Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلال رشیدی‌کوچی گفت: اگر آمریکا از بعضی مواضع خود کوتاه بیاید، بله. چرا که اکنون توپ در زمین آمریکایی‌ها است. یعنی شاید یک مدتی مطرح می‌کردند که ایران اصرار می‌کند روی ماندن فلان نهاد یا خارج شدن آن، خیر، این مطرح نیست و به نظر می‌رسد آن‌ها باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند به نتایج مطلوبی برسند یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جلال رشیدی‌کوچی»، نماینده مجلس طی گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا به سوالات مختلفی پاسخ داد. وی از عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، تحقیق و تفحص‌ها، استیضاح وزراء، حذف ارز ترجیحی و برجام سخن گفت.

مشروح گفت وگوی خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با این نماینده مجلس به شرح زیر است؛ 

آقای رشیدی نظر شما در مورد عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را کافی می‌دانید؟ نظارت هست، اما آن چه که قانونگذار در آئین‌نامه به آن اشاره کرده است و آن خروجی که باید داشته باشد، وجود ندارد.

برخی نمایندگان ترس از ورود به این موضوع دارند، راهکار نظارت بیشتر و بهتر چیست؟ به نظر بنده بحث ترس نیست. آئین‌نامه تقریبا  خوب و  دقیق نوشته شده است. برای این موضوع باید این نظارت وجود داشته باشد. کما این که نظارت هم وجود دارد و تا جایی که من اطلاع دارم، اغماض و چشم پوشی در آن اتفاق نمی‌افتد. اما به نظر می‌رسد که جا دارد هنوز قوی‌تر این عمل شود. ضمن این که راهکار خود مجلس و ما نمایندگان هستیم. اما من ندیدم که اقدامی صورت بگیرد.

رشیدی کوچی در رابطه با به نتیجه نرسیدن تحقیق و تفحص‌ها و یا ابزار فشار بودن تفحص برای راه‌اندازی کار بعضی نمایندگان در برخی وزارت خانه‌ها یا نهاد‌ها خاطرنشان کرد: خیر، به نظر بنده اگر به این شکل فکر و صحبت نکنیم بهتر است. کلیات تحقیق و تفحص برای مشخص شدن بعضی نقاط ضعف است. اما در کنار این بعضی ها ممکن است این سوء استفاده را داشته باشند. من منکر این نمی‌شوم. اما این‌ که بگوییم کل تحقیق وتفحص‌ها که در مجلس شکل  می‌گیرد با این نگاه است خیر، قطعا در هشتاد درصد آن‌ها این نگاه وجود ندارد. اما بعضی وقت‌ها شاید برخی از این فرصت سوء استفاده کنند. 

وی در ارتباط با تعداد گزارش‌های تحقیق و تفحص در مجلس یازدهم گفت: نتیجه تعدادی از تحقیق و تفحص‌ها به صورت گزارش ارائه شد. من دقیق حضور ذهن ندارم. اما در قالب کمیسیون اصل نود و یا در قالب کمیسیون تخصصی بود. به نظر می‌رسد اگر تحقیق و تفحص‌ها را مجلس کمتر کند، اما کیفیت کار را بالاتر ببرد نتایج بهتری به بار می‌آید. 

این نماینده مجلس ادامه داد: تحقیق و تفحص در کمیسیون مصوب می‌شود. ابتدای امر، موضوع در کمیسیون‌ها و سپس در هیئت‌رئیسه مجلس است. وقتی تحقیق و تفحص تصویب می‌شود که به تصویب اکثریت برسد. نمایندگان تحقیق و تفحص‌ها را رای می‌دهند. یعنی هم کمیسیون مربوطه در ابتدای امر و هم هیئت‌رئیسه آن را در دستور کار می‌گذارد. در آخر نیز نمایندگان رای می‌دهند.

دلیل طرح استیضاح از وزراء حساسیت جامعه است

رشیدی کوچی در ارتباط با طرح استیضاح‌های عجیب وزراء در کمتر از یک سال اظهار داشت: رویکرد بنده این است که اگر مشکلی در سطح وزارتخانه و شخص وزیر وجود داشته باشد، ابتدا باید تذکر داد و بعد سوال پرسید اگر نتیجه و تغییری حاصل نشد، بعد به سمت مرحله استیضاح رفت، اما این که چرا در این مجلس و در برخورد با این دولت، بعد از شش هفت ماه نمایندگان درصدد استیضاح برخی وزراء هستند، به خاطر حساسیت‌هایبالایی است که در جامعه وجود دارد. شرایط کشور ما به سمتی رفته است که دیگر جای خطایی باقی نگذاشته و نمایندگان هم بر روی این موضوع حساس هستند. 

امیدوارم وزیر صمت به قول‌های زمان رای اعتماد عمل کند

وی ادامه داد: در بحث وزارت‌صمت به دلیل این‌که آقای وزیر در زمان رای اعتماد برای سامان دادن بازار خودرو، قرعه‌کشی و واردات قول‌هایی دادند. که این موضوع خواسته جلال رشیدی‌کوچی نیست. خواسته عموم جامعه است. ما نمایندگان بر روی این مسئله حساس هستیم. البته این بحث در مرحله تذکر و سوال است. اگر به نتیجه مطلوبی که به نفع مردم است برسیم، دیگر نباید بحث استیضاح را پیگری کنیم، اما اگر روندی که وزیر شروع کردند به نتیجه مطلوب مردم نرسد، بحث استیضاح کلید خواهد خورد.

نماینده مردم مرودشت در رابطه با موضع وزارتخانه با واردات خودرو تاکید کرد: شخص وزیر و مجموع وزارتخانه موافق واردات خودرو بودند. البته نیاز به یک سری کمک داشتند و مجلس نیز به آن‌ها کمک کرد. اما موافقت خودشان را در آئین‌نامه باید نشان بدهند. که تا چه اندازه در کنار مردم هستند یا در خدمت مافیا آن‌جا مشخص می‌شود.

رشیدی کوچی در ارتباط با حذف ارز ترجیحی و عملکرد دولت در اعمال هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: این که ارز ترجیحی باید حذف می‌شد، شکی در آن نیست. تمامی اقتصاددانان که نگاه سیاسی نیز داشتند، به حذف ارز نظر مثبت دادند. اما بحث بر شیوه این اجرای حذف ارز بود. برخی‌ها نگاهشان این بود که این شیوه درست است و دولت نگاهش این بود که باید سریع ورود کرد و ضربتی کار را پیش برد و تعلل بیشتر از این جایز نیست. برخی نمایندگان مجلس به صورت عموم نگاهشان این بود که شرایط حذف این ارز باید به شکلی باشد، که مردم فشار کمتری احساس کنند. بحث کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. مردم هم حق دارند و اگر این‌جا هستیم برای این که خدمت به مردم کنیم. که مهمترین سرمایه نظام و کشور همین مردم‌اند. 

وی ادامه داد: این اتفاق افتاد و ما همه باید کمک کنیم که مرحله گذار به خوبی شکل بگیرد. این که کسی بگوید که به مردم فشار نمی‌آید و ما پول دادیم و پولی که ما دادیم خیلی بیشتر از نیازشان است، این ادبیات درست نیست. قاعدتا به مردم فشار می‌آید. اما ما وظیفه خود می‌دانیم که کمک کنیم. برای همین مردم کمک کنیم که از این مرحله عبور کنند و اگر قرار باشد که اقتصاد ما درست شود، باید این اقدام انجام می‌گرفت. نظر شخصی‌ بنده این بود که جا داشت دولت بیشتر از این سوار کار شود. بحث برجام و تحریم‌ها هم به یک نتیجه مطلوب برسد و در کنار این‌ها بحث فروش نفت هم پشتوانه ارزی ما هم تقویت شود. سپس وارد این فاز شویم. که نگاه دولت این نبود. امیدواریم که در اثر این فشاری که به مردم می‌آید، مردم ما مسئولین را ببخشند و ان‌شاءالله در آینده اقتصاد و تولید ما شکوفا شود. با توجه به حذف رانت و فساد که اتفاق افتاده، امیدواریم که این اقتصاد ما قوی شود. 

عضو کمیسیون شوراها در مورد موضوع جراحی اقتصادی گفت: بنده اسم این کار را جراحی اقتصاد نمی‌گذارم. چرا که جراحی اصول و اسلوبی دارد. اما این اصلاح قیمتی که دولت رقم زده است، اگر با نظارت و بازرسی دقیقی همراه شود و با متخلفین بدون مماشات برخورد شود، ولو این متخلف شخص وزیر باشد، مدیریت درستی شده و از لحاظ علم اقتصاد اقدام درستی است. ما برای پرداخت یارانه با اختلاف در صدر کشورهای دنیا ایستاده‌ایم. اما این یارانه هیچ‌وقت به دست تولید کننده و به دست مصرف کننده نرسید. معمولا در جیب دلال و وارد کننده رفت. اکنون به نظر می‌رسد از لحاظ علم اقتصاد اقدام درستی باشد. دولت باید بتواند این  وضعیت را مدیریت کند. این‌که گفتم دولت باید بیشتر سوار کار شود،  بحث مدیریت و نظارت است. در بحث نظارت هم دولت ایراداتی داشته، که اصلاح شده است.

                                                   توپ مذاکرات در زمین آمریکایی ها است

این نماینده مجلس در ارتباط با موضوع برجام و مذاکرات وین تصریح کرد: این برجام، با برجام دولت آقای «حسن روحانی» فرقی ندارد. این‌که ما از موضع اقتدار مذاکره کردیم، درست است. ما و غرب به این نتیجه رسیده‌ایم که ادامه این شرایط به نفع هیچ طرفی نیست. اما این که ما بگویم برجام ما با برجام روحانی فرق می‌کند، خیر، فرقی ندارد. آن‌چه که من خواندم چارچوبش همان است. ایراداتی که ما می‌گرفتیم، وجود دارد. خود وزیرخارجه اعلام کرد که ما در چارچوب برجام مذاکره می‌کنیم. به نظر می‌رسد که باید حقایق گفته شود و در مجلس هم عده‌ای هستند که با بنده هم نظراند. که واقعا آن نقاط ضعف که از دیدگاه ما در زمان سابق وجود داشت، هنوز هم وجود دارد. اما این‌که از موضع بالادستی مذاکره کردیم، غرب به این نتیجه رسید که تحریم‌ها تاثیری ندارد و بیشتر از این تحریمی ندارند که برای ما بکار ببندند. اما واقعیت این است که این اتفاق شاید خیلی دور از دسترس نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روند مثبتی در مذاکرات می‌بینید یا خیر، افزود: اگر آمریکا از بعضی مواضع خود کوتاه بیاید، بله. چرا که اکنون توپ در زمین آمریکایی‌ها است. یعنی شاید یک مدتی مطرح می‌کردند که ایران اصرار می‌کند روی ماندن فلان نهاد یا خارج شدن آن، خیر، این مطرح نیست و به نظر می‌رسد آن‌ها باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند به نتایج مطلوبی برسند یا خیر.

آقای رشیدی، در ادامه را، آینده دولت و مجلس را چگونه می‌بینید؟ ما وظیفه داریم که دولت را کمک کنیم.و با دولت تعامل داشته باشیم همان‌طور که دولت باید با مجلس تعامل داشته باشد. بعضی اختلاف نظراتی وجود دارد، اما به صورت کلی، مردم ایران، دولت، مجلس و قوه قضائیه را دولت می‌دانند و وقتی که شما با عموم مردم صحبت می‌کنید، برای آن‌ها فرقی بین قوه‌مقننه و قوه‌قضائیه و قوه‌مجریه وجود ندارد. اکنون همه متفق‌القول بر این هستند که دولت و مجلس، انقلابی هستند. از لحاظ خط فکری هم‌سو هستند. بنده احساس می‌کنم این تعامل ادامه خواهد داشت و این حمایتی که ما از آن صحبت می‌کنیم به معنای تایید تمام کارهای دولت نیست.

وی ادامه داد: بعضی وقت‌ها حمایت یعنی سوال از وزیر، وزیری که دارد اشتباه می‌رود و یا استیضاح وزیر، وزیری که ممکن است اشتباه کند. نگاه مجلس این است که اگر این مسیر اصلاح نشود به ضرر دولت و به نظر ملت و حاکمیت است. این حمایت به معنای این که هر چه انجام دادند درست است خیر، برخی اوقات حمایت به معنای تذکر است. انتقاد صحیح و سازنده است. به صورت کلی مجلس با دولت و دولت با مجلس تعامل خوبی داشته باشند و ثمرات آن را مردم بزودی بچشند. آینده‌ای است که می‌شود متصور شد.

وی در پایان در واکنش به انتصاب دستیاری با عنوان دستیار مردمی‌سازی خاطر نشان کرد: از عنوان، شاید بشود محتوا را حدس زد. باید کمی پیش برویم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. این‌که یک دستیاری و مشاوری می‌تواند دولت را مردمی کند یا نه، باید به مرور زمان دید. امیدواریم که آن چیزی که آقای رئیسی را به این نتیجه رسانده که دستیاری انتخاب کنند، درست بوده باشد و به نتیجه برسد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دولت مجلس نظارت نمایندگان برجام تحقیق و تفحص تحقیق و تفحص ها نظر می رسد نماینده مجلس رشیدی کوچی کمک کنیم حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۵۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند

به گزارش خبرآنلاین سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900114

دیگر خبرها

  • آیین نامه ترویج نماز در هیات دولت تصویب شد
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • فوری/ خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند