Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@22:00:42 GMT

دیپلماسی فرانسوی در قطار شبانه به اوکراین

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۱۲۶۹

دیپلماسی فرانسوی در قطار شبانه به اوکراین

«کاترین کولونا» رئیس جدید دستگاه دیپلماسی فرانسه روز گذشته (دوشنبه) با قطار شبانه از لهستان وارد اوکراین شد و نخستین سفر رسمی خود به کی‌یف را در قامت وزیر امور خارجه رقم زد؛ سفری که محورهای مختلفی برای آن تعریف شده است.

به گزارش سه شنبه ایران اکونومیست، همبستگی فرانسه با مردم اوکراین در برابر حمله نظامی روسیه، نخستین پیام دستگاه دیپلماسی فرانسه و بیشترین تحلیلی بود که رسانه‌های این کشور از سفر کولونا به اوکراین منعکس کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه فرانسه پس از ورود به اوکراین، بی‌درنگ به شهر بوچا در شمال‌غربی کی‌یف عزیمت کرد تا ضمن ادای احترام به قربانیان فاجعه انسانی این شهر، نگاهی به ابعاد انسانی این فاجعه انداخته و دیدگاه فرانسه را نسبت به این موضوع برای جهانیان تبیین کند.

به گزارش لو فیگارو، کولونا حین بازدید از بوچا اعلام کرد که پاریس به همراه دوستان و متحدانش در کنار اوکراین است و هر کاری ممکنی برای بازگرداندن صلح به این کشور انجام خواهند داد.

تکرار نگاه‌ها به فاجعه انسانی بوچا

وی در این بازدید با اشاره به حوادث مرگباری که در بوچا رخ داده است، افزود: این نباید اتفاق بیفتد، نباید دوباره آغاز شود.

کولونا که بالاترین مقام فرانسوی است که از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) به اوکراین سفر کرده، به مشارکت نظامیان فرانسوی در تحقیقات مربوط به جنایات جنگی که ادعا می‌شود در این شهر رخ داده، اشاره کرد.

وی ادامه داد: تنها نتیجه تحقیقات انجام شده توسط مقامات اوکراینی امکان تعیین هویت افراد مسئول در این جنایات را فراهم می‌کند؛ به ویژه بر اساس حقایقی که تیم فرانسوی در تهیه آنها کمک کرده است.

وزیر خارجه فرانسه همچنین از یک کلیسای ارتدکس که به دیوارهای آن تصاویری از قربانیان حوادث اخیر بر آن نصب شده بود، بازدید کرد.

منطقه مسکونی بوچا واقع در شمال‌غربی کی‌یف در طول ماه مارس در تصرف نیروهای مسلح روسی بود و هنگامی عقب نشینی از این شهر، خبرنگاران خارجی تصاویری از خیابان‌های مملو از اجساد را به جهان مخابره کردند که گفته می‌شود بر اثر گلوله‌باران جان باختند؛ موضوعی که اتهام جنایات جنگی را علیه مسکو مطرح کرده است و کرملین آن را رد می‌کند و انگشت اتهام را به سمت نیروهای اوکراینی می‌گیرد.

در برنامه وزیر امور خارجه فرانسه به کی‌یف، دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور و دیمیترو کولبا همتای اوکراینی وی نیز گنجانده شده است.

در این دیدارها گفت‌وگو در مورد محدود شدن صادرات غلات و دانه‌های روغنی اوکراین مطرح شده؛ موضوعی که گفته می‌شود خطرات واقعی ناامنی غذایی را افزایش داده و حال فرانسه به دنبال راهکاری برای حل این مشکل برآمده است.

تحلیل‌گران معتقدند که بحران غذا و ناامنی غذایی تنها یکی از تبعات جنگ در اوکراین است که با توجه به خشکسالی و تغییرات اقلیمی اخیر، بخش قابل توجهی از مردم سراسر جهان را متاثر کرده و جمعیت مواجه با ناامنی غذایی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

به عبارتی هرچند جنگ‌ها به طور کلی تهدیدی برای امنیت غذایی مناطق درگیر محسوب می‌شوند اما جنگ میان اوکراین و روسیه از آنجا که هر دو از تولیدکنندگان مهم و صادرکنندگان جهانی غلات و دانه‌های روغنی هستند، جهان را با بحران غذایی جدی مواجه کرد.

این بحران در کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه به شکل افزایش بهای غلات رخ نشان داد اما وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای کشورهای فقیر و نیازمند به کمک سازمان‌های جهانی رقم زد.

تحویل تجهیزات و تسلیحات فرانسوی به کی‌یف

تحویل تجهیزات امنیت شهری همچون کامیون‌های آتش‌نشانی و آمبولانس نیز از دیگر محورهای این سفر است که هنوز در مورد جزئیات و میزان آن‌ها خبری نیست.

کولونا که سه‌شنبه هفته گذشته نخستین سفر خارجی خود در قامت وزیر امور خارجه فرانسه را با عزیمت به آلمان رقم زد، در نشت سران گروه هفت از یک طرف اعلام کرد که هیچ یک از کشورهای این نشت در جنگ علیه روسیه نبودند اما از طرف دیگر خوستار تقویت بیشتر حمایت‌ها از اوکراین در دراز مدت و در تمام جبهه‌ها شد.

تبیین طرح امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر "جامعه سیاسی اروپایی"، که گفته می‌شود اوکراین و انگلیس نیز در آن نقش‌آفرین باشند، نیز از برنامه‌های سفر رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه به آلمان بود. طرحی که روز گذشته در سفر به اوکراین با اطمینان دادن به کی‌یف در زمینه ادامه تحویل سلاح‌های بیشتر، در قالبی دیگر تجلی یافت.

کلونا در سفر به اوکراین، اطمینان داد که فرانسه تحویل تسلیحات خود به اوکراین را ادامه خواهد داد و تقویت خواهد کرد.

اواخر ماه آوریل نیز مکرون از جزئیات تسلیحات ارسالی فرانسه به کی‌یف پرده برداشت و از ادامه این روند خبر داد.

رئیس جمهور فرانسه با شکستن سکوت خود در برابر سوالاتی که در زمینه سلاح‌های ارسالی این کشور به اوکراین مطرح شده بود، بدون اشاره به میزان سلاح‌های تحویل شده، از ارسال موشک میان برد و قابل حمل ضد تانک «میلان» خبر داد.  تحویل «هویتزر» خودکششی ۱۵۵ میلیمتری سزار نیز در فهرستی که مکرون اعلام کرد، به چشم می‌خورد.

فرانسه برخلاف دیگر متحدان غربی خود، تا آن تاریخ در مورد محتوای محموله‌های نظامی تحویلی خود به اوکراین سکوت کرده و وزارت نیروهای مسلح این کشور نیز در هفته‌های اخیر بارها در پاسخ به سوالات رسانه‌ها در این زمینه، مایل به توضیح نشده بود.

سلاح‌های خودکششی سزار پیشتر در عراق علیه داعش و همچنین در مالی مورد استفاده قرار گرفته و کارایی فوق‌العاده آنها گزارش شده بود.

این سلاح می‌تواند گلوله‌های ۱۵۵ میلمیتری را در فاصله ۴۰ کیلومتری و سرعت ۶ تا هشت گلوله در دقیقه پرتاب کند

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین خارجه فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۱۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامرون ایده اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس امروز جمعه ایده امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را در مورد امکان اعزام نیرو به اوکراین رد کرد.

به گزارش ایسنا، اوایل این هفته، ماکرون در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت که در صورت درخواست کی‌یف، امکان اعزام نیرو به اوکراین را رد نمی‌کند.

رئیس جمهور فرانسه افزود: بسیاری از کشور‌های اروپایی رویکرد فرانسه در مورد امکان اعزام نیرو به اوکراین را درک کرده و با آن موافقت کرده‌اند.

در همین حال کامرون در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: من سربازان ناتو را در کشور [اوکراین]نخواهم داشت، زیرا فکر می‌کنم این می‌تواند تشدید خطرناکی در وخامت اوضاع باشد.

این دیپلمات ارشد افزود که فکر نمی‌کند درست باشد که «سربازان ناتو سربازان روسی را بکشند.»

دیگر خبرها

  • فرانسه پیشتر سربازان خود را به اوکراین فرستاده است
  • ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • ماکرون با شی درباره تجارت و اوکراین صحبت می‌کند
  • سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی
  • حکومت نظامی شهر فرانسوی برای جوانان
  • بیرون کردن دانشجویان فرانسوی توسط پلیس پاریس
  • حمایت متفاوت دانشجویان فرانسوی از غزه | ببینید
  • فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
  • کامرون ایده اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد
  • انتفاضه دانشجویان فرانسوی در حمایت از فلسطین