Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-01@22:16:34 GMT

ام اس و چند واقعیت درباره سیستم عصبی انسان

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۸۴۶۸

هر ساله در تاریخ ۳۰ مه "روز جهانی ام اس" گرامی داشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، به مناسبت روز جهانی ام اس (MS) هر ساله با هدف دعوت به بحث و گفتگو در مورد این بیماری در کشورهای مختلف، مراسم و رویدادهایی برگزار می شود.

ام اس (مولتیپل اسکلروزیس)، یک بیماری مزمن پیشرونده است که در آن پوشش های عایق سلول‌های عصبی (نورون) موسوم به "غلاف میلین" در سیستم عصبی آسیب می بینند و علائم آن شامل ضعف عضلانی، دوبینی و مشکلات روحی/ جسمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل عدم دستیابی به نتایج دقیق و قانع کننده در مطالعاتی که روی این بیماری صورت گرفته، علل دقیق آن هنوز ناشناخته است. بسیاری از متخصصان بر این باورند که ممکن است بین شروع بیماری و ژن ها و/ یا اختلال عملکرد سلول عصبی ارتباطی وجود داشته باشد.

علاوه بر این، هنوز هیچ درمان دائمی نیز برای این بیماری وجود ندارد. با این حال متخصصان تاکید دارند که علائم ام اس را می توان با استفاده از مجموعه ای مناسب از درمان ها و داروها کاهش داد.

در ادامه به مناسبت این روز جهانی به چند واقعیت جالب در مورد سیستم عصبی بدن انسان به نقل از نشریه "نشنال تودی"، اشاره می‌کنیم:

* سیستم عصبی انسان به دو بخش تقسیم می شود - یکی دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دیگری دستگاه عصبی پیرامونی (بقیه اعصاب بدن).

* سلول های عصبی اغلب قابل ترمیم یا تعویض نیستند و به همین دلیل است که هر گونه آسیب می تواند دائمی باشد.

* تعداد سلول های عصبی (نورون‌ها) در مغز ما بیشتر از ستاره های کهکشان راه شیری است.

* طولانی ترین عصب بدن انسان، عصب سیاتیک است که از نخاع تا نوک انگشتان پا در هر پا ادامه دارد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سیستم عصبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۸۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاوش‌ در «فلک‌الافلاک»/ سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از سکونت انسان قبل از عصر مفرغ در تپۀ فلک‌الافلاک خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، عطا حسن‌پور، امشب در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان کاوش‌های جدید در تپه قلعه فلک‌الافلاک، گفت: این کاوش‌ها نخستین لایه‌نگاری به روش نوین، علمی و هدفمند در این قلعه است.

او اضافه کرد: با کاوش‌های جدید در لرستان سکونت انسان قبل از عصر مفرغ در تپۀ فلک‌الافلاک تأیید شد و قدمت این تپه به 4500سال پیش بازمی‌گردد.

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: عرصه‌ای به‌طول 25 متر و عرض دو متر در کاوش‌های اخیر تپۀ فلک‌الافلاک مورد بررسی قرار گرفت و بقایای سکونت انسان در چندین دوره تاریخی کشف شد.

حسن‌پور اعلام کرد: پروندۀ قلعه فلک‌الافلاک و دره خرم‌آباد برای ثبت جهانی به‌عنوان سهمیه 2024 ایران به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، ارسال شده‌است.

او خاطرنشان کرد: کاوش هدفمند و علمی با شناخت لایه‌های دقیق باستان‌شناسی برای پیوست تاریخی و علمی پروندۀ ثبت جهانی فلک‌الافلاک بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/ 644/.

 

دیگر خبرها

  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • تصویری باورنکردنی از بهروز افخمی روی ویلچر؛ بیماری افخمی چیست؟
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • کاوش‌ در «فلک‌الافلاک»/ سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید