Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@04:50:22 GMT

ضرورت اقناع افکار عمومی برای چالش‌های آب

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۷۵۳۵

ضرورت اقناع افکار عمومی برای چالش‌های آب

«شاهپور رجایی» امروز سه شنبه در گفت‌وگو  با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نیاز است در باره وضعیت منابع آب اطلاع‌رسانی به‌موقع و دقیق صورت گیرد تا مردم هم در جریان شرایط منابع آبی قرار گیرند، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های منابع آب تبیین شده و نیز موارد تخطی از خطوط قرمز و مرزهای خطر برای مردم بازگو شود.

وی ادامه داد: لازمه جلب مشارکت و همراهی مردم، اطلاع‌رسانی شفاف است و مردم اگر اطلاعات صحیح دریافت دارند و به‌خوبی اقناع شوند، برای مدیریت منابع آب همکاری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس حوضه رودخانه کرخه و مرزی غرب خاطرنشان کرد: بخشی از اقناع‌سازی هم از طریق پرداختن به مطالبات به حق مردم است، خیلی از مطالباتی که در این حوضه آبریز توسط مردم مطرح می‌شود به حق است. البته مردم آگاه هستند سد کرخه آبی برای عرضه ندارد و آن حجم اندکی هم که باقی‌مانده باید به مصارف شرب و محیط‌زیست تخصیص داده شود.

رجایی گفت: البته مردم نگرانی‌هایی در باره معیشت، کشت و کار و رزق خود و خسارت‌هایی که دیده‌اند دارند که گرچه پرداختن به این مهم جزو وظایف ذاتی شرکت مدیریت منابع آب نیست، لکن مردم انتظار داشته و دارند که مسئولان امر مطالباتشان را تا حصول نتیجه پیگیری کنند. به همین‌ دلیل وزارت نیرو خواسته بهره‌برداران از منابع آب را به همه مراجع مربوط منعکس و در عالی‌ترین سطوح اداری نیز پیگیری کرده است.

وی با اشاره به عواملی که سبب شد تا سد کرخه در یک شرایط حجم مخزن تاریخی قرارگیرد، به‌گونه‌ای که در آذرماه ۱۴۰۰ به وضعیت هشدار در مخزن برسد  ادامه داد: این شرایط سبب شد که تراز آب دریاچه سد در دهه اول مهرماه ۱۴۰۰ به پایین‌تر از تراز نرمال رسیده و نیروگاه از مدار بهره‌برداری خارج شود.

رئیس حوضه رودخانه کرخه و مرزی غرب افزود: یکی دیگر از ترازهای شاخص در بهره‌برداری از سد کرخه، تراز مؤثر آبگیری تونل دشت عباس است که پایین افتادن آب به زیر این رقوم می‌تواند در تأمین آب شبکه‌های آبیاری دشت عباس، عین خوش و فکه استان ایلام اختلال ایجاد کند.

وی ادامه داد: نه‌تنها مدیران و کارشناسان آب کشور، بلکه مسئولان محلی، بهره‌برداران و کشاورزان منطقه هم به طور دائم به مخزن سد کرخه و ورودی تونل آبگیر سرکشی و شدیداً نگران ذخیره آب سد بودند. بیش از ۳۲هزار هکتار از شبکه‌های آبیاری ایلام در پایاب سد کرخه،  زیر کشت پاییزه رفته بود و امرارمعاش چند هزار نفر به تأمین آب از سد گره‌خورده بود و مردم حق داشتند هم نگران باشند و هم مطالبه حقوق خود داشته باشند.

رجائی گفت: یکی از برنامه‌ها در اواخر فصل پاییز و نیمه اول فصل زمستان این بود که آب مطمئن کشت پاییزه دواستان ایلام و خوزستان تنظیم شود که این کار به‌خوبی اتفاق افتاد و توانستیم هماهنگی‌های لازم بین مدیران دو استان در بخش آب و کشاورزی ایجاد کنیم.

رئیس حوزه رودخانه کرخه و مرزی غرب خاطرنشان کرد: همراهی و همکاری مسئولان  و کشاورزان دو استان و تدابیر کارشناسی اتخاذ شده باعث شد کمترین خسارت به کشت در هر دو استان وارد شود. اگرچه خسارت وارده به بخش‌هایی از دشت آزادگان استان خوزستان قابل‌انکار نیست و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو و استانداری خوزستان مجدانه پیگیر اخذ مجوزهای قانونی و جبران بخشی از خسارت وارده به زارعین هستند و امیدواریم این مطالبه مردم هم به‌زودی عملیاتی شود.

وی ادامه داد: بنابراین نخستین تمرکز ما از آذرماه روی مدیریت مخزن بود، به وجهی که تأمین آب‌کشت پاییزه انجام شود اما با ورود به فصل زمستان و پیش‌بینی عدم تحقق منابع آب موردنیاز بر اساس برنامه‌هایی که داده بودیم، باعث شد تا در همان مقطع زمانی به سراغ مدیریت مخزن برای فصل تابستان برویم.

رئیس حوضه کرخه و  مرزی غرب افزود: در این باره مکاتبات و پیگیری‌های لازم و اعلام پتانسیل منابع آبی به مراجع مسئول بخصوص استانداران استان‌های واقع در حوضه کرخه  انجام و درخواست شد اعمال ممنوعیت یا محدودیت کشت تابستانه در کارگروه‌های استانی سازگاری با کم‌آبی طرح موضوع و تصمیم‌گیری شود که مصوبات  لازم در سطح استانی و ملی اخذ شد.

رجایی خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از اخذ مصوبات موردنظر، اطلاع‌رسانی‌های لازم  انجام شد هرچند هنوز باید اقناع‌سازی افکار عمومی توسط همه دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شود تا مردم هم با شفافیت وضع موجود حوضه و منابع آبی و پیامدهایی که می‌تواند در صورت تخطی از این مصوبه‌ها داشته باشد آگاهی یابند تا به یک اقناع برسند و همکاری داشته باشند.

برچسب‌ها ایلام شهر تهران استانداری خوزستان وزارت نیرو سد کرخه شرکت مدیریت منابع آب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام شهر تهران استانداری خوزستان ایلام شهر تهران استانداری خوزستان وزارت نیرو سد کرخه شرکت مدیریت منابع آب ایران منابع آب مرزی غرب سد کرخه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۷۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب: در مسئله آموزش و پرورش مشکلات مادی، معیشتی، کاری و فضای آموزشی داریم

آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، دقایقی پیش با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. ️

مهم‌ترین محور بیانات رهبر انقلاب در این دیدار به شرح دیل است:

* تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی کشور به اهمیت تعلیم و تربیت و اهمیت معلم است. مشکل بسیاری از مسائل ما ناشی از افکار عمومی است.

اگر افکار عمومی نسبت به یک قضیه توجیه شوند و توجه پیدا کنند، انجام آن کار آسان‌تر خواهد شد.

ما اکنون در مسئله آموزش و پرورش مشکلات مادی، معیشتی، کاری و فضای آموزشی داریم؛ اگر افکار عمومی نسبت به این مسئله حساس شود، معلم را بشناسد و قدر معلم را بداند، در همه این مشکلات اثر خواهد گذاشت؛ ما این را می‌خواهیم.

بنده صریحاً وظیفه عمومی را برای تشکر از معلمین عرض می‌کنم برای اینکه افکار عمومی توجه به این مسئله پیدا کنند. هرچه شغل معلمی محترم‌تر باشد جاذبه او بیشتر خواهد شد

این برنامه، از جمله دیدار‌های سالانه رهبر انقلاب است که در تکریم مقام معلم بطور پیوسته برگزار شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • معاون رئیسی: افکار عمومی غربی به این جمع‌بندی رسیدند که آمریکا نماد ظلم و ستم است
  • ضرورت گفتمان سازی و تبیین راهبرد جامع برای تحقق شعار سال
  • ارتقای نظام شایستگی در بخش عمومی ومهار تورم در مجلس موردتوجه باشد
  • پرونده بابک زنجانی در قوه قضاییه بسته شد، اما در افکار عمومی باز می ماند
  • پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی/مهار تورم دغدغه کهنه اقتصاد/ زنان و دختران چگونه قربانی بستر مجازی می‌شوند؟
  • صهیونیست‌ها نمی‌توانند مسئله غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند | ویدئو
  • رهبر انقلاب: در آموزش و پرورش مشکلات مادی، معیشتی، کاری و فضای آموزشی داریم
  • رهبر انقلاب: در مسئله آموزش و پرورش مشکلات مادی، معیشتی، کاری و فضای آموزشی داریم
  • اولین واکنش رهبر انقلاب به اعتراضات دانشجویان در آمریکا و اروپا
  • رهبر انقلاب: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است