Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@03:26:57 GMT

ماموریت فضایی در قطب‌های خورشید ممکن می‌شود

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۸۱۲۷

ماموریت فضایی در قطب‌های خورشید ممکن می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز، برای عبور یک فضاپیما از جو زمین و خارج شدن از گرانش آن، نیروی زیادی لازم است اما هنگامی که یک سفینه به مدار می‌رسد به نیروی نسبتاً کمی برای حرکت در فضا نیاز دارد. در واقع حتی مقادیر ناچیزی نیروی ثابت می‌تواند به یک سفینه فضایی اجازه دهد تا به دورترین اعماق منظومه شمسی سفر کند که این محرک اصلی، ابزاری موسوم به بادبان‌های خورشیدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روش پیشنهادی برای پیشرانش فضاپیما استفاده از فشار تابش اعمال شده بر روی آینه‌هایی عظیم است. یک مثال کاربردی بادبان کشتی است؛ نیروی اعمال شده توسط نور بر روی آینه‌ها، مشابه بادبانی است که بوسیلهٔ باد به وزش درآمده باشد. از پرتوهای لیزر پرانرژی می‌شود به عنوان منبعی جایگزین برای اعمال نیرویی بیشتر از آنچه که نور خورشید می‌تواند فراهم کند، استفاده کرد.

با استفاده از این فناوری صفحات نازک و عظیمی از مواد بازتابنده به فضاپیما متصل می‌شوند. فوتون‌های کوچک نور خورشید از این ماده منعکس می‌شوند و فشار اندکی به بادبان وارد کرده و به آن اجازه می‌دهند در فضا حرکت کند.

پیش از این از فناوری مذکور برای تولید بادبان خورشیدی به نام لایت سیل ۲ استفاده شده بود. با این حال، محدودیت‌هایی در این فناوری وجود دارد. سفینه‌های فضایی مبتنی بر بادبان خورشیدی بسیار آهسته‌تر از آنهایی که توسط رانشگرها کار می‌کنند، حرکت می‌کنند. اما مشکل بزرگ‌تر ناوبری است. بادبان‌های خورشیدی باید در جهت نور خورشید حرکت و کار کنند و مانور آنها دشوار است. اکنون، ناسا به دنبال طرح‌های جدیدی برای ساخت بادبان‌های خورشیدی است که قابلیت‌های ناوبری آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

ایده تازه این است که از فناوری موسوم به بادبان‌های خورشیدی پراش استفاده شود که دارای توری‌های کوچکی در بادبان‌های خود هستند که نور را از درونشان عبور می‌دهند. همانطور که نور از یک دهانه کوچک عبور می‌کند، در فرآیندی به نام پراش، گسترش می‌یابد و همچنان به بادبان فشار می‌دهد. اما به دلیل وجود توری‌ها، نور ورودی را می‌توان با دقت بیشتری کنترل کرد، بنابراین قدرت مانور بادبان خورشیدی افزایش می‌یابد.

محققان آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز معتقدند پراش به شما امکان می‌دهد زاویه هدایت نور ورودی را تنظیم کنید. همچنین اجازه می‌دهد بادبان‌های خورشیدی کوچک‌تر از بادبان‌های بزرگ فعلی باشد.

این تیم در حال توسعه این فناوری با هدف انجام یک مأموریت آزمایشی برای سفر به قطب‌های خورشید است. دسترسی به این قطب‌ها با استفاده از سیستم‌های پیشران فضاپیماهای سنتی دشوار است، اما می‌توان از بادبان‌های خورشیدی برای قرار دادن یک سفینه در مدار اطراف قطب‌های خورشید استفاده کرد. ناسا برای تکمیل این طرح ۲ میلیون دلار اختصاص داده است.

کد خبر 5502496

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری فضایی ناسا خورشید حاکمیت سایبری گوگل روسیه نوآوری فناوری فضایی تحقیقات علمی خدمات رسانی پست اینترنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عیسی زارع پور قانون زلزله امنیت اطلاعات شرکت دانش بنیان بادبان های خورشیدی قطب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۸۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت بوئینگ نخستین ماموریت استارلاینر خود را در تاریخ ششم ماه می‌سال جاری و کمتر از ده روز دیگر در یک پرواز آزمایشی حیاتی برای ناسا به فضا پرتاب می‌کند تا نشان دهد کپسول فضایی تجاری خود برای انتقال خدمه این سازمان به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده است.

آزمایش پرواز خدمه استارلاینر در یک ماموریت یک هفته‌ای از مجتمع پرتاب فضایی ۴۱ ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا راه اندازی می‌شود. 

مقامات آژانس ناسا ساعاتی پس از پایان تمرین گفتند، بوچ ویلمور و سونی ویلیامز فضانوردان ناسا در این ماموریت تاریخی آزمایش حیاتی لباس را قبل از پرتاب به پایان رسانده‌اند.

آنها در یک پست وبلاگی در روز جمعه نوشتند: ویلمور و ویلیامز یک سری از نقاط عطف روز پرتاب را از جمله هماهنگ‌سازی، کار در شبیه‌ساز عرشه پرواز و کار کردن با همان نرم‌افزاری که در حین پرتاب استفاده می‌شود را عملیاتی کرده و اکنون همه چیز آماده شروع این پرتاب تاریخی است.

این تمرین در مرکز فضایی کندی ناسا در اورلاندو، فلوریدا انجام شد و شامل یک روند شمارش معکوس با فضاپیمای استارلاینر بود که بالای موشک اطلس‌وی قرار دارد و آن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رساند.

نخستین مأموریت استارلاینر با فضانوردان، با هدف صدور گواهینامه این فضاپیما برای ماموریت‌های شش ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی که ممکن است از سال ۲۰۲۵ آغاز شود، صورت می‌گیرد.

بوچ ویلمور، فرمانده آزمایش پرواز خدمه بوئینگ استارلاینر و خلبان سونیتا ویلیامز، جت مافوق صوت T-۳۸ ناسا را پس از یک پرواز کوتاه از میدان الینگتون در هیوستون در نزدیکی مرکز فضایی جانسون، در تأسیسات پرتاب و فرود مرکز فضایی فرود آوردند.

مأموریت یک هفته‌ای فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی، آخرین سفر آزمایشی برای استارلاینر بوئینگ است تا ثابت کند برای پرواز‌های عملیاتی خدمه ناسا آماده است. در پایان ماموریت، استارلاینر با چتر به زمین و در جنوب غربی ایالات متحده فرود می‌آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • فیلمی از برافراشته شدن بادبـان خورشیدی ناسا در فضا | علم تا کجا پیش می‌رود؟
  • ببینید| برافراشته شدن بادبان خورشیدی ناسا در فضا
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد