Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیرخارجه آمریکا توقیف نفتکش ها با پرچم یونان توسط ایران را به شدت محکوم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه این کشور روز دوشنبه توقیف نفتکش‌های یونانی توسط ایران را «غیرموجه» اعلام و آن را محکوم کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا به نقل از بلینکن گفته شده است: «تداوم آزار و اذیت کشتی‌ها و مداخله در حقوق و آزادی‌های دریانوردی تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گفته وزارت خارجه آمریکا، بلینکن این اظهارات را در تماس تلفنی با «نیکوس دندیاس»، وزیر امور خارجه یونان بیان کرده است.

وزرای خارجه آمریکا و یونان در تماس تلفنی خود از ایران خواسته اند تا فوراً کشتی‌های توقیف شده یونانی، محموله‌ها و خدمه آنها را آزاد کند.

بلینکن در این تماس تلفنی همچنین گفت که ایالات متحده در کنار متحد خود در ناتو در مقابل این تصرف غیرموجه ایستاده است.

از سوی دیگر روز دوشنبه همچنین «یانیس اویکونومو»، سخنگوی دولت یونان در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت این کشور، شهر آتن گفت: «یونان شرکای بین المللی و متحدان خود را در مورد این حادثه مطلع کرده است تا بتوانند به وضعیت ایجاد شده توسط ایران پاسخ دهند.»

اویکونومو در پاسخ به سوالی ادعا کرد که ایران هیچ دلیل قانونی برای واکنش متقابل به ما ندارد زیرا یونان در زمان توقیف نفتکش ایرانی بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و تصمیمات دیوان دادگستری اتحادیه اروپا عمل کرد. او اما به این سوال که آیا آتن قصد دارد نفت توقیف شده نفتکش را به تهران بازگرداند یا خیر، پاسخی نداد.

اواخر هفته گذشته رسانه‌ها از توقیف ۲ نفتکش متعلق به یونان در خلیج فارس توسط ایران به تلافی راهزنی دریایی آتن خبر داده بودند. اقدام ایران در توقیف ۲ نفتکش مذکور پس از آن روی داد که یونان نفتکش حامل نفت تهران که نزدیک این کشور توقیف شده بود را به آمریکا تحویل داد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خارجه آمریکا توقیف نفتکش توسط ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۵۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: همه خدمه کشتیِ توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، در گفت‌وگوی تلفنی امروز پنج شنبه مارگوس تاساکانا وزیر امور خارجه استونی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و احولات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر شد.

طرفین در این گفت‌وگو با اشاره به وجود فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور، آمادگی متقابل برای توسعه بیش از پیش مناسبات را مورد تاکید قرار دادند.

امیرعبداللهیان در خصوص تحولات فلسطین تاکید کرد: عمق فاجعه نسل کشی و جنایات صهیونیست‌ها در غزه می‌طلبد که تمامی کشور‌ها برای برقراری آتش بس پایدار، رفع کامل محاصره انسانی، تبادل اسرا و جلوگیری از وقوع جنایات بیشتر رژیم اسراییل در غزه تلاش کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به درخواست طرف استونیایی در خصوص کشتی توقیف شده در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و آزادی خدمه استونی اظهار داشت: کشتی توقیف شده که در آب‌های سرزمینی ایران رادار خود را خاموش کرده و امنیت دریانوردی را به خطر انداخته در توقیف قضایی قرار دارد، اما ایران همه خدمه آن را با نگاه انسانی آزاد کرده است و در صورت همراهی کاپیتان کشتی، امکان بازگشت آنها به کشورشان و از جمله استونی فراهم است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: رعایت قوانین و مقررات دریایی از سوی تمامی کشتی‌ها در راستای حفظ امنیت دریانوردی امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.  

مارگوس تاساکانا وزیر امور خارجه استونی نیز ضمن با اهمیت دانستن روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که در سایه رفع موانع، مناسبات فی‌مابین بیش از پیش گسترش یابد.  

وزیر امور خارجه استونی همچنین با اشاره به بحران‌های منطقه ای، خواستار همکاری همه کشور‌ها برای توقف جنگ در غزه شد.

وی از نگاه انسانی جمهوری اسلامی ایران برای آزادی خدمه کشتی توقیف شده قدردانی کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انفجار مهیب نفتکش حامل بنزین در آمریکا (فیلم)
  • رایزنی وزیرخارجه استونی درباره کشتی توقیفی در ایران
  • وزیر خارجه: همه خدمه کشتی توقیف شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • امیرعبداللهیان: ایران همه خدمه کشتی توقیف‌شده استونی را آزاد کرد
  • امیرعبداللهیان: ایران همه خدمه کشتی توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرد
  • ایران خدمه کشتی توقیف شده را با نگاه انسانی آزاد کرد
  • امیرعبداللهیان: همه خدمه کشتیِ توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • همه خدمه کشتی توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن