Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقویت واردات و صادرات کالا میان افغانستان و ایران، افزایش تورم در اسپانیا، ورود نیروهای روسیه به شهر کلیدی «سورودونتسک» اوکراین و رد شایعات درباره بیماری پوتین از سوی وزیر خارجه روسیه مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**بازسازی بزرگراه شیخ ابونصر فراهی با هدف تقویت واردات و صادرات کالا میان افغانستان و ایران

معاون وزیر امور مردمی دولت موقت طالبان در بازدید از بزرگراه شیخ ابونصر فراهی که افغانستان را به ایران متصل می کند، روند بازسازی این بزرگراه را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مولوی ساجد» مامور بندر شیخ ابونصر در حاشیه بازدید از روند بازسازی این بزرگراه ارتباطی بین افغانستان و ایران، به خبرنگاران گفت: با حمایت دولت طالبان امنیت کشور تامین می شود و صاحبان کسب و کارها می توانند از طریق این بزرگراه به شکل عادی و مرسوم به واردات و صادرات کالاها بپردازند. 

از سوی دیگر رئیس بازسازی بزرگراه شیخ ابونصر فراهی نیز اعلام کرد مقام های افغانستان و ایران و تیم های مهندسی از این بزرگراه بازدید کرده اند و با شناسایی برخی مشکلات و تلاش برای رفع آنها وعده هایی برای همکاری بیشتر داده شده است.

irna.ir/xjJyTL


**افزایش تورم در اسپانیا؛ دولت بسته حمایتی ۶ میلیارد یورویی تصویب کرد

برآورد اولیه موسسه ملی آمار اسپانیا حاکی از افزایش دوباره نرخ تورم این کشور در ماه می و رسیدن آن به رقم ۸.۷ درصد است.

روزنامه لو فیگارو روز دوشنبه در گزارشی به نتایج بررسی اولیه موسسه ملی آمار اسپانیا پرداخت و نوشت این نتایج نشان می‌دهد که نرخ تورم در اسپانیا به ۸.۷ درصد در یک سال رسیده که ۰.۴ واحد بیش از آوریل گذشته است.

بر اساس این گزارش، افزایش تورم با افزایش شدید قیمت مواد غذایی و سوخت همراه شده است که با وجود اقدامات دولت اسپانیا برای کاهش قبض مصرف‌کننده، در یک سال به شدت افزایش یافته است.

لو فیگارو یادآوری کرده است که دولت اسپانیا برای مهار این افزایش قیمت، طرح بسته حمایتی مستقیم ۶ میلیارد یورویی را تصویب کرده است.

افزایش دوباره تورم در این کشور اروپایی در حالی رخ می‌دهد که در آوریل گذشته کاهش جزئی نرخ تورم با رقم ۸.۳ درصد ثبت شد.

این کاهش، امیدواری برای آغاز فرایند اعتدالی پس از نرخ تورم شدید ۹.۸ درصدی ماه مارس که بالاترین سطح آن در ۳۷ سال گذشته این کشور بود را نوید می‌داد.

بر اساس گزارش لو فیگارو، اسپانیا چندین ماه است که مانند بسیاری از کشورهای جهان با افزایش تورم مرتبط با تنش‌های ناشی از بهبود فعالیت‌های اقتصادی پس از بحران کووید-۱۹ و جنگ در اوکراین مواجه است.

در تلاش برای مهار این افزایش قیمت‌ها، دولت اسپانیا یک طرح کمک مستقیم ۶ میلیارد یورویی برای خانوارها و مشاغل اتخاذ کرده است که بیشتر قیمت انرژی را هدف قرار می‌دهد.

این طرح شامل یارانه سوخت و افزایش حداقل درآمد معیشتی است و کاهش مالیاتی را که از تابستان گذشته اعمال شده است، با هدف کاهش قبوض برق تا ۳۰ ژوئن تمدید می‌کند.

به گفته نادیا کالوینو وزیر اقتصاد اسپانیا، این اقدامات باید باعث کاهش تدریجی قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه‌های آینده شود.

اما بانک اسپانیایی BBVA، از وجود تردیدهای منطقی در مورد اثربخشی میان مدت و بلندمدت سیاست‌های اقتصادی اعمال شده برای کاهش فشار تورم انرژی، سخن گفته است.

irna.ir/xjJz۴G

**فرانسه: هرکاری برای بازگرداندن صلح به اوکراین انجام می‌دهیم

وزیر امورخارجه فرانسه روز دوشنبه و حین بازدید از شهر بوچا در اوکراین اعلام کرد که پاریس به همراه دوستان و متحدانش در کنار اوکراین است و هر کاری ممکنی برای بازگرداندن صلح به این کشور انجام خواهد داد.

کاترین کولونا در بازدید از شهر بوچا در اوکراین، با اشاره به حوادثی مرگباری که در این شهر رخ داده است، افزود: این نباید اتفاق بیفتد، نباید دوباره آغاز شود.

وی که نخستین سفر دیپلماتیک خود را در قامت وزیر امور خارجه فرانسه به اوکراین انجام می‌دهد، به مشارکت نظامیان فرانسوی در تحقیقات مربوط به جنایات جنگی که ادعا می‌شود در این شهر رخ داده، اشاره کرد.

کولونا ادامه داد: تنها نتیجه تحقیقات انجام شده توسط مقامات اوکراینی امکان تعیین هویت افراد مسئول در این جنایات را فراهم می‌کند؛ به ویژه بر اساس حقایقی که تیم فرانسوی در تهیه آنها کمک کرده است.

وی همچنین از یک کلیسای ارتدکس که به دیوارهای آن تصاویری از حوادث اخیر بر آن نصب شده بود، بازدید کرد.

دیدار با رئیس جمهور و و وزیر امور خارجه اوکراین، گفت‌وگو در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و دانه‌های روغنی اوکراین و تحویل سلاح‌های فرانسوی به کی‌یف، بخشی از برنامه سفر وزیر خارجه فرانسه به اوکراین اعلام شده است.

به گزارش ایران اکونومیست، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به طرف‌های درگیر جنگ ادامه می‌یابد.

irna.ir/xjJz۵h

**تحقیقات دریایی کره جنوبی در جزایر مورد مناقشه بدون اجازه ژاپن

توکیو اعلام کرد یک فروند کشتی تحقیقاتی کره جنوبی یک بررسی دریایی را در آب های نزدیک به جزایر مورد مناقشه در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن در دریای ژاپن انجام داده است.

وزارت امور خارجه این کشور با صدور بیانیه ای خبر داد که این کشتی بدون اجازه قبلی از توکیو، در حال انتقال یک شی سیم مانند به داخل دریا در نزدیکی این جزایر مشاهده شده است.

وزارت مزبور تاکید کرد که دولت کره جنوبی اذعان کرده است این تحقیقات انجام شده است.

در این بیانیه ذکر شده که ژاپن به دیپلمات های کره جنوبی در مورد انجام این تحقیقات بدون موافقت توکیو، اعتراض کرده است.

این برای اولین بار از ماه مه ۲۰۱۷ است که ژاپن مراتب اعتراض خود به کره جنوبی در ارتباط با تحقیقات دریایی در اطراف جزیره تاکشیما را ابراز می دارد.

ژاپن درگیر مناقشه ارضی با کره جنوبی در ساحل شرقی اش است. وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرده که این جزیره که توکیو آن را تاکشیما می نامد، به طور غیرقانونی توسط کره جنوبی اشغال شده است. کره جنوبی نام دوکدو را بر این جزیره نهاده است.

مناسبات دو کشور ژاپن و کره جنوبی به واسطه موضوعات دریایی مرتبط با حکومت استعماری توکیو در شبه جزیره کره طی سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ رو به تیرگی گذاشته است.

irna.ir/xjJz۴۷

**برنامه نخست وزیر پاکستان برای سفر به آنکارا، جذب سرمایه گذاری ترکیه در دستورکار

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان در راس یک هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی قرار است سفر رسمی به ترکیه داشته باشد که هدف آن تعمیق مناسبات تجاری دو کشور همپیمان به ویژه تلاش اسلام‌آباد برای جذب سرمایه گذاری ترکیه عنوان شده است. 

رسانه‌های پاکستان روز دوشنبه از برنامه سفر رسمی شهباز شریف به آنکارا به دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خبر دادند. 

نخست وزیر پاکستان قرار است فردا برای انجام سفر رسمی ۳ روزه، عازم آنکار شود. یک هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی پاکستان در جریان سفر به ترکیه قرار است فرصت‌های جدید برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف به ویژه افزایش سرمایه گذاری‌های ترکیه در پاکستان را بررسی کنند. 

شهباز شریف طی دیدار با اردوغان درباره روابط دوجانبه، آخرین تحولات منطقه، اوضاع افغانستان و مسائل پیش روی جهان اسلام گفت وگو خواهد کرد. 

بازدید نخست وزیر پاکستان از آنکارا کم‌تر از دوهفته پس از تحویل سومین ناوچه جنگی ساخت ترکیه به نیروی دریایی پاکستان انجام می‌شود. در این مراسم که سی‌ام اردیبهشت امسال در شهر کراچی برگزار شد، وزیر دفاع ترکیه و نخست وزیر پاکستان شرکت کردند. پیام ویدیویی رجب طیب اردوغان نیز در این مراسم پخش شد. 

پاکستان روابط نزدیکی با ترکیه دارد و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و همچنین دریایی همواره مورد توجه طرفین قرار دارد. 

اسلام‌آباد و آنکارا مواضعی همسو در زمینه تحولات منطقه و جهان دارند. وزارت امور خارجه پاکستان ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ با ابراز نگرانی و یکجانبه خواندن تحریم آمریکا علیه ترکیه گفت: اسلام‌آباد مخالف اقدامات اجباری علیه هر کشوری است.

irna.ir/xjJyYg

**قطع برق ۶ میلیون خانوار، راهکار دولت انگلیس برای جبران کمبود انرژی

با تداوم تلاش غرب برای رهایی از وابستگی به منابع انرژی روسیه، دولت انگلیس از اجرای طرحی برای جیره بندی خبر داده که می تواند منجر به قطعی برق ۶ میلیون خانوار در زمستان شود.

بر اساس طرح‌های جدید دولت انگلیس احتمالا برق ۶ میلیون خانوار در آغاز سال آینده جیره‌بندی می شود که این جیره بندی در ساعات اوج مصرف صبح و بعد از ظهر خواهد بود. گزارش ها حاکی از آن است که دولت به وزرا در خصوص قطعی احتمالی برق ۶ میلیون خانوار در زمستان امسال هشدار داده است.

روزنامه تایمز با در نظر گرفتن تلاش اتحادیه اروپا برای قطع واردات گاز از روسیه، طرح دولت انگلیس را برای جیره بندی بدترین سناریو دانسته و آن را نشانه ای از کمبود گاز در زمستان ارزیابی کرده است.

براساس این طرح، احتمالا محدودیت‌هایی برای استفاده صنایع از گاز اعمال شود، از جمله در نیروگاه‌های گاز سوز که بی تردید کمبود برق را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت وزارت کسب‌وکار، انرژی و استراتژی صنعتی در این خصوص می گوید که انگلیس هیچ مشکلی با تامین گاز یا برق ندارد و دولت برای هر سناریویی، حتی شرایط بسیار بد و بعید هم آماده می شود.

وی سرمایه گذاری ۹۰ میلیارد پوندی دولت را در بخش انرژی های تجدیدپذیر یکی از راه های موثر برای رفع مشکل کمبود انرژی دانسته که می تواند برخلاف سایر بخش های اروپا، انگلیس را از کمبود انرژی مستثنی کند.  

اروپا تا پیش از آغاز جنگ در اوکراین روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت از روسیه وارد می‌کرد. اما با آغاز جنگ و تلاش غرب برای تحریم بخش انرژی روسیه، این روند مختل گردیده و به نوبه خود منجر به افزایش بهای انرژی و تلاش این کشورهای برای یافتن جایگزین نفت و گاز روسیه شده است.

irna.ir/xjJyRW

**نیروهای روسیه وارد شهر کلیدی «سورودونتسک» اوکراین شدند

یک مقام اوکراینی روز دوشنبه از ورود نظامیان روسیه به  «سورودونتسک»، بزرگترین شهر تحت کنترل «کی یف» در استان «لوهانسک» اوکراین خبر داد.

«سرهی هایدی» استاندار استان لوهانسک روز دوشنبه گفت: نیروهای روسیه از حومه شهر «سورودونتسک» به سمت مرکز شهر در حال حرکت هستند.

وی تصریح کرد: در «سورودونتسک»، آب و گاز قطع شده و امکان برقراری آنها وجود ندارد.

پیشروی ارتش روسیه در شرق اوکراین ادامه دارد و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که وضعیت در «دونباس» به ویژه در مناطق «سورودونتسک»، «لیسیچانسک»، «باخموت» و «پوپاسنا» همچنان دشوار است.

«الکسی آرستوویچ» مشاور نزدیک رئیس جمهوری اوکراین نیز در جریان  یک پخش زنده اعتراف کرده بود که نیروهای اوکراینی کنترل شهر «لیمان» را از دست داده‌اند.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که «لیمان» به طور کامل از کنترل ملی‌گرایان اوکراینی آزاد شده است.

پیش از اذعان اوکراین به سقوط «لیمان»، «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین، در جریان دیدار خود با متحدان غربی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، وضعیت دونباس را برای نیروهای اوکراینی بسیار بد توصیف کرده بود.

دونباس منطقه‌ای در شرق اوکراین است که شامل بخش‌های شمالی و مرکزی استان دونتسک، بخش جنوبی استان لوهانسک و منتهای شرقی استان دنیپر و پتروفسک است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

irna.ir/xjJyVh

**بورل: اتحادیه اروپا امروز درخصوص تحریم نفت روسیه به توافق می‌رسد

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، برغم وجود شکاف در این بلوک برای تحریم‌ روسیه، نسبت به رسیدن به توافق برای تحریم نفت روسیه ابراز امیدواری کرد.

بورل در حالی نسبت به حصول توافق اعضای اتحادیه اروپا برای نهایی کردن تحریم ها علیه روسیه ابراز امیدواری کرده که  خبرگزاری رویترز امروز به نقل از پیش نویس بیانیه پایانی اجلاس دو روزه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل نوشت که این کشورها ضمن اعلام پشتیبانی لفظی از اوکراین در برابر تهاجم روسیه، قادر به توافق بر سر بسته جدید تحریم ها علیه مسکو نیستند.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز در بروکسل دیدار خواهند کرد و موضوع تحریم های روسیه، از جمله مهم ترین موضوعات دستور کار این نشست است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در مصاحبه با رادیو فرانس انفو مدعی شد که تصمیم نهایی بر سر تحریم نفت روسیه در جلسه سران این بلوک گرفته می شود.

بورل با وجود اختلاف اروپایی ها درباره ممنوعیت استفاده از نفت مسکو، گفت: در پایان، به توافق خواهیم رسید.

درحالیکه مساله ممنوعیت انتقال نفت روسیه از طریق دریا مطرح است، وی در پاسخ به این سوال که آیا فقط واردات از طریق کشتی ممنوع می شود؟ اظهار داشت: مساله مهم یافتن توافق است.  

این دیپلمات ارشد اروپایی با اشاره به اینکه در نهایت اروپا به یک توافق دست می یابد، تصریح کرد: ما در تحریم نفت در بسته تحریمی آینده علیه روسیه شکست نمی خوریم.

به گفته بورل، توافق تا دوشنبه بعدازظهر آماده خواهد بود.

با وجود تلاش های یک ماه گذشته، دیروز نمایندگان دولت های اتحادیه اروپا به دلیل مخالفت مجارستان نتوانستند بر سر ششمین بسته تحریم های روسیه و ممنوعیت خرید نفت این کشور به توافق برسند.

irna.ir/xjJyTJ

**وزیر امورخارجه فرانسه به اوکراین می‌رود

«کاترین کولونا» وزیر جدید امور خارجه فرانسه امروز(دوشنبه) به اوکراین می رود تا نخستین وزیر فرانسوی باشد که از آغاز جنگ به این کشور سفر می‌کند.

کولونا با این سفر «با اعلام همبستگی فرانسه با مردم اوکراین، عزم کامل این کشور را برای تقویت حمایت خود از اوکراین در برابر تجاوزات روسیه چه از نظر انسان دوستانه و مالی و چه در زمینه تامین تجهیزات دفاعی» نشان خواهد داد.

به نوشته روزنامه فرانسوی «لو پاریزین»، وزیر امرو خارجه فرانسه در این سفر با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین دیدار خواهد کرد و تجهیزات امنیتی مدنی (کامیون‌های آتش نشانی و آمبولانس) فرانسه را به مقامات اوکراینی تحویل خواهد داد.

کولونا که قرار است در این سفر از منطقه «بوچا» هم بازدید کند در پیامی توئیتری نوشت: به نشانه حمایت فرانسه از ملت اوکراین به این کشور سفر می‌کند.

شبکه خبری «ب. اف. ام» فرانسه با انتشار خبر این سفر، نوشت: امیدواریم این دیدار مقدمه سفر مکرون به اوکراین باشد.

این در حالی است از آغاز جنگ اوکراین مکرون و زلنسکی در برخی موارد ارتباطی پر تنش را تجربه کردند. زلنسکی در آوریل ۲۰۲۲ گفت که از مکرون به دلیل امتناع از کاربرد «نسل‌کشی» برای اقدامات روسیه در کشورش «آزرده» است.

همچنین رئیس جمهوری فرانسه در اواسط ماه گذشته میلادی، احتمال سفر به کی‌یف را در صورت فراهم بودن شرایط رد نکرده بود.

به گزارش ایران اکونومیست، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از مدتی پیش از آغاز جنگ با تماس‌های مکرر با همتایان روس و اوکراینی خود تلاش کرد تا به نام کشورش و یا اروپا در تنش‌ها میانجی‌گری کند. وی با اعلام جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) باز هم به این تلاش های دیپلماتیک ادامه داد. در تازه‌ترین مورد این رایزنی‌ها وی به همراه «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان، گفت‌وگویی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای رس خود داشت.

در این گفت‌وگوی تلفنی سه نفره، رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان بار دیگر تاکید کردند که مذاکرات بین مسکو و کی‌یف باید با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین صورت گیرد.

مکرون و شولتس تقاضای خود برای آتش‌بس را تجدید کردند و از پوتین خواستند که در کوتاه‌ترین زمان مذاکرات مستقیم با رئیس جمهور اوکراین را بپذیرد.

irna.ir/xjJyTK

**افزایش قیمت نفت پیش از نشست اروپا برای تحریم روسیه

درحالیکه معامله گران منتظر تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه روسیه هستند، قیمت های نفت در جهان افزایش پیدا کرد.

قیمت نفت برنت روز دوشنبه با ۴۶ سنت افزایش به ۱۱۹.۸۹ دلار در هر بشکه رسید درحالیکه نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۰.۵ درصد جهش، تا ۱۱۵.۶۷ دلار را افزایش یافت.

اتحادیه اروپا قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه درباره بسته ششم تحریمی علیه روسیه بخاطر حمله اش به اوکراین تشکیل جلسه دهد.

هرگونه اعمال ممنوعیت بیشتر بر نفت روسیه، بازار نفت خام را در بحبوحه افزایش تقاضا برای بنزین، گازوئیل و سوخت جت در ایالات متحده و اروپا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مقامات اروپایی اعلام کردند که دولت های اتحادیه اروپا روز یکشنبه در رسیدن به توافق برای تحریم روسیه شکست خوردند، اما مذاکرات خود را برای توافق بر سر ممنوعیت تحویل نفت روسیه از طریق دریا ادامه می دهند؛ درحالی که ارسال نفت از طریق خط لوله همچنان پابرجا خواهد بود.

در صورت توافق، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک اجازه پیدا می کنند تا مدتی به دریافت نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا ادامه دهند تا زمانی که منابع جایگزین ترتیب داده شوند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه موسوم به اوپک پلاس قرار است در نشست روز پنجشنبه، درخواست‌های غرب را برای تسریع در افزایش تولید نفت رد کنند. شش منبع اوپک پلاس به رویترز گفتند که آنها به برنامه خود برای اضافه کردن ۴۳۲ هزار بشکه در روز در ماه ژوئیه پایبند خواهند بود.

irna.ir/xjJyRH

**تشکیلات خودگردان: بیت المقدس تا ابد پایتخت فلسطین خواهد ماند

تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه ای تاکید کرد که بخش شرقی بیت المقدس به همراه مقدسات اسلامی و مسیحی آن تا ابد پایتخت فلسطین خواهد ماند.

تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (دوشنبه) در واکنش به اظهارات اخیر «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بیت المقدس تا ابد پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.

در بیانیه تشکیلات خودگران تاکید کرده است که اظهارات رهبران اسراییل به اشغالگری در شهر بیت المقدس مشروعیت نخواهد بخشید.

این بیانیه افزوده است که بیت المقدس به همراه مقدسات آن قابل خرید و فروش نیست و صلح قابل نرخ گذاری نخواهد بود.

بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی چندی پیش از بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی خود نام برد و مدعی شد که قدس هیچ گاه تقسیم نخواهد شد.

در همین راستا، چندین شهر در کرانه باختری عصر دیروز (یکشنبه) شاهد تظاهرات در محکومیت یورش شهرک نشینان به قدس و مسجد الاقصی بود.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که در خیابان‌های اصلی شهرهای طوباس، جنین و طولکرم برگزار شد، پرچم‌ها و بنرهای فلسطینی را در محکومیت یورش صدها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجد الاقصی و برگزاری راهپیمایی پرچم، به اهتزاز درآوردند و بر تداوم مقاومت تا شکست اشغالگران و آزادسازی سرزمین فلسطین تاکید کردند.

در نوار غزه نیز صدها دانشجوی دانشگاه الاقصی با برافراشتن پرچم‌ها و بنرهای فلسطینی در محکومیت جنایات اشغالگران صهیونیست علیه مردم فلسطین و تلاش آن‌ها برای هتک حرمت مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس  و تلاش‌های مستمر اشغالگران برای یهودی‌سازی شهر قدس در یک تجمع اعتراضی شرکت کردند.

irna.ir/xjJySJ

**مقام امنیتی روس: حجم قاچاق مواد مخدر از افغانستان به آسیای مرکزی دو برابر شد

معاون اول ریاست سرویس امنیت فدرال روسیه و رئیس سرویس گارد مرزی این کشور اعلام کرد که حجم قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۱ دو برابر شده است.

به نقل از ریانووستی «ولادیمیر کولیشوف» در مصاحبه ای به مناسبت روز مرزبانی در این کشور تصریح کرد: در حال حاضر، وضعیت افغانستان همچنان دشوار است بطوریکه وضعیت آن علاوه بر دلایل سیاسی و اقتصادی، به طور قابل توجهی تحت تاثیر حضور گروه های مختلف سازمان های تروریستی بین المللی دراین کشور قرار گرفته است که به دنبال تقویت مواضع خود در ساختارهای قدرت از جمله مقابله با دولت فعلی هستند.

وی افزود: این شرایط به بحران فزاینده در افغانستان و تشدید فعالیت گروه های جنایتکار در تولید و قاچاق مواد مخدر و همچنین خطر نفوذ تروریست های بین المللی در قالب جریان پناهجویان به کشورهای همسایه کمک می کند.  

کولیشوف با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱، حجم مواد مخدر از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی دو برابر شد، اظهار داشت: در این سال بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن مواد مخدر تنها در جمهوری تاجیکستان کشف و ضبط شد در حالی که این مقدار برای سال ۲۰۲۰ یک هزار و ۷۰۰ تن بود.

به گفته وی، مرزبانان روسیه همکاری نزدیکی با شرکای تاجیک، قرقیزستان و قزاق دارند و در برخی موارد فعالیت های پیشگیرانه و عملیاتی مشترک را با هدف مبارزه با قاچاق مواد مخدر انجام می دهند.

irna.ir/xjJz۵d

**تقلای اروپا برای کاهش فشار ناشی از حمایت از اوکراین

تارنمای پولیتیکو با اشاره به مسکوت ماندن مذاکرات درباره تحریم نفتی روسیه نوشت: پایتخت های اروپایی به دلیل حمایت از اوکراین تحت فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت ها ی انرژی قرار گرفته اند و در دستیابی به توافقی برای تحریم روسیه اختلاف نظر دارند.

این رسانه آمریکایی نوشت: با پیشروی روس ها در دونباس، کشورهای اتحادیه اروپا همچنان بر سر مسائل فنی تحریم روسیه بحث می کنند.

برای بسیاری از رهبران اتحادیه اروپا، ثابت شده که افزایش تورم، به ویژه هزینه های انرژی و مواد غذایی دشمنی به مراتب ترسناک تر از شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای کشورهای شان است.

دلیل اثبات این ادعا این است که با گذشت ۲۵ روز از مذاکرات این کشورها هنوز نتوانسته اند درباره تحریم واردات نفت روسیه که قیمت مصرف کننده را حتی بالاتر خواهد برد،  توافق کنند.

دیپلمات ها در بروکسل روز یکشنبه نیز برای توافق دقیقه نودی در آستانه اجلاس شورای اروپا تقلا کردند اما بار دیگر به نتیجه ای نرسیدند. یک مقام کمیسیون اروپا گفته انتظار می رود این هفته توافق حاصل شود اما دیگر مقامات و دیپلمات ها می گویند دوگانگی عمیق در بسیاری از پایتخت‌ها در مورد تحریم نفتی وجود دارد.

پولیتیکو نوشت: حتی اگر سران کشورها و دولت های اتحادیه اروپا از شرمساری بر سر  زمزمه های توافقی آزمایشی در  امان باشند و به اجلاس سران خود برسند، تاخیر تقریبا یک ماهه برای تصویب تحریم نفتی روسی و روند طاقت فرسا برای ایجاد معافیت ها تصویر واضحی را از چگونگی نگاه راهبران اروپا به تهدیدی که اکنون با آن مواجه هستند، نشان می دهد.

در بخشی از تحلیل این رسانه آمده است: حتی در مذاکرات غروب یکشنبه، برخی از کشورهای اروپای غربی به شدت گله از آن داشتند معافیت خط لوله نفت از تحریم ها به طور ناعادلانه به نفع کشورهایی مانند آلمان و لهستان است که در معرض خطر کمبود سوخت نیستند و به آنها امتیاز اقتصادی ناعادلانه می دهد.

شکست اتحادیه اروپا در توافق بر سر قطع یکی از حیاتی‌ترین جریان‌های درآمدی که کرملین برای تامین مالی جنگ اوکراین از آن استفاده می‌کند، در حالی رخ داده که نیروهای روسی به آرامی اما با اطمینان در تلاش خود برای سلطه بر کل منطقه دونباس شرقی اوکراین پیشروی می‌کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: درواقع، انتظار می رود که چشم انداز یافتن منابع انرژی جایگزین پس از دهه ها اتکا به روسیه دشوار باشد و با توجه به افزایش قیمت های مصرف کننده که به دلایل دیگری شامل مجموعه ای از اختلالات اقتصادی، اختلال در  زنجیره تامین غذا و مشکلات ناشی از همه گیری کرونا ایجاد شده است، این روند حتی دردناک تر است.

پولیتیکو به نقل از یک دیپلمات ارشد اوکراینی نوشت: اتحادیه اروپا باید به ریشه ها و اصول  خود بازگردد و این بازگشت نه تنها از  قطع تمام درآمدهای انرژی روسیه با ممنوعیت نفت و گاز، بلکه با اعطای سریع وضعیت نامزدی اوکراین در این اتحادیه است. اما در عوض، تحریم انرژی به بن بست رسیده است و کشورهایی مانند هلند و فرانسه در تلاش هستند تا انتظارات  را درباره هرگونه تصمیم مثبت در رابطه با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را کاهش دهند.

به نوشته این رسانه، هنوز معلوم نیست که رهبران اروپایی تمایلی به عهده دار شدن چنین مسئولیت هایی داشته باشند.

irna.ir/xjJz۲f

**کارشناس نروژی: اقدامات غرب جنگ اوکراین را به مناقشه‌ای میان ابرقدرت‌ها تبدیل می کند

یک کارشناس مسائل بین المللی هشدار داد که انتقال تسلیحات سنگین غرب به اوکراین می‌تواند شرایط این مناقشه را وخیم‌تر کند و به مناقشه ای میان ابرقدرت‌های جهان تبدیل شود.

این هشدار "جولی  ویلمسن" یک عضو موسسه امور بین‌المللی نروژ همزمان با این مطرح شده است که امریکا از نروژ به عنوان یکی از کشورهایی که به دنبال ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین بوده، یاد کرده است.

در حالیکه مقامات نروژ به دلایل امنیتی، این مسئله را نه تایید و نه تکذیب کرده اند، شماری از رسانه ها از جمله روزنامه "کلاسکامپن" ارسال این تسلیحات سنگین از سوی نروژ به اوکراین را تایید کرده اند.

ویلمسن در عین حال که انتقال این تسلیحات سنگین از سوی غرب از جمله نروژ به اوکراین را منطقی می داند اما هشدار داد که انتقال این تسلیحات و تجهزات سنگین وضعیت جنگ اوکراین را رو به وخامت می برد.

وی افزود: باید نسبت به این مسئله آگاه بود که این مشارکت نروژ به طور طبیعی در سرمایه‌گذاری بزرگتر توسط آمریکا قرار می گیرد که به طور فزاینده تسلیحات سنگین‌تری در حجم بالا ارسال می کند. این می تواند چیزی بیشتر از توانمندسازی اوکراین برای دفاع از خود باشد.

این کارشناس نروژی هشدار داد، جنگ اوکراین که ماهیتی درون یک کشور و محلی دارد می تواند به مناقشه ای میان ابرقدرت‌ها تبدیل شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد .

irna.ir/xjJyXy

**وزیر امورخارجه اسپانیا: اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه هنوز توافق نکرده است

خوزه مانوئل آلبارس وزیر امور خارجه اسپانیا روز دوشنبه اعلام کرد مادرید از بسته جدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه مسکو حمایت می کند، اما هنوز توافقی در این زمینه به دست نیامده است.

وی دلیل دست نیافتن به توافق در این خصوص را وابستگی شدید برخی از کشورهای عضو اتحادیه به واردات نفت خام از روسیه و بی میلی آنها به قطع واردات برشمرد و افزود: ما از تصویب بسته تحریمی دو هدف را دنبال می کنیم. یکی اینکه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اجازه نمی دهد هزینه جنگ خود را با سرمایه اروپایی تامین کند و دیگر آنکه اجازه نمی دهد جنگ پوتین، اتحادیه اروپا را بی ثبات کند.

اتحادیه اروپا قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه درباره بسته ششم تحریمی علیه روسیه بخاطر حمله اش به اوکراین تشکیل جلسه دهد.

هرگونه اعمال ممنوعیت بیشتر بر نفت روسیه، بازار نفت خام را در بحبوحه افزایش تقاضا برای بنزین، گازوئیل و سوخت جت در ایالات متحده و اروپا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مقامات اروپایی اعلام کردند که دولت های اتحادیه اروپا روز یکشنبه در رسیدن به توافق برای تحریم روسیه شکست خوردند، اما مذاکرات خود را برای توافق بر سر ممنوعیت تحویل نفت روسیه از طریق دریا ادامه می دهند؛ درحالی که ارسال نفت از طریق خط لوله همچنان پابرجا خواهد بود.

در همین حال، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برغم وجود شکاف در این بلوک برای تحریم‌ روسیه، نسبت به رسیدن به توافق برای تحریم نفت روسیه ابراز امیدواری کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در مصاحبه با رادیو فرانس انفو مدعی شد که تصمیم نهایی بر سر تحریم نفت روسیه در جلسه سران این بلوک گرفته می شود. بورل با وجود اختلاف اروپایی ها درباره ممنوعیت استفاده از نفت مسکو، گفت: در پایان، به توافق خواهیم رسید.

پس از شکست رایزنی های دیروز (۸ خرداد) نمایندگان کشورهای عضو بر سر تدوین تحریم های نفتی علیه روسیه در کنار اعمال برخی معافیت ها برای جلب رضایت کشورهایی از قبیل مجارستان، بلغارستان، چک و اسلواکی، رویترز نوشت که سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز و فردا (۹ و ۱۰ خرداد) در بروکسل گردهم می آیند تا در مورد بهترین نحوه کمک رسانی به اوکراین رایزنی کرده و به مشکلات ناشی از بحران اخیر از قبیل کمبود مواد غذایی، ملزومات دفاعی اتحادیه و افزایش بهای انرژی رسیدگی کنند.

ملموس ترین تصمیم این اجلاس، حمایت سیاسی از وام ۹ میلیارد دلاری به اوکراین برای تامین هزینه های جاری آن کشور خواهد بود که همین مورد نیز زمانی به مرحله اجرا در می آید که کمیسیون اروپا پیشنهاد خود در مورد نحوه تامین این وام را ارائه دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJz۲F

**تشکیل کارگروهی با حضور رژیم صهیونیستی برای تامین گاز طبیعی اروپا

همزمان با اظهارات رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر آمادگی تل آویو برای همکاری با آنکارا در خصوص صدور گاز طبیعی سرقتی از فلسطین اشغالی به اروپا، یک مقام صهیونیستی از تشکیل کارگروهی با حضور این رژیم، مصر و اروپا به منظور تامین گاز طبیعی این قاره خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز  - دوشنبه - از آمادگی رژیم صهیونیستی برای همکاری با کشورش در زمینه صدور گاز طبیعی سرقتی از فلسطین اشغالی به قاره اروپا خبر داد.

به گفته او، اسرائیل بر اساس توافق منعقده با قبرس و یونان در صدد صدور گاز طبیعی از شرق دریای مدیترانه به اروپا از راه قبرس و یونان است اما چنین مسیری مناسب نیست و پر هزینه خواهد بود.

به دنبال این اظهارات، رویترز به نقل از وزیر انرژی رژیم صهیونیستی از تشکیل کارگروهی اسرائیلی- مصری - اروپایی برای تامین گاز طبیعی اروپا خبر داد. 

این مقام صهیونیستی اظهار امیدواری کرد: به زودی یادداشت تفاهمی در مورد صادرات گاز به اروپا امضا می شود.

irna.ir/xjJz۳k

**انتقاد قطر از رویکرد طالبان علیه زنان

وزیر امور خارجه‌ قطر با انتقاد از رویکرد و اقدام‌های طالبان علیه زنان گفت : «اگر جامعه‌ بین‌المللی پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، با طالبان برخوردی قوی و جدی داشت اکنون شاهد چنین اقدامات افراطی نبودیم.»

«شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی»  در مصاحبه با روزنامه «فایننشال تایمز تصریح کرد: «اگر جامعه‌ بین‌المللی پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، با طالبان برخوردی قوی و جدی داشت اکنون شاهد چنین اقدامات افراطی نبودیم.»

  وزیر امور خارجه‌ قطر همچنین گفت با تحریم طالبان، شاهد افزایش افراط‌گرایی و ادامه بحرانی اقتصادی خواهیم بود که از قبل شروع شده است و این امر تنها مردم را به سمت افراطی شدن و درگیری بیشتر سوق خواهد داد.

غرب با طالبان تعامل کند

«شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی»  وزیر امور خارجه‌ قطر همچنین از کشورهای غربی درخواست کرد برای جلوگیری از افزایش افراط گرایی با طالبان تعامل کنند.  

این مقام دولتی قطر اظهار داشت از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه آگوست سال گذشته در افغانستان، روابط طالبان از طریق قطر با کشورهای غربی هنوز وجود دارد اما سیاست غرب در برابر طالبان همچنان روشن نشده است.

او از کشورهای غربی خواست که به ویژه در بخش های اقتصادی با طالبان همکاری کنند تا پس از ظرفیت‌سازی، زمینه کار و اشتغال در افغانستان فراهم شود.

irna.ir/xjJz۶n

**طرح آلمان برای مدرنیزه کردن ارتش در رویارویی با تهدید روسیه

دولت آلمان و گروه مخالف محافظه کار این کشور توافق کردند ۱۰۰ میلیارد یورو برای نوین سازی ارتش این کشور در مواجهه با تهدید روسیه اختصاص دهند.

این توافق که شامگاه یکشنبه حاصل شد، بودجه ویژه برای تدارکات نظامی را فراهم می کند و به برلین امکان می دهد به هدف مورد نظر ناتو برای تخصیص اعتباری به ارزش ۲ درصد تولید ناخالص داخلی در بخش دفاعی دست یابد.

منابع آلمانی گفتند که این توافق که دربرگیرنده قوانین بودجه اصلاح شده در قانون اساسی ملی است، پس از هفته ها مذاکرات دشوار بین احزاب در ائتلاف حاکم و محافظه کاران حزب آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان منعقد شد.

سه روز پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه (اسفند ۱۴۰۰)، اولاف شولتس صدراعظم کنونی آلمان متعهد شد بودجه ویژه ای به ارزش ۱۰۰ میلیارد یورو را برای مسلح کردن مجدد ارتش آلمان و مدرنیزه کردن تجهیزات آن طی چند سال آینده تخصیص دهد.

اما منتقدان از آن زمان به بعد شولتس را به مردد بودن در حمایت از کی یف و کوتاهی از اتخاذ اقدامات ملموس در زمینه تحویل محموله های تسلیحاتی متهم کرده اند.

براساس متن این توافقنامه، توافق مزبور به برلین امکان می دهد به هدف مدنظر ناتو برای اختصاص ۲ درصد تولید ناخالص داخلی در بخش دفاعی به طور متوسط ظرف چند سال نائل شود.

برای اختصاص این بودجه لازم بود قانونی مندرج در قانون اساسی که سقف استقراض دولت را محدود می کند، دور زده شود. به همین دلیل، دولت به حمایت گروه مخالف محافظه کار برای تصاحب آرا دو سوم اکثریت پارلمان که برای تصویب اصلاحیه قانون اساسی مورد نیاز بود، احتیاج داشت.

آزادسازی این بودجه برای ارتش یک حرکت بزرگ برای آلمان است که در سال های اخیر نسبت به پایبندی به تعهدات بودجه گذاری برای ناتو با کندی و تاخیر عمل کرده و صدای واشنگتن را به طور ویژه در آورده است.

آلمان از زمان پایان جنگ سرد، به طور قابل توجهی ابعاد ارتش خود را کاهش داد و از حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ به ۲۰۰ هزار نفر در حال حاضر رساند.

براساس گزارشی که چندی پیش منتشر شد، کمتر از ۳۰ درصد از کشتی های نیروی دریایی آلمان به طور کامل عملیاتی هستند.

اما تهاجم روسیه به اوکراین، کشوری را که از دوره وحشت نازی ها در وضعیت صلح جویی بوده است، به کنش وا داشته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJyWr

**رزمایش نظامی عربستان با مشارکت چند کشور حاشیه دریای سرخ

عربستان که با همراهی آمریکا و امارات از ناامن کنندگان دریای سرخ و کشور یمن هستند، از آغاز یک رزمایش نظامی مشترک در این پهنه آبی با حضور مصر، اردن، سودان، جیبوتی و دولت دست نشانده سعودی در یمن خبر داد.

«یحیی عسیری» فرمانده این رزمایش امروز (دوشنبه) در گفت و گو با شبکه سعودی اخباریه اعلام کرد که «این رزمایش با هدف تامین امنیت رفت و آمد در دریای سرخ و با حضور کشورهای ساحلی این محدوده آبی، در حال انجام است.»

وی بدون مشخص کردن مدت زمان رزمایش  و تعداد نیروهای شرکت کننده در آن افزود که علاوه بر نیروی هوایی، گارد مرزی و نیروی زمینی عربستان، نیروهای نظامی کشورهای یاد شده نیز در آن مشارکت دارند و برای نخستین بار طی این رزمایش از بالگردهای آپاچی استفاده می شود.

عسیری ابراز امیدواری کرد که تمرین های این رزمایش در افزایش آمادگی رزمی یگان های شرکت کننده موثر باشد.

وی ادامه داد که هیچ یک از این واحدها به تنهایی نمی تواند به نحو موثر کار کند لذا باید با مشارکت همگانی همه واحدهای نیروهای مسلح، اهدف تعیین شده را محقق کنیم.

عربستان  در اوایل ژانویه ۲۰۱۹ در آب های سرزمینی خود در دریای سرخ، نخستین مرحله این رزمایش را با حضور این چهر کشور دولت دست نشانده خود در یمن اجرا کرده بود.

در ژانویه ۲۰۲۰ نیز ریاض از امضای منشور تأسیس شورای کشورهای عربی و آفریقایی هم مرز با دریای سرخ و خلیج عدن (شامل عربستان سعودی، سودان، جیبوتی، سومالی، اریتره، مصر، دولت دست نشانده یمن و اردن) خبر داده بود و ادعا کرد که این شورا با «هدف حفاظت از امنیت تردد» در این دریا تشکیل شده است.

irna.ir/xjJyVj

**اسنادی داریم که نظامیان اسرائیلی علناً در خیابان‌های اربیل پرسه می‌زنند

«نصر الشَمَّری» سخنگوی جنبش مقاومت نُجَباء با بیان این‌که نباید از چهره‌های غیرقابل اعتماد در جایگاه‌های ریاست‌ جمهوری و نخست‌وزیری عراق استفاده شود، از قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط میان بغداد ـ تل‌آویو حمایت و تصریح کرد «مقاومت دست‌بسته نیست و با سازشکاران تسامح نمی‌کند».

«نصر الشَمَّری» سخنگوی رسمی جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری ایران اکونومیست، موانع تشکیل دولت در عراق را تشریح کرد و موارد کارشکنی جناح‌های وابسته و هم‌پیمانان واشنگتن در این زمینه را برشمرد؛ او با اشاره به پروپاگاندای تبلیغاتی دشمنان علیه نیروهای ملی و گروه‌های مقاومت، خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران حامی ثبات و آرامش در کشور عراق است.

سخنگوی نُجَباء ضمن تأکید بر وجود اسناد قطعی مبنی بر پیوند عمیق سران اقلیم کردستان با رژیم صهیونیستی، از تصویب قانون جرم‌انگاری هرگونه تلاش در راستای عادی‌سازی روابط میان بغداد ـ تل‌آویو حمایت و تصریح کرد: مقاومت دست‌بسته نیست و در مواجهه با سازشکاران تسامح نمی‌کند.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

ایران اکونومیست: روند انتخاب نخست‌وزیر عراق به کجا رسیده و چه دلایل و عواملی مانع تصمیم‌گیری و تعیین‎ تکلیف در این زمینه است؟

الشَمَّری: تاکنون هیچ نشانه‌ای بر حل مشکل انتخاب نخست‌وزیر وجود ندارد؛ یکی از دلایل مهم در این خصوص، اصرار «سیدمقتدی صدر» بر تشکیل دولت "اکثریت ملی" طبق تعریف خودش هست که البته قرار بود از ائتلاف سه‌گانه (جریان صدر - اهل ‎سُنّت و کُردها) تشکیل شود، اما این ائتلاف نتوانست اکثریت مطلق پارلمان عراق را به‌دست آورد تا بتواند رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را انتخاب کرده و در نهایت دولت را تشکیل دهد.

هم‌زمان نیز "چارچوب هماهنگی" که از بقیه فراکسیون‌های شیعه تشکیل شده است، بر حق شیعیان برای تشکیل دولت تأکید می‌کند؛ زیرا نخست‌وزیری را حق بزرگ‌ترین گروه جمعیتی عراق می‌داند که شامل ۶۰ درصد از جمعیت کشور می‌شود. این مجموعه خواهان تشکیل دولت به همراه گروه‌های هم‌پیمان خود است که جمعی از اهل‌ سُنّت، اتحاد میهنی کُردستان و تعدادی از نماینده‌های مستقل هستند.

لذا با مانعی سیاسی روبه‌رو هستیم که بدون حصول تفاهم بین جریان‌های شیعه (جریان صدر و چارچوب هماهنگی) بر تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون، قابل حل نیست. یا این‌که یکی از این جریان‌ها بتواند اراده جریان دوم را شکست بدهد یا انتخابات مجدد برگزار شود. تاکنون هیچ‌یک از احتمالات بالا بر دیگری پیشی نگرفته است اما برگزاری مجدد انتخابات فعلاً بعید به‌نظر می‌آید.

شاید بارزترین مانع تفاهم جریان‌های شیعه برای تشکیل فراکسیون اکثریت، نقش آمریکا و دولت‌های هم‌پیمان واشنگتن باشد؛ زیرا این محور در جهت هدف قرار دادن و تضعیف شیعیان حرکت می‌کنند. بدیهی است که این محور به فراکسیون‌های تحت‌حمایت خود مانند حزب «مسعود بارزانی» و گروه‌های سُنّی به ریاست آقای «حلبوسی» فشار می‌آورد تا در جهتی که به‌نفع وحدت شیعیان است حرکت نکنند.

ایران اکونومیست: انتخاب رئیس‌ جمهور هم در این دوره با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شده است. توضیح دهید چه عواملی مانع تعیین‌ تکلیف در این خصوص شده است؟ چون برخی با استناد به غیبت کُردهای مخالف حزب دموکرات کُردستان و مسعود بارزانی‌ در نشست‌های پارلمان، اختلاف کُردها در معرفی گزینه واحد را عامل این موضوع دانستند و برخی دیگر گروه‌های مقاومت و بیت شیعی را عامل این مسأله معرفی می‌کنند.

الشَمَّری: طبق ماده (۷۰) قانون اساسی عراق، انتخاب رئیس‌ جمهور با رأی دوسوم نمایندگان پارلمان صورت می‌گیرد و در صورت ناتوانی هر یک از فراکسیون‌ها در تشکیل ائتلاف اکثریت، اساساً جلسه انتخاب رئیس‌ جمهور منعقد نخواهد شد. این امر به‌دلیل چند موضوع آشکار است، چه رسد به موضوعات پشت‌پرده!

شاید مهم‌ترین دلیل آشکار، عدم توافق کُردها بر یک فرد برای تصدی ریاست‌ جمهوری است؛ زیرا به‌نظر می‌رسد که سران حزب دموکرات کُردستان به‌دنبال سیطره کامل بر همه مناصب دولتی و به حاشیه راندن حزب اتحادیه میهنی کُردستان هستند.

اما مهم‌ترین دلیل، اختلاف بین جریان‌های شیعی است. شیعیان در صورت اتحاد، نه‌تنها قادر به انتخاب رئیس‌ جمهور خواهند بود، بلکه مسأله انتخاب سران سه قوه نیز به‌دست آنان حل می‌شود؛ زیرا فقط شیعیان می‌توانند اکثریت پارلمانی را شکل دهند. آن‌ها ۶۰ درصد کرسی‌ها را در اختیار دارند، در حالی که اهل‌ سُنّت و کُردها هر کدام کمتر از ۲۰ درصد کرسی‌های پارلمان را گرفته‌اند.

اشکالی ندارد که فراکسیون‌های شیعه به‌دنبال تحقق سهم بیشتر در دولت باشند تا بتوانند حقوق و منافع اکثریت مردم عراق را محقق ساخته، جایگاه خود در قدرت را از دست نداده و اجازه ندهند با تکرار حرکت دولت به‌سمت دیکتاتوری، بار دیگر مصیبت‌های گذشته بر شیعیان تحمیل شود.

از سوی دیگر، جریانات شیعی اهتمام دارند که رئیس‌ جمهور و نخست‌وزیری روی کار نیایند که با مواضع و رویکردهای غیرقابل اعتماد، کشور را به‌سمت آینده‌ای مجهول سوق دهند؛ رویکردهایی مانند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حمایت از همجنس‌گرایان، قانونی‌کردن حضور نیروهای اشغالگر آمریکا و ترکیه در سرزمین عراق و همچنین رها کردن اقتصاد کشور در اختیار آمریکا و قراردادن آن در برابر طوفان‌های ویرانگر.

در مقابل، اگر رئیس‌ جمهور و نخست‌وزیر منتخب از حقوق عراق دفاع کنند، پیگیر تحقق مطالبات ملت باشند، حفظ حقوق اکثریت و مقابله با تهاجم فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهند، ما ایمان داریم که فراکسیون‌های شیعه ـ و پیشاپیش آن‌ها گروه‌های مقاومت ـ پشتیبان دولت خواهند بود.

ایران اکونومیست: آمریکایی‌ها با توجه به پیروزی‌های محور مقاومت، تلاش گسترده‌ای دارند که نخست‌وزیر از بیت شیعی انتخاب نشود و از سوی دیگر با فرافکنی آشکار، ایران را متهم به دخالت در انتخابات می‌کنند و می‌گویند چون ایران می‌خواهد فرد نزدیک به خود را انتخاب کند، اجازه نمی‌دهد نخست‌وزیر تعیین شود! ارزیابی شما از موضع آمریکایی‌ها در این زمینه چیست؟

الشَمَّری: ما در عراق از زمان رژیم دیکتاتوری به این نوع پروپاگاندای رسانه‌ای عادت کرده‌ایم. هر کس از فکر و عقیده شیعی خود دفاع کند، به ایرانی بودن متهم می‌شود! شاید در نتیجه این پروپاگاندا بیش از یک میلیون عراقی قربانی جنگ بی‌فایده و ظالمانه رژیم دیکتاتوری صدام علیه جمهوری اسلامی شدند و تحت‌تأثیر همین تبلیغات، صدها هزار جوان مؤمن عراقی اعدام و زنان، سالمندان، کودکان و جوانان طی "انتفاضه شعبانیه" در گورهای جمعی دفن شدند؛ نمازجمعه و محافل دینی با سلاح سنگین هدف حمله قرار گرفتند و هزاران نفر از مؤمنین قربانی شدند. چنین پروپاگاندایی به کشتارهای "اسپایکر"، "الصقلاویه" و "زندان بادوش" انجامیده است.

رسانه‌های بعثی ـ خلیجی ـ آمریکایی برای اینکه به فرقه‌گرایی متهم نشوند، به یک شیعه می‌گویند تو ایرانی هستی! در حقیقت با این شیوه اتهام‌زنی، مجوز قتل را صادر می‌کنند. در حالی که وقتی کشور با تهدیداتی نظیر اشغال و هجوم داعش مواجه شود، اکثر مدافعان ایثارگر و از جان گذشته، همین شیعیانی هستند که به ایرانی بودن متهم می‌شوند.

اما در خصوص آمریکا باید گفت، موضع واشنگتن است که مواضع رژیم‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس و رسانه‌های مزدور را تعیین می‌کند و آن‌ها امکان خروج از سایه بردگی آمریکا را ندارند.

لذا ما می‌گوییم که نه شیعیان و نه ایران خواستار معطل ماندن انتخاب رئیس دولت نیستند. جمهوری اسلامی کشوری است که از ثبات و استقرار یک دولت منتخب در عراق بیشترین سود را می‌برد. به همین دلیل گروه‌های سیاسی عراق باید تلاش کنند که وحدت بیت شیعی را محقق سازند، زیرا بدون وحدت شیعه، دولت شکل نخواهد گرفت و با توجه به اعداد و ارقام، هیچ گروه دیگری امکان تشکیل دولت را بدون شیعیان نخواهد داشت.

ایران اکونومیست: جنبش نُجَباء اخیراً در سالگرد عملیات "سیف‌القدس" اعلام کرد که عراق گورستان سازشکاران با صهیونیست‌هاست. دقیقاً روی سخن شما با چه کسانی بوده و چه‌کسانی به‌دنبال سازش با اسرائیل هستند. این موضع شما ریشه در چه تلاش‌ها و اقداماتی داشته است؟

الشَمَّری: غالباً رسانه‌ها و مزدوران مرتبط با سفارت آمریکا خواستار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند؛ کسانی که در راستای ضربه زدن به ساختار اجتماعی، فکری و اعتقادی ملت عمل می‌کنند. آن‌ها همواره به شعائر دینی اکثریت شیعه عراق توهین کرده و حق آزادی دینی ما را نادیده می‌گیرند؛ همزمان به بهانه حق آزادی شخصی، از رفتارهای انحرافی دفاع می‌کنند!

علاوه بر این افراد، شخصیت‌های دیگری وجود دارند که ارتباطشان با رژیم صهیونیستی و سفرهایشان به اراضی اشغالی کاملاً علنی است. شاید آشکارترین روابط، همانی است که در اقلیم کُردستان عراق در بالاترین سطح رخ می‌دهد. اسنادی که منابع ما در اختیارمان قرار داده‌اند به‌وضوح ثابت می‌کند که عناصر اسرائیلی با لباس نظامی حامل پرچم رژیم صهیونیستی در خیابان‌های اربیل پرسه می‌زنند.

اما در خصوص مقاومت باید بگویم در صورتی که دولت آینده برای مقابله با این خطر اقدامی نکند، مقاومت حتما اقدام خواهد کرد؛ زیرا این موضوع در هسته عقیدتی مسلمانان بوده و با روح مقاومت عجین شده است؛ بنابراین دست‌بسته نیستیم و در مواجهه با آن تسامح نخواهیم کرد.

ایران اکونومیست: بحث حضور اسرائیلی‌ها و ارتباطشان با سران اقلیم کُردستان در حالی مطرح است که اخیراً پارلمان عراق قانون جرم‌انگاری تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تصویب کرده است. برخی رابطه سران اقلیم با اسرائیل را رابطه‌ای تاریخی می‌دانند و برخی هم آن را به دوره اخیر (یعنی از زمان برگزاری رفراندوم استقلال در شمال عراق) نسبت می‌دهند. این موضوع با مسأله انرژی در منطقه کُردنشین عراق هم گره خورده است ولی بعد از حمله موشکی به مقر مدیر کمپانی کار و یک مجموعه پتروشیمی در اربیل، مقامات کُرد رسماً اعلام کردند هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند و هیچ صهیونیستی هم در آنجا نبوده و حتی در این باره شکایتی نیز مطرح شده است...

الشَمَّری: همه در عراق می‌دانند که روابط رژیم صهیونیستی و خاندان بارزانی روابطی قدیمی است و از زمان پدر مسعود بارزانی ـ که به‌طور ویژه از سوی رژیم شاه ایران و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شد ـ عکس‌ها و اسنادی وجود دارد که این روابط را به‌نحوی غیرقابل انکار ثابت می‌کند. 

صهیونیست‌ها در شمال عراق حضور مستمر دارند و در این منطقه، مقرهای جاسوسی فعال در جهت ایجاد فتنه و هرج‌ومرج عمل می‌کنند؛ نه‌تنها علیه عراق، بلکه علیه کشورهای همسایه و در رأس آن‌ها جمهوری اسلامی ایران.

شاید موشک‌باران اخیر مقر موساد در اقلیم، از آنچه سیاستمداران عراقی به طمع جلب رضایت بارزانی و کسب حمایت او برای تشکیل دولت در قبالش سکوت کرده بودند، پرده‌برداری کرد.

ایران اکونومیست: خروج نیروهای آمریکایی از عراق جزو مهم‌ترین مسائل این کشور است. نُجَباء قبلاً بیانیه داده و تأکید کرده که آمریکایی‌ها به بهانه تهدید امنیت ملی در امور منطقه دخالت می‌کنند و با اختلاف‌افکنی داخلی و ایجاد نابسامانی در صحنه سیاسی عراق به‌دنبال پیشبرد برنامه‌های اقتصادی خود از جمله پروژه خط لوله انتقال نفت از بصره به بندر عقبه هستند. شما همچنین تمدید وضعیت اضطراری در عراق را تداوم غارت سفره مردم تلقی کرده‌اید. تدبیرتان برای جلوگیری از ادامه حضور آمریکایی‌ها و اقداماتشان و تسریع در خروج آن‌ها چیست؟

الشَمَّری: فعالیت برای اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق در دو محور انجام خواهد شد. محور اول ادامه هدف قرار دادن نیروها و منافع آمریکا و جلوگیری از تحرکات آن‌ها در عراق و تعقیب‌شان حتی داخل پایگاه‌های محل استقرار و تلاش برای تحمیل بیشترین تلفات به آن‌ها تا مجبور به فرار از عراق شوند، همانطور که در سال ۲۰۱۱ رخ داد. به‌ویژه اینکه دولت با آن‌ها توافقنامه‌ای الزام‌آور در خصوص ترک عراق امضا کرده و بسیار روشن است که گروه‌های مقاومت به‌خوبی مشغول حرکت در این مسیر هستند. البته سانسور رسانه‌ای شدیدی بر عملیات‌های مستمر مقاومت علیه پایگاه‌ها و کاروان‌های نظامی اشغالگران آمریکایی اِعمال می‌شود.

محور دوم تلاش در راستای تشکیل یک دولت شایسته ملی که نفوذ و هیمنه ایالات‌متحده بر مقدرات سیاسی و اقتصادی عراق را برنتابد، آمریکا را مجبور به اجرای توافقات دوجانبه کند و در برابر تلاش‌ها به‌منظور آنکه بغداد در مواضع خود تابع اراده واشنگتن شود، بایستد.

irna.ir/xjJySs

**چین به دنبال توافق تجاری و امنیتی با کشورهای اقیانوسیه

«وانگ ئی» وزیر امور خارجه چین امروز دوشنبه در میانه سفرهای دیپلماتیک برای تحکیم روابط و توافق تجاری و امنیتی در منطقه هند-اقیانوسیه با همتایان خود از اقیانوسیه در «فیجی» دیدار کرد.

کشورهای اقیانوسیه که روابط دیپلماتیک با چین دارند در راستای تحکیم این روابط در جلسه ای که به میزبانی «وانگ ئی» وزیر امورخارجه چین در فیجی برگزار شد شرکت کردند.

وزیر امورخارجه چین پیش تر با «فرانک بینیماراما» نخست وزیر فیجی دیدار کرده بود. 

براساس این گزارش، در این نشست نامه «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین خطاب به حاضران در جلسه قرائت و تاکید شد که چین به رغم  تغییرات بین المللی شرایط موجود، همواره دوستی خوب برای کشورهای اقیانوسیه خواهد بود.

پیش نویس برنامه اقدام مشترک ۵ ساله ای که از سوی چین برای دعوت از کشورهای این منطقه تهیه شده است در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. ساموآ، تونگا،کریباتی، پائوپا گینه نو، وانوآتو، جزایر سلیمان و نی اوئی از جمله کشورهای این منطقه هستند که به نظر می رسد چین به دنبال توافقنامه تجاری و امنیتی با این کشورها است.

گفتنی است به دلیل محدودیت های همه گیری ویروس کرونا بسیاری از وزیران امورخارجه کشورها در این جلسه به صورت مجازی شرکت کردند. 

پیش تر ساموآ در روزهای اخیر تفاهمنامه تجاری امنیتی با چین امضا کرده بود. با این وجود مقام‌های برخی کشورها از جمله کریباتی استقبال چندانی از توافقنامه امنیتی با چین نکردند و بیشتر بر سر مسائل اقتصادی متمرکز بودند. 

در ادامه تور اقیانوسیه، وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه در سفری ۲ روزه عازم «تونگا» خواهد شد.

ماه گذشته آمریکا و متحدان منطقه ای اش از جمله استرالیا، ژاپن و نیوزیلند نگرانی های خود را درباره توافقنامه امنیتی چین با جزایر سلیمان ابراز کرده و درباره پیامدهای منطقه ای که ممکن است حضور نظامی چین موجب آن شود هشدار داده بودند.

irna.ir/xjJyR۴

**لاوروف شایعات درباره بیماری پوتین را رد کرد

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با اشاره به حضور روزانه و معمول ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور در برنامه های کاری مختلف، شایعات درباره بیماری وی را رد کرد.

لاوروف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «تی اف۱» فرانسه خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری هر روز در ملاعام حاضر می شود و همه شاهد حضور وی در برنامه های تلویزیونی هستند و نطق های وی را گوش می دهند و می خوانند. فکر نمی کنم هیچ آدم عاقلی نشانه ای از بیماری یا کسالت در وجود این مرد پیدا کند.

وی افزود: کسانی که باوجود دسترسی روزانه همه مردم به رئیس جمهوری و شهادت آنها درباره سلامتی وی، چنین شایعاتی را منتشر می کنند باید به وجدان خود رجوع کنند.

از زمان شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ماه فوریه، رسانه های غربی در جنگ روانی گسترده علیه کرملین و برای تضعیف روحیه نیروهای روس، شایعات متعددی را درباره بیماری پوتین منتشر کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJyNm

**سازمان جهانی بهداشت : طی یک ماه ۶۵۰ کودک مبتلا به هپاتیت شدید شدند

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که طی یک ماه گذشته ۶۵۰ مورد ابتلا به هپاتیت شدید کودک در ۳۳ کشور گزارش شده است.

از ۶۵۰ مورد شناسایی شده، ۵۸ درصد از منطقه اروپایی بوده که از این میزان ۳۴ درصد از انگلیس و ایرلند شمالی هستند.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود افزوده است که بیش از ۲۰۰ مورد از هپاتیت کودک از آمریکا گزارش شده است.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، اتیولوژی (سبب شناسی) این هپاتیت حاد شدید ناشناخته و در دست بررسی است.

هپاتیت باعث التهاب کبد می شود و اغلب با عفونت های ویروسی مرتبط است و آدنوویروس که یک پاتوژن رایج در کودکان است، در بیش از نیمی از موارد اخیر شناسایی شده است.

مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های آمریکا در ماه گذشته گزارش داد که ۱۰۹ مورد هپاتیت در کودکان در ایالات متحده شناسایی شده است که این موارد شامل ۶ مورد مرگ و میر بودند و ۱۴ درصد از بیماران نیاز به پیوند کبد داشتند.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سطح جهان حداقل ۳۸ کودک ۶ درصد از کل موارد نیاز به پیوند داشته اند، و ۹ نفر معادل یک درصد کل موارد جان خود را از دست داده اند.

irna.ir/xjJyLj

**کابوس برای اسرائیلی‌ها؛ تل‌آویو از اتباع خود خواست به ترکیه و کشورهای همسایه نروند

ترور ناجوانمردانه یک مدافع حرم و مبارز ضد تروریستی در تهران، حالا برای صهیونیست‌ها و مقام‌های رژیم صهیونیستی به یک کابوس تبدیل شده است، بطوری که امروز دوشنبه از شهروندان خود خواسته‌اند اکیدا به کشورهای منطقه بخصوص ترکیه سفر نکنند.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، امروز دوشنبه در گزارشی در خصوص ابلاغ جدید رژیم صهیونیستی خطاب به شهروندان خود، نوشت: اسرائیل از شهروندان اسرائیلی خواست به دلیل تهدیدهای ایران پس از ترور یکی از فرماندهان ارشد سپاه به ترکیه و کشورهای همسایه سفر نکنند.

تایمز اسرائیل، با انتشار بیانیه شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی گزارش کرده است «از چند هفته گذشته و حتی بیشتر از آن، از زمانی که ایران، اسرائیل را در کشته شدن افسر سپاه در هفته گذشته مقصر دانست، نگرانی فزاینده‌ای در سیستم دفاعی در خصوص تلاش‌های ایران برای آسیب رساندن به اهداف اسرائیل در سراسر جهان وجود دارد.»

صهیونیست‌ها که عموما دنبال تنش آفرینی در منطقه هستند تا به برنامه‌های ضد بشری و اشغالگرانه خود پوشش بدهند، دست بالایی در ترور شخصیت های علمی، سیاسی دارند و یکی از کثیف ترین اقدامات آنان ضربه زدن به نیروهای مقاومت درجنگ علیه تروریست‌ها و در راس آنها داعش، آن هم در بزنگاه ها بوده است.

این رژیم در سال های گذشته، علاوه بر حمایت‌های لجستیکی از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، حتی مداوای مجروحان داعشی را نیز بر عهده داشته است.

شهید صیاد خدایی، از جمله فرماندهان میدانی نبرد علیه تروریست‌های تکفیری در سوریه بود و نقش مهمی در شکست این گروه‌ها در منطقه داشت.

irna.ir/xjJz۵j

**انتقال گاز به ترکیه از طریق خط لوله «بلواستریم» از سر گرفته شد

شرکت گازپروم روسیه امروز(دوشنبه) اعلام کرد پس از اتمام تعمیرات در خط لوله زیردریایی بلواستریم، انتقال گاز طبیعی به ترکیه را از سر گرفته است.

خبرگزاری اینترفکس اعلام کرد که از سرگیری انتقال گاز پس از تعمیرات برنامه ریزی شده در ماه مه صورت گرفته است.

کارهای برنامه ریزی شده از تاریخ ۱۷ تا ۳۰ مه (۲۷ اردیبهشت - ۹خرداد) برای تعمیر بلواستریم به اتمام رسیده است. در حین کار، گازپروم به طور موقت عرضه گاز را متوقف کرد چرا که کارهای تعمیر و نگهداری بلواستریم هر ساله باید در ماه مه به انجام برسد.

بلو استریم بمنظور تامین گاز طبیعی ترکیه توسط شرکت گازپروم، در سال ۲۰۰۳میلادی راه اندازی شد. ظرفیت خروجی خط لوله گاز تا ۴۷.۳۵۵ میلیون متر مکعب است. در پایان سال ۲۰۲۱، رکورد خروجی این خط لوله ۱۵.۹۸ میلیارد متر مکعب بود.

گاز طبیعی برای منطقه نیز از طریق خط لوله ترکیش استریم که از سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرد، تامین می شود. علاوه بر ترکیه، کشورهای جنوب اروپا نیز از طریق این خط لوله گاز، انرژی دریافت می کنند.

ترکیه بعد از آلمان دومین کشور بزرگ واردکننده گاز از روسیه است. در سال ۲۰۱۳میلادی، ۲۶.۶۱ میلیارد متر مکعب گاز در دو مسیر به ویژه از طریق زمینی و بلواستریم به ترکیه تحویل داده شد.

irna.ir/xjJz۶p

**اندیشکده بلژیکی: بیش از ۱۳ میلیون نفر مورد جدید در معرض سوءتغذیه هستند

یک اندیشکده بلژیکی فعال در حوزه امنیت غذایی پیش بینی کرد با تداوم وضع موجود در جهان، ۱۳ میلیون نفر دیگر از مردم جهان در معرض سوءتغذیه قرار گیرند.

«اندیشکده غذا» در آمریکا در گزارشی نوشت: «هیات بین المللی کارشناسان نظام های غذایی پایدار» مستقر در بلژیک از وقوع یک طوفان جدی دیگر در حوزه قیمت مواد غذایی خبر می دهند.

در گزارش «هیات بین المللی کارشناسان نظام های غذایی پایدار» درباره تبعات جنگ اوکراین بر امنیت غذایی جهان آمده است: جنگ به وقوع سومین افزایش گسترده قیمت جهانی غذا در ۱۵ سال گذشته انجامید.

این گزارش به دلایل ساختاری بحران پرداخته و راه حل هایی را پیشنهاد کرده که می توانند نظام غذایی جهان را در مقابل تکانه ها منعطف تر کنند.

نویسندگان گزارش با اشاره به الگوی ترسیم شده توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، برآورد می کنند که در این بحران جدید غذایی، به احتمال قوی، ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دیگر در جهان با سوءتغذیه مواجه شوند. ۶ میلیون و چهارصد هزار نفر از این تعداد در منطقه آسیا-اقیانوسیه و پنج میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در صحرای آفریقا زندگی می کنند.

در هفته های اخیر، قیمت های جهانی غذا از بالاترین رکوردهای ثبت شده توسط فائو عبور کرد و این نهاد بین المللی گزارش داد که قیمت ها ۳۴ درصد، بیشتر از قیمت های کالاها در همین بازه زمانی، در سال گذشته هستند.

گزارش «هیات بین المللی کارشناسان نظام های غذایی پایدار»، این موضوع را مطرح می کند که برخی مشکلات ریشه ای، ضعف ها و نقص ها در نظام جهانی غذا تاثیرات جنگ اوکراین بر امنیت غذایی را افزایش داده اند.

«نیک ژاکوب» یکی از نویسندگان این گزارش در گفت و گو با «اندیشکده غذا» خاطرنشان کرد: اگرچه جنگ اوکراین، زنجیره تامین را مختل کرده و وضعیت روبه وخامت است اما اکنون کمبود مواد غذایی در جهان وجود ندارد.

وی گفت: مشکل اصلی این است که بیشتر ذخایر غلات جهان در اختیار شرکت های بزرگ هستند و در شرایطی که قیمت ها رو به افزایش است، آنها تمایلی به افشای وجود این ذخایر یا آزاد کردن آنها ندارند.

ژاکوب ادامه داد: بلاتکلیفی به سفته بازان بازار این پیام را می دهد که روی غذا سرمایه گزاری کنند و بیشتر، قیمت ها را بالا ببرند و باعث شوند کشورهای دارای درآمد پایین، از تامین غذای مورد نیاز مردم ناتوان باشند.

در پاسخ به روند فزاینده هزینه واردات، کشورها از کشاورزان می خواهند تا الگوهای تولید را به سمت کشت محصولات مورد نیاز مردم منطقه خود ببرند. البته موانع ساختاری، این تغییر الگوی کشت را برای بسیاری از کشاورزان سخت می کند.

ترجیح خریداران کالاها و سرمایه گذاران اغلب، تعیین کننده الگوی تولید است. وابستگی کشاورزان به کودهای شیمیایی نیز انتخاب کشاورزان را به تبعیت از نظام های تولید فعلی محدود می کند.

ژاکوب در این گفت و گو به بحران جهانی افزایش قیمت غذا در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ اشاره کرد و گفت: در آن زمان، وقتی که قیمت برنج و گندم تقریبا دوبرابر شد، کشورها گام هایی را برای پیشگیری از شوک های آینده برداشتند که ساخت دوباره انبارهای ذخیره غلات از جمله این گام ها بود.

وی در عین حال، اقدامات انجام شده توسط کشورها را ناکافی دانست و گفت: باوجود این پیش بینی ها، ما شاهد تکرار دوباره بحران جهانی غذا هستیم.

این محقق حوزه امنیت غذایی با بیان اینکه نباید نیازهای اکنون را فدای اهداف بلندمدت کنیم، افزود: «هیات بین المللی کارشناسان نظام های غذایی پایدار» خواستار حمایت از شبکه کشورهای واردکننده غذا با تسهیل بدهی ها، تنوع بخشی به تولید غذا، بازسازی جریان تجارت غذا، برخورد با سفته بازی در بازار و وادار کردن محتکران به افشای ذخایر است.

«هیات بین المللی کارشناسان نظام های غذایی پایدار» همچنین کشورها را به کاهش وابستگی کشاورزان به کود و توسعه انبارهای ذخیره غلات ترغیب و ابراز امیدواری کرد این اقدامات بتوانند نظام جهانی غذا را در مقابل تکانه ها و بحران های آینده مقاوم کنند.

ژاکوب به عنوان یکی از نویسندگان گزارش «هیات بین المللی کارشناسان نظام های غذایی پایدار» به پیشرفت حاصل شده در زمینه کاهش افراد «گرسنه» در ۶، هفت سال گذشته اشاره کرد و گفت: در نتیجه شیوع کرونا، شاهد پسرفت در این زمینه بودیم و در حال بازگشت به شرایط گذشته در زمینه گرسنگی هستیم.

irna.ir/xjJz۶D

**رئیس جمهوری سابق اوکراین از کشور خارج شد

پترو پوروشنکو رئیس جمهوری سابق اوکراین که به دلیل خیانت احتمالی تحت بازجویی است، اجازه یافته است این کشور را از طریق گذرگاه مرزی با لهستان برای شرکت در نشستی سیاسی ترک کند.

پوروشنکو در ارتباط با تامین مالی جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین از طریق فروش غیرقانونی زغال سنگ در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵میلادی تحت تحقیقات و بازجویی قرار دارد. وی هر گونه تخلفی را در این زمینه رد می کند.

چندی پیش، یک قاضی اوکراین درخواست دادستان این کشور در خصوص بازداشت پروشنکو در ارتباط را با این پرونده را رد کرد.

وی که قبلا دو بار ممنوع الخروج شده بود، برای شرکت در نشست حزب خلق اروپایی در روتردام عازم این شهر است.

ویکتوریا سیومار وکیل حزب همبستگی اروپایی پروشنکو تائید کرد که رئیس جمهوری سابق اوکراین برای شرکت در نشستی در خارج از کشور، اوکراین را ترک کرده است.

پوروشنکو از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ زمام قدرت را در دست داشت و حزب "همبستگی اروپایی" او دومین حزب بزرگ در پارلمان اوکراین پس از حزب حاکم "خادم مردم" متعلق به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور است.

پوروشنکو پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۴ که «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور مورد حمایت روسیه را از قدرت کنار زد، به عنوان رئیس یک دولت طرفدار غرب انتخاب شد.

اما در انتخابات سال ۲۰۱۹ زلنسکی، پوروشنکو را در کارزار مبارزه با فساد و مهار نفوذ الیگارش ها شکست داد.

در ماه ژانویه سال جاری میلادی هم پوروشنکو در پرونده ای به خیانت متهم شد که او و حامیانش آن را به عنوان انگیزه سیاسی رد کردند.

از جمله اتهامات علیه پوروشنکو به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان اوکراین، فروش زغال سنگ برای تامین مالی جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ است؛ زمانی که وی هنوز رئیس جمهور بود.

گفته می شود از زمان آغاز جنگ در اوکراین این دومین بار است که پوروشنکو تلاش می کند از مرز لهستان عبور کند. مقامات گمرک می گویند پروشنکو به دلیل اتهام خیانت اجازه خروج از کشور را ندارد. وی پیش از این سوگند یاد کرده بود که از اوکراین در برابر عملیات نظامی روسیه محافظت کند.

irna.ir/xjJz۷c

**بحران انرژی در انگلیس؛ احتمال قطع برق در فصل زمستان

منابع خبری انگلیس روز دوشنبه از احتمال اخلال در توزیع برق این کشور در فصل زمستان خبر دادند. این درحالیست که دولت انگلیس تلاش می‌کند تا وابستگی خود را به منابع انرژی روسیه تا پایان سال جاری میلادی خاتمه دهد.

این منابع گزارش دادند بر اساس سندی که روی میز وزرای دولت انگلیس قرار دارد ممکن است برق شش میلیون خانوار در فصل زمستان سهمیه بندی شود. برهمین اساس دولت قصد دارد تا استفاده از نیروگاه‌های قدیمی در این کشور را برخلاف تعهدات آب‌وهوایی تمدید کند. 

به گزارش نشریه اکسپرس بسته شدن نیروگاه‌های قدیمی می‌تواند منجر به کمبود برق و باعث شود خانوارها مجبور به تحمل خاموشی در ساعات اوج مصرف (از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ صبح  و عصرها از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۹ شب) شوند.

به همین خاطر وزیر بازرگانی انگلیس «کواسی کوارتنگ» درصدد به تعویق انداختن تعطیلی برنامه ریزی شده نیروگاه های برق با سوخت زغال سنگ برآمده است. دولت قصد داشت تا به برق حاصل از زغال‌سنگ تا اکتبر ۲۰۲۴ پایان دهد.

نشریه تایمز چاپ لندن گزارش داد که در سند دولت انگلیس پیش‌شده شده که اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گاز مناطق بیشتری در اروپا را قطع کند، کمبود آن در زمستان غیرقابل اجتناب خواهد بود و دولت باید دست به سهمه‌بندی منابع انرژی بزند.

در این سند پیش بینی شده که اخلال در توزیع انرژی می‌تواند بیش از یک ماه ادامه داشته باشد و احتمالاً باعث افزایش بیشتر قیمت‌های انرژی و کاهش تولید ناخالص داخلی انگلیس می‌شود.

در سند یادشده به احتمال قطع گاز تمام اروپا از سوی روسیه نیز پرداخته شده است. بر همین اساس وزیر بازرگانی انگلیس به رؤسای سه نیروگاه زغال‌سنگ باقی‌مانده در این کشور نامه‌ نوشت تا از آنها بخواهد برای مدت طولانی‌تر از جدول برنامه‌ریزی شده باز بمانند.  این نیروگاه‌ها قرار بود در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به تدریج از ماه سپتامبر تعطیل شوند.

دولت همچنین قصد دارد تا فعالیت «هینکلی پوینت بی»، نیروگاه هسته ای قدیمی در منطقه سامرست را ۱۸ ماه تمدید کند. این نیروگاه هسته ای ۵۰ ساله که قرار بود تابستان امسال از رده خارج شود، می تواند در کوتاه مدت یک گیگاوات برق اضافی برای بریتانیا تامین کند.

در حالی که بریتانیا تنها چهار درصد از گاز طبیعی خود را از روسیه خریداری می کند، اتصال این کشور به بازارهای اروپایی به این معنی است که با وجود پتانسیل بالای بریتانیا برای تولید انرژی های تجدیدپذیر، این در خطر نوسانات قیمت انرژی در اتحادیه اروپا قرار دارد.

نگرانی اصلی دولت این است که عرضه گاز از نروژ به انگلیس به دلیل افزایش تقاضا از اتحادیه اروپا به نصف کاهش یابد. این احتمال هم وجود دارد که واردات گاز مایع که با تانکرها به این کشور وارد می‌شود کاهش یابد.

irna.ir/xjJz۹v

**فرش قرمز آلمان برای مخالفان دولت روسیه

سخنگوی وزارت کشور آلمان روز دوشنبه اعلام کرد این کشور سفر منتقدان دولت روسیه به آلمان و زندگی آنها در این کشور را براساس معیارهای جدید توافق شده سریعتر و آسانتر می کند.

سخنگوی وزارت کشور آلمان در یک کنفرانس خبری گفت که فعالان مدافع حقوق بشر، کارمندان سازمان های مردم نهاد و گروه های انجمن مدنی مرتبط با آلمان و روزنامه نگاران و محققانی که علیه جنگ اوکراین موضع گیری کرده اند، جزو کسانی هستند که واجد شرایط اقامت طولانی مدت تر در آلمان هستند.

وی افزود هیچ راه معتبری برای پیش بینی اینکه چه تعداد نفر می توانند مشمول این طرح قرار گیرند، وجود ندارد.

این اقدام با هدف برداشتن برخی تشریفات اداری مرتبط با فرآیند صدور روادید آلمان و تضمین اقامت طولانی مدت تر از ۹۰ روز طبق روادید گردشگری شینگن انجام می شود.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان به تازگی در جریان نشست مجمع جهانی اقتصادی داووس سوئیس اظهارات تندی را علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مطرح کرد و گفت که او «حق ندارد صلح را دیکته کند.»

صدراعظم افزود: روسیه که در آغاز حمله نظامی به اوکراین قصد  تسخیر تمامی این کشور را داشت، امروز این امر هرچه بیشتر دور از دسترس است، چراکه اوکراین دفاعی چشمگیری داشت و پوتین عزم و قدرت متحدان در مقابله با این تجاوز در اوکراین را دست کم گرفته بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

irna.ir/xjJz۹j

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: جمهوری اسلامی ایران ، جوسپ بورل ، نیروی دریایی پاکستان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران جوسپ بورل نیروی دریایی پاکستان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور رسیدن به توافق برای تحریم دولت های اتحادیه اروپا شایعات درباره بیماری درباره بیماری پوتین سازمان جهانی بهداشت برق ۶ میلیون خانوار اتحادیه اروپا ابراز امیدواری همچنان ادامه رژیم صهیونیستی اتحادیه اروپا روز افغانستان و ایران نخست وزیر پاکستان نفت روسیه از طریق برای تحریم روسیه میلیون خانوار ایران اکونومیست گروه های مقاومت عادی سازی روابط برنامه ریزی شده وزیر امور خارجه تامین گاز طبیعی قاچاق مواد مخدر تحریم نفت روسیه وزیر امورخارجه طریق خط لوله کشورهای همسایه شرق اوکراین جنگ در اوکراین دوم اسفند ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی تسلیحات سنگین روز دوشنبه روز دوشنبه عملیات نظامی خارجه فرانسه امروز دوشنبه سرمایه گذاری ایالات متحده سخنگوی وزارت کره جنوبی صهیونیست ها منابع انرژی دولت انگلیس افزایش تورم انرژی روسیه نیروهای روس آمریکایی ها فراکسیون ها امنیت غذایی افزایش قیمت انتخاب رئیس تهاجم روسیه جنگ اوکراین عملیات ویژه عضو اتحادیه کشورهای عضو قانون اساسی آغاز جنگ سوی دیگر توافق بر سر نخست وزیر تشکیل دولت برای تامین بی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۳۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور تحولات و حذف دشمن مشترک

به گزارش قدس آنلاین، در این یادداشت آمده است: همکاری این کشورها فقط منحصر به نبرد روسیه و اوکراین نیست.

این فقط نوک کوه یخ است و عمق همکاری‌ها بسیار بیشتر است. جنگ اوکراین صرفاً به تعمیق روابط اقتصادی، نظامی، سیاسی و فناوری آن‌ها سرعت بخشیده است. در حال حاضر همگرایی در روابط این کشورها به ایجاد یک محور جدید تحولات منجر شده که می تواند چشم انداز ژئوپلتیکی جهان را تغییر دهد.

وقتی دولت‌های ناراضی کارشکنی می‌کنند
این اندیشکده آمریکایی تأکید می‌کند : همگرایی این گروه، به منزله ایجاد یک بلوک انحصاری و متحد نیست، بلکه به منزله شکل‌گیری مجموعه‌ای از دولت‌های ناراضی است که بر سر هدف مشترکی برای براندازی اصول فعلی، اتفاق‌نظر دارند. وقتی این چهار کشور همکاری می‌کنند، اقدامات آن‌ها هم‌افزایی پیدا می‌کند و اثربخشی ابزارهای سیاست خارجی ایالات متحده برای تحریم‌ها را کاهش می‌دهند. در حقیقت باید گفت هدف جمعی آن‌ها ایجاد جایگزینی برای نظم فعلی است که به نظر آن‌ها تحت سلطه ایالات متحده است. 

تشکیل باشگاه ضدغرب
این دو عضو ارشد برنامه‌های امنیتی ایالات متحده ادامه می‌دهند: همکاری میان اعضای این محور چیز جدیدی نیست. چین و روسیه شراکت خود را از پایان جنگ سرد تقویت کرده‌اند. ایران و روسیه نیز پس از شروع جنگ سوریه با یکدیگر همکاری کردند. چین با پیوستن به همکاری‌های روسیه و مشارکت در توافق‌نامه‌های انرژی با ایران، از تهران در برابر اثرات تحریم‌های ایالات متحده حمایت کرده است. مسکو در دو دهه گذشته یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان تسلیحات تهران بوده و اکنون بزرگ‌ترین منبع سرمایه‌گذاری خارجی آن است. صادرات روسیه به ایران در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۲۷ درصد افزایش یافته است. برای سه سال متوالی چین، ایران و روسیه مانورهای دریایی مشترکی را در خلیج عمان برگزار کرده‌اند که آخرین آن در مارس ۲۰۲۴ بود. 

مجله فارین افرز معتقد است: همکاری فزاینده میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه ناشی از مخالفت مشترک آن‌ها با نظم جهانی تحت سلطه غرب است؛ رویکردی که ریشه در این باور دارد که این سیستم به آن‌ها موقعیت یا آزادی عملی را که شایسته آن هستند، نمی‌دهد. البته تاریخ نشان می‌دهد ممکن است برای گروهی از قدرت‌های ناراضی، آینده مثبت پیش‌رو نباشد. مانند پیمان سه‌جانبه ۱۹۴۰ که آلمان، ایتالیا و ژاپن را متحد کرد و آن‌ها موفق نشدند، اما جنگ جهانی دوم قطعاً تحولات جهانی را به همراه داشت.
 
تهدید چهار قدرت
آندریا کندال-تیلور و ریچارد فونتین ضمن بررسی همکاری رو به رشد میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه معتقدند اختلافات جدی میان این کشورها وجود دارد؛ چرا که با روی آوردن مسکو به پکن، مسکو به پذیرش نقش شریک کوچک‌تر باید قانع باشد. البته در چنین تحلیلی شدت تهدید نادیده گرفته می‌شود. از سویی دیگر اقتصاد آمریکا بسیار بزرگ‌تر، ارتش آن به طور قابل توجهی قدرتمندتر و سیستم دموکراتیک آن پایدارتر است و واشنگتن هنوز هم می‌تواند از تحولات این محور جلوگیری کند.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • پوتین به چین سفر می‌کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می کند