Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@09:02:19 GMT

آوار جنگ اوکراین روی سر اقتصاد روسیه و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۹۱۸۶

آوار جنگ اوکراین روی سر اقتصاد روسیه و جهان

به گزارش جماران، جنگ اوکراین در حالی سومین ماه خود را پشت سر گذاشته است و به صدمین روز خود نزدیک می شود که کشورهای غربی همچنان برای تحت فشار قرار دادن روسیه بخش های مختلف اقتصاد این کشور را تحریم می کنند.

این تحریم ها نه فقط به اقتصاد روسیه به شدت آسیب می زند بلکه به اقتصاد خود اروپایی و جهان نیز آسیب می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی جنگ اوکراین و تحریم های گسترده روسیه و برخی کمبودها آلمان برای نخستین بار طی 32 سال اخیر شاهد افزایش تورم شده است. 

 نرخ تورم آلمان مانند بسیاری از نقاط جهان به سرعت در حال افزایش است و مصرف‌کنندگان با قیمت‌های بسیار بالاتری برای طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات مواجه شده‌اند.

برخی از تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که کل اروپا در سال ۲۰۲۲ میانگین نرخ تورم ۶ درصدی را شاهد خواهد بود.

در حالی که تحریم‌ نفتی مسکو از سوی اتحادیه اروپا برگ برنده‌ای برای کی‌یف برای فشار بیشتر به روسیه و ترغیب این کشور به توقف جنگ قلمداد می‌شود نبردها در شرق اوکراین با پیش‌روی نیروهای تحت امر ولادیمیر پوتین ادامه دارد.

ارتش روسیه روز سه‌شنبه نیز تمرکز عملیات نظامی خود را در خاک اوکراین، در شرق این کشور متمرکز کرد و به تشدید فشار برای پیش‌روی‌ در «سیورودونتسک» بزرگترین شهر استان لوهانسک در منطقه دونباس ادامه داد.

 

آخرین خبرها، تحولات و رویداد‌های

 

گازپروم تحویل گاز به هلند را متوقف کرد

شرکت گاز روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که تحویل گاز به همتای هلندی خود را به دلیل امتناع از پرداخت به روبل متوقف کرده است.

گازپروم، غول انرژی روسیه در بیانیه ای که در شبکه پیام رسان تلگرام منتشر شد، تصریح کرد که تحویل گاز به هلند را به دلیل امتناع گاز‌ترا، شرکت تامین کننده انرژی در این کشور از پرداخت بهای محموله‌های دریافتی به روبل به طور کامل متوقف کرده است.

 

روسیه در واکنش به تحریم‌ نفتی اروپا: برای یافتن مشتریان جدید مشکلی نداریم

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز سه شنبه در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت از کشورش گفت که روسیه برای یافتن مشتریان جدید نفتی مشکلی نخواهد داشت.

اقای اولیانوف در توئیتی با اشاره به سخنان پیشین رئیس کمیسیون اروپا مبنی بر اینکه روسیه برای یافتن واردکنندگان جدید نفت با مشکلی مواجه نخواهد شد تصمیم تازه بروکسل را نشانه آشفتگی در مواضع رهبران اروپایی ارزیابی کرد.

 

 

دسترسی بزرگ‌ترین بانک روسیه به سیستم مالی سوئیفت قطع شد

رهبران اروپایی شامگاه دوشنبه طی نشستی در بروکسل اعلام کردند که اتحادیه اروپا با قطع دسترسی اسبربانک، بزرگترین بانک روسیه به سیستم مالی بین‌المللی سوئیفت، به عنوان بخشی از ششمین بسته تحریمی علیه مسکو موافقت کرده است.

گفتنی است که علاوه بر اسبربانک دو بانک دیگر روسیه نیز بر اساس تصمیم سران اروپا به چهار بانک و موسسه مالی محروم روسیه برای دسترسی به سیستم سوئیفت اضافه شده‌اند.

 

اتحادیه اروپا با کاهش بیش از «دو سوم» واردات نفت روسیه موافقت کرد

شارل میشل، رئیس شورای اروپا شامگاه دوشنبه با انتشار توئیتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا با ممنوعیت بیش از دو سوم واردات نفت روسیه به عنوان بخشی از مجموعه تحریم‌های جدید علیه مسکو در پی حمله به اوکراین موافقت کرده است.

رئیس شورای اروپا یادآور شد که تصمیم سران کشورهای عضو با هدف اعمال فشار حداکثری به روسیه و ترغیب این کشور به توقف تهاجم نظامی به اوکراین اتخاذ شده است.

 

پیشروی نیروهای روسیه در شرق اوکراین

نیروهای ارتش روسیه در ادامه عملیات در منطقه دوبناس روز سه‌شنبه به سوی مرکز سیورودونتسک، شهری کلیدی در استان لوهانسک پیش‌روی کردند و با نظامیان اوکراینی در بخش‌هایی از این شهر درگیر شدند.

ارتش روسیه چندین هفته است که تلاش دارد سیورودونتسک را تحت محاصره قرار داده و کنترل کامل این شهر را در دست گیرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پی تشدید عملیات روسیه در این بخش از خاک کشورش وضعیت در دونباس را همچنان بسیار دشوار خواند و اعلام کرد که ارتش روسیه در پی فشار بیشتر برای به دست گرفتن کنترل کامل این منطقه است.

 

نرخ تورم در آلمان به بالاترین سطح در ۳۲ سال گذشته رسید 

اداره آمار آلمان، نرخ تورم سالانه این کشور را در ماه مه ۷.۹ درصد اعلام کرد که بالاترین رقم از زمان اتحاد دوباره دو آلمان در سال ۱۹۹۰ و هم‌سطح با نرخ تورم پس از بحران نفت در سال‌‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ است.

به گزارش یورونیوز، گزارش اداره آمار آلمان نشان می‌دهد که قیمت انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸.۳ درصد و قیمت مواد غذایی ۱۱.۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های آماری اداره آمار آلمان، هزینه انرژی از آغاز جنگ اوکراین به طور قابل توجهی افزایش یافته است، موضوعی که بر نرخ بالای تورم تأثیر می‌گذارد. البته این سازمان از همه‌گیری کرونا هم به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت‌ها نام برده است.

بنا به گزارش‌ها، نرخ تورم آلمان مانند بسیاری از نقاط جهان به سرعت در حال افزایش است و مصرف‌کنندگان با قیمت‌های بسیار بالاتری برای طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات مواجه شده‌اند.

برخی از تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که کل اروپا در سال ۲۰۲۲ میانگین نرخ تورم ۶ درصدی را شاهد خواهد بود.

تلاش آلمان برای مقابله با بار تورم

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آلمان در حال برنامه‌ریزی مجموعه‌ای از سیاست‌ها برای کاهش فشار از روی مصرف‌کنندگان، به ویژه در رابطه با افزایش قیمت انرژی است. این اقدام‌ها شامل بلیط ارزان ماهانه برای حمل و نقل عمومی منطقه‌ای از ماه ژوئن تا ماه اوت و تخفیف برای رانندگان در پمپ‌بنزین‌ها است. تخفیف در نظر گرفته شده، ۲۹.۵۵ سنت در هر لیتر برای بنزین و ۱۴.۰۴ سنت در هر لیتر برای گازوئیل است.

با وجود این برخی از اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تخفیف در پمپ‌بنزین‌ها به افزایش بیشتر نرخ تورم آلمان در ماه‌های آینده منجر شود.

پیشتر کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان و رئیس حزب دموکرات آزاد این کشور گفته بود که اولویت اصلی باید مبارزه با تورم باشد. او با بیان اینکه تورم یک ریسک اقتصادی عظیم است، گفت که باید با این تورم مبارزه کرد تا هیچ بحران اقتصادی از دل آن بیرون نیاید.

بر اساس پیش‌بینی برخی از کارشناسان اقتصادی، بهای کالاهای اساسی در آلمان طی سال جاری میلادی ۱۰.۷ درصدی خواهد یافت. به این ترتیب هزینه‌های هر خانوار در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵۰ یورو برای هر نفر افزایش خواهد یافت.


 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا اتحادیه اروپا جنگ اوکراین روز سه شنبه ارتش روسیه پیش بینی نرخ تورم بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۹۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید مجدد ماکرون بر طرح اعزام نیرو به اوکراین

رئیس جمهور فرانسه بار دیگر بر بررسی طرح احتمال استقرار نیروهای زمینی غربی در اوکراین به عنوان ابزاری برای بازدارندگی تاکید کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، در اوایل سال جاری میلادی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با اظهارات خود مبنی بر اینکه اعزام نیروهای زمینی غربی به اوکراین را نمی توان منتفی دانست سروصدا به پا کرد. اکنون رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد خود را دوباره روی میز می‌گذارد. ماکرون در سخنانی تاکید کرد: اگر روسیه پیروز شود، امنیت در اروپا وجود نخواهد داشت.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر بر بررسی احتمال استقرار نیروهای زمینی غربی در اوکراین به عنوان ابزاری برای بازدارندگی تاکید کرد. ماکرون در مصاحبه‌ای با مجله انگلیسی اکونومیست گفت: اگر روس‌ها از خطوط مقدم عبور کنند و اگر اوکراین آن را ( اعزام نیرو) بخواهد - که تاکنون اتفاق نیفتاده است - به درستی باید این سوال را از خود بپرسیم.

ماکرون گفت: اعتبار ما به توانایی خاص برای بازدارندگی با افشا نکردن کارهایی که می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم انجام دهیم بستگی دارد. وی در این مصاحبه بار دیگر بیانیه اصلی خود را در مورد این موضوع تکرار کرد و اظهار داشت که نمی‌خواهد «هیچ چیزی را رد کند.»

وی با اشاره به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت: "من هیچ چیزی را رد نمی‌کنم زیرا ما یک نفر را در مقابل داریم که چیزی را منتفی نمی‌داند.

ماکرون گفت: کشورهای غربی در گذشته زمانی که تحویل تانک و هواپیما به اوکراین را رد کردند، بیش از حد مردد بودند. ماکرون تاکید کرد: ما از نظر اعتبار و قدرت بازدارندگی خود در برابر روسیه اشتباه کردیم. واکنش تهاجمی روسیه به اظهارات وی در مورد اعزام نیروی زمینی غربی نشان داد که این نگرش قبلاً تأثیر داشته است.

ماکرون ادامه داد: من یک هدف استراتژیک روشن دارم: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود. اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، دیگر امنیت در اروپا وجود نخواهد داشت. چه کسی می تواند بگوید که روسیه در آنجا متوقف خواهد شد؟ چه امنیتی برای سایر کشورهای همسایه، برای مولداوی، رومانی، لهستان، لیتوانی و دیگران وجود خواهد داشت؟

در عین حال، ماکرون گفت که اروپا نباید همیشه در زمینه دفاعی به ایالات متحده آمریکا تکیه کند. وی افزود: در عوض، باید یاد بگیرید که برای محافظت از خود آماده شوید. وی بار دیگر بر تمایل خود برای تلقی بازدارندگی هسته ای فرانسه به عنوان بخشی از دفاع اروپا تاکید کرد. وی افزود: اگر می‌خواهیم مفهومی معتبر برای دفاع مشترک بسازیم، (...) باید تسلیحات هسته‌ای با محدودیت‌های شناخته شده استفاده در ملاحظات لحاظ شود. وی افزود: به این ترتیب می توان از تکرار یا تشدید شرایط که در صورت داشتن این ظرفیت ها غیرضروری است جلوگیری کرد. با این حال، لازم نیست که ظرفیت‌ها را "به اشتراک بگذاریم".

وی در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاد آلمان برای سپر حفاظت موشکی اروپا را کمکی به "بیداری استراتژیک اروپا" دانست. این شامل تمایل لهستان برای استقرار سلاح های هسته‌ای ناتو در کشورش نیز می‌شود. ماکرون تاکید کرد: ما اروپایی‌ها باید پشت میز بنشینیم تا چارچوبی منسجم ایجاد کنیم. هدف ایجاد تضمین امنیتی برای هر کشور اروپایی است. اعضای غیر اتحادیه اروپا مانند بریتانیا و نروژ نیز باید در نظر گرفته شوند.

این مصاحبه ماکرون باعث نگرانی مجارستان شده است. پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان به شبکه تلویزیونی LCI گفت: «اگر یکی از اعضای ناتو از نیروهای زمینی (در اوکراین) استفاده کند، این یک رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه و در نتیجه جنگ جهانی سوم خواهد بود. ماکرون پیش از این احتمال استقرار نیروهای زمینی در اوکراین را در پایان فوریه مطرح کرد. اولاف شولز، صدراعظم فدرال آلمان به وضوح ایده اعزام سربازان غربی به اوکراین را رد کرده است.

تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یفتحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید مجدد ماکرون بر طرح اعزام نیرو به اوکراین
  • مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد
  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • کشورهایی با ماهرترین نیروی کار
  • خطر از بزرگترین اقتصاد اروپا گذشت
  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • نرخ بیکاری بزرگترین اقتصاد اروپا چه میزان است؟
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم