Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_مازندران به دلیل برخورداری از موهبت الهی یعنی دریا، از فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری برخوردار است اما نیازمند توسعه زیرساخت‌های در این بخش است این نکته تنها با حمایت از صاحبان سرمایه در این بخش محقق خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، مازندران با وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوان برای همه شناخته شده است و با بهره‌مندی از شرایط آب‌وهوایی و موقعیت جغرافیایی مناسب موجب جذب مسافران و گردشگران زیادی به طور سالانه به خود اختصاص می‌دهد به گونه‌ای که در ایام تعطیلات رتبه نخست ورود مسافران را بدست می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استانی که با وجود مناطق جنگلی، جلگه‌ای، کوهستانی و ییلاقی دارای 370 کیلومتر سواحل زیبای دریای خزر است که در جایگاه قطب صنعت گردشگری قرار می‌گیرد و شاهد مثال آن هم حجم بسیار بالای ورود گردشگران در ایام تعطلات بخصوص در فصل تابستان است. 

اما با وجود این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر سال‌هاست از نبود و کمبود زیرساخت‌های گردشگری رنج می‌برد و آنچه باید پذیرای ماندگاری و لذت مسافران و گردشگران، حتی توریست‌های خارجی باشد در این استان زرخیز مشاهده نمی‌شود. 

امکاناتی که در استان‌های ساحلی جنوب کشور بهره‌مند است اما در استان مازندران علی‌رغم تمامی پتانسیل‌های موجود خبری از این امکانات نیست و این موجب نارضایتی گردشگران از این استان مهمانپذیر و مردم خونگرم می‌شود، چون تقاضای بالا در کنار کمبود امکانات منجر به کاهش کیفیت ارایه خدمات شده است.

به عنوان مثال زیرساخت‌های مبنی بر اجرای طرح‌های گردشگری دریایی مثل اقامت‌گاه‌های ساحلی، مجتمع‌های تفریحی ساحلی، ایجاد خطوط دریایی مسافری و تفریحی و البته احداث اسکله‌های تفریحات دریایی در سواحل استان است که باید مورد توجه قرار می‌گرفت. 

این درحالی است که اگرچه  سال‌ها پیش طرح‌های زیرساختی گردشگری در این زمینه مطرح و اقداماتی هم انجام شده ولی در 15 سال اخیر بارها از سوی مسئولان مختلف ادامه و تکمیل طحر مورد تاکید قرار گرفت و با تلاشی بر جذب سرمایه‌گذار و بخش خصوصی از سوی صنعت گردشگری مازندران  وعده‌هایی کوتاه‌مدتی مثل  ورود کشتی‌های کروز به آب‌های استان مطرح شد اما تاکنون هنوز خبری از توسعه صادرات نامرئی استان مازندران روی امواج خزر نیست.

به طوری که در دوره قبل مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران مطابق ماده 100 برنامه ششم توسعه در اجرای تسهیل ایجاد اسکله‌های تفریحی و گردشگری بر احداث اسکله تفریحی در 134 نقطه از ساحل مصوب شد که تا کنون این مصوبه تنها روی کاغذ مانده و هنوز در عمل اتفاقی نیافتاده است.

اما به گفته کارشناسان اجرای طرح گردشگری دریایی سواحل مازندران مطمئنا می‌تواند فرصت‌های خوبی در امر اشتغالزایی و درآمدزایی و مهم‌تر رونق اقتصادی استان مازندران باشد و امسال نیز در اجرای طرح آزادسازی حریم 60 متری سواحل با دستور جدی ریاست جمهور و انجام 90 درصدی آن در سواحل این استان، اجرای طرح گردشگری دریایی موجب تقویت صنعت گردشگری و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

سواحلی که به منظور جذابیت‌های گردشگری دریایی نیاز به فعالیت‌های تفریحی آبی چون غواصی، سفرهای دریایی، اسکی روی آب، جت اسکی، آکواریوم دریایی، ماهی‌گیری در آب‌های عمیق است.

و مسئله مهمی دیگر از بخش صنعت گردشگری با آغاز طرح سالم‌سازی دریا بر به کارگیری تعداد ناجیان غریق است که به دلیل عدم حمایت حقوقی و نبود تجهیزات پیشرفته در سواحل مازندران استفاده از این ناجیان به سختی صورت می‌گیرد.

اما به منظور توسعه صنعت گردشگری دریایی نیاز حمایت جهت جذب سرمایه‌گذاران و بخش‌های خصوصی است تا موجبی برای افزایش مسافران و گردشگران به استان مازندران ایجاد شود.

کمبود امکانات در سواحل مازندران برای مسافران و گردشگران

رئیس شورای اسلامی استان مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه شوراها به دلیل ناظر بودن هیچ نقشی در مدیریت سواحل ندارند، اظهار کرد: تدابیری اندیشیده شود تا شوراها بتوانند نقش نظارتی خود را در سواحل نیز ایفا کنند.

باقر بهادری با اشاره به اینکه شهرداران شهرهای ساحلی امکان مدیریت سواحل را دارند، افزود: مصوبات مدیریت سواحل به سمتی برود تا شهرداران توانمندی خود را در این بخش نشان بدهند و در این صورت شورا می‌تواند برای نظارت بر عملکرد شهرداری در سواحل ورود کند.

وی توانمندی مدیران محلی از جمله شورا و شهرداری‌ها را برای مدیریت سواحل بیشتر از دستگاه‌های اداری و ملی دانست و تصریح کرد: شوراها و شهرداران به دلیل آشنایی با منطقه و در دست رس بودن برای پاسخگویی به میهمانان در سواحل، قدرت واکنش بیشتری دارند. 

رئیس شورای اسلامی استان مازندران از کمبود امکانات در سواحل استان برای مسافران و گردشگران خبر داد و یادآورشد: امکانات و زیرساخت‌های سواحل به روز نشده است و ظرفیتی برای پذیرش توریست ایجاد نگردید و نیاز است تا برای رفع این نواقص اقدام شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اجرای طرح گردشگری دریایی سواحل این استان عنوان کرد: این طرح تعریف بر اجرای آن در مراکز مختلف ساحلی و گردشگری است که شامل احداث اسکله، شناورهای تفریحی، ایجاد رستوران در دریا، ایجاد مناطق اقامتی در دریا، مراکز آفتابگیری، مبلمان ساحلی می‌شود. 

مهدی ایزدی با بیان اینکه تاکنون در اجرای این طرح به طور پراکنده دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: از بین طرح‌های متعدد فعلا پنج طرح جدی دستور کار قرار گرفته که اسکله کیدو رامسر با تمام امکانات به بهره‌برداری رسیده و پروژه اسکله نوشهر نیز در حال اجرایی است.

وی ادامه داد: همچنین سه طرح دیگر از سوی بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران در سه شهر ساحلی استان انعقاد قرارداد آن حتمی دستور کار است.

ایزدی از برپایی 56 ایستگاه تفریحات دریایی در 90 طرح سالم‌سازی دریای مازندران خبر داد و کفت: در این ایستگاه‌های امکاناتی اعم از قایق‌های موتوری، جت اسکی، موتورهای چهار چرخ به شکل ساماندهی شده به مسافران و گردشگران ساحلی ارائه می‌شود. 

گزارش تسنیم از قاطعیت در آزادسازی سواحل/ شرکت نفت محمودآباد بی‌توجهی کرد؛ استاندار مازندران شخصاً دست‌به‌کار شد + فیلمآزادسازی 90 درصد سواحل استان مازندران/ 5.5 درصد دیگر باید آزاد شوددبیر شورای فرهنگ عمومی کشور: سواحل غرب مازندران در معرض تعرض فرهنگی هنجارشکنان قرار دارد

برپایی 56 ایستگاه تفریحی دریایی در سواحل مازندران

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بل تاکید بر اینکه با توجه به فعالیت برخی قایق‌های موتوری غیرمجاز جمع‌آوری آنها به منظور ایجاد امنیت مسافران وظیفه دریابانی است، اظهار کرد: با وجود انگیزه 80 درصدی مردم به دریا ایجاد امکانات توسعه گردشگری سواحل در بخش درآمد و ایجاد اشتغال تاثیرگذار و به نوعی بهترین فرصت برای ایجاد قطب صنعت گردشگری مازندران است.

وجود 420 نقطه حادثه‌خیز در سواحل خزر مازندران 

رئیس هیات ناجیان غریق و غواصی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم تقاضای به کارگیری ناجیان غریق در طرح سالم‌سازی دریای امسال را 1500 ناجی عنوان کرد و گفت: اجرای طرح از هفتم خرداد ماه با 96 طرح دریا در بخش‌های خصوصی، دولتی و سازمان شهرداری‌ها شروع شده است.

نقی کریمیان با بیان اینکه با وجود 437 کیلومتر از سواحل استان از شناسایی 375 نقطه حادثه‌خیز با آزادسازی سواحل این نقاط به 420 نقطه رسیده است، افزود: بر همین منظور امسال تقاضای افزایش ناجیان غریق داده شد که در دو شیفت صبح تا ظهر، ظهر تا عصر یعنی ساعت 20 به مراقبت‌ از مسافران و گردشگران سواحلی می‌پردازند. 

وی ادامه داد: با توجه به ممنوع بودن شنا در شب نهادهای دولتی ورزش و جوانان، میراث فرهنگی و دریابانی با تدبیر ویژه و با بکارگیری از پلیس، موظف بر ایجاد امنیت جانی مسافران و گردشگران هستند.

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مسافران و گردشگران گردشگری مازندران گردشگری دریایی استان مازندران سواحل مازندران میراث فرهنگی صنعت گردشگری مدیریت سواحل سواحل استان ناجیان غریق زیرساخت ها اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۶۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌ ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران ‌در «جویم» فارس

ایسنا/فارس مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس بر ضرورت بسترسازی‌های لازم و حمایت از سرمایه‌گذاران در پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری در جویم تأکید کرد.

در هفتاد و نهمین سفر رسمی استاندار فارس در شهرستان جویم، نشست شورای اداری این شهرستان امروز، ۸ اردیبهشت با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

در حاشیه این نشست و در میز ملاقات مردمی مسائل، مشکلات، چالش‌ها و دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بررسی، تسهیل، رفع موانع و اتخاذ تصمیم عملیاتی شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این نشست با تأکید بر ضرورت بسترسازی‌های لازم و حمایت از سرمایه‌گذاران در جهت تحولات و پیشبرد اهداف و فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و شناسایی ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف شهرستان جویم گفت: لزوم تحقق این مهم هم‌افزایی و همکاری سایر دستگاه‌های متولی و ذیربط در جذب سرمایه‌گذار، ایجاد و ارتقای سرمایه‌گذاری‌های لازم متناسب با موقعیت و شرایط در این منطقه است.

به گزارش ایسنا، فاصله شهر جویم تا شیراز ۲۵۰ کیلومتر است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در جویم فارس
  • ‌ ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران ‌در «جویم» فارس
  • امواج کوتاه در دریای خزر
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • رونق و توسعه گردشگری شادگان با اختصاص اعتبار