Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@05:52:52 GMT

فرود در میدان سرخ

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۲۸۸۷

فرود در میدان سرخ

روست بیش از ۶۰۰ کیلومتر بر فراز خاک شوروی پرواز کرده و بدون هیچ چالشی، توانسته بود در مرکز قدرت اتحاد شوروی بر زمین بنشیند. از نظر گورباچف، این پرواز و فرود جز با همراهی ارتش شوروی ممکن نمی‌شد. اما واقعا ماجرا چه بود؟

به گزارش ایران اکونومیست، روزنامه اعتماد نوشت: «هواپیمای کوچک، تقریبا وسط میدان سرخ مسکو به زمین نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن مدل هواپیماهای ملخی بود که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند. همه آنهایی که آن روز از آخرین روزهای ماه مه ۱۹۸۷ – هر کدام به دلیلی – در میدان سرخ حضور داشتند، توضیحی برای آنچه می‌دیدند، پیدا نمی‌کردند. در سراسر قلمرو اتحاد جماهیر شوروی هیچ هواپیمای خصوصی وجود نداشت و از این‌ رو پرواز این هواپیمای کوچک، آن‌ هم روی آسمان پایتخت و بعد فرود در میدان اصلی شهر، خواه‌ناخواه تعجب و پرسش‌های بسیاری را در ذهن شاهدان ایجاد می‌کرد. موتور هواپیما که خاموش شد، مردی بسیار جوان و لاغر از آن بیرون پرید. آنقدر مودب بود که خودش را به مردمی که دورش جمع شده بودند، معرفی کند. گفت ماتیاس روست نام دارد، در چند مرحله از هامبورگ (در آلمان غربی) تا اینجا پرواز کرده و برای انجام ماموریت صلح آمده است. نوشته‌اند: «مردم با مهربانی دورش جمع شدند و او به آنها امضا داد. کسی از بین جمعیت مقداری نان به دستش داد که او بلافاصله آن را خورد. صادق و صمیمی به نظر می‌رسید. سپس توضیح داد که یک برنامه ۲۲ صفحه‌ای برای برچیدن همه تسلیحات اتمی و پایان‌دادن به جنگ سرد همراه خودش آورده است. گفت مایل به ملاقات با رهبر شوروی است تا درباره این برنامه با او گفت‌وگو کند.»

دقایقی بعد چند پلیس سر رسیدند و او را با خودشان بردند. گورباچف – که هواپیمای روست در ۳۰۰ متری دفترش به زمین نشست – آن روز در برلین شرقی بود و در اجلاس سران پیمان ورشو حضور داشت. خبر این ماجرا را که به او دادند از خشم منفجر شد. او پرواز ماتیاس روست و عبور بی‌دردسر او از آلمان تا شوروی را توطئه نیروهای نظامی کشورش می‌دید و فکر می‌کرد فرماندهان رده‌بالای ارتش، برای کارشکنی در مسیر اصلاحات او چنین آبروریزی را به پا کرده‌اند. «روست بیش از ۶۰۰ کیلومتر بر فراز خاک شوروی پرواز کرده و بدون هیچ چالشی، توانسته بود در مرکز قدرت اتحاد شوروی بر زمین بنشیند.»

از نظر گورباچف، این پرواز و فرود جز با همراهی ارتش شوروی ممکن نمی‌شد. اما واقعا ماجرا چه بود؟ گویا نیروهای دفاع هوایی شوروی هواپیما را دیدند و حتی سعی کردند آن را متوقف کنند اما نقص سیستم رادار باعث شد چند بار او را – که در ارتفاع بسیار پایین پرواز می‌کرد – گم کنند. رادارهای محافظت از مسکو نیز آن روز، برای تعمیر خاموش بودند. اما گورباچف این توجیه را نپذیرفت. سفرش را نیمه‌تمام رها کرد و به مسکو برگشت. سران حکومت و فرماندهان ارتش را فراخواند و در جلسه، فرمانده نظامی مسوول دفاع از مسکو را خطاب قرار داد: «این هواپیما بیشتر از دو ساعت در آسمان کشورمان بود، آیا به شما گزارش کرده بودند؟» فرمانده پاسخ داد: «خیر، من بعد از فرود هواپیما در مسکو از این اتفاق باخبر شدم.» گورباچف به طعنه گفت: «پس همان‌طور که حدس می‌زدم، خبرش را از پلیس راهنمایی و رانندگی شنیدید.»

او از این خطای فاحش ارتش استفاده کرد و بسیاری از نظامیان را از مقامی که داشتند کنار گذاشت. هرچند آنان نیز بر دشمنی با او مصمم‌تر شدند. اما روست چه شد؟ او را پیش گورباچف نبردند. به چهار سال زندان محکوم شد و در ماه هجدهم آزادش کردند و به آلمان غربی بازگرداندند. گویا آدم متعادلی نبود و بعد از آزادی در آلمان غربی هم مشکلاتی ایجاد کرد. آنجا نیز به اتهاماتی مثل دزدی و پرداخت رشوه و تجاوز محاکمه و محکوم و زندانی شد.»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: اتحاد جماهیر شوروی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اتحاد جماهیر شوروی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۲۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.

تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.

این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفرهایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

کد خبر 847561 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • تمساح سرگردان در فرودگاه/ عکس
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • علت فرود اضطراری پرواز استانبول-تهران در ارومیه
  • دلیل فرود اضطراری پرواز استانبول تهران چه بود؟
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • ویدیو/ سربازهای اوکراینی، با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • انتقام از شوروی