Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حبیب‌الله گودرزی عضو شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، درباره اقداماتی که نمایندگان فرهنگیان در شورای عالی انجام داده‌اند، اظهار کرد: اولین جلسه‌ای که در شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شد، جلسه 961 در آذرماه 98 بود که دقیقا مصادف با زمانی شد که دانش‌آموزی کتک خورده بود و معلم مقصر نبود و ما از معلم دفاع کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: همیشه تلاش کردیم در پیش از دستور جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، دغدغه‌هایی که فرهنگیان دارند به سمع نظر وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورا برسانیم.

گودرزی با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند قانون درباره آموزش و پرورش وضع کنند و در سطح ملی تصمیم بگیرند باید از کف مدرسه اطلاع دقیق داشته باشند، گفت: باید برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری صحیح هم فهم و نگرش راهبردی و کلی داشت و هم صحنه عملیات را لمس کرد؛ در این خصوص حضور سه معلم به نمایندگی از معلمان خیلی مؤثر واقع شده است؛ شاید صدای ما رسا نبوده است اما سعی کردیم زبان گویای فرهنگیان باشیم.

وی درباره سند تحول، بیان کرد: یکی از شرایط اصلی سند تحول، وجود معلمان باانگیزه و حرفه‌ای است و از آنجایی که کلید توسعه پایدار در دست معلم است باید معیشت، منزلت و هویت معلم را دریابیم. 

* سند تحول چه زمانی اجرا می‌شود؟ وقتی دانش‌آموز از مدرسه فراری نباشد و معلم‌ها در پست اداری جاخوش نکنند

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه بدون شک آینده و دور نمای هر کشوری در گروی نوع نگاه افراد آن جامعه به آموزش و پرورش و معلمان است، گفت: هیچ تغییری و تحولی بدون نقش معلمان امکان‌پذیر نیست. فردای ما را مدرسه‌ها تأمین می‌کنند و باید مدارس مثل چراغی مورد حمایت همه نهادها، سازمان و ارگان‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: سند تحول بنیادین در اردیبهشت سال 1390 به عنوان نقشه راهی تهیه و تصویب شد و اقدامات متعددی انجام گرفت اما اقدامات انجام شده علی‌رغم اهمیت و ضرورت نتوانسته است محیط مدرسه را تحت تأثیر قرار دهد.

گودرزی تصریح کرد: زمانی می‌توانیم بیان کنیم سند تحول اجرایی شده است که یک معلم در مدرسه از انگیزه وافی و کافی برخوردار بوده و شناخت دقیق از تربیت داشته باشیم. باید به دست‌اندرکاران مدرسه اعتماد کنیم و آنها را یاری کنیم. دانش‌آموز از مدرسه فراری نباشد و معلم‌ها در پست اداری جاخوش نکنند.

وی اضافه کرد: معلمان باید جزو ارزش‌های اصلی تعلیم و تربیت باشند و در آموزش و پرورش تفکیک مقوله «آموزش» و «پرورش» را نداشته باشیم؛ آموزش و پرورش از کمی‌گرایی و آمارگرایی فاصله بگیرد و دریابیم که گرفتن گزارش‌ها و آمارهای صرف از مدرسه، دردی را دوا نمی‌کند.

* سند تحول با این همه جابجایی وزیر نمی‌تواند اجرا شود

عضو شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: زمانی سند تحول قابلیت اجرایی شدن پیدا می‌کند که جامعه از مدرسه دفاع و حمایت کند و محیط مدرسه را مقدس بشماریم و به همه ابعاد وجودی دانش‌آموز توجه شود و مدرسه صرفا آموزش نباشد.

وی ادامه داد: ثبات در مدیریت و به دور از سیاسی‌کاری بسیار مهم است در طول کمتر از سه سالی که در شورای عالی بودیم شاهد بودیم که 5 وزیر و سرپرست جابجا شدند و از زمان تصویب سند تحول که 11 سال می‌گذرد، قریب به 10 وزیر و سرپرست داشتیم که به نوعی با این جابجایی‌ها قطعا سند نمی‌تواند اجرای کامل داشته باشد. 

گودرزی با تأکید بر اینکه زمانی می‌توانیم بگوییم سند تحول اجرا شده است که مشکلات معیشتی و رفاهی معلمان در عمل، انجام شود، اظهار کرد: اگر کوچک شدن ستاد آموزش و پرورش و ادارات کل و تقویت سطوح عملیاتی مدرسه صورت گرفت، می‌توانیم بگوییم سند تحول اجرایی شده است. به عبارت دیگر زمانی می‌توانیم بگوییم سند اجرایی شده است که شکاف بین صف و ستاد کمتر شود.

*بودجه کافی برای سند تحول در نظر گرفته نشده است

جواد نوبختی از دیگر اعضای شورای عالی آموزش و پرورش گفت: جا دارد از آقای بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش تشکر کنم که ما سه معلم در زمان وزارت ایشان با رأی معلمان انتخاب شدیم.

وی ادامه داد: در این مدت 22 ماهه که ما فعالیت‌مان را در شورای عالی آموزش و پرورش شروع کردیم، 5 وزیر و سرپرست آمدند و همه برنامه‌ها شخصی‌سازی بود و آقای نوری هم تا امروز یک برنامه راهبردی برای آموزش و پرورش ارائه نداده است.

نوبختی افزود: درباره گلایه‌های معلمان در صحن شورای عالی آموزش و پرورش به وزیر آموزش و پرورش تذکر دادیم. اما آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان بدون اینکه شورای عالی در تدوین آن دخیل باشد، آماده شد. آیین‌نامه کپی‌پیست را آقای نجار تحویل ما داد و ما آن را بررسی کردیم و ما در آن دخیل نبودیم.

وی درباره سند تحول آموزش و پرورش گفت: همیشه سند تحول را کتاب مقدس فرض کردیم ولی واقعا اینگونه نیست؛ در سند تحول آمده است که قانون 5 سال یکبار بررسی شود. صریحا گفته است که ترمیم و به‌روزآوری شود ولی چرا اجرا نشده است؟ چرا سند تحول 20 درصد بیشتر اجرا نشده است؟ این سند خوب متولد نشد و بودجه کافی برایش در نظر گرفته نشده است و آموزش و پرورش در اولویت صدم دولت‌ها بوده است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: 97 درصد بودجه‌ آموزش و پرورش صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود و 3 درصد باقی‌مانده برای کارهای اجرایی است. از سوی دیگر، همه دستگاه‌هایی که برای اجرای سند تحول باید کنار آموزش و پرورش باشند، نبودند.

وی تصریح کرد: زیربنای توسعه در همه کشورها آموزش و پرورش است و متأسفانه کوچک‌انگاری شده است.

*همه آنچه فرهنگیان توقع داشتند منتقل کردیم

مریم رنگ‌آمیز طوسی دیگر عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در حاشیه جلسه‌های شورای عالی آموزش و پرورش با وزیر و اعضا صحبت‌ کرده و رایزنی‌ها داشتیم. همچنین در دو جلسه با رئیس‌جمهور، تمام فعالیت‌هایی که فرهنگیان در ایام کرونا داشتند خدمت ایشان ارائه گزارش شده است.

وی افزود: مشکلات گفته است و همه آنچه فرهنگیان توقع داشتند منتقل کردیم. رئیس جمهور هم گفتند که مسائل و مشکلات یکبار برای همیشه باید حل شود و ما منتظریم که حل شود.

رنگ‌آمیز طوسی ادامه داد: آنچه وظیفه ما سه نفر بود اطلاع‌رسانی‌ها انجام شد ولی اگر پاسخگویی از مسؤولان نیست، مقصر نیستیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عضو شورای عالی آموزش و پرورش عضو شورای عالی آموزش و پرورش آموزش و پرورش گفت آموزش و پرورش شورای عالی سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۴۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه شهرستان میرجاوه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان،مراسم تجلیل از معلمان نمونه شهرستان میرجاوه با حضور منتخب مردم شهرستان‌های خاش و میرجاوه و تفتان در مجلس شورای اسلامی و مهندس جمشیدزهی فرماندار میرجاوه و اعضای شواری تامین و اداری شهرستان و جمعی از فرهنگیان شهرستان در سالن ورزشی آموزش و پرورش برگزار گردید.
براهویی مدیر آموزش و پرورش میرجاوه در این آیین ضمن گرامیداشت هفته مقام شامخ معلم اظهار داشت: قطعا نقطه پیشرفت کشور، آموزش و پرورش است چراکه این نهاد تربیتی و آموزشی زمینه پیشرفت کشور را فراهم می‌کند و شما معلمان و مدیران نیز در این زمینه نقش بسزایی دارید؛ و افزود امسال در این مراسم از ۳۴ معلم و مدیر و مربی پرورشی تجلیل بعمل آمد.
مهدی جمشیدزهی فرماندار میرجاوه در جمع دانش آموزان و معلمان با تبریک روز معلم و گرامی داشت یاد و خاطره شهید استاد مرتضی مطهری به بیان اهمیت نقش و جایگاه تعلیم و تربیت در جامعه پرداخت.
رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان میرجاوه با اشاره به اینکه معلمان در جامعه ما نقش مهمی در تربیت دانش آموزان دارند و باید همواره با جدیت در انجام این رسالت خطیر نقش آفرین باشند. گفت: هدف معلمان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تربیت نسل‌ها و پرورش انسان‌هایی در تراز انقلاب اسلامی است.
کرد منتخب مردم در شهرستان‌های خاش، میرجاوه و تفتان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: برای رفع درصد بالایی از مشکلات معلمان، باید باور به جایگاه والای معلم را در بین مسؤولان عالی رتبه و دولت نهادینه کنیم.
در پایان این مراسم با حضور منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار و جمعی از مسئولین از معلمان، مربیان پرورشی و مدیران نمونه در سطح شهرستان تجلیل بعمل آمد.

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه شهرستان میرجاوه
  • تربیت صحیح و اسلامی فرزندان ایران، دغدغه اصلی معلمان دلسوز
  • اجرای نقشه تحول بنیادین آموزش و پرورش یک تکلیف ملی است
  • بزودی، ابلاغ نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • توجه به هوش مصنوعی در نقشه راه سند تحول آموزش
  • تقدیر از معلمان و مدیران نمونه در همدان + تصویر
  • آموزش و پرورش ما سربلند است
  • قایباف:باید به آموزش و پرورش توجه ویژه شود
  • مسئول یک سوپرمارکت هم این همه تغییر نمی‌کند
  • معلمان مؤثرترین اقشار جامعه در فرایند تعلیم و تربیت هستند