Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه بسیاری از گونه‌ها در کشور کمیاب و نادر و یا در حال انقراض هستند، اظهار کرد: خشکسالی پی‌درپی، آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار که در جنگل‌های زاگرس وجود دارند، موجب استرس‌های محیطی و جانوری می‌شوند و درختان و بلوط‌ ها را دچار زوال می‌کنند.

نقی شعبانیان در گفت و گو با ایران اکونومیست با بیان اینکه بسیاری از گونه‌ها در کشور ما همچون شمشاد، گردو، شاه بلوط و بادام جزو گونه‌های کمیاب، نادر و یا در حال انقراض هستند و احتمال نابودی آن‌ها وجود دارد، اظهار کرد: طبق ماده یک قانون حفظ ذخایر ژنتیکی، برداشت این گونه‌ها ممنوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست و نوع فعالیت ما نیز به این گونه است که در چارچوب ذخیره‌گاه ژنتیکی، طرح حفاظتی خاصی برای آن‌ها آماده کنیم که این برنامه‌ها در برخی مناطق نیز اجرا شده است.

حفاظت از گونه‌ها در قالب «بانک ژن»

وی افزود: حفاظت از این گونه‌ها در قالب یک طرح حفاظتی و به‌صورت یک بانک ژن در دستور کار قرار گرفته است. ذخیره‌سازی به صورت «بانک ژن» به معنای ذخیره بذر و یا کاشت نهال در منطقه‌ای تحت عنوان بانک ژن است.

به گفته معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری امروزه مسائلی همچون ریزگردها و خشکسالی پی در پی مورد اهمیت قرار قرار گرفته است که شاید ۲۰ سال گذشته مورد توجه قرار نمی‌گرفت. گونه‌های بلوط اصلا جزو ذخیره‌گاه‌های ما نبودند و گونه‌های دیگری در این ذخیره‌گاه بودند. ریزگردها با نشستن روی برگ‌ها به لحاظ فیزیولوژیکی به گیاهان استرس وارد و به لحاظ تنفس و فتوسنتز به گیاهان آسیب وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده خشکسالی پی‌درپی، آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار که در جنگل‌های زاگرس وجود دارند، برای گیاهان استرس ایجاد می‌کنند. تمام این عوامل موجب ایجاد استرس‌های محیطی و جانوری می‌شوند و درختان و بلوط‌ ها را دچار زوال می‌کنند.

نجات گونه‌ها از طریق ایجاد تعادل اکولوژیک

شعبانیان با بیان اینکه برای نجات گونه‌ها در بلندمدت باید تعادل اکولوژیک را بازگردانیم،درباره علل نابودی تعادل اکولوژیک اظهار کرد: علاوه بر مسائل خشکسالی که انسان کمتر در آن نقش دارد، مواردی همچون بهره‌برداری بی‌رویه و بهره برداری غلط در به هم ریختن تعادل اکولوژیک نقش زیادی دارند.

وی با اشاره به اینکه در ایجاد عدم تعادل دو بحث بهره‌برداری بی رویه و بهره‌برداری غلط وجود دارد، گفت: در زاگرس مسائلی همچون «کشت زیراشکوب»، قطع سرشاخه‌های درختان، بهره‌برداری برای تالیف دام و وجود دام‌های زیاد در عرصه طبیعی موجب به هم ریختگی تعادل اکولوژیک در زاگرس می‌شود.

معاون امور جنگل‌هاس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: در کوتاه مدت با روش‌هایی همچون سم‌پاشی با سموم بیولوژیک با آفات مبارزه می‌کنیم و عمدتا هم توصیه بر کنترل بیولوژیک است که عمدتا از باکتری‌ها و یا عصاره گیاهان تشکیل می‌شوند. شیوه دیگر استفاده از دشمنان طبیعی آفات است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مبارزه‌ها با استفاده از عصاره باکتری‌ها انجام می‌شود که این کار باید اصولی صورت گیرد تا آسیبی به طبیعت وارد نشود. نباید این تصور را داشته باشیم مبارزه بیولوژیک، خالی از آسیب است. سم‌پاشی‌ها باید با دقت و همراه با مطالعات اولیه انجام شود تا بر حشرات و گیاهان تاثیرات جانبی نداشته باشد.

جهش‌های ژنتیک و کاهش مقاومت گونه‌ها با سم‌پاشی‌های بیولوژیک

 شعبانیان با بیان اینکه در بسیاری مواقع سموم بیولوژیک بی‌خطر عنوان می‌شوند،تصریح کرد: این سموم نیز می‌توانند جهش‌های ژنتیکی ایجاد کنند علاوه بر آن کاهش مقاومت گونه‌های گیاهی و نابودی بسیاری از حشرات را موجب شوند البته مطالعات علمی باید درباره همه این موضوع‌ها انجام شود.

 وی افزود: در برنامه‌های بلندمدت نیز باید در زمینه ایجاد تعادل اکولوژیک و اصلاح اکوسیستم جنگل‌ها تلاش کنیم. اگر اکوسیستم جنگل‌های زاگرس به تعادل اولیه دست یابد، مشکل زوال گونه‌ها از بین می‌رود و آن‌ها نجات می‌یابند.

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در پاسخ به سوال ایران اکونومیست که آیا گرد و غبار در گرده افشانی گیاهان تاثیر منفی دارد یا نه؟اظهار کرد:درختان با گرد و غبار ضعیف و دچار استرس و تغییرات فیزیولوژیکی می‌شوند. گرد و غبار تولید گرده، تولید گل و بخش نر و مادگی گیاهان را دچار مشکل می‌کند.
 
شعبانیان در پایان با اشاره به اینکه بلوط‌ها هر سال بذردهی ندارند و این فرایند هر چهارسال اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: در سال‌هایی که گرد و غبار زیاد است و سال بذردهی بلوط ها باشد سال آینده بذر خوبی نخواهیم داشت و گرد و غبار در کیفیت و کمیت بذر تاثیر خواهد گذاشت. درنتیجه این بذرهای خاک خورده نهال خوبی هم نخواهد داد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: گونه‌های گیاهی ، جنگل‌های زاگرس ، انقراض گونه های گیاهی ، خشکسالی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: گونه های گیاهی جنگل های زاگرس انقراض گونه های گیاهی خشکسالی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری معاون امور جنگل تعادل اکولوژیک جنگل های زاگرس خشکسالی پی بهره برداری گونه ها گرد و غبار بانک ژن جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۷۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آقای نصیری یک آدم افراطی است که نه آن طرف حرف‌هایش درست بود و نه این طرف حرف صحیحی زده که بخواهد نمایندگی کسی از اصلاح‌طلبان را برعهده داشته باشد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین کرباسچی مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن، در تحلیل مصاحبه‌ی اخیر مهدی نصیری با بی‌بی‌سی گفت: من اصلا ایشان را آدم متعادلی نمی‌دانم که بخواهد طرح و رویکردی بدهد. ایشان یک زمانی شاگرد آقای شریعتمداری در کیهان بود، آنقدر فحاشی و ناسزا به همه اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های محترم از جمله مرحوم آقای هاشمی، آقای خاتمی و همین آقای تاج‌زاده و امثال آقای تاج‌زاده کرد و حالا آدم باید چه روحیه و رویی داشته باشد که حالا با این حد از افراط یک مرتبه این طرف صفحه بیاید.

وی ادامه داد: آقای نصیری یک آدم افراطی است که نه آن طرف حرف‌هایش درست بود و نه این طرف حرف صحیحی زده که بخواهد نمایندگی کسی از اصلاح‌طلبان را برعهده داشته باشد. در آن طرف هم، اگر کسی از مخالفین نظام سوابق ایشان را بررسی کنند، می‌فهمند که ایشان آدم متعادلی نیست.

کرباسچی اظهار داشت: کسی حرف او را حساب نمی‌کند که بخواهد چنین طرحی بدهد. حالا موضع‌گیری‌های اصلاح‌طلبان، به ویژه شخص آقای تاجزاده و آقای موسوی خیلی مشخص است به نظرم ایشان تعادل ندارد و لازم نیست درباره آن صحبت شود.

نصیری می‌خواهد خودش را مطرح کند که از گردونه حذف نشود

وی در پاسخ به این سوال که طرح این موضوع از سوی آقای نصیری دارای چه اهدافی است، گفت: آقای نصیری آدمی است که می‌خواهد خودش را مطرح کند و حرف‌های شاذ می‌زند. زمانی فکر می‌کردم ایشان از طرف همین آدم‌های افراطی مأموریت دارد تا طوری حرف بزند که اگر حرف‌های معقولی زد، جایگاهی پیدا نکند و بگویند فلانی بهترین حرف را برای بی اعتبار کردن حرف‌های انتقادی صحیح می‌زند.

کرباسچی تصریح کرد: اهداف خاصی پشت این موضوع نمی‌بینم و فقط می‌خواهد خودش را مطرح کند که از گردونه حذف نشود. سوابق او آنچنان است که برای آدم‌های اصلاح‌طلب خیلی روشن بوده و کسی حرف‌های ایشان را به بهای بهشت نمی‌دهد. سعی می‌کند حرف‌های تندتری بزند که جایگاهی برای خودش جذب کند.

نصیری فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد

وی گفت: نصیری آن زمانی هم که در کیهان و پیش آقای شریعتمداری بود و جا‌های عمومی کشور در دست آنان قرار داشت، فضاحتی علیه شخصیت‌های ملی، مذهبی و فرهنگی به وجود آورد و آن همه توهین، ناسزا و تهمت علیه آن افراد زد که آن زمان هم معلوم بود که ایشان تعادل ندارد. در حال حاضر هم به دنبال همان مسیر است فقط ورق را برگردانده است. می‌داند که کسی به او وقعی نمی‌گذارد و جایگاهی ندارد، می‌خواهد این سمت افراط را بگیرد تا دیگران به حرف او گوش بدهند.

کرباسچی تاکید کرد: به نظر من آقای نصیری نه جایگاهی در محافل اصلاح‌طلب‌ها دارد، با توجه به سوابق ایشان، برانداز‌ها می‌فهمند که فقط به درد همین تبلیغات در رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی می‌خورد که مثلا حرف تازه‌ای زده شود. در هر صورت ایشان جایگاهی ندارد.

دیگر خبرها

  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند