Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@23:04:58 GMT

(ویدئو) کهنسال‌ترین درخت جهان کجاست؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۶۸۸۸

(ویدئو) کهنسال‌ترین درخت جهان کجاست؟

‍‍‍‍‍‍

تحقیق جدیدی نشان داده است که سرو پاتاگونیای کهن‌سالی معروف به «پدر جد» (great grandfather) در شیلی، ممکن است بیش از پنج هزار سال سن داشته باشد و این کشور ممکن است صاحب کهن‌سال‌ترین درخت جهان باشد.

به گزارش فرارو، محققان نتوانستند سن دقیق این درخت را با اتکا به تنه عظیم آن تعیین کنند.

معمولا برای تعیین سن، استوانه‌ای به طول یک متر از چوب آن در می‌آورند و حلقه‌شماری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر حال، قطر تنه پدربزرگ کبیر چهار متر است.

جاناتان باریچیویچ، محققی که سرپرست این مطالعه است، گفت که بر اساس نمونه‌ای که از چوب آن برداشته‌اند و سایر شیوه‌های سن‌یابی، سن این درخت بیش از پنج هزار و ۴۸۴ سال است.

باریچیویچ می‌گوید: این روش ۸۰ درصد همه مسیر‌های محتمل رشد این درخت زنده را برای ما روشن می‌کند و سن آن را بیش از پنج هزار سال نشان می‌دهد، و فقط ۲۰ درصد محتمل است که سن این درخت کم‌تر باشد.

بنابراین پدر جد با این سن، رکورددار کنونی را، یعنی کاج زبرمیوه‌ای به سن چهارهزار و ۸۵۳ سال در کالیفرنیا، پشت سر می‌گذارد.

باریچیویچ می‌گوید: اگر این درخت را با درخت‌هایی مقایسه کنیم که پیش از این با حلقه‌شماری کامل سن‌یابی کرده‌ایم، یکی از قدیمی‌ترین درخت‌های زنده سیاره زمین خواهد بود.

هرچند این درخت در دوران مختلف تمدن بشری سر پا مانده است، مشهور بودن آن در بوستان ملی الرس کوسترو، این محقق را نگران کرده است.

او گفت، بازدیدکنندگان اغلب از سکوی مخصوص تماشای درخت رد می‌شوند و پا بر ریشه‌های آن می‌گذارند و حتی بخش‌هایی از پوست آن را می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فرارو

کلیدواژه: درخت شیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۶۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان در واکنش به تغییر کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و قطع درختان در صالحیه گفت: با مسئولینی که در تغییر کاربری غیرقانونی این اراضی دخیل بودند، برخورد خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سیدامیر احمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان با اشاره به تشکیل پرونده برای تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در صالحیه، اظهار داشت: ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به‌صورت غیرقانونی در حال تغییر کاربری بود که جلوی آن گرفته شد.

وی با اشاره به قطع یک‌صد اصله درخت در این اراضی جهت تغییر کاربری افزود: مسئولینی که در تغییر غیرقانونی کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دخیل بوده و وظایف قانونی خود را انجام نداده و ترک فعل انجام شده باشد، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

دادستان بهارستان در ادامه گفت: تغییر کاربری غیرقانونی و قطع درختان با برنامه‌ریزی و مدیریت شده بود و این اتفاق در یک روز انجام نگرفته است.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد قوه قضاییه و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در هر موردی که فساد اتفاق افتاده باشد، برخورد قاطعانه است و طبق مستندات و در چارچوب قانون با اشخاص حقیقی و حقوقی برخورد خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نریمان جهان به دنبال تکرار یک لحظه خاص (ویدئو)
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند
  • مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • تالاخادزه ایران کجاست؟
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟
  • خوش‌شانسی دو موتورسوار از سقوط درخت (فیلم)