تاجیکستان در حالی است که به گفته یک مقام دیپلماتیک این کشور، میزان استفاده کلی از این منابع آبی بخاطر نبود سرمایه لازم فقط پنج درصد است.

irna.ir/xjJymS


**رفع موانع در تجارت دوجانبه دستورکار نشست کمیته مشترک ایران و پاکستان

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در «کویته» پاکستان از حل موقت مشکلات پیش روی رانندگان ایرانی در اخذ روادید پاکستان خبر داد و گفت رفع موانع در مسیر تجارت، دستورکار اصلی نشست آتی کمیته مشترک تجارت مرزی در زاهدان است.

«حسن درویش وند» روز یکشنبه و در آستانه نهمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان طی مصاحبه با ایران اکونومیست اظهار داشت: افزایش ساعات کار گمرک، کاهش تعرفه‌های گمرکی به ویژه پیشبرد مکانیزم تهاتر میان دو کشور همسایه در نشست فردای کمیته مشترک تجارت مرزی پیگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: مسوولان اتاق‌های بازرگانی زاهدان و کویته با حضور مقامات گمرک ایران و پاکستان و سایر نهادهای ذیربط طیف گسترده‌ای از مسائل مرزی و مراودات تجاری را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

وی درخصوص تردد کامیون‌های ایرانی در مرزی‌های دو کشور و برخی مسائل پیش رو رانندگان ایرانی نیز گفت: به ظاهر نمایندگی های دیپلماتیک پاکستان در ایران درصدد تغییر روش صدور روادید از برچسب به صدور الکترونیکی و برخط هستند اما زیر ساخت لازم را برای این کار ندارند.

وی افزود: طرف پاکستانی همچنین اعلام کرد که برچسب برای صدور روادید غیرالکترونیک را هم تمام کرده اند، به همین دلیل از صدور روادید برای رانندگان ایرانی به مدت دو هفته خودداری کردند که مشکلات فراوانی ایجاد شد.

سرکنسول ایران در کویته گفت که با پیگیری‌های صورت گرفته گویا این مشکل به طور موقت حل شده است.

نهمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی ایران و ایالت بلوچستان جمهوری اسلامی پاکستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۹ و ۱۰ خردادماه جاری در زاهدان برگزار می‌شود.

irna.ir/xjJywM

**رژیم صهیونیستی به حالت آماده‌باش کامل درآمد

رژیم صهیونیستی همزمان با تعرض شهرک نشینان افراطی به مسجد مقدس الاقصی و درگیری نظامیان و شهرک نشینان با فلسطینیان به حال آماده باش کامل درآمد.

«امیر بوخبوط» خبرنگار پایگاه خبری عبری زبان «واللا» امروز (یکشنبه) اعلام کرد که نهادهای امنیتی اسرائیلی همزمان با درگیری‌های شدید در مسجد الاقصی، تمامی نیروهای هوایی، زمینی و دریایی خود را به حالت آماده‌باش کامل درآورده است.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین خبر داد که بوخبوط تاکید کرده که ارتش رژیم صهیونیستی خود را برای تظاهرات‌های گسترده فلسطینیان در کرانه باختری و دیگر مناطق آماده می‌کند و از نزدیک پیگیر اوضاع در غزه است.

رژیم صهیونیستی به شدت نگران تهدیدات مقاومت فلسطین و احتمال حمله راکتی به سرزمین های اشغالی در صورت عبور راهپیمایی تحریک‌آمیز پرچم از محله‌های اسلامی قدس است.

روزنامه عبری زبان «یدیعوت احرونوت» نیز اعلام کرد که همزمان با برگزاری راهپیمایی پرچم شهرک‌نشینان در قدس و حتی پس از آن نیز، جنگنده‌ - بمب افکن های اسرائیلی در آسمان مناطق مختلف نوار غزه به پرواز در خواهند آمد.

با وجود هشدارهای گروه‌های مقاومت فلسطین، هزاران شهرک‌نشینان برای برپایی «راهپیمایی پرچم» از صبح امروز یکشنبه به صحن‌های مسجدالاقصی یورش بردند.

هزاران شهرک‌نشین از ساعات اولیه صبح امروز تحت حمایت نظامیان اسرائیلی اقدام به تعرض به مسجد الاقصی کردند.

این در حالی است که نظامیان اسرائیلی مصلای مسجد قَبَلی در داخل مسجد الاقصی را هم بسته و اعتکاف کنندگان را محاصره کرده اند تا امنیت شهرک‌نشینان را فراهم کنند و مانع از درگیری فلسطینیان با آن‌ها شوند.

منابع خبری فلسطین می‌گویند که تا این لحظه - ظهر یکشنبه - نزدیک به ۲۵۰ شهرک‌نشین یهودی در ۸ گروه تحت حمایت نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی تعرض کردند.

در همین حال، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از زخمی شدن یکی از نظامیان این رژیم در درگیری‌ها با فلسطینیان در اردوگاه الدهیشه در بیت لحم خبر داد.

روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت نیز اعلام کرد که نظامی مجروح شده، از نیروهای یگان عرب‌نمای صهیونیستی است که بر اثر انفجار یک نارنجک دست‌ساز زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.

طی ساعات اخیر، ۳ مورد تیراندازی در کرانه باختری به سمت اشغالگران اسرائیلی گزارش شده است.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مبارزان فلسطینی به سمت خودروی یک شهرک‌نشین صهیونیست در نزدیکی تقاطع زیو در جنوب الخلیل تیراندازی کردند. البته جزئیات بیشتری در مورد این حادثه منتشر نشده است.

از سوی دیگر، منابع محلی تاکید کردند، مبارزان مقاومت فلسطین به سمت گروهی از نظامیان اسرائیلی که به اردوگاه الدهیشه در نزدیکی بیت لحم یورش برده بودند، آتش گشودند.

در درگیری‌های اردوگاه الدهیشه دو فلسطینی و یک نظامی اسرائیلی زخمی شدند.

گروهان‌های قدس ـ گردان نابلس نیز از تیراندازی به سمت ایست بازرسی بیت فوریک در شرق این شهر و خودروی یک شهرک‌نشین اشغالگر خبر داده و اعلام کرد که مبارزان فلسطینی پس از این عملیات به سلامت محل را ترک کردند.

رژیم صهیونیستی از ترس خروش و مقابله مردم و مقاومت فلسطین در آستانه راهپیمایی موسوم به پرچم صهیونیست های افراطی نیروهایش را در قدس اشغالی به ویژه «باب العمود» تقویت کرد.  

رژیم صهیونیستی از نخستین ساعت های امروز (یکشنبه) شمار نظامیان خود را در قدس اشغالی پیش از راهپیمایی پرچم افزایش داد.

رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که ارتش اسرائیل برای درگیری با فلسطینی ها به دلیل برگزاری راهپیمایی پرچم از بامداد امروز کار تقویت و تجهیز نظامیان خود را در منطقه باب العمود آغاز کرده است.  

این در حالی است فلسطینی ها از داخل خط سبز در تلاش برای ورود به مسجد الاقصی هستند و نیروهای اسرائیلی از ورود آنها جلوگیری می کنند.

حدود ۳ هزار نظامی اشغالگر تا پیش از آغاز راهپیمایی پرچم که قرار است ساعت ۱۶ عصر امروز (یکشنبه) به وقت محلی برگزار شود، در خیابان ها و محله های مسیر حرکت صهیونیست های افراطی مستقر خواهند شد.

صهیونیست ها راهپیمایی پرچم را با حرکت از مسیر محله های مسلمانان در شهر قدیمی قدس آغاز خواهند کرد.

در همین حال، روزنامه «تایم اسرائیل» گزارش داد که انتظار می رود پلیس اسرائیل امروز با وجود تنش ها بر سر راهپیمایی پرچم، به «ایتمار بن گویر»، نماینده راست افراطی کنست اجازه ورود به صحن مسجد الاقصی را بدهد.

روزنامه «هاآرتص» نیز به نقل از منابع پلیس می گوید که ورود احتمالی بن گویر به مسجد الاقصی می تواند به تشدید اوضاع امنیتی و درگیری میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها منجر شود.

در گزارش این روزنامه آمده است که مقامات دستگاه های امنیتی اسراییل، از جمله شین بت، در نشست ارزیابی امنیتی راهپیمایی پرچم شرکت داشتند و در آن به سفر بن گویر به مسجد الاقصی اعتراض نکردند.

همزمان حماس درباره راهپیمایی پرچم صهیونیست ها هشدار داد و تاکید که همه گزینه ها روی میز است.

«اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر  سیاسی جنبش اسلامی حماس تاکید کرد که مقاومت گزینه‌های زیادی برای مقابله با راهپیمایی پرچم صهیونیست‌ها دارد.

هنیه در واکنش به راهپیمایی پرچم صهیونیست‌ها که قرار است امروز (یکشنبه) برگزار شود، افزود که همه گزینه‌ها روی میز است و برای هر سناریویی آماده هستیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: ما به صراحت می‌گوییم که ساعت به عقب بازنمی گردد و مسجد الاقصی برای ما و متعلق به ما است.

وی اضافه کرد: ما گزینه‌های زیادی برای مقابله با راهپیمایی پرچم و تلاش‌ها برای هتک حرمت مسجد الاقصی داریم.

هنیه همچنین گفت: ما یک سه گانه آماده برای مقابله با تحولات شرایط روز یکشنبه داریم که امت اسلامی، مردم فلسطین و مقاومت هستند و برای همه سناریوها آماده هستیم.

حماس همچنین از فلسطینی ها خواست تا برای خنثی کردن نقشه های اشغالگران در الاقصی تجمع کنند.

پیشتر «جنبش مردمی جوانان در بیت المقدس» با صدور بیانیه‌ای از فلسطینیان درخواست نموده تا آنها نیز امروز در این شهر راهپیمایی «روز پرچم فلسطین» برگزار کنند.

همچنین گردان‌های شهدای الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح نیز جمعه شب به رژیم صهیونیستی هشدار داد که هرگونه تعرّض به قدس و مسجد الاقصی عواقب بدی در پی خواهد داشت.

این گردان‌ها رژیم صهیونیستی را تهدید کردند که اگر مسجد الاقصی و اردوگاه جنین هدف هرگونه تعرّضی قرار گیرد، ضربات دردناکی به صهیونیست‌ها وارد و تمام جبهه‌ها را علیه این رژیم شعله‌ور خواهد کرد.

گردان‌های شهدای الاقصی تاکید کرد: دستورالعمل حملات و اجرای عملیات علیه اشغالگران را در هر زمان و مکانی برای زیرمجموعه خود صادر کرده‌ایم.

راهپیمایی پرچم به ‌مناسبت سالروز اشغال بخش قدیمی قدس اشغالی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۹۶۷ برگزار می‌شود. صهیونیست‌ها مدعی هستند که شهر قدس به‌ صورت کامل پایتخت این رژیم است ولی مردم فلسطین تأکید دارند که قدس پایتخت کشور آنان است.

انتظار می رود صهیونیست ها در راهپیمایی پرچم از طریق باب العمود وارد شهر قدیمی قدس شوند و سپس به سمت دیوار غربی البراق بروند.

درخواست از جامعه جهانی برای رسیدگی به جنایاتت صهیونیست ها 

«ابراهیم ملحم»، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه از جامعه بین الملل خواست تا با اتخاذ تصمیم های لازم منطبق با قوانین بین المللی، به جنایات رژیم صهیونیستی رسیدگی کند.

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه از جهان اسلام نیز درخواست کرد، ضمن حمایت از اعراب مسلمان درمسجدالاقصی و بیت المقدس، آنها را در برابر جنایات اسرائیل تنها نگذارد.

وی خاطرنشان کرد: ادامه تجاوزات اسرائیل، هجوم به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران و معتکفین نشاندهنده گستاخی اشغالگران و احساس مصونیت همیشگی آنها از هرگونه پاسخگویی به مجامع بین المللی یا مجازات است که در نتیجه معیارهای دوگانه جامعه بین الملل در قبال اسرائیل به وجود آمده است.

وی افزود: این احساس امنیت رژیم صهیونیستی منجر به پیامدهای بسیار سنگین برای صهیونیستها و افزایش جنایات این رژیم می شود.

irna.ir/xjJyyT

**درخواست فلسطین از جامعه بین‌الملل برای رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی

ابراهیم ملحم، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه از جامعه بین الملل خواست تا با اتخاذ تصمیمهای لازم منطبق با قوانین بین المللی، به جنایات رژیم صهیونیستی رسیدگی کند.

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین یکشنبه از جهان اسلام نیز درخواست کرد، ضمن حمایت از اعراب مسلمان درمسجدالاقصی و بیت المقدس، آنها را در برابر جنایات اسرائیل تنها نگذارد.

وی خاطرنشان کرد: ادامه تجاوزات اسرائیل، هجوم به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران و معتکفین نشاندهنده گستاخی اشغالگران و احساس مصونیت همیشگی آنها از هرگونه پاسخگویی به مجامع بین المللی یا مجازات است که در نتیجه

معیارهای دوگانه جامعه بین الملل در قبال اسرائیل به وجود آمده است.

وی افزود: این احساس امنیت رژیم صهیونیستی منجر به پیامدهای بسیار سنگین برای صهیونیستها و افزایش جنایات این رژیم می شود.

وی نمایش پرچم در شهر بیت‌المقدس را نمایش  توهمات صهیونیستها " توصیف کرد و آن را نشاندهنده گستاخی اشغالگران و قدرت سرکوب کور آن دانست که دود آن نهایتا به چشم خود این رژیم خواهد رفت و با نتایج فاجعه بار آن مواجه

خواهد شد .

هزاران شهرک‌نشین از ساعات اولیه صبح امروز یکشنبه تحت حمایت نظامیان اسرائیلی اقدام به تعرض به مسجد الاقصی کردند.

این در حالی است که نظامیان اسرائیلی مصلای مسجد قَبَلی در داخل مسجد الاقصی را هم بسته و اعتکاف کنندگان را محاصره کرده اند تا امنیت شهرک‌نشینان را فراهم کنند و مانع از درگیری فلسطینیان با آن‌ها شوند.

منابع خبری فلسطین می‌گویند که تا این لحظه نزدیک به ۲۵۰ شهرک‌نشین یهودی در ۸ گروه تحت حمایت نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی تعرض کردند.

در همین حال، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از زخمی شدن یکی از نظامیان این رژیم در درگیری‌ها با فلسطینیان در اردوگاه الدهیشه در بیت لحم خبر داد.

روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت نیز اعلام کرد که نظامی مجروح شده، از نیروهای یگان عرب‌نمای صهیونیستی است که بر اثر انفجار یک نارنجک دست‌ساز زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.

طی ساعات اخیر، ۳ مورد تیراندازی در کرانه باختری به سمت اشغالگران اسرائیلی گزارش شده است.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مبارزان فلسطینی به سمت خودروی یک شهرک‌نشین صهیونیست در نزدیکی تقاطع زیو در جنوب الخلیل تیراندازی کردند. البته جزئیات بیشتری در مورد این حادثه منتشر نشده است.

از سوی دیگر، منابع محلی تاکید کردند، مبارزان مقاومت فلسطین به سمت گروهی از نظامیان اسرائیلی که به اردوگاه الدهیشه در نزدیکی بیت لحم یورش برده بودند، آتش گشودند.

در درگیری‌های اردوگاه الدهیشه دو فلسطینی و یک نظامی اسرائیلی زخمی شدند.

گروهان‌های قدس ـ گردان نابلس نیز از تیراندازی به سمت ایست بازرسی بیت فوریک در شرق این شهر و خودروی یک شهرک‌نشین اشغالگر خبر داده و اعلام کرد که مبارزان فلسطینی پس از این عملیات به سلامت محل را ترک کردند.

irna.ir/xjJytS

**شکایت خبرنگاران افغانستان از دولت انگلیس

گروهی از خبرنگاران افغان که سالها از نزدیک با رسانه‌های انگلیسی همکاری داشته اند، با اشاره به وعده های دولت این کشور در خصوص اسکان آنها در انگلیس از این کشور شکایت کردند.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان طی اوت سال گذشته در افغانستان ۸ خبرنگار افغان که سالها از نزدیک برای رسانه های انگلیس کار می کردند درخصوص خلف وعده دولت این کشور درباره اسکان آنها شکایت قانونی مطرح کردند. 

این گروه از خبرنگاران درخواست بازبینی قانونی برای ماه ها انتظار درباره پیشرفت روند اسکانشان در کشور انگلیس را در حالی تنظیم کردند که تا کنون تنها پاسخی از طریق ایمیل درمورد درخواست اقامت خود از سوی برنامه سیاست کمک و انتقال افغان ها از دولت این کشور دریافت کرده اند. 

این افراد در مصاحبه با رسانه ها گفتند، در حالی که برای رسانه های این کشور گزارش هایی درباره عملیات علیه طالبان، برنامه های بازسازی زیرساخت های افغانستان، حق زنان و تجارت موادمخدر می فرستاندند؛ از سوی طالبان بارها تهدید شده اند. 

همزمان با آشوب تخلیه سال گذشته پناهجویان افغان از کابل، دولت انگلیس اعلام کرده بود روادیدهای ویژه برای خبرنگاران و افراد خانواده شان که با رسانه های این کشور کار می کردند صادر می کند. در آن زمان «دومینیک راب» وزیر امورخارجه انگلیس گفته بود: «ما باید از خبرنگاران شجاع افغان که اخبار این کشور را منتشر می کنند حمایت کنیم.» همچنان دولت تاکید کرده بود اسکان افرادی که جانشان در معرض خطر است، امری ضروری می باشد. 

یکی از خبرنگاران افغان در مصاحبه با این روزنامه گفت، جان ما در خطر است و مرتبا پیام های تهدید آمیز از سوی طالبان دریافت می کنیم. ما مجبور شدیم برای حفظ امنیت از خانواده هایمان جدا شویم و تا سال ۲۰۲۴ برای خروج از افغانستان نمی توانیم منتظر بمانیم.

irna.ir/xjJytB

**ناپدید شدن یک هواپیما در آسمان نپال

یک فروند هواپیمای متعلق به یک شرکت خصوصی با ۲۲ سرنشین درحال پرواز در آسمان نپال از دسترسی رادارها خارج و ناپدید شد.

مقام‌های فرودگاه نپال اعلام کردند هواپیمایی که امروز صبح با ۲۲ سرنشین از «پوخارا» به مقصد «جومسوم»  درحال پرواز بود، ارتباط خود را با برج مراقبت از دست داد و ناپدید شد.

هواپیمای «تارا ایرز ۹» دو موتوره مسافربری کمی پس از بلند شدن، از دسترس رادارها خارج شد. یک بالگرد برای ردیابی هواپیما فرستاده شده است. 

خلبان این هواپیما شخصی به نام «پرابهاکار قیمیر» است. 

۴ شهروند هندی و ۲ شهروند خارجی دیگر از جمله مسافران این هواپیما هستند و بقیه سرنشینان را شهروندان نپالی تشکیل می دهند.

irna.ir/xjJyqx

**نخست وزیر سابق ژاپن: سیاست های زلنسکی دلیل جنگ اوکراین بود

«شینزو آبه» نخست وزیر پیشین ژاپن تصمیم رئیس جمهوری اوکراین در پیوستن به ناتو و امتناع از حل مناقشه «دونباس» را دلیل آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین برشمرد.

«شینزو آبه» نخست وزیر پیشین ژاپن در مصاحبه با روزنامه «اکونومیست» دلیل آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین را تصمیم «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی  (ناتو ) و امتناع از حل و فصل مناقشه «دونباس» دانست و گفت: «امکان اجتناب از اقدام نظامی وجود داشت در صورتی که زلنسکی تعهد می کرد کشورش به ناتو ملحق نمی شود و یا اختیار خودمختاری به  ۲ بخش مورد مناقشه در شرق این کشور را اعطا می کرد».

این شخصیت سیاسی ژاپن تاکید کرد: بسیار دشوار است که تغییری در تصمیم و موقعیت رئیس جمهوری اوکراین اتفاق بیفتد چرا که وی از «جو بایدن» تاثیرپذیرفته است. 

پیش تر ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه تلویزیونی با شبکه ایتالیایی «ری ۱» اعلام کرده است که اوکراین مالکیت روسیه درمورد کریمه و جمهوری های خودمختار دونباس و لوهانسک را به رسمیت نمی شناسد. 

۲۱ فوریه به دستور ولادیمیر پوتین و با امضای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های دونباس و لوهانسک روسیه عملیات ویژه نظامی در کشور اوکراین را آغاز کرد

گفتنی است کریمه در مارس ۲۰۱۴ با اکثریت آرای مردم بخشی از خاک روسیه اعلام شد.

irna.ir/xjJys۶

**کشته شدن یک نظامی دیگر ترکیه در شمال عراق

در ادامه عملیات ارتش ترکیه علیه عناصر «پ ک ک» (حزب کارگران کردستان ترکیه) در شمال عراق، آنکارا اعلام کرد که یک نظامی این کشور بر اثر انفجار بمب کشته زخمی شد.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه ای از کشته شدن یکی از نیروهای پیاده خود در منطقه عملیاتی «قفل پنجه» در شمال عراق بر اثر انفجار بمب خبر داد.

در این بیانیه آمده است که در این انفجار یک نظامی دیگر نیز زخمی شد که به بیمارستان انتقال یافت.

این ششمین نظامی ترکیه ای است که طی پنج روز گذشته در شمال عراق و عملیات علیه «پ ک ک» کشته می شود.

آنکارا چهارشنبه گذشته اعلام کرد که پنجمین نظامی ترکیه بر اثر جراحت در درگیری با عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) کشته شد.

در همین حال، «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه چهارشنبه گذشته گفت که «از زمان آغاز عملیات قفل پنجه در شمال عراق، بیش از ۱۰۰ تروریست عضو پ ک ک کشته شده اند.»

ترکیه در ۱۸ آوریل گذشته (۲۹ فرورین) عملیات «قفل پنجه» را علیه مخفیگاه ها و پایگاه های سازمان پ ک ک در مناطق «متینا، زاب و افشین پاسیان» در شمال عراق آغاز کرد.

عراق در دو سال گذشته با شدت گرفتن عملیات آنکارا در چندین نوبت سفیر ترکیه را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید بغداد را به عملیات نظامی و نقض حاکمیت کشور را به وی تسلیم کرده است.

این درحالی است که مسئولان و مقامات محلی در کردستان عراق نه تنها به وجود پایگاه های نظامی غیر قانونی ترکیه در شمال عراق و همچنین حملات هوایی و توپخانه ای به مناطق روستایی در استان دهوک، اعتراضی نکرده اند، بلکه روابط خوبی هم با مقام های ترکیه ای دارند.

irna.ir/xjJytX

**ثبت دو مورد مشکوک ابتلا به آبله میمون در افغانستان

رسانه های افغانستان به نقل از منابع وزارت بهداشت این کشور از دو مورد مشکوک ابتلا به آبله میمون در استان نیمروز این کشور خبر دادند.

این دو مورد ابتلا مشکوک به آبله میمون دیروز شنبه ۷ خرداد در بیمارستان کووید-۱۹ نیمروز ثبت شده است.

نیمروز اولین استان افغانستان است که در آن ابتلا مشکوک به آبله میمون ثبت می‌شود.

آبله میمون یک بیماری نادر که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می شود، بخشی از همان خانواده آبله است. این ویروس که عموما در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا رخ می دهد، اولین بار در سال ۱۹۵۸ (۳۷-۱۳۳۶) در میمون های در قفس حبس شده، مشاهده گردید و یک دهه پس از آن در سال ۱۹۷۰ (۴۹-۱۳۴۸) اولین مورد انسانی ثبت شد.

آبله میمون بیماری‌ جدید است که در کشورهای آفریقایی و اروپایی ثبت شده و سازمان بهداشت جهانی از افزایش بروز این بیماری هشدار داده است. 

این بیماری نادر که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می شود، بخشی از همان خانواده آبله است. این ویروس که عموما در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا رخ می دهد، اولین بار در سال ۱۹۵۸ (۳۷-۱۳۳۶) در میمون های در قفس حبس شده، مشاهده گردید و یک دهه پس از آن در سال ۱۹۷۰ (۴۹-۱۳۴۸) اولین مورد انسانی ثبت شد.

از آن زمان مواردی به صورت پراکنده در ۱۱ کشور آفریقایی گزارش شده است. نیجریه در سال ۲۰۱۷ با ۱۷۲ مورد مشکوک و ۶۱ مورد تایید شده، گسترده ترین سطح شیوع را تجربه کرد که سه چهارم موارد ابتلا از مردان ۲۱ تا ۴۰ ساله بودند.

از نظر تاریخی مواردی که خارج از آفریقا مشاهده شده، به ندرت رایج بوده و معمولا ناشی از سفرهای بین المللی یا حیوانات وارداتی بوده است. موارد قبلی در اسرائیل، بریتانیا، سنگاپور و ایالات متحده گزارش شده بود که در سال ۲۰۰۳ (۸۲-۱۳۸۱)، ۸۱ مورد مربوط به «سگ های دشتی» در آمریکا گزارش شده که توسط حیوانات وارداتی آلوده شده بودند.

نحوه انتقال

آبله میمون زمانی انتقال می یابد که فردی با فرد دیگر، حیوان یا مواد آلوده به آن ویروس در تماس نزدیک باشد. این ویروس می تواند از طریق ترک پوست، دستگاه تنفسی یا از راه چشم، دهان و بینی وارد بدن شود. انتقال ویروس از  انسان به انسان معمولا از طریق قطرات تنفسی اتفاق می افتد، اما لازم به ذکر است که معمولا تماس رو در روی طولانی مدت منجر به ابتلا می شود. در همین حال، انتقال از حیوان به انسان ممکن است از طریق گاز یا چنگ گرفتن رخ دهد.

علائم اولیه آبله میمون شامل تب، سردرد، عضله درد، کمردرد و ورم می شود. بیماران معمولا یک تا سه روز پس از بروز تب، جوش بر روی بدنشان ایجاد می شود که اغلب از صورت شروع شده و به سایر قسمت‌های بدن مانند کف دست‌ها و کف پا گسترش می‌یابد. جوش ها که می تواند باعث خارش شدید شود، پس از طی چندین مرحله پوسته پوسته شده و در نهایت از بین می روند. طول دوره این بیماری ۲ تا ۴ هفته زمان میبرد و معمولا خود به خود برطرف می شود.

افرادی که مشکوک به ابتلا به ویروس هستند ممکن است در یک اتاق فشار منفی (فضاهایی مورد استفاده برای ایزوله کردن بیماران) نگهداری شوند و توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی تحت نظر قرار گیرند.

هرچند این بیماری باعث نگرانی در سراسر جهان شده اما دانشمندان معتقدند که شیوع این بیماری به مانند همه گیری کرونا نخواهد بود زیرا انتقال این بیماری به راحتی سارس-کوو-۲ نیست.

irna.ir/xjJypm

**پیشروی روسیه در شرق اوکراین؛درخواست تسلیحات دور برد توسط کی یف

همزمان با درخواست اوکراین برای تسلیحات دور برد از غرب، نیروهای روسیه پس از تصرف شهر راهبردی لیمان حملات خود به شرق اوکراین را افزایش دادند.

پیشروی های روسیه در روزهای اخیر در دونباس واقع در شرق اوکراین شامل مناطق لوگانسک و دونتسک، حاکی از تغییر روند در جنگی است که اکنون در ماه چهارم خود قرار دارد.

به نظر می رسد که نیروهای مهاجم در آستانه تصرف کل منطقه لوگانسک هستند. به اعتقاد غرب تمرکز روسیه بر شرق اوکراین یکی از اهداف جنگی است که کرملین پس از دست کشیدن از حمله به کی یف معین ساخت.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور و نیروهای جدایی‌طلب متحد آن شهر لیمان را که محل تلاقی راه‌آهن در غرب رودخانه سیورسکی دونتس در استان دونتسک است را به طور کامل تحت کنترل دارند.

با این حال، هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که نبرد برای حفظ لیمان ادامه دارد.

سیورودونتسک حدود ۶۰ کیلومتری شمال شرق لیمان در سمت شرقی رودخانه و بزرگترین شهر دونباس که هنوز در اختیار اوکراین است، مورد حمله شدید روس ها قرار گرفته است. سرگئی گایدای فرماندار لوگانسک دراین باره گفت که گلوله باران به حدی شدید بود که امکان ارزیابی آخرین تلفات و خسارات وجود نداشت، اگرچه دو نفر در روز شنبه کشته و ۱۳ ساختمان دیگر در این شهر ویران شدند.

گایدای روز جمعه اعلام کرد ممکن است برای اینکه محاصره نشوند دست به عقب نشینی از شهر بزنند، اما مشخص نیست که آیا آنها شروع به ترک شهر کرده اند یا خیر.

توپخانه روسیه همچنین جاده لیسیچانسک-باخموت که مسکو برای محاصره نیروهای اوکراینی باید از آن استفاده کند را هدف گرفته و پلیس اوکراین توضیح داد که "ویرانی قابل توجهی" در لیسیچانسک رخ داده است.

میخایلو پودولیاک مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین و مذاکره‌کننده صلح، درخواست سامانه های موشکی دور برد ساخت ایالات متحده را مجددا مطرح کرده است. مقامات ایالات متحده به رویترز گفته اند که چنین سامانه هایی در حال بررسی هستند و تصمیم گیری در روزهای آینده امکان پذیر است.

پودولیاک در توییتر نوشت:زمانی که از ۷۰ کیلومتری به شما حمله می‌شود و چیزی برای مقابله ندارید، سخت است... ما به سلاح‌های مؤثر نیاز داریم.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی ابراز امیدواری کرد که متحدان اوکراین تسلیحات مورد نیاز را فراهم کنند و وی انتظار "خبرهای خوب" در این هفته دارد.

نیروهای اوکراینی در دونباس در یک پست کوتاه فیسبوکی اعلام کردند که تمام روز در حالت تدافعی بوده و از هفت حمله روسیه جلوگیری و یک تانک را منهدم کردند.

زلنسکی می گوید که وضعیت نظامی در دونباس بسیار پیچیده است و دفاع در تعدادی از نقاط از جمله سیورودونتسک و لیسیچانسک متوقف شده است.

وزارت دفاع بریتانیا در گزارش اطلاعاتی روزانه خود اعلام کرد که اگر روسیه موفق به تصرف این مناطق شود، کرملین احتمالاً آن را یک "دستاورد سیاسی اساسی" می داند که می تواند از آن برای توجیه تهاجم خود استفاده کند.

اولگا استفانیشینا معاون نخست وزیر اوکراین با ابراز ناامیدی از اختلافات غرب در مورد جنگ گفت که ناتو نشان داد که قادر به پاسخگویی متحد خود نیست.

او در فیسبوک گفت: ما باید به وضوح در مورد پیامدهای فاجعه بار برای آینده اروپا در صورت شکست اوکراین صحبت کنیم.

زلنسکی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که اگر اوکراین بتواند تمام اراضی را که از زمان آغاز تهاجم در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) از دست داده بازپس بگیرد، روسیه با گفتگو موافقت خواهد کرد.

با این حال، زلنسکی ایده استفاده از زور برای بازپس‌گیری تمام سرزمین‌هایی را که اوکراین از سال ۲۰۱۴ شامل شبه جزیره جنوبی کریمه، از دست داده رد کرد.

او گفت: من باور ندارم که بتوانیم تمام قلمرو خود را با ابزار نظامی بازگردانیم. اگر تصمیم بگیریم به این سمت برویم، صدها هزار نفر را از دست خواهیم داد.

در کنار تحولات جنگی، تلاش های دیپلماتیک یافتن راه حلی برای مناقشه ای که پیامدهایی فراتر از مرزهای اوکراین به وجود آورده، ادامه دارد. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان روز شنبه در تماسی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بر این مساله تاکید کردند.

فرانسه اعلام کرد که دو رهبر اروپایی از پوتین خواستند که محاصره بندر اودسا را بردارد تا صادرات غلات اوکراین ممکن شود. کرملین گفت که پوتین به آنها گفته مسکو مایل است راه‌هایی را برای از سرگیری حمل و نقل غلات از بنادر دریای سیاه برای اوکراین امکان‌پذیر سازد.

irna.ir/xjJyqq

**صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین ادامه دارد

باوجود تلاش اروپا برای قطع واردات گاز روسیه، شرکت گازپروم روسیه از تداوم صادرات گاز به این قاره از طریق خط لوله اوکراین خبر داد.

شرکت گازپروم روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که عرضه گاز این شرکت به اروپا از طریق اوکراین و نقطه ورودی "سودژا" به ۴۴.۱ میلیون متر مکعب (میلی متر مکعب) رسیده که نسبت به ۴۳.۹۶ میلیون متر مکعب در روز شنبه افزایش یافته است.

این شرکت نفت و گاز روسی همچنین اضافه کرده است که درخواست تامین گاز از طریق "سوخرانوفکا" به عنوان یک نقطه ورودی دیگر توسط اوکراین رد شده است.

ادامه واردات گاز روسیه به اروپا در حالی است که کشورهای اروپایی درحال مذاکره و تلاش برای قطع واردات انرژی از روسیه و تحریم کامل آن هستند. اما تحلیلگران قطع کامل وابستگی قاره سبز به گاز روسیه را زمانبر ارزیابی کرده و پیش بینی کرده اند که این وابستگی دستکم تا سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد.

irna.ir/xjJytP

**حماس: همه فلسطین به میدان دفاع یکپارچه از بیت‌المقدس تبدیل شده است

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت: همه جبهه‌های فلسطین امروز به یک جبهه واحد برای دفاع از بیت المقدس و مسجدالاقصی تبدیل شده است.

«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با آغاز راهپیمایی موسوم به پرچم صهیونیست ها در بیت المقدس از ملت فلسطین خواست تا در سطوح و جبهه‌های مختلف در نبرد آزادسازی بیت المقدس و مسجدالاقصی شرکت کنند.

سخنگوی جنبش حماس تأکید کرد که نبرد با رژیم اشغالگر باید در هر محور مقاومت و در همه سطوح نامحدود و تمام عیار باشد.

برهوم که با شبکه خبری المیادین گفت‌ وگو می‌کرد، افزود: باید همه جبهه‌ها و میادین علیه اشغالگری باز باشد تا عمر رژیم صهیونیستی کوتاه شود و این معادله بر رژیم اشغالگر تحمیل شود که فلسطین تنها نیست.

وی اضافه کرد که مقاومت نمی‌تواند در مقابل جنایات رژیم اشغالگر که به نظر می‌رسد پیام‌های مقاومت را به خوبی درک نکرده، دست به بسته و ساکت بنشیند.

سخنگوی جنبش حماس خطاب به مسلمانان گفت: ما از همه ملت‌های عربی و اسلامی می‌خواهیم که با مردم فلسطین متحد شوند و با آنها در نبرد برای آزادی فلسطین مشارکت کنند.

با وجود هشدارهای گروه‌های مقاومت فلسطین، هزاران شهرک‌نشین صهیونیست برای برپایی «راهپیمایی پرچم»تحت حمایت نظامیان اسرائیلی از صبح امروز به صحن‌های مسجدالاقصی یورش بردند.

irna.ir/xjJysq

**کشته شدن ۳ تروریست داعشی در عملیات نیروی هوایی عراق

نیروی هوایی عراق امروز ۳ تروریست داعشی را در رشته‌ کوه‌های حمرین در منطقه دیالی از پای درآورد.

جنگنده‌ - بمب افکن های ارتش عراق صبح امروز (یکشنبه) مواضع تروریست‌ها در رشته‌ کوه‌های «حمرین» واقع در منطقه عملیاتی دیالی را هدف قرار دادند.

شبکه خبری اسکای نیوز در این باره گزارش داد که در این حمله هوایی، سه نفر از عناصر گروه تروریستی داعش به هلاکت رسیدند.

داعش که از ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ به عراق حمله و پس از سه روز توانسته بود نزدیک به ۴۵ درصد خاک این کشور را تصرف کند در آبان ۱۳۹۶ شکست خورد، اما از همان زمان هسته‌های خفته این گروه تروریستی همچنان در عراق و سوریه فعال است و هر از گاه اقدام به تحرکات تروریستی در این کشورها می‌کنند.

irna.ir/xjJyrj

**اروپا بخشی از تحریم‌های نفتی علیه روسیه را لغو می‌کند

تارنمای شبکه خبری بلومبرگ امروز به نقل از منابع آگاه نوشت که اتحادیه اروپا برای جلب نظر آن دسته از اعضای این اتحادیه که مخالف تحریم کامل واردات نفت از روسیه هستند، تصمیم گرفته تا در کنار تحریم واردات دریایی نفت، انتقال زمینی نفت خام این کشور را از تحریم ها معاف سازد.

این شبکه اقتصادی آمریکایی نوشت که کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه به شمار می رود، دیروز (۷ خرداد) یک پیشنهاد جدید را به دولت های عضو ارسال کرده که بر اساس آن واردات نفت روسیه از طریق خط لوله دِروژبا (منبع اصلی واردات نفت خام مجارستان) از تحریم ها معاف می شود.

همچنین کشورهای عضو ۶ ماه و هشت ماه فرصت خواهند داشت تا به ترتیب واردات دریایی نفت خام و پالایش شده از روسیه را به صفر کاهش دهند. مجارستان در این پیشنهاد جدید فرصت خواهد یافت تا راه حلی فنی برای برآورده ساختن نیازهای خود در حوزه انرژی بیابد. نگرانی های کشورهای محصور در خشکی مانند اسلواکی و چک نیز لحاظ خواهد شد.

طبق پیش نویس تغییر یافته تحریم های نفتی روسیه، بلغارستان تا اوایل تابستان یا زمستان ۱۴۰۳ فرصت تغییر منبع تامین انرژی خود را خواهد داشت و کرواسی نیز از تحریم واردات "نفت گاز حاصل از تقطیر خلأ" (Vacuum Gas Oil) روسیه معاف خواهد شد.

به نوشته بلومبرگ، نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز تشکیل جلسه می دهند و بسته تحریمی جدید را بررسی خواهند کرد. برخی از کشورهای عضو تاکید دارند که کشورهای عضو پیش از برگزاری اجلاس فردای سران اتحادیه اروپا در بروکسل که به بررسی اوضاع جنگ در اوکراین می پردازد، به توافقی در زمینه تحریم واردات نفت از روسیه دست یابند.

در ادامه گزارش این تارنمای آمریکایی آمده که مستثنی ساختن واردات نفت از طریق خط لوله دروژبا و اختصاص زمان بیشتر برای سرمایه گذاری در امور زیر ساختی بخش انرژی تعدادی از کشورهای عضو، تیغ تحریم های علیه روسیه را کند خواهد کرد. روسیه در سال میلادی گذشته ۷۲۰ هزار بشکه نفت خام از طریق خط لوله مذکور به کشورهای اروپایی صادر کرد که این میزان صادرات نفتی از طریق نفتکش های بارگیری شده در بنادر دریای سیاه، قطب شمال و دریای بالتیک به یک میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه در روز بالغ می شود.

بخش عمده نفت خط لوله دروژبا به کشورهای لهستان و آلمان صادر می شود. این دو کشور اعلام کرده اند که فارغ از تصویب و یا عدم تحریم های جدید، وابستگی خود را به منابع انرژی روسیه به تدریج قطع خواهند کرد.

irna.ir/xjJynV

**آیا ایران و آمریکا مذاکره محرمانه داشته اند؛ عمانی هاپاسخ می دهند

وزیر امور خارجه عمان دستیابی به توافقی درباره موضوع هسته ای (میان ایران و غرب) در چارچوب مذاکرات وین را به نفع منطقه و جهان دانست و درباره صحت مذاکره محرمانه بین ایران و آمریکا در مسقط اظهار نظر کرد.

«بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در گفت وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو تصریح کرد که دستیابی به توافق درباره موضوع هسته ای ایران به نفع خاورمیانه و جهان است.

وزیر خارجه عمان وجود مذاکراتی محرمانه بین ایران و آمریکا در مسقط را تایید نکرد و در پاسخ به این سوال خبرنگار لوفیگارو که "آیا وجود مذاکراتی محرمانه بین ایران و آمریکا در عمان درخصوص برنامه هسته‌ای - به صورت سال ۲۰۱۳ میلادی- را تایید می‌کنید"، گفت: من نمی‌توانم این مسئله را تایید کنم.
البوسعیدی در عین حال افزود که دستیابی به یک توافق جدید به نفع خاورمیانه و جهان است.

وزیر خارجه عمان در بخش دیگری از گفت وگوی خود با فیگارو درباره روند سازش بین برخی حکام عرب و رژیم صهیونیستی تصریح کرد که کشورش وارد توافقنامه های عادی سازی روابط با این رژیم نخواهد شد.

وی همچنین خواهان یک راه حل عادلانه برای مسئله فلسطین شد.

irna.ir/xjJyp۴

**سفیر روسیه: مسکو از سلاح اتمی استفاده نخواهد کرد

آندری کلین سفیر روسیه در انگلیس اعلام کرد، این کشور در جنگ با اوکراین از سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.

کلین بامداد یکشنبه در مصاحبه با شبکه "بی بی‌سی" گفت: روسیه قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای استفاده از این سلاح‌ها دارد و عمدتاً در مواقعی که موجودیت کشور به خطر می‌افتد، این سلاح‌ها کاربرد دارد. 

وی تاکید کرد: این مساله ربطی به عملیات فعلی در اوکراین ندارند. 

سفیر روسیه در ارتباط با اتهامات جنایت جنگی علیه نیروهای این کشور در شهر بوچا در اوکراین گفت: شهردار بوچا در اظهارات اولیه خود تایید کرده بود که نیروهای روسیه این شهر را ترک کرده‌اند و شهر در حالت عادی قرار دارد، وی به هیچ جسدی در خیابان‌ها اشاره نکرد، اما ناگهان این اتهامات مطرح شد. 

کلین ادامه داد: این اتهامات ساختگی است و تنها برای اختلال در مذاکرات مطرح شده است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ در اوکراین در سومین ماه به سر می‌برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد. 

رئیس جمهور روسیه همچنین چند روز پس از آغاز جنگ در اوکراین، نیروهای هسته‌ای خود را در حالت آماده باش قرار داد.

irna.ir/xjJyg۵

**رسوایی پلیس آمریکا در قتل‌عام تگزاس؛ تاخیر و دروغی به قیمت جان ۲۱ نفر

هر روز که از قتل عام ۱۹ کودک دبستانی و دو معلم شان در تگزاس آمریکا می گذرد، ابعاد اهمال و اشتباه پلیس آمریکا در این فاجعه، بیشتر نمایان می شود.

معاون فرماندار تگزاس روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد درباره زمانی که پلیس برای متوقف کردن تیرانداز در مدرسه ابتدایی در اوالد در تگزاس صرف کرد، دروغ گفته شد.

دان پاتریک معاون فرماندار تگزاس تصریح کرد که تاخیر پلیس در درگیری با فرد تیرانداز و وقت تلف کردن آنها به قیمت جان انسان های بیگناه تمام شد.

پلیس ایالت تگزاس آمریکا سه روز پس از قتل عام کودکان دبستان ابتدایی "راب" در شهر اوالد این ایالت  اذعان کرد که تاخیر افسران پلیس برای ورود به کلاس درس "اشتباه "بود؛ اشتباهی که موجب قتل عام ۱۹ کودک دبستانی و دو معلم آنها شد.

نوجوان سفید پوست ۱۸ ساله ای به نام "سالوادور  راموس" روز سه شنبه ۲۴ ماه مه (سوم خرداد ) در مدرسه ابتدایی "راب" دست به کشتار ۱۹ دانش آموز دبستانی و دو معلم آنها زد. او پیش از این قتل عام، مادر بزرگش را به قتل رسانده بود.

تیراندازی در تگزاس یکی از مرگبارترین تیراندازی‌ها در مدرسه‌ای در آمریکا بعد از حادثه کنتیکت است. در حادثه کنتیکت در دسامبر ۲۰۱۲ یک مرد مسلح با حمله به دبستان سندی هوک باعث مرگ ۲۶ نفر از جمله ۲۰ کودک ۵ تا ۱۰ ساله شد.

گرگ ابوت فرماندار تگزاس اعلام کرده است در مورد واکنش پلیس به این تیراندازی گمراه شده بود.

در روز های اخیر، تاخیر پلیس تگزاس در متوقف کردن فرد تیرانداز در مدرسه ابتدایی که ۱۹ کودک و دو معلم را به قتل رساند با انتقادات گسترده در آمریکا مواجه شده است.

پلیس پس از یک ساعت در درگیری با این نوجوان ۱۸ ساله او را به ضرب گلوله از پای درآورد.

معاون فرماندار تگزاس  ادامه داد که به او گفته شده بود نگهبان این مدرسه هنگام تیراندازی در محل حضور داشته است.

استیون مک کراو، رییس اداره امنیت جامعه تگزاس گفت که یک افسر پلیس پس از دریافت تماس اضطراری به مدرسه رفته اما از کنار فرد مسلح که پشت یک ماشین پنهان شده بود، عبور کرده است.

معاون فرماندار تگزاس افزود که ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پس از آغاز تیراندازی در این مدرسه، به مقامات ایالتی در خصوص این حادثه اطلاع داده شد.

مقامات پلیس تگزاس گفته اند که تاخیر پلیس در درگیری با فرد مهاجم تصمیمی اشتباه بوده است.

معاون فرماندار تگزاس گفت: والدینی را تصور کنید که باید تا آخر عمر خود  این شرایط را تحمل کنند و از خود بپرسند آیا امکان نجات فرزند من وجود داشت؟

بر اساس گزارش ها، شهر اوالد که اکثریت آن را لاتین تبارها تشکیل می‌دهند در ۷۷ مایلی غرب شهر "سن آنتونیو" قرار دارد. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون، آمریکا شاهد حدود ۲۰۰ تیراندازی کور بوده است.

در تیراندازی مرگبار ۲۶ اردیبهشت ماه (۱۴۰۱) نیز در فروشگاه مواد غذایی "تاپس فرندلی مارکت" در بلوک یک هزار و ۲۰۰ خیابان جفرسون در شهر بافلو ایالت نیویورک جوانی ۱۸ ساله که به گفته پلیس تا دندان مسلح بود، با انگیزه نژادپرستانه ۱۳ نفر را به قتل رساند. بر اساس اعلام پلیس نیویورک، از میان ۱۳ قربانی این تیراندازی، ۱۱ نفر سیاهپوست و ۲ نفر سفید پوست هستند.

کارشناسان مسائل داخلی آمریکا معتقدند آنچه از منظر امنیتی، آمریکا را تهدید می‌کند، تروریست بین‌الملل و یا تهدیدهای خارجی نیست بلکه رفتارهای خشونت آمیز سفید پوستان از جمله پلیس سفید پوست آمریکا است که تهدید بالقوه علیه شهروندان این کشور به شمار می‌رود.

قانون اجازه حمل اسلحه یکی از قوانین مورد مناقشه در آمریکا است. عده بسیاری از مردم خواستار اعمال کنترل و محدودیت‌های شدیدتر در زمینه فروش سلاح هستند و عده‌ای دیگر معتقدند هیچ قانونی نباید حق آمریکایی‌ها برای حمل سلاح را به خطر بیندازد.

irna.ir/xjJyfG

**سازمان ملل: رهبر القاعده با رهبر طالبان تجدید بیعت کرد

سازمان ملل در گزارش تازه‌ ۲۵ صفحه ای خود از روابط نزدیک رهبران القاعده و طالبان خبر داد و خاطرنشان کرد القاعده با پیروزی طالبان، آزادی عمل بیشتری پیدا کرده است.

درتارنمای سازمان ملل متحد آمده است «ایمن الظواهری» رهبر القاعده، بیعت خود را با «ملا هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان، تجدید کرده است. به نظر می رسد طالبان همچنان مانند گذشته، برای گروه‌های تروریستی از جمله القاعده پناهگاه‌های امن فراهم می کند.

در ادامه این گزارش آمده است  افراد طالبان که در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارند، به عضویت کابینه‌ دولت طالبان گماشته شدند.

پیش تر نیز برخی از منابع اطلاعاتی کشورهای منطقه و جهان از فعالیت مجدد القاعده در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

 تیم نظارتی شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد گروه تحریک طالبان پاکستان نیز مبارزات خود علیه دولت این کشور را با حمایت طالبان ادامه می دهد. چندین هزار جنگجوی این گروه با حمایت طالبان در افغانستان مستقر می باشند. 

از سوی دیگر برخی مقام‌های نظامی آمریکا هشدار دادند طی چند ماه آینده، این گروه  می تواند حمله‌هایی را خارج از افغانستان سازمان‌دهی کند.

 پس از روی‌کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان، کشورهای جهان همواره از نفوذ گروه‌های تروریستی در این کشور ابراز نگرانی کردند، اما طالبان تاکید دارند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

irna.ir/xjJyBf

**فنلاند پس از عضویت در ناتو به میدان جنگ بدل می شود

یک رسانه آمریکایی تلاش ایالات متحده را برای پیوستن فنلاند به ناتو، یک اشتباه بزرگ و گامی رادیکال توصیف کرده و نوشت: عضویت فنلاند در ناتو می تواند جرقه ای برای آغاز جنگ در این کشور و تبدیل آن به میدان نبرد مستقیم واشنگتن و روسیه باشد.

با شعله‌ور شدن جنگ در اوکراین، تصمیم فنلاند برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو بیش از پیش اشتباه به نظر می رسد. این روزنامه با اشاره به این موضوع که فنلاند تا زمان پایبندی به سیاست بی طرفی تهدیدی متوجهش نبود، تاکید کرده که آمریکا نباید برای عضویت فنلاند در ائتلاف ناتو دخالت کند.  

بوستون گلوب در این گزارش آورده است: وجود ۸۳۰ مایل مرز با روسیه به معنای یک هزار و سیصد کیلومتر ظرفیت رویارویی میان نیروهای آمریکایی و روسی است. به عبارتی روسیه پذیرش فنلاند را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، اقدامی تنش زا قلمداد می کند و همین امر علاوه بر اینکه موجودیت این کشور اسکاندیناوی را به خطر می‌اندازد، احتمالا آمریکا را هم به جنگ علیه روسیه به عنوان یک قدرت هسته‌ای می‌کشاند.

بوستون گلوب مدعی است: نتایج رقت بار روسیه در اوکراین خود دلیلی بر این مدعاست که مسکو تا پیش از تلاش دولت هلسینکی برای پیوستن به ناتو تهدیدی برای این کشور بشمار نمی رفت.

فنلاند تا پیش از آغاز جنگ در اوکراین تعادل استراتژیک قابل تحسینی با روسیه ایجاد کرده و روابط دوستانه ای  با این همسایه ابرقدرت حفظ کرده بود. اما عضویت در ناتو، این تعادل را از بین می برد و فنلاند دیگر نمی تواند نقشی را که تا پیش از این به عنوان پلی با ارزشی میان شرق و غرب اروپا ایفا می کرد، ادامه دهد.

به نوشته این رسانه، «اورهو ککونن» رئیس جمهوری فنلاند در دوران جنگ سرد روابط خوبی را با شوروی مدیریت کرد و  از این راه توانست دموکراسی و استقلال کشورش را حفظ کند و فنلاند را از فقیرترین کشور اروپا در سال ۱۹۴۵ به یکی از مرفه ترین ها بدل کند. به باور تحلیلگران ککونن معتقد بود فنلاند نه تنها باید بی‌طرف بماند، بلکه باید بتواند روسیه را متقاعد کند که این بی طرفی تداوم خواهد داشت.

اما اکنون فنلاند به همراه سوئد می‌خواهد سیاست بی طرفی را که دهه ها به آن پایبند بود کنار بگذارد و عضوی از ناتو شوند؛ عضویتی که بار امنیتی جدیدی بر آمریکا تحمیل می کند.  

این روزنامه در ادامه به دلایل تلاش واشنگتن برای عضویت سریع فنلاند و سوئد پرداخته و می نویسد اینکه آمریکا دیوانه وار در تلاش برای پیوستن دو کشور سوئد و فنلاند به ناتو هستند دو دلیل فاجعه بار و وحشتانک بیشتر ندارد؛

دلیل اصلی تقلای واشنگتن برای عضویت فنلاند و سوئد به ناتو، همان احساسات بی منطقی است که کنگره را وادار به تصویب سریع کمک نظامی خیره کننده ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین کرد.

این رسانه آمریکا استدلال می کند اتخاذ یک تصمیم بزرگ مانند پرداخت این میزان بودجه برای کمک به دولت کی‌یف و تلاش برای پیوستن دو کشور اروپایی به ناتو به معنای بیش از دو برابر کردن مرز ناتو با روسیه است که اساسا نیاز به تامل و هوشیاری بیشتر دارد.  

از اینها گذشته، دلیل ترسناک دیگری هم برای وجود دارد که مقامات آمریکا در هفته های اخیر به صورت تلویحی آن را پذیرفته اند؛ اینکه جنگ اوکراین درواقع جنگ نیابتی میان ایالات متحده و روسیه است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در این خصوص تصریح کرده است که هدف واشنگتن در اوکراین «تضعیف روسیه» بوده و «جولیان اسمیت» سفیر آمریکا در ناتو هم هدف کشورش را از دخالت در جنگ اوکراین "دیدن شکست استراتژیک روسیه" خوانده است. «جانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا هم عنوان کرده است که هدف ایالات متحده "وارد کردن حداکثر تاثیر منفی بر روسیه" است.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا نیز بر این باور است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه "نمی تواند در قدرت بماند".

به نوشته بوستون گلوب، برخی در واشنگتن جنگ میان آمریکا و روسیه را محتمل دانسته اند، برخی دیگر آن را اجتناب پذیر و گروهی هم بر این باور هستند که شاید درگیری دو کشور گزینه مطلوبی باشد.

این رسانه با اشاره به همین نظرات می افزاید: اگر آمریکا تشنه جنگ با روسیه هستید، عضویت فنلاند در ناتو ایده خوبی است، اما در غیر این صورت تلاش برای پیوستن دو کشور اسکاندیناوی به ناتو اشتباه بزرگی است.  

فنلاند احتمالا به زودی به ناتو خواهد پیوست و آمریکایی ها و فنلاندی ها برای این عضویت دست و هورا خواهند کشید، اما این گام رادیکال در درازمدت می تواند خطری استراتژیک برای ایالات متحده ایجاد کند و فنلاند بی طرف را در بهترین حالت به دشمن بالقوه روسیه و میدان نبرد با مسکو بدل می کند.

irna.ir/xjJyzp
 

**ایران قدرت پهپادی منطقه، روایت مطبوعات پاکستان از شهر زیرزمینی پهپادهای ارتش

رسانه‌های چاپی و الکترونیکی پاکستان پرده برداری ارتش جمهوری اسلامی ایران از پایگاه‌های فوق سری پهپادی را به صورت گسترده بازتاب داده و گزارش دادند: ایران با پخش این تصاویر قدرت پهپادی خود در منطقه را نشان داد. 

شبکه «دنیا نیوز» پاکستان روز یکشنبه در گزارش خود اعلام کرد که دارایی‌های سری ایران در زیرزمین رونمایی شد و صدها فروند پهپاد جنگی متعلق به ارتش این کشور عیان شد. 

دنیا نیوز افزود: فرمانده کل ارتش ایران با تاکید بر توانمندی بالای این کشور در تولید و بهره برداری از پهپادهای شکاری گفت که ایران در منطقه قدرت اول ساخت پهپاد است. 

روزنامه انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» چاپ شهر اسلام‌آباد امروز با انتشار عکسی از پهپاد ایرانی در شهر زیرزمینی متعلق به ارتش کشورمان نوشت: ایران بدون برملا کردن موقعیت جغرافیایی، از پایگاه سری زیرزمینی خود مملو از پهپادهای جنگی پرده برداری کرد. 

این روزنامه پاکستانی افزود: تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که بیش از یکصد هواپیمای بدون سرنشین در دل کوه‌های زاگرس نگهداری می‌شود. 

روزنامه «داون» پاکستان نیز امروز نوشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران جزئیاتی از پایگاه فوق سری زیرزمینی خود را ارائه داد که در آن ده‌ها فروند پهپاد نظامی نگهداری می‌شود. 

روزنامه داون به نام ابابیل-۵ و موشک‌های قائم-۹ هوا به زمین ایران اشاره کرد و افزود: سرلشکر موسوی فرمانده ارتش ایران تاکید کرد که بدون شک پهپادهای نیروهای مسلح کشور قدرتمندترین در منطقه هستند. 

روزنامه انگلیسی زبان داون به نقل از اظهارات فرمانده کل ارتش نوشت که توانایی ایران برای ارتقای پهپادها غیرقابل توقف است.

شبکه خبری HUM TV پاکستان نیز گزارش داد: جمهوری اسلامی ایران پایگاه سری پهپادی خود از دریچه رسانه به جهان نشان داد. سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از این پایگاه زیرزمینی بازدید و سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش ایران نیز انواع پهپادهای نظامی را معرفی کرد. 

تارنمای روزنامه اردو زبان «جسارت» نیز در بازتاب نمایش پایگاه زیرزمینی پهپادی جمهوری اسلامی نوشت: ایران پایگاه سری خود در یک نقطه نامعلوم را نشان داد که صدها پهپاد جنگی در آن نگهداری می‌شود. 

شبکه خبری «سما تی وی» پاکستان هم گزارش داد: ایران از پایگاه سری زیرزمینی خود را پرده برداری کرد و آن را از طریق رسانه کشور به دنیا نشان داد. نیروهای مسلح ایران در اعماق زمین پایگاه عملیاتی احداث کرده و از این طریق به یک قدرت برتر منطقه‌ای در بخش پهپاد تبدیل شده است. 

روزنامه‌های اردو زبان «جنگ» و «پاکستان» نیز امروز نوشتند: ارتش ایران پایگاه زیرزمینی پهپادی خود را به نمایش گذاشت، حدود یکصد فروند پهپاد از جمله ابابیل-۵ که به گفته مقامات ارشد ارتش ایران، ایران قدرتمندترین توان پهپادی در منطقه به شمار می‌رود. 

به گزارش حوزه دفاعی ایران اکونومیست به نقل از روابط عمومی ارتش، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته از یکی از پایگاه‌های سری و زیرزمینی پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد. 

در این بازدید سرلشکر باقری در جریان آخرین توانمندی‌ها در حوزه تولید انواع پهپادهای نظامی، تهاجمی و دور برد ارتش قرار گرفت. 

با عملیاتی شدن این پایگاه سری که در عمق صدها متری زمین طراحی و ساخته شده است جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر پهپادی در منطقه تبدیل شده است.

irna.ir/xjJyDB


**آب و خاک بدون مرز، ترافیک هیات های ایران و عراق را بیشتر کرد

روزهای پر رفت و آمد و برنامه های پی درپی برای هیات های ایرانی و عراقی در راه است؛ روزهایی که با سفر علی سلاجقه معاون رئیس جمهور ایران به بغداد آغاز شد و با سفرها، توافقات و نشست های چند وزیر ایرانی و عراقی ادامه خواهد یافت.

امروز یکشنبه نشست مشترک علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با وزرای امور خارجه، کشاورزی، محیط زیست و وزیر منابع آبی عراق در محل وزارت خارجه آن کشور برگزار شد.

در پایان این نشست، کنفرانس مشترک وزیر خارجه عراق با معاون محترم رئیس جمهور و رییس سازمان محیط زیست ایران برگزار شد؛ کنفرانسی که در آن فواد حسین وزیر خارجه عراق از توافق برای برگزاری یک سلسله نشست های مستمر درباره گرد و غبار، بیابان زدایی و رودهای مشترک خبر داد و سلاجقه هم گفت که وزیر نیروی ایران به زودی عازم عراق خواهد شد تا موضوع تشدید توفان های غبار را بررسی کند.

وزیر خارجه عراق در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست ایران گفت: بررسی ها و گفت و گوهایی با طرف ایرانی درباره پرونده آب، خشکسالی و بیابان زایی شد و تغییرات آب و هوایی را با معاون رئیس جمهور ایران به بحث گذاشتیم.

وی افزود: تغییرات آب و هوایی مختص کشور خاصی نیست بلکه از مرزها عبور می کند. ما در این مباحثات به پرونده آب های مشترک و مدیریت آن بین ایران و عراق پرداختیم.
حسین تصریح کرد: دیدارها و نشست های بیشتری بین دو کشور درباره پرونده آب و رودهای مشترک برگزار خواهد شد.

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور ایران نیز گفت: نشست امروز، آغازی خوب برای همکاری درباره توفان های خاک خواهد بود. ما پرونده های متعدد و مختلفی را با طرف عراقی به بحث گذاشتیم. ایران و عراق تجربیاتی در زمینه تثبیت شن های روان دارند و ما شاهد همکاری نزدیکی در این باره خواهیم بود.

سلاجقه ادامه داد: وزیر نیروی ایران به زودی برای بحث درباره موضوع تشدید ریزگردها به عراق سفر خواهد کرد. راهی طولانی مقابل ما برای مهار توفان های خاک وجود دارد؛ پدیده ای که نتیجه دخالت های بشری در طبیعت است.

پیش تر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دیدار با «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق گفت : امروز منطقه و جهان دچار بی‌نظمی اقلیمی شده ، که پیامد آن ایجاد ریز گردها برای کل منطقه است و ما با توجه به مطالعات و تجربیات احصاء شده در بحث مقابله با بیابانزایی می‌توانیم در کنار کشور عراق باشیم و انتقال تجارب در این زمینه حائز اهمیت است .

سلاجقه ضمن تشکر از حسن میزبانی عراقی ها اظهار کرد: فرزندان ایران از بدو تولد آرزوی زیارت عتبات عالیات رادارند  و این نشانه‌ رابطه‌ عمیق بین دو کشور است که باعث می‌شود دیوارها برداشته شود هرچند برخواهان بخواهند این روابط را خدشه‌دار کنند، و مهر تایید این دوستی خون شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس است .

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور به این روابط اعتقاد عمیقی دارند و در دولت جدید ارتباط با همسایگان به‌ویژه عراق را در اولویت می‌دانند .

معاون رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد : وقایع تاریخی نشان داده که فقط کشورهای منطقه می‌تواند در بحران‌ها به یاری هم بشتابند و دوستی کشور ایران و عراق می‌تواند به‌عنوان نمونه همکاری موفق کشورهای همسایه باشند.

سلاجقه  تصریح کرد: ما اعتقاد داریم روابط اقتصادی و سیاسی می‌تواند بیشتر شود و یکی از این راه‌ها توجه ویژه به حفظ محیط‌زیست دو کشور است.

وی گفت : امروز منطقه و جهان دچار بی‌نظمی اقلیمی شده ، که پیامد  آن ایجاد ریز گردها برای کل منطقه است و ما با توجه به مطالعات و تجربیات احصاء شده در بحث مقابله با بیابانزایی می‌توانیم در کنار کشور عراق باشیم و انتقال تجارب در این زمینه حائز اهمیت است .

irna.ir/xjJyCK

**آنکارا و تل آویو برای همکاری در زمینه گاز طبیعی مذاکره می‌کنند

رئیس جمهوری ترکیه از مذاکرات آتی میان آنکارا و تل آویو در خصوص همکاری‌ها در زمینه گاز طبیعی خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» روز یکشنبه در بازگشت از باکو در هواپیما به خبرنگاران گفت که طرف اسرائیلی آمادگی خود را برای همکاری با ترکیه در زمینه گاز طبیعی اعلام کرده است.

او خاطرنشان کرد «فاتح دونمز - Fatih dönmez» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در این باره با مقام‌های اسرائیلی گفت و گو خواهد کرد.
وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در نشست خبری مشترک با همتای اماراتی خود گفته بود اختلافات با اسرائیل را نباید با قطع روابط برطرف کرد.

مولود چاووش اوغلو که به عنوان بلندپایه‌ترین مقام ترک بعد از ۱۵ سال از سرزمین‌های اشغالی بازدید کرد این را هم گفته بود که روابط آنکارا و تل‌آویو بعد از مذاکرات «صریح» دوجانبه، تقویت خواهد شد.

همچنین به نقل از رسانه‌ها، اردوغان امروز در خصوص عملیات آنکارا علیه مواضع پ. ک. ک گفته عملیات ما در عراق و سوریه ادامه خواهد داشت.

در این باره، مقامات کرد سوریه گفته‌اند هرگونه حمله اردوغان به بی‌ثباتی منتج خواهد شد.

او در عین حال به دنبال حمله روسیه به گروه‌های طرفدار ترکیه در شمال آن کشور گفت که آنکارا نمی‌تواند پاسخ ندهد.

irna.ir/xjJyDk

**به بهانه جشن پرچم؛ اسرائیل عمدا سطح تنش ها را بالا می برد

گروه هایی از یهودیان افراطی امروز یکشنبه ابتدا در برابر دیوار موسوم به "براق" در محوطه مسجدالاقصی تجمع کردند و سپس با وضعیت توهین آمیزی برای برگزاری آنچه "جشن پرچم" نامگذاری شده، از دروازه های آن عبور کردند، در حالی که از سوی نیروهای سرکوبگر پوشش داده می شدند.

بسیاری از خبرنگاران از صبح در اطراف مسجد الاقصی پرسه زدند تا اتفاقاتی را که هر لحظه می تواند به یک انفجار منجر شود، ثبت کنند.

از همان صبح هنگام، تصاویر و فیلم هایی که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده، تحریکات دسته های افراطی جوانان یهودی را نمایش می داد که مشخص بود سازماندهی شده، حرکت می کنند.

تحرکات و تحریکات دسته های افراطی به شکل اهانت آمیز و اوباشانه با پایکوبی و رقص و آواز ، بدون هیچ محدودیتی، همراه بود و با هدف تحریک مسلمانان و فلسطینی ها انجام می شد و جالب اینکه در حلقه نیروهای تا بن دندان مسلح به تجهیزات سرکوب قرار داشتند.

برخی گزارش ها نیز از وقوع درگیری هایی میان نیروهای پلیس رژیم با معترضان فلسطینی حکایت دارد که با خشونت هرچه تمامتر حتی به عابران و ناظران هم حمله می کنند تا مبادا به دسته های افراطی نزدیک شوند.

فلسطینی ها خواستار اخراج این دسته های افراطی از مسجد الاقصی هستند و حتی تلاش داشتند این موضوع را ابتدا بصورت آرام به نیروهای صهیونیستی تفهیم کنند، اما شدت خشونت های اعمال شده از سوی این نیروها به حدی است که حتی دوربین ها از مقابل حملات آنان فراری هستند.

اوضاع بطور فزاینده متشنج است و احتمال بالا گرفتن تنش ها نیز بسیار زیاد است، آنگونه که فلسطینی ها وعقلای منطقه از دستکم یک هفته پیش بطور مکرر هشدار داده اند.

بعد از سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان که پنجشنبه گذشته به مناسبت سالروز آزادسازی جنوب لبنان، نسبت به روند تحولات و احتمال انفجار بزرگ و اتفاقات ناخوشایند، ابراهیم ملحم، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، امروز یکشنبه خطاب به جامعه جهانی و جهان اسلام به صراحت هشدار داد و درخواست کرد، ضمن حمایت از اعراب مسلمان درمسجدالاقصی و بیت المقدس، آنها را در برابر جنایات اسرائیل تنها نگذارند.

وی همچنین تاکید کرد که ادامه تجاوزات اسرائیل، هجوم به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران و اعتکاف کنندگان نشاندهنده گستاخی اشغالگران و احساس مصونیت همیشگی آنها از هرگونه پاسخگویی به مجامع بین المللی یا مجازات است که در نتیجه معیارهای دوگانه جامعه بین الملل در قبال اسرائیل به وجود آمده است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان پنجشنبه گذشته احتمال داده بود که امکان دارد با روند جاری، اتفاقاتی رخ دهد که می تواند کل منطقه را به آتش بکشد. وی همچنین صهیونیست ها را از هرگونه هتک حرمت و بی‌احترامی به ساحت اولین قبله مسلمانان برحذر داشت.

irna.ir/xjJyCh

**چرا آمریکا در پی فروش تسلیحات به مصر است ؟

معامله فروش هواپیماهای جنگنده آمریکایی به مصر نشان می دهد که این کشور نمی خواهد مصر را به عنوان یک همپیمان استراتژیک در خاورمیانه از دست بدهد.

یک منبع نظامی مصری در گفت وگو با تارنمای خبری العربی الجدید با بیان این مطلب گفت: سیاست خارجی و نگاه به منافع و امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه براساس حفظ رابطه با مصر(تحت حاکمیت هر گروه یا جریان)  و تضمین وابستگی کامل قاهره به ویژه به لحاظ نظامی به واشنگتن مبتنی است. لذا هرگونه صحبت از حقوق بشر در مصر در کنگره آمریکا و درخواست از قاهره برای درخواستها برای توقف فروش سلاح و کمکهای نظامی به هیچ عنوان به قطع روابط نظامی مصر با آمریکا منجر نخواهد شد.

این منبع افزود: واشنگتن به خوبی می داند که قطع کمکهای نظامی و فروش سلاح به مصر منجر به از دست دادن یک همپیمان استراتژیک و مهم در منطقه می شود و مصر را برای جبران نیازهای نظامی به سمت روسیه و چین متمایل خواهدکرد و این یعنی تکرار تجربه ایران ، لذا هر دولتی که در واشنگتن برسر کار می آید صرفنظر از رویکرد سیاسی و حزبی، در پی حفظظ روابط قوی و پایدار با مصر به ویژه در حوزه دفاعی است.

به گفته این منبع از زمان امضای معاهده صلح با اسرائیل در سال ۱۹۷۹ ، ارتش مصر روابط بسیار خوبی با ارتش آمریکا برقرار کرده است ، حتی نیروهای نظامی مصر ۹۰% از  سلاحهای آمریکایی استفاده می کنند، و این بخشی از سیاست خارجی آمریکا برای وابستگی همپیمانان منطقه ای این کشور است.  

وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرد وزارت خارجه این کشور با فروش هلیکوپترهای شینوک ۴۷اف و قطعات مورد نیاز آن به قیمت ۲.۶میلیارد دلار موافقت کرده است.

به رغم نگرانی هایی در حوزه نقض حقوق بشر در مصر این دومین معامله سلاح مورد توافق دولت بایدن با مصر به شمار می رود . دولت بایدن در ژانویه گذشته خبر از فروش ۱۲ هواپیمای سی ۱۳۰ جی سوپرهرکولس به ارزش ۲.۲میلیارد دلار و سیستم رادار دفاع هوایی اس پی اس -۴۸ به ارزش ۳۵۵میلیون دلار به مصر خبر داده بود و به گفته وزارت خارجه آمریکا، این معامله در راستای تقویت سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا از طریق کمک به ارتقای امنیت یک کشور همپیمان غیر عضو در ناتو صورت می گیرد که یک شریک استرتژیک و مهم در خاورمیانه برای واشنگتن به شمار می رود.
این منبع نظامی همچنین با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری و امنیت ارتباطات بین قاهره وواشنگتن معروف به موافقتنامه  "CISMOAدر سال ۲۰۱۸ افزود: این موافقتنامه بعد از سالها مخالفت ارتش مصر ، به صورت پنهانی و بر خلاف قانون ، بدون تایید و تصویب پارلمان صورت گرفت و خبر امضای آن چند ماه پیش از انعقاد منتشر شد .

این منبع اهمیت این موافقت نامه راهبردی برای ایالات متحده را از این نظر دانست که در آن تصریح شده سیستم‌ها و دستگاه‌های ارتباطی نظامی کشورهای امضاکننده از جمله مصر با سیستم‌های آمریکایی باید تنها و منحصرا از طریق آمریکا تامین شوند، شرطی که امکان نظارت و کنترل ارتش کشور طرف قرارداد از جمله ارتش مصر را در اختیار آمریکا قرار  می‌دهد.

به گفته این منبع، این توافقنامه مقرر می‌دارد که تنها تکنسین‌های متخصص آمریکایی اجازه  کنترل و تعمیر دستگاه‌ها را دارند و هیچ کس دیگری اجازه انجام این کار را ندارد و آمریکا حق دارد هر زمان که بخواهد سیستم‌ها و دستگاه‌ها را بازرسی کند تا اطمینان حاصل کند که آنها به هیچ کشور ثالثی انتقال داده نمی شوند ، این توافقنامه همچنین هرگونه کپی برداری از این دستگاه ها را در داخل مصر یا با همکاری یک کشور دیگر ممنوع اعلام کرده است .

این منبع این توافق را ناقض حق حاکمیت مصر می داند زیرا به آمریکا اجازه بازرسی از تجهیزات در سایت‌های نظامی مصر را داده و سیستم‌های ارتباطی و فرماندهی را در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌دهد..

وی با اشاره به افشاگری ویکی لیکس در سال ۲۰۰۷  گفت درمیان اسناد ویکی لیکس  اسنادی از مخالفت رئیس سابق سازمان تسلیحات نیروهای مسلح، سرلشکر محمد العصار و امتناع وی از امضای توافقنامه مزبور افشا شده است. وی به مقامات آمریکایی اعلام کرده بود مصر دلایل خاص خود را برای به تاخیر انداختن امضای توافقنامه دارد و واضح بود که اختلاف مصر و آمریکا بر سر تامین فروش سلاح به مصر بوده که واشنگتن برای فشار به قاهره برای امضای توافق ، آن را متوقف کرده بود .

 امضای معاهده از طرف مصر به منظور کسب حمایت سیاسی دولت مورد نیاز برای دولت السیسی در برهه انتخابات ریاست‌جمهوری و خالی شدن عرصه از حضور رقبای مهم صورت گرفت و پیش از برگزاری انتخابات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سپهبد سامی عنان، که یکی از رقبای احتمالی سیسی بود، به زندان افتاد.

این منبع تاکید کرد که این توافق "به شکلی بی سابقه همکاری نظامی مصر با آمریکا را تقویت کرد، برای همین دولت آمریکا برخلاف خواست اعضای کنگره که خواستار تعلیق کمک ها و معاملات تسلیحاتی به مصر هستند ، عمل کرده و به استناد ملاحظات امنیت ملی که حفظ امنیت ملی اسرائیل از جمله مهمترین عناصر آن است، در این حوزه تصمیم گیری می کند.

یک سیاستمدار مصری که نخواست نامش فاش شود، دراین زمینه گفت: «هزینه‌های نظامی گزاف کشوری مانند مصر که بدهی خارجی آن در پایان سه‌ماهه دوم سال مالی جاری به  ۱۴۵.۵ میلیارد دلار رسید و نسبت به سه ماهه پیش ازآن افزایشی ۸.۱ میلیارد دلاری را ثبت کرد، همه را در برابر یک مسئولیت تاریخی قرار می دهد .

این منبع خاطرنشان کرد: هزینه واردات تسلیحات از آمریکا از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده، که این بدون احتساب سایر معاملات تسلیحاتی با کشورهای غربی مانند ایتالیا، فرانسه و غیره است.

irna.ir/xjJyzH

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: تشکیلات خودگردان فلسطین ، سید ابراهیم رییسی ، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تشکیلات خودگردان فلسطین سید ابراهیم رییسی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سفیر ایران در تاجیکستان کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی ایران بین ایران و تاجیکستان جمهوری اسلامی ایران معاون فرماندار تگزاس رئیس جمهوری اوکراین ارتش رژیم صهیونیستی خودروی یک شهرک نشین جمهور تاجیکستان اردوگاه الدهیشه سید ابراهیم رئیسی رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی جمهوری تاجیکستان نظامیان اسرائیلی معاون رئیس جمهور تاجیکستان در سال پرچم صهیونیست ها نشست کمیته مشترک هزاران شهرک نشین ایران اکونومیست جامعه بین الملل ایران و پاکستان تن کالا به ارزش ولادیمیر پوتین طریق خط لوله راهپیمایی پرچم ایران و آمریکا مسجد الاقصی اعلام کرده جنگ در اوکراین مقاومت فلسطین شمار می رود آبله میمون روابط دو کشور تبدیل شده روز یکشنبه ترکیه در شمال بر اثر انفجار بین المللی آبله میمون دولت این کشور محترم جمهوری عضویت فنلاند نظر می رسد هیچ محدودیتی امروز یکشنبه ایالات متحده میلیارد دلار ایران و عراق درگیری ها شمال عراق منطقه و جهان شهرک نشینان جنایات رژیم برای پیوستن شرق اوکراین توسعه روابط برای مقابله کشورهای عضو عملیات ویژه سخنگوی جنبش بین دو کشور همی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۵۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم

مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان می‌گوید که دولت این کشور او را به دلیل تلاش برای بهبود روابط میان اسلام‌آباد و افغانستان تحت تسلط طالبان مجازات می‌کند.

فضل‌الرحمان افزود ما به دلیل تلاش برای بهبود روابط میان پاکستان و افغانستان مجازات می‌شویم.

گفتنی است که حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان در انتخابات ۸ فبروری ۲۰۲۴ این کشور نتوانست رأی قابل توجهی به دست آورد.

این مخالف سیاسی دولت پاکستان به رهبری نواز شریف، بار دیگر انتخابات گذشته این کشور را پُر از تقلب خوانده و خواستار برگزاری انتخابات مجدد شده است.

بربنیاد گزارش ای‌ان‌آی، وی همچنان سیاست اسلام‌آباد در قبال فلسطین و اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده است.

مولانا فضل‌الرحمان پس از افزایش حملات تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) بر نیروهای امنیتی این کشور که ادعا می‌شود از حمایت طالبان برخوردار است، چند ماه پیش در دیدارش با ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان گفته بود که این گروه باید میان اسلام‌آباد و تی‌تی‌پی یکی را انتخاب کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • تجارت ایران و پاکستان چقدر است؟ | جزئیات تجارت ایران و پاکستان را ببینید
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالا‌ها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم