Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مهم ترین درس از حادثه ریزش ساختمان متروپل این است که مهندسان ساختمانی باید به قسمی که در بحث کنترل و نظارت یاد کرده اند پایبند باشند و به صورت مستمر در محل اجرای پروژه حضور داشته باشند.

کمال علیپور خنکداری در گفت وگو با ایران اکونومیست، با اشاره به درس هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل آموخت، بیان کرد: در مهندسی ساخت‌وسازها آئین نامه ها و ضوابط کاملا مشخص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولیت های مهندس ناظر نیز در فرآیند ساخت یک ساختمان کاملا مشخص است. اولین عاملی که سبب وقوع حوادثی نظیر متروپل می شود، زیاده خواهی مالکان ساختمان است. مهندس ناظر نباید تحت تاثیر زیاده خواهی مالکان پروژه قرار بگیرند.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر مهندس ناظر باید مرحله به مرحله بر اجرای مراحل ساخت نظارت داشته باشد و گزارش دقیق تهیه کند. متاسفانه در کشور ما مهندسان ناظر، در پروژه در حال ساخت مقیم نیستند. این یکی از بزرگ ترین ایرادات نظام مهندسی ساختمان در کشور است. معمولا این مهندسان از یک مرحله نظیر مرحله فوندانسیون بازدید کرده و می روند تا مرحله بعدی و سپس مجددا می آیند یک گزارش تهیه می کنند. ما در قانون نظام مهندسی بندهای مختلفی داریم که مهندس ناظر و مهندس اجرا باید در پروژه مقیم بوده و نظارت دقیق داشته باشند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر مهندس ناظر حضور پیوسته نداشته باشد و نظارت مستمر صورت نگیرد ممکن است تخلفات متعددی در مراحل ساخت و به کارگیری مصالح صورت گیرد، که نتیجه آن ریزش یک ساختمان و جان باختن بیش از ۲۰ نفر در شهر کوچکی نظیر آبادان می شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:‌ مهم ترین درس از حادثه ریزش متروپل این است که مهندسان ساختمانی ما به قسمی که  در بحث کنترل و نظارت یاد کرده اند پایبند باشند و به صورت مستمر در پروژه حضور داشته باشند. مهندسان ناظر نباید تحت تاثیر زیاده خواهی ها قرار بگیرند. اگر عین آئین نامه و ضوابط عمل شود، شاهد اتفاق های تلخ این چنینی نخواهیم بود.

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع بعدی نقش شهرداری ها است، مسئولیت سنگین تر بر عهده شهرداری ها است. شهرداری باید همپای مهندس ناظر بر اجرای یک پروژه ساختمانی نظارت داشته باشد. یک نسخه از کل پروژه در اختیار شهرداری است و شهرداری باید نظارت دقیق داشته باشد. درست است که در وهله اول مهندس ناظر باید ایرادات ساختمانی را متذکر شود اما این موضوع نافی مسئولیت و نقش شهرداری در کنترل و نظارت نیست.

علیپور افزود: شهرداری باید به محض اینکه احساس کرد تخلفی در حال وقوع است گزارش آن را تهیه و با توقف اجرای پروژه پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال کند. در ریزش ساختمان متروپل ابادان نیز بنظر می رسد حداقل ها در گزارشات مهندسان ناظر رعایت نشده است. کمیسیون عمران تیمی را به محل حادثه فرستاده و به زودی گزارش دقیق ارائه خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ریزش ساختمان مترو پل آبادان ، مجلس یازدهم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ریزش ساختمان مترو پل آبادان مجلس یازدهم مهندسان ناظر ریزش ساختمان زیاده خواهی مهندس ناظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۸۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی

به گزارش همشهری‌آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، در گفت وگوی تلفنی درباره مناسبات اتحادیه اروپا و ایران و مسائل منطقه ای تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر لزوم پایان دادن هر چه سریع‌تر تر به نسل‌کشی و جنایات رژیم اسراییل در جنگ علیه غزه، تحرک جدی منطقه‌ای و بین المللی با نقش آفرینی واقعی سازمان ملل با در نظر گرفتن خواسته ها و آمال بحق فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین الملل شد.

امیرعبداللهیان اقدام نظامی ایران در پاسخ به حمله رژیم اسراییل به سفارت ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور از تداوم گفت وگو میان اتحادیه اروپا و ایران در راستای پیشبرد همکاری های فیمابین استقبال کرد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به بورل با یادآوری تلاش های صورت گرفته و گام های مثبت کشورمان در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات اشاره کرد و افزود: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می کنیم.

مسئول امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا نیز در این گفت وگوی تلفنی با تاکید بر این که اتحادیه اروپا خواهان تنش با جمهوری اسلامی ایران نیست، از اقدامات سازنده و گام های مثبت، همزمان با تداوم رایزنی های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا استقبال کرد.

جوزپ بورل با اشاره به مطالبات گسترده بین المللی برای دستیابی هر چه سریعتر به آتش بس در جنگ غزه و تبادل اسرا، خواستار تمرکز همه طرف ها برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد.

وی همچنین از نقش مثبت ایران در کاهش تنش ها و بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه استقبال کرد.

کد خبر 848866 منبع: ایرنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا حسین امیرعبدالهیان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • (تصاویر) معجزه معماری در اسلو؛ آپارتمان‌های سازگار با محیط زیست!
  • رونمایی از ماکت عمارت تاریخی پست گیلان در شهرداری رشت
  • مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داشت
  • انجام ۳۵۰ هزار مترمکعب کوه‌بُری در تقاطع مدافعان سلامت قم
  • انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی
  • شاید لازم باشد مهندسان دروس علوم انسانی را پاس کنند!
  • نظارت ۹۹۰ ناظر بر دور دوم انتخابات بیرجند، درمیان و خوسف
  • اجرای طرح نظارت از تاکسی‌های سطح شهرکرد
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • نساجی به دنبال ذوب کردن آهن در اصفهان