Web Analytics Made Easy - Statcounter

  امارات از میزبانی انصراف داد و با اینکه کشور‌های ایران، کویت و تایلند برای میزبانی، آمادگی خود را اعلام کردند، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمیته فوتسال در تصمیمی که فوتسالی‌ها آن را عجیب می‌خوانند، سومین سال پیاپی قید برگزاری این رقابت‌ها را زد. مسابقاتی که قرار بود گیتی پسند اصفهان به‌عنوان قهرمان سوپرلیگ فوتسال به نمایندگی از کشورمان، چهارمین‌بار در آن حاضر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



لغو جام باشگاه‌ها، به‌دلیل کمبود زمان برای برنامه‌ریزی

محمدجواد پاینده مدیر روابط‌عمومی فدراسیون‌فوتبال درخصوص لغو جام باشگاه‌های فوتسال آسیا به خبرنگار ما گفت: درباره میزبانی جام باشگاه‌های فوتسال آسیا لازم است متذکر شویم پس از انصراف امارات، کشور‌های ایران و کویت درخواست میزبانی‌شان را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کردند، اما این تصمیم مسئولان AFC بود که به‌طور کلی رقابت‌ها را لغو کند.

او گفت: فدراسیون فوتبال ایران مقصر لغو جام باشگاه‌های فوتسال آسیا و برگزار نشدن آن در ایران و اصفهان نیست، چون تمام موارد لازم برای گرفتن میزبانی را رعایت کرد.

جام باشگاه‌های فوتسال آسیا فقط ۱۰ سال قدمت دارد و سه سالی می‌شود که به اعتقاد کارشناسان این رشته مورد بی‌لطفی مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته است.

به گفته مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال، دلیل لغو مسابقات کمبود زمان برای برنامه‌ریزی رقابت‌ها بوده، به این معنا که، چون امارات در فاصله کمی از شروع مسابقات، از میزبانی انصراف داد، AFC فرصت نداشت درخواست‌های میزبانی کشور‌های ایران، تایلند و کویت را بررسی کند و ناچار شد مسابقات سال ۲۰۲۲ را به‌کلی لغو کند.

اعلام آمادگی اصفهان به AFC از طریق فدراسیون‌فوتبال

محمدحسین عراقی‌زاده قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند اصفهان به خبرنگار ما گفت: طبیعتا با توجه به اطلاع قبلی AFC قرار بود امارات میزبانی رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتسال آسیا را بر عهده داشته باشد، اما در فروردین به ما اطلاع داده شد که امارات از میزبانی منصرف شده است.

او گفت: پس از آن با هماهنگی‌هایی که در باشگاه گیتی‌پسند با هیئت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان داشتیم تصمیم گرفتیم درخواست میزبانی از جام باشگا‌ه‌های فوتسال آسیا را به AFC ارسال کنیم.

به گفته قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند اصفهان، با توجه به اینکه قبل‌تر، اصفهان دو دوره میزبانی جام باشگاه‌های فوتبال آسیا را تجربه کرده بود و به این نتیجه رسیدیم که اکنون هم آمادگی میزبانی را دارد، بنابراین از طریق دبیرکل فدراسیون فوتبال درخواست میزبانی رقابت‌ها را به AFC ارسال کردیم.

عراقی‌زاده می‌گوید: پس از آن طبق اخباری که از نشست کمیته فوتبال آسیا به‌گوش رسید متوجه شدیم این رقابت‌ها لغو شده، اما همچنان علت این تصمیم را نمی‌دانیم و باید نظر مسئولان مربوط در کمیته فوتسال آسیا درخصوص این مورد را جویا شد.

دهم فروردین  امارات متحده عربی با ارسال نامه‌ای به کمیته‌اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا از میزبانی مسابقات باشگاه‌های آسیا پا پس کشید و شرایط برای برگزاری این رقابت‌ها را پیچیده کرد.

او معتقد است مهدی تاج به‌عنوان رئیس کمیته فوتسال آسیا باید جوابگوی لغو این رقابت‌ها باشد.

قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند اصفهان می‌گوید: البته آقای تارقلی‌زاده دیگر مسئول ایرانی حاضر در کرسی AFC تلاش زیادی برای برگزاری رقابت‌ها کرد، همانطور که نخستین دوره میزبانی ایران از جام باشگاه‌های فوتسال آسیا توسط او برنامه‌ریزی و برگزار شد.

چهاردهم فروردین سال ۱۴۰۱ بود که گیتی‌پسند اعلام کرد آمادگی میزبانی جام باشگاه‌های فوتسال آسیا را دارد و قرار بود از بین ایران، کویت و تایلند یک تیم به‌عنوان میزبان انتخاب شود.

کج‌سلیقگی کنفدراسیون فوتبال آسیا تمامی ندارد

به گفته عراقی‌زاده، بدون شک مسئولان AFC باید پاسخگوی لغو مسابقات از جمله جام باشگاه‌های فوتسال آسیا باشند.

او معتقد است  برگزار نشدن رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتسال آسیا در زمانی که تمام مسابقات فوتسال در سایر قاره‌ها در حال برگزاری است به‌دلیل کج‌سلیقگی مسئولان AFC است و بی توجهی آن‌ها به فوتسال است.

قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند اصفهان، می‌گوید: خواه، ناخواه زمانی که رقابت‌های بین‌المللی برگزار، اما در آسیا مسابقات لغو می‌شود، فوتسال قاره کهن افت می‌کند و نباید انتظار داشته باشیم تیم‌های آسیایی در جام‌جهانی موفق عمل کنند.

"مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا در خواب به‌سر می‌برند و برای برگزاری این تورنمنت هیچ‌گونه همتی به‌خرج نمی‌دهند". این را عراقی‌زاده، می‌گوید و یادآوری می‌کند: انصراف امارات از میزبانی مسابقات دلیل نمی‌شود که به‌طور کلی رقابت‌ها لغو شود، قطعاً کشور‌هایی هستند که میزبانی را به بهترین شکل برعهده بگیرند.

به اعتقاد او  اگر مسئولان AFC می‌خواستند مسابقات را برگزار کنند قطعاً این اتفاق رخ می‌داد و با این اتفاقات فوتسال آسیا بدون‌شک روز به روز افت خواهد کرد.

در حالی امارات از میزبانی انصراف داد که بیست‌وپنجم فروردین، زمان قرعه‌کشی جام باشگاه‌های فوتسال آسیا اعلام شده بود و AFC فقط ۱۵ روز برای اعلام میزبان جدید فرصت داشت.

تصمیمات عجیب AFC و بر باد رفتن انگیزه جامعه فوتسال

قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند معتقد است  اگر بخواهیم طبق روال تمام دنیا پیش برویم دست کم سال آینده باید بازی‌ها برگزار شود، اما اگر با دست‌فرمان AFC جلو برویم قطعاً سال آینده و دوره‌های بعدی نیز به دلایل مختلف مسابقات فوتسال باشگاه‌های آسیا لغو خواهد شد.

عراقی‌زاده در مورد پیامد‌های منفی لغو مداوم جام باشگاه‌های فوتسال آسیا می‌گوید: لیگ ایران از سطح بالایی در فوتسال آسیا و حتی دنیا برخوردار است، باشگاه گیتی‌پسند در سه‌دوره حضورش در جام باشگاه‌های آسیا به فینال راه پیدا کرده؛ اما قطعاً با چنین برخورد‌هایی از جانب AFC باشگاه‌ها دلسرد می‌شوند.

او می‌گوید: باشگاه‌ها وقتی با قهرمانی به رقابت‌های قاره‌ای راه پیدا نمی‌کنند دیگر انگیزه‌ای برایشان نمی‌ماند.

تاج و دوستانش تلاشی برای جامعه فوتسال نمی‌کنند

محمد کشاورز سرمربی تیم فوتسال گیتی‌پسند اصفهان درباره لغو جام باشگاه‌های فوتسال آسیا به خبرنگار ما گفت: خبر لغو جام باشگاه‌های فوتسال آسیا خوشایند نبود، انتظار داشتیم با توجه به حضور آقای تاج در کمیته فوتسال آسیا اتفاقات بهتری برای فوتسال ایران رقم بخورد؛ اما من به‌عنوان یک فوتسالی از ایشان انتظار بیشتری داشتم.

او می‌گوید: وی در قضیه برگزاری جام باشگاه‌های آسیا منفعل عمل کرد و متاسفانه جام باشگاه‌های آسیا لغو شد که این اتفاقات اهالی فوتسال از جمله خود من را آزرده‌خاطر می‌کند.

برخی کارشناسان می‌گویند: جام باشگا ه‌های فوتسال آسیا در همان زمان اعلام انصراف امارات از میزبانی لغو شده و درخواست میزبانی ایران، کویت و تایلند روی کاغذ مانده و هیچ تلاشی برای انتخاب میزبان از طرف کمیته‌اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا نشده است.

سرمربی تیم فوتسال گیتی‌پسند اصفهان که مسئولان ایرانی حاضر در کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای استیفای حق ایران کم کار می‌داند معتقد است: تاج و سایر همکارانشان باید پافشاری بیشتری برای برگزاری جام باشگاه‌های فوتبال آسیا می‌کردند و تا جایی که اطلاع دارم دلیل استعفای تارقلی‌زاده از کمیته فوتسال آسیا همین مسئله بوده و مشخص می‌شود که او به‌شدت پیگیر برگزاری مسابقات بوده، ولی کمیته فوتسال آسیا تلاشی نکرده است.

کشاورز می‌گوید: ریاست کمیته فوتسال آسیا پست کمی نیست و تاج می‌توانست شدت عمل بیشتری به خرج بدهد تا کمیته برگزاری را به مسابقات راضی کند و این توانایی را هم داشت، اما چنین کاری نکرد و خودش را درگیر این بحث نکرد.

به اعتقاد او زمانی که امارات به‌هر دلیلی از میزبانی منصرف شد و ایران به سرعت درخواست میزبانی داد کمیته فوتسال آسیا و شخص آقای تاج باید بقیه افراد را متقاعد می‌کردند که جایگزینی به‌سرعت صورت بگیرد و این رقابت‌ها برگزار شود.

به‌دنبال لغو جام باشگاه‌های فوتسال آسیا و انتقاد‌های جامعه فوتسال به این تصمیم، علی تارقلی‌زاده مدیرفنی و رئیس دپارتمان فوتسال کنفدراسیون فوتبال آسیا از سمت خود استعفا کرد.

فوتسال ایران، فوق‌العاده در دانش و افتضاح در مدیریت!

سرمربی تیم فوتسال گیتی‌پسند اصفهان می‌گوید: تمام کشور‌هایی که درخواست میزبانی مسابقات را داده بودند در گذشته هم چنین شرایطی را تجربه کردند و کشور‌های نابلدی در این حوزه نبودند، اما در نهایت تصمیم دیگری گرفته شد.

فوتسال ایران جزو بهترین‌های دنیا و تیم‌ملی کشورمان، بهترین تیم فوتسال آسیا است؛ این را کشاور می‌گوید و اضافه می‌کند: زمانی که در حوزه فنی چنین قدرتی داریم انتظار می‌رود در حوزه‌های مدیریتی هم گام‌های بلندی برای فوتسالمان برداشته شود؛ ای‌کاش در حوزه مدیریتی مانند حوزه فنی در سطح بین‌المللی بودیم.

به گفته او مسابقات آسیایی باشگاه‌های والیبال بدون دردسر برگزار شد و این یعنی لغو جام باشگاه‌های آسیا تصمیمی کاملاً مدیریتی است و، چون مدیران والیبالی مصرانه برای برگزاری بازی‌ها تلاش کردند مسابقات بدون مشکل برگزار شد.

جام باشگاه‌های والیبال آسیا اواخر اردیبهشت به‌میزبانی باشگاه پیکان در تهران بدون هیچ‌گونه اتفاق خاصی برگزار شد و پیکان، نماینده کشورمان به قهرمانی مسابقات رسید.

سرمربی تیم فوتسال گیتی‌پسند اصفهان می‌گوید: کرونا نیز به‌شدت کاهش یافته و نمی‌توان بیم از شدت گرفتن آن را دلیل لغو مسابقات دانست.

آبان امسال، جام‌جهانی ۲۰۲۲ در قطر برگزار خواهد شد و کنفدراسیون فوتبال آسیا با تمام قوا به‌دنبال میزبانی آبرومندانه از ۳۲ تیم جهان است.

جام باشگاه‌های فوتسال آسیا قربانی جام‌جهانی!

کشاورز می‌گوید: تصور من این است که آسیا به‌شدت درگیر جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر است و شنیده‌های ما اینگونه است که برای AFC برگزاری جا‌م‌جهانی به بهترین شکل‌ممکن بسیار اهمیت دارد و تمرکز کاملاً روی آن است.

او ابراز امیدواری کرد: در سال‌ها و دوره‌های آینده بازی‌های جام باشگاه‌های فوتسال آسیا برگزار شود، چون برگزاری این رقابت‌ها کمک زیادی به پیشرفت فوتسال آسیا می‌کند و به بیشتر باشگاه‌ها انگیزه می‌دهد.

نابودی باشگاه‌های فوتسال با تصمیمات نادرست AFC

حسین شمس سرمربی پیشین تیم‌ملی فوتسال ایران لغو پیاپی رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتسال آسیا را دلسرد کننده می‌داند و می‌گوید: به‌دنبال انصراف امارات از میزبانی مسابقات، باشگاه الکویت هم به کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه‌ای ارسال و اعلام کناره گیری کرد.

او می‌گوید: این تیم سه سال است که قهرمان لیگ برتر کویت شده و با لغو بازی‌های باشگاه‌های آسیای امسال، انگیزه خود را از دست داد. باید به گیتی‌پسند آفرین گفت که با تمام ناملایمات باز هم با جدیت و انگیزه فراوان در فوتسال فعالیت می‌کند.

فوتسال، بدون پشتوانه در آسیا

سرمربی پیشین تیم‌ملی فوتسال درخصوص هزینه برگزاری مسابقات هم می‌گوید: کنفدراسیون فوتبال آسیا باید مبلغی به میزبان جام باشگاه‌ها پرداخت کند، اما AFC این پول را ذخیره کرده تا برای جام‌جهانی قطر هزینه کند.

شمس معتقد است  فوتسال برای کنفدراسیون فوتبال آسیا اصلاً در اولویت قرار نیست و پشتیبانی ندارد، بعید نیست که با این رویکرد جام ملت‌های آسیا هم لغو شود.

به باور او، مهدی تاج عکس‌العملی درخصوص اتفاقات اخیر از خود نشان نمی‌دهد و این موضوع جای تأسف دارد.

این کارشناس و پیشکسوت فوتسال می‌گوید: امیدوارم فردی بر کرسی کنفدراسیون فوتبال آسیا بنشیند که فوتسالی باشد و به برگزاری رقابت‌هایی همچون فوتبال بانوان آسیا، جام باشگاه‌های فوتسال و مسابقات جوانان کمک کند.

در روز‌های گذشته، حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال، پیشنهاد برگزاری رقابت‌های هشت جانبه را مطرح کرده و قرار است پس از برگزاری مجمع‌عمومی فدراسیون فوتبال در تاریخ دهم خرداد، رقابتی شبیه به جام باشگاه‌های آسیا با حضور دو تیم ایرانی و چند تیم از کشور‌هایی از جمله کویت، تایلند و عراق که با برگزار نشدن بازی‌ها متضرر شدند در ایران برگزار شود.

البته این طرح هنوز در هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح نشده و از طرفی آینده رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون هم مشخص نیست تا درخصوص مورد موافقت قرارگرفتن این طرح تصمیم گرفته شود.

در هفته‌های پیش‌رو باید منتظر تشکیل مجمع‌عمومی فدراسیون باشیم تا از بلاتکلیفی دربیاید و به جامعه فوتسال نیز سروسامانی ببخشد. هرچند برگزاری این تورنمنت هیچ ارتباطی به جام باشگاه‌های فوتسال آسیا ندارد.

گزارش از علی کریمی

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فوتسال قهرمانی آسیا گیتی پسند اصفهان جام جهانی قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۷۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان به‌طور رسمی شگفتی‌سازی کرد و به جام‌جهانی رسید

تیم ملی فوتسال افغانستان با غلبه‌بر قرقیزستان در فینال پلی‌آف جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا موفق شد به‌عنوان پنجمین تیم به جام‌جهانی صعود کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صبح امروز _یک‌شنبه نهم اردیبهشت_ در دیدار پایانی پلی‌آف انتخابی تیم پنجم جام ملت‌های فوتسال ۲۰۲۴ آسیا که هفدهمین دوره آن در تایلند برگزار می‌شود، تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان در برابر هم به میدان رفتند که این دیدار با برتری پنج بر سه افغانستان به پایان رسید تا این تیم شگفتی‌سازی کرده و جواز حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان را کسب کند.

تیم ملی فوتسال افغانستان ابتدا توانست با گل قنبری از حریف خود پیش بیفتد و نیمه اول را با برتری به رختکن برود. با آغاز نیمه دوم هم افغانستان تیم برتر میدان بود و چند بار ضربات بازیکنان این تیم با بدشانسی به تیر دروازه اصابت کرد اما این تیم سرانجام توانست با گل غلامی برای دومین بار به گل برسد.

بازیکنان تیم ملی فوتسال قرقیزستان که جام‌جهانی را از دست رفته می‌دیدند توانستند در دقیقه ۳۰ یکی از گل‌ها را جبران کنند. در دقیقه ۳۱ اکبر کاظمی موفق شد سومین گل افغانستان را هم وارد دروازه قرقیزستان کند. در دقیقه ۳۵ در حالی بازیکنان قرقیزستان دست به پاورپلی زده بودند و با پنج بازیکن حمله می‌کردند توپ به بازیکنان افغانستان رسید و مهدی نوروزی از این فرصت استفاده کرد و دروازه خالی حریف را باز کرد.

در دقیقه ۳۷ این مسابقه تیم ملی فوتسال قرقیزستان توانست اختلاف را به دو گل کاهش دهد. در دقیقه ۳۹ هم مهران غلامی موفق شد پنجمین گل را برای افغانستان به ثمر برساند. قرقیزستان در ثانیه‌های پایانی یکی از گل‌ها را جبران کرد تا این دیدار در نهایت با نتیجه ۵ بر ۳ به سود افغانستان به پایان برسد.

گفتنی است تیم‌های ملی فوتسال تاجیکستان، عراق، ازبکستان به‌همراه ویتنام چهار تیمی بودند که در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال ۲۰۲۴ آسیا در برابر رقبای خود که به‌ترتیب تایلند، افغانستان، ایران و قرقیزستان بودند شکست خوردند تا رویاپردازی آن‌ها برای قهرمانی از بین برود.

باتوجه به اینکه رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا تعیین‌کننده سهمیه جام‌جهانی پیش‌رو نیز هست، چهار سهمیه آسیا با حضور چهار تیم در مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها مشخص شدند و از سوی دیگر باتوجه به حضور ازبکستان در فینال که میزبان مسابقات جام‌جهانی در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، یک سهمیه دیگر هم آزاد شد تا چهار تیم حذف شده در مرحله یک‌چهارم نهایی برای کسب آن تلاش کنند و در نهایت این سهمیه به افغانستان رسید.

بدین ترتیب دیدارهای پلی‌آف انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۴ در ادامه مسابقات جام ملت‌های آسیا برگزار شد و بر همین اساس تیم‌های ملی فوتسال ایران، تایلند، ازبکستان، ویتنام و افغانستان موفق شدند به‌عنوان پنج سهمیه از قاره آسیا جواز حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۴ را به‌دست بیاورند.

کد خبر 748705

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۹ اردیبهشت
  • جام ملتهای فوتسال آسیا | ازبکستان سوم شد
  • ازبکستان روی سکوی سومی جام ملت‌های فوتسال آسیا رسید
  • مرتضایی: تجربه بازی های تدارکاتی به تیم ملی افغانستان کمک کرد
  • افغانستان به‌طور رسمی شگفتی‌سازی کرد و به جام‌جهانی رسید
  • بررسی دیدار پایانی فوتسال جام ملت های آسیا در مجله فوتبال
  • تاج: میزبانی تایلند عالی بود
  • قرقیزستان حریف افغانستان برای کسب سهمیه جام جهانی شد
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • نبرد ۴ تیم برای جام جهانی