Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست هم اندیشی سالانه مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه همزمان با سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) تحت عنوان «سیاست خارجی متوازن در مکتب امام خمینی (ره) » شرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی طی سخنانی سالگرد ارتحال تمام راحل را تسلیت گفت و در راستای دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم، به ذکر چند نکته در ارتباط با این دکترین و اندیشه های امام در سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در اندیشه سیاسی امام از زمانی که مخالفت با کاپیتولاسیون مطرح شد بخث نفی سلطه ‌گری و سلطه پذیری بود و این در چهار دهه گذشته به خوبی مدیریت شد. 

وزیر خارجه گفت: موضوع نه شرقی و نه غربی در کشور با تحلیل و نقدهایی روبرو شده است. منظور ما نه انزواطلبی و نه دوری از شرق و غرب است. بعد از اینکه رویکرد نگاه به آسیا با اولویت همسایگان را اتخاذ کردیم، نقدهایی مطرح شد که شما کشور را به سمت چین و روسیه می برید. بعد از جنگ اوکراین در سفری که به روسیه داشتم به صراحت مواضع ایران را برای لاوروف بیان کردیم که در سیاست خارجی مستقل و براساس منافع ملی خود عمل می کنیم و گفتیم در مسیر منافع ملی کشور با هیچ طرفی تعارف نداریم. 

امیرعبداللهیان بیان کرد: به هیچ وجه هیچ خدشه ای به نگاه اصولی که در اندیشه امام پایه ریزی شد به وجود نیامد و سیاست نه شرقی نه غربی برقرار است. زیر سلطه غرب و شرق نخواهیم رفت ولی براساس منافع  خود با هر دو طرف ارتباط خواهیم داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که امام در سیره عملی خود در توصیه ها به دستگاه سیاست خارجی داشتند پایبندی به تعهدات بین المللی است. آمریکایی ها در مذاکراتی که بخش وین آن مکثی در آن ایجاد شده گفتگوها از طریق پیام ها که موضوع اصلی آن تحریمهای آمریکاست مذاکرات ما از طریق مورا جیران دارد کنتر هفته ای است که یک یا دو پیام بین ما و آمریکا برای رفع ابهامات انجام می دهیم ولی من در مونیخ بودم مقامات ارشد آمریکا علاقه مند بودند گفتگوی مستقمی با من داشته باشند که بتوان فضای پیش آمده در مذاکرات را رفع کنیم و به جلو ببریم. ما باید در عمل شاهد تغییر رفتار آمریکا باشیم به وزیر خارجه ای که حامل پیام بود گفتم که چرا شما مکرر می گویید تعهد نمیدهیم دولت بعدی اجرت کند گفتم به کاملا هریس بگویید که اگر قرار باشد گروه شورشی در کاخ سفید حاکم باشد به ما بگویید. 

وی گفت: دولت قبلی برجام را پذیرفت، ولی دولت جدید هیچ وقت نگفت ما برجام را نمی پذیریم و درباره توافق جدید صحبت کینم. برخی منتقدان ما می گویند چرا میخواهید به برجام برگردید. پاییندی به تعهدات در دستورکار ما قرار دارد.

وی افزود: در حوزه مشی حضرت امام می گویم برای ما در حوزه سیاست خارجی انگیزه و فرصت قوی را ایجاد کرده و مسیر بزرگی را ایجاد کرده که ایران می تواند بر پایه استقلال منافع ملی خود را پیش ببرد. امروز بعد از چهار دهه همه اندیشمندان بر این مسئله تاکید دارند که آزادسازی قدس از موضوعات مهمی بود که در نگاه امام ادامه یافت. امام درباره روابط خوب با همسایگان جمله ای را در وصیتنامه دارند که وصیتمن به وزرای خارجه آن است که مسئولیت شما بسیار زیاد است چه در تحول وزارت خارجه و سفارتخانه ها و سیاست خارجی، حفظ استقلال و روابط حسنه با دولتهایی که قصد اشغال را ندارند، در دستورکار باشد. 

به گزارش فارس، در این نشست محمدحسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه نیز طی سخنانی گفت: اکنون جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از تجربیات چهار دهه به سوی تمدن نوین اسلامی و ایرانی قوی و سازنده در جهان امروز گام برمی‌دارد. الگوی فکری و فلسفی حاکم بر سیاست خارجی حمایت از هویت نظام اسلامی و مبتنی بر اصول تغییرناپذیر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

وی افزود: دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را در قالب سیاست خارجی متوازن به پیش می‌برد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر امور خارجه امام خمینی سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۱۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «پائولو رانگل» وزیر امور خارجه جدید پرتغال در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مناسبات دو جانبه و اوضاع منطقه به خصوص تحولات فلسطین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این گفت‌وگوی تلفنی، تشکیل دولت جدید پرتغال و انتصاب آقای پائلو رانگل به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور را تبریک گفت و به سابقه روابط خوب و دیرینه فی‌مابین دو کشور اشاره کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر ضرورت پایان جنگ و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه و احترام به حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و رژیم صهیونیستی را به عنوان عامل ریشه‌ای تمامی این تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه دانست.

پائلو رانگل وزیر امور خارجه پرتغال نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در غزه تاکید کرد و افزود: دولت پرتغال از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کند و خواستار تلاش تمامی کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.

طرفین آخرین دیدگاه‌های خود را در مورد کشتی توقیف شده اسرائیلی حامل پرچم پرتغال تبادل کردند.

امیرعبداللهیان در این ارتباط اظهار داشت: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران دسترسی کنسولی، آزادی و تحویل‌شان را اعلام کرده‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تمامی تنش‌ها در منطقه است
  • بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب بوده است
  • بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است