Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر شعار«نهضت بازگشت به مساجد»، گفت: در کانون های فرهنگی هنری مساجد باید به سوی «کارکردهای مسجدِ محور» با هدف تمدن‌سازی مسجدی حرکت کنیم.

گزارش ایران اکونومیست به نقل از  ستاد ارتباطات رسانه ای فهما، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و معارفه رئیس جدید ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) که پیش از ظهر امروز(9 خرداد) در محل این ستاد برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت با سعادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) و حضرت ثامن الحجج امام رضا(علیه السلام) گفت: ستاد کانون های مساجد کشور با شناخت تفصیلی که - من از آن دارم- امروز یک شجره طیبه است که «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ» ؛ درختی تناور، تنومند و پاک که مصداق بارز این آیه قرآن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: به لطف خداوند در تمام این سالها کانون های مساجد در یک دامنه ی رشد حرکت کرده و این بسیار مهم است که ما این مسیر، این سیر و این حرکت رو به جلو را ببینیم و بدانیم که در چه کانون مهمی از جریان فرهنگی دینی کشور قرار داریم.

 وی افزود: امروز یک سوال مهم وجود دارد که آیا مسجد تنها برای برپایی نماز است؟ البته که این اصلی ترین کار مسجد است اما مفهوم مسجد بسیار فراتر از این معناست و این را با توجه به آیات قرآن در رابطه با مسجد و همچنین احادیث رسیده از ائمه معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) می توان دریافت.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تعبیر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) درباره مسجد گفت: تعبیر استراتژیک و راهبردی حضرت امام(ره) که فرمودند: «مسجد سنگر است» همواره باید نصب العین ما باشد. این تعبیر، تمام مسیر را به ما نشان می دهد. مسجد در لسان حضرت امام رحمة الله علیه و همچنین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) کارویژه هایی دارد که برای تحقق آنها ما باید فهرستی از ویژگی های یک «مسجدِ محور» داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به مطلبی که از طرف وزیر محترم ارشاد تحت عنوان «نهضت بازگشت به مساجد» مطرح شده است ما باید در برابر «کارکردزدایی» از مسجد رویه ای را در پیش بگیریم که بتوانیم به سوی «کارکردهای مسجدِ محور» با هدف تمدن‌سازی مسجد محور حرکت کنیم. امروز باید مسائل مردم در مسجد حل و فصل و نسبت مردم با مسجد بازتعریف شود.

 معاف خاطرنشان کرد: این شجره طیبه باید به سمتی حرکت کند که پاسخگوی مسائل مردم، مسائل کشور، مسایل نظام و انقلاب و ... باشد. مدیریت درست در فضای مجازی، مسئله اصلاح اقتصادی و ... همه از جمله اموری است که امروز در جامعه با آن سر و کار داریم کانون های فرهنگی هنری مساجد باید نسبت خود را با اینگونه مسائل تعریف کرده و مسئولیت های خود را در این زمینه مشخص کنند. همچنین با توجه به اقتضائات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می بایست جایگاه و نقش کانون‌ها بازتعریف شود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بار انقلاب بر چهار ضلع «مسجد، هیئت، بسیج و گروه های مردمی» قرار دارد تصریح کرد: با این رویکرد و نگاه می توان گفت کانون های مساجد را یکی از ارکان اصلی در این حرکت است.

 وی در ادامه به بخشی از اقدامات انجام شده توسط حجت الاسلام ارزانی در دوران ریاست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور یادآور شد: یکی از کارهای مهم حجت الاسلام ارزانی این بود که این مجموعه را از نگاه ها و حرکت های سیاست‌زده که می‌تواند مجموعه‌های فرهنگی را دچار آسیب کند، دور نگاه داشت و در نتیجه کانون های مساجد به حاشیه نرفت.

معاف، همچنین با اشاره به حضور حجت الاسلام خداداده به عنوان رئیس جدید ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: محور هر مسجد امام جماعت آن است و حجت‌الاسلام خداداده یک روحانی با زیّ طلبگی و مسجدی است که اصرار به حضور در مسجد دارد و این شیوه و مشیء ایشان می تواند در ارتقای نقش و جایگاه کانون های فرهنگی هنری در مساجد موثر باشد.

 معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ارتباط حسنه میان کانون های مساجد با سایر معاونت های این وزارتخانه، به ویژه معاونت قرآن و عترت و تقویت بیش از پیش آن تاکید کرد و افزود: این ارتباط از این پس تنگاتنگ و کارآمد تر از قبل میان این دو نهاد شکل می گیرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: کانونهای فرهنگی هنری مساجد

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کانونهای فرهنگی هنری مساجد معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد حجت الاسلام مساجد کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۲۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست و این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود.

اسماعیلی گفت: در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه زیرساخت‌های فرهنگی در برخی مناطق کم برخوردار محدود است، این موضوعات به طور جدی پیگیری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد اقداماتی را انجام دهیم. در مناطق محروم کشور نیز در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند