Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@16:33:31 GMT

افزایش شغال در کوهسنگی مشهد

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۲۰۴۶

افزایش شغال در کوهسنگی مشهد

بتول عابدی گفت: افزایش و پراکندگی حضور گونه شغال در بوستان کوهسنگی مشهد نگران‌کننده است که در صورت مدیریت نشدن به موقع، دچار وضعیت خاصی در این زمینه خواهیم شد.

او گفت: حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی اگرچه از وظایف عمده و اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است، اما عوارض انسان ساخت، تعرض به زیستگاه‌های طبیعی حیوانات وحشی و افزایش گردشگری‌های غیرمسوولانه و سایر موارد از عوامل مهم در بروز تعارضات انسانی و حیات وحش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مدیریت غیراصولی زباله‌ها از مهمترین عوامل جذب، ماندگاری و افزایش حضور حیوانات وحشی بوده و اغلب به شرطی شدن برخی گونه‌های حیات وحش، تغییر عادات غذایی و کاهش ترس در حیوانات می‌انجامد. علاوه بر این، غذا دادن به حیوانات وحشی باعث می‌شود به غذا و حضور در کنار انسان عادت کنند و رفتار طبیعی خود را برای کسب غذا در زیستگاه طبیعی از دست بدهند.

عابدی گفت: نتیجه بسیار نامطلوب رفتار‌های غیر زیست محیطی ما این است که حیوانات نقش اکولوژیکی خود را از دست داده و به نوعی به موجوداتی زباله‌خوار تبدیل شوند که سلامت و گاه جان این حیوانات هم به خطر می‌افتد.

او گفت: بوستان کوهسنگی به عنوان سومین منطقه گردشگری محبوب و پربازدید مشهد، فضای مفرح و دلپذیری برای شهروندان و زائران است، اما به نظر می‌رسد آموزش بازدید کنندگان و مجاوران بوستان در رعایت مدیریت پسماند و اصول اولیه حفاظت از بوستان نه تنها از جنبه آلودگی محیط زیست دارای اهمیت است بلکه از منظر وابسته‌سازی حیواناتی مانند شغال و روباه به غذای آماده بسیار مهم است.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط موجود و ضرورت تعارض میان انسان و حیات وحش و زیستگاه انسانی، توجه به وضعیت گونه جانوری از جمله دوره آبستن بودن گونه و دوران شیردهی به توله‌ها و نیز فراهم بودن زیستگاه مناسب و بدون تعارض برای زیست گونه، از جمله الزاماتی است که در مدیریت تعارضات حیات وحش باید مد نظر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش عدم مدیریت شغال محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۲۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی

 به دنبال فراخوان اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز و انجمن‌های محیط زیستی مبنی بر پاکسازی ساحلی رودخانه کارون و دعوت از عموم شهروندان اهوازی جهت مشارکت در این برنامه تعدادی از فعالان و دوستداران طبیعت نسبت به پاکسازی محیط اقدام نمودند.

صغری رستمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر از حضور داوطلبانه دوستداران محیط زیست در این برنامه گفت: اجرای این گونه برنامه‌ها در راستای فرهنگ سازی برای توجه به مقوله پسماند و جلوگیری از آلودگی‌های محیط زیست است و خواستار مشارکت همه اقشار جامعه در این گونه حرکت‌های زیست محیطی شد.

وی افزود: امروزه یکی از مهمترین معضلات در بخش پسماند در استان، کشور و حتی جهان، پلاستیک است که باید برای کاهش آن و جایگزین با موادی که سریعتر تجزیه و آسیب کمتری به محیط زیست بزنند، اقدام کنیم.

رستمی ادامه داد: باید به کودکان یاد داد که ما نه تنها زباله‌ها را در طبیعت رها نمی‌کنیم، بلکه زباله‌های رها شده را هم جمع آوری می‌نماییم تا طبیعت زیبایمان را از وجود ناپاکی‌ها پاکسازی نماییم.

 این مراسم از کوچکترین فعال محیط زیست نیز با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان