Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه هفته است که مقامات بهداشت یک مورد آبله میمون را در بریتانیا تایید کرده اند. از آن زمان، بیش از ۴۰۰ مورد تایید شده یا مشکوک در حداقل ۲۰ کشور غیر آفریقایی، از جمله کانادا، پرتغال، اسپانیا و بریتانیا ظاهر شده است.بزرگترین شیوع تا کنون در خارج از آفریقا است این وضعیت دانشمندان را در حالت آماده باش قرار داده است، زیرا ویروس آبله میمون در جمعیت‌های جداگانه در چندین کشور ظاهر شده است و هیچ ارتباط آشکاری بین بسیاری از خوشه‌ها وجود ندارد، که احتمال انتقال ناشناخته و محلی ویروس را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن ریموین، اپیدمیولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، که بیش از یک سال آبله میمون را در کنگو مطالعه کرده است، می‌گوید: ما باید سریع و قاطعانه عمل کنیم، اما هنوز مطالب زیادی برای آموختن وجود دارد.

شیوع فعلی چگونه شروع شد؟

از زمان شروع آخرین شیوع، محققان ژنوم‌های ویروسی جمع آوری شده از افراد مبتلا به آبله میمون را در کشور‌هایی از جمله بلژیک، فرانسه، آلمان، پرتغال و آمریکا توالی یابی کرده اند. مهمترین بینشی که آن‌ها تاکنون به دست آورده اند این است که هر یک از دنباله‌ها شباهت زیادی به سویه آبله میمونی موجود در غرب آفریقا دارد. این سویه کمتر کشنده است.
میزان مرگ و میر آن در جمعیت‌های فقیر و روستایی کمتر از ۱ ٪ است. نسبت به دیگری گونه آبله میمونی که در آفریقای مرکزی شناسایی شده است و نرخ مرگ و میر آن تا ۱۰ ٪ است.

همچنین سرنخ‌هایی در مورد چگونگی شروع شیوع این بیماری به دست آمده است. اگرچه محققان برای تأیید احتمالات خود به داده‌های بیشتری نیاز دارند، توالی‌هایی که آن‌ها تاکنون ارزیابی کرده‌اند تقریباً یکسان است، و نشان می‌دهد که شیوع‌های اخیر در خارج از آفریقا ممکن است همگی به یک مورد منفرد با یک بررسی اپیدمیولوژیک کامل مرتبط باشند.

سکانس‌های کنونی بیشتر شبیه موارد مربوط به تعداد کمی از موارد آبله میمون است که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در خارج از آفریقا ایجاد شد و به سفر در غرب آفریقا مرتبط بود.

برنی ماس، ویروس شناس در موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در بتسدا، مریلند می‌گوید: ساده‌ترین توضیح این است که فردی که امسال اولین مورد غیرافریقایی را داشت - که هنوز شناسایی نشده است - از طریق تماس با حیوان یا انسان حامل ویروس در حین بازدید از یک منطقه مشابه از آفریقا آلوده شده است.

گوستاوو پالاسیوس، ویروس شناس در دانشکده پزشکی ایکان در شهر نیویورک می‌گوید، اما نمی‌توان توضیحات دیگری را رد کرد. این امکان وجود دارد که ویروس قبلاً در خارج از آفریقا در انسان یا حیوانات در گردش بوده باشد و شناسایی نشده باشد و در طی شیوع‌های قبلی معرفی شده باشد. با این حال، این فرضیه کمتر محتمل است، زیرا ویروس آبله میمون معمولاً ضایعات قابل مشاهده‌ای را در بدن افراد ایجاد می‌کند - که احتمالاً مورد توجه پزشک قرار می‌گیرد.

الیوت لفکوویتز، ویروس شناس محاسباتی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام که تکامل ویروس آبله را مطالعه کرده است، می‌گوید درک اینکه آیا مبنای ژنتیکی برای گسترش بی سابقه ویروس در خارج از آفریقا وجود دارد، بسیار دشوار خواهد بود. بیش از ۱۷ سال پس از شناسایی تفاوت بین این دو، محققان هنوز در تلاش هستند تا دقیقا مشخص کنند کدام ژن مسئول بیماریزایی و قابلیت انتقال بیشتر سویه آفریقای مرکزی در مقایسه با غرب آفریقا است.

لفکوویتز می‌گوید یکی از دلایل این امر این است که ژنوم ویروس آبله حاوی اسرار بسیاری است. ژنوم آبله میمون نسبت به بسیاری از ویروس‌های دیگر بسیار بزرگ است – این ژنوم بیش از شش برابر بزرگ‌تر از ژنوم کروناویروس SARS-CoV-۲ است.

راشل روپر، ویروس شناس در دانشگاه کارولینای شرقی در گرین ویل، کارولینای شمالی، می‌گوید که این بدان معناست که تجزیه و تحلیل آن‌ها حداقل "۶ برابر دشوارتر است".

پالاسیوس می‌گوید دلیل دیگر این است که منابع کمی به تلاش‌های نظارت ژنومی در آفریقا اختصاص داده شده است، جایی که آبله میمون برای سال‌های متمادی یکی از نگرانی‌های بهداشت عمومی بوده است. او می‌گوید، بنابراین ویروس‌شناسان در حال حاضر توالی‌های کمی دارند که بتوانند توالی‌های جدید آبله میمون را با آن‌ها مقایسه کنند. او اضافه می‌کند که آژانس‌های تامین مالی به دانشمندانی که بیش از یک دهه است هشدار می‌دهند که ممکن است شیوع آبله میمون‌ها بیشتر شود، توجه نکرده‌اند.

ایفدایو آدتیفا، رئیس مرکز کنترل بیماری نیجریه می‌گوید که ویروس‌شناسان آفریقایی که با او صحبت می‌کند، از اینکه سال‌ها برای جمع‌آوری بودجه و انتشار مطالعات در مورد آبله میمون تلاش کرده‌اند ناراحت هستند. اما اکنون که این بیماری در خارج از قاره منتشر شده است، بهداشت عمومی مقامات در سراسر جهان به طور ناگهانی علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

پالاسیوس می‌گوید برای درک چگونگی تکامل ویروس، تعیین توالی ویروس در حیوانات نیز مفید خواهد بود. شناخته شده است که این ویروس حیوانات - عمدتا جوندگانی مانند سنجاب و موش - را آلوده می‌کند، اما دانشمندان هنوز مخزن حیوانی طبیعی آن را در مناطق آسیب دیده آفریقا کشف نکرده اند.

منبع : نیچر

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس آبله میمون ژن خارج از آفریقا آبله میمون ویروس آبله ویروس شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۳۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد

 دکتر طاهره افتخار می افزاید: این ویروس از تماس جنسی و یا تماس های خیلی نزدیک سرایت می کند و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر ویروس ها دارد.

وی توضیح می دهد: ویروس اچ پی وی به مواد شوینده نیز مقاومت نشان داده و در مواردی حتی پزشکان از لمس صورت خود با دست آلوده به این ویروس مبتلا شده اند. بنابراین ممکن است این ویروس از راه غیر جنسی هم انتقال یافته و برای مثال در فردی از طریق نشستن در جایی مرطوب و جایگزین شدن فردی دیگر در آن مکان نیز انتقال یابد؛ اما شایع ترین راه انتقال این ویروس از طریق مقاربت است.

دکتر طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان

این پزشک متخصص زنان و زایمان درباره سن مبتلایان به ویروس اچ پی وی می گوید: بیشترین بیماران سنین ۲۳ تا ۳۰سال هستند که در این باره تفاوتی بین جنسیت وجود ندارد بنابراین ممکن است هم دختران و هم پسران را مبتلا کند.

وی بیان می کند: دلایلی مانند مصرف سیگار یا مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی را افزایش می دهد؛ اما در افراد زیر ۳۰سال چنانچه فرد رفتار پر خطر نداشته و زندگی، ورزش و تغذیه سالم داشته باشد خود به خود ممکن است این ویروس از بین برود.

افتخار تصریح می کند: ویروس اچ پی وی مانند ویروس تبخال از بین نمی رود و برای همیشه در بدن باقی می ماند بنابراین تشخیص زودهنگام آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت دارد.

همه ویروس ها ریسک سرطان ندارند

وی ادامه می دهد: یکی از شایع ترین علل سرطان دهانه رحم، ویروس اچ پی وی است. هر زگیل در هر جای بدن ممکن است به سبب وجود ویروس اچ پی وی به وجود آید اما همه این ویروس ها ریسک سرطان ندارند و تنها تعدادی از آن ها مانند زگیل تناسلی پر خطرند که شانس ابتلا به سرطان ها را بیشتر می کند.

این پزشک متخصص زنان می افزاید: شایع ترین سرطان های ناشی از ویروس اچ پی وی، سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد و قسمت خارجی ناحیه تناسلی است و در برخی موارد، ممکن است حلق و حنجره را نیز درگیر کند.

وی با اظهار تأسف اذعان می دارد: شیوع ویروس اچ پی وی تنها مختص جوامع غربی نیست بلکه متأسفانه بین جوانان جامعه ایران، تعداد مبتلایان به این ویروس بسیار است که یکی از علل آن، وجود رفتارهای پر خطر و کنترل نشده در جامعه است.

افتخار درباره راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم می گوید: افرادی که روابط پر خطر نداشته و ارتباط شان محدود به کانون خانواده است به صورت مداوم نیاز به تست پاپ اسمیر ندارند اما کسانی که محدودیتی در رابط جنسی ندارند بسیار بیشتر از دیگران در خطر ابتلا قرار می گیرند. 

واکسن گارداسیل مطمئن تر است یا پاپیلوگارد؟

وی بر لزوم تزریق واکسن برای کودکان و جوانان تأکید می کند و ادامه می دهد: یکی از راه های ایمن سازی در برابر ویروس اچ پی وی، تزریق واکسن خارجی گارداسیل است. البته از آنجایی که این واکسن گران است و چندان اعتمادی به تاریخ مصرفش نیست، بهتر است از مشابه ایرانی آن به نام پاپیلوگارد استفاده کرد.

افتخار تصریح می کند: در واقع این واکسن ها از عملکرد و ماهیت یکسانی برخوردارند و تفاوت عمده آن ها در کشور سازنده واکسن می باشد. علاوه بر این واکسن پاپیلوگارد هم ارزان تر از گارداسیل است و هم عامل ۷۰درصد از سرطان هایی که مربوط به ویروس اچ پی وی است را پشتیبانی می کند بنابراین نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی درباره سن تزریق این واکسن در دختران و پسران می گوید: این واکسن برای هر جنسیتی می تواند از سن ۹ تا ۴۵ سالگی تزریق شود.

این پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی به جوانان توصیه می کند: پرهیز از رفتارهای پرخطر بهترین راه مصون ماندن در برابر ویروس اچ پی وی است تا سلامتی را در تمام طول عمر خود به همراه داشته و به انواع بیماری ها از جمله زگیل تناسلی و ... مبتلا نشوند. چراکه انجام رفتارهای پر خطر علاوه بر تهدید ابتلا به این ویروس، سبب ابتلا به ایدز، هپاتیتB، هپاتیتC و بسیاری از بیماری های خطرناک دیگر می شود.

افتخار درباره نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود سرطان های مربوط به زنان می گوید: چنانچه ویروس اچ پی وی وارد بدن سالم شود، سیستم ایمنی بدن به ویژه در سنین جوانی می تواند آن را تا حدود زیادی از بین ببرد. بنابراین ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است.

وی درباره بهترین روش های تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم تصریح می کند: بهترین روش های تشخیص این نوع بیماری استفاده از تست های غربالگری همچون آزمایش پاپ اسمیر، سونوگرافی های زنان و معاینات سالانه است چراکه این ویروس مانند ویروس تبخال در بدن می ماند و قابل رؤیت نیست. بنابراین انجام آزمایش های پی در پی و منظم در تشخیص زودرس و درمان به موقع بسیار مؤثر خواهد بود.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ۱۰ فیلم جنگی پادآرمانشهری جذاب و پرتنش که باید ببینید
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان