Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده پیشین آمریکا در امور ایران با انتقاد از مذاکرات دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و بازگشت آمریکا به آن، تاکید کرد که رئیس جمهور بایدن باید مرگ مذاکرات هسته‌ای با ایران را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، برایان هوک نماینده دولت آمریکا در امور ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه ایندیپندنت عربی به سوالاتی پیرامون خروج یک‌جانبه واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مذاکرات وین برای احیای این توافق و سیاست‌های دولت قبلی آمریکا پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوک در ابتدای این مصاحبه با انتقاد از رویکرد باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا درقبال کشور‌های حوزه خلیج فارس و برخی دولت‌های عربی گفت: آن‌چه ما با صدای بلند و واضح از تمام خلیج فارس و اسرائیل می‌شنیدیم این بود که ایران در حال تقویت است، در دوران اوباما خشونتش بیشتر شد و اینکه توافق هسته‌ای به این کشور چراغ سبز برای گسترش آن را داده است.

وی در ادامه به دفاع از سیاست‌های دونالد ترامپ درخصوص ایران پرداخت و با تکرار ادعا‌های خصمانه مقامات آمریکایی علیه کشورمان افزود: استراتژی فشار حداکثری (علیه ایران) بسیار موفقیت‌آمیز بود، چراکه رئیس جمهور روحانی نیز اذعان کرد که تحریم‌های ما برای این کشور ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته است و می‌توانید تصور کنید که ممکن بود چطور این پول را صرف کند؛ برای عوامل و نیرو‌های نیابتی خود و شلیک موشک‌های حوثی‌ها علیه عربستان سعودی و امارات، تجاوزات منطقه‌ای و کارزار‌های ترور. بنابراین، رسیدگی به تهدید ایران نیازمند ردیابی منابع مالی آن است و این به معنای تحمیل سیاست ممنوعیت صادرات نفت تا زمانی است که ایران دست از فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد.

این مقام پیشین آمریکایی با اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به برجام در وین گفت: آن‌چه دولت بایدن می‌تواند در مقطع کنونی انجام دهد این است که مرگ مذاکرات هسته‌ای را اعلام و سیاستی در عرصه خارجی اتخاذ کند که بازدارندگی، فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک را (برای ایران) بازمی‌گرداند و در کنار دوستان ما در منطقه، به‌ویژه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اسرائیل، بحرین و هر کشور دیگری که به‌طور مستقیم هدف تجاوز‌های ایران است، می‌ایستد.

برایان هوک همچنین مدعی شد که از نظر او، مذاکرات هسته‌ای به بن بست رسیده و توافق هسته‌ای مرده است، شرایطی که ممکن است دولت بایدن را مجبور کند به دنبال یک جایگزین باشد و به نظر می‌رسد که آن‌ها نیز بر اساس آنچه او مشاهده کرده است، چنین طرحی ندارند.

وی با بیان اینکه "اعمال فشار بهترین روش است، نه گفتگو که یک شانس داد و با ایران نیز کارساز نبود" افزود: این، مثل یک حرکت شطرنج است، شما نمی‌توانید شاه خود را برای محافظت از ملکه رها کنید. اگر ایران با فشاری روبرو شود که ما تنها بیش از دو سال به آن وارد کردیم، چاره‌ای غیر از شروع امتیاز دادن درخصوص برنامه هسته‌ای‌اش نخواهد داشت.

هوک با ادعای این‌که توافق هسته‌ای به ایجاد یک رقابت تسلیحاتی در منطقه منجر شد، گفت: این احتمال وجود دارد که کشور‌های دیگر نیز به دنبال بهره بردن از همان توافقی باشند که با ایران حاصل شده است.

وی در ادامه از سیاست‌های دولت اوباما درقبال ایران انتقاد کرد و مدعی شد:، اما فشار اقتصادی که دولت ترامپ علیه ایران ایجاد کرد، بی‌سابقه بود و موجب شد تا بزرگ‌ترین بحران سیاسی و اقتصادی در تاریخ حکومت طی ۴۱ سال گذشته به وجود آید؛ بنابراین برای جلب توجه این نظام و نشان دادن جدیت خود درخصوص برنامه هسته‌ای آن می‌بایست فشار اقتصادی و بازدارندگی اعمال شود. اگر صحبت‌های خوب با این کشور کمک کننده بود، ما این مشکل را حدود ۴۰ سال پیش حل می‌کردیم، اما آن‌ها تنها زبان زور، فشار و انزوا را می‌فهمند.

درحالیکه واشنگتن در سال‌های گذشته همواره به دنبال تغییر نظام در ایران بوده است، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران مدعی است که مخالف این امر بوده و هست. موضوعی که او در مصاحبه سال گذشته خود با ایندیپندنت عربی نیز آن را مورد تاکید قرار داد.

برایان هوک در این باره گفت: تجربه واشنگتن از تغییر نظام‌ها به اندازه کافی تلخ است. آینده ایران را مردم ایران تعیین می‌کنند، نه دولت ایالات متحده.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره جنایت آمریکا علیه سردار حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد که به شهادت او و همراهانش منجر شد و اینکه آیا جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا مخالف این عملیات بوده است، گفت: به یاد ندارم که رئیس جمهور بایدن در این مورد نظری داشته است، یا خیر.

این مقام سابق آمریکا همچنین با بیان اینکه رئیس‌جمهور بایدن باید شکاف با عربستان را پر کند، گفت: بایدن می‌باییست در نشست منطقه‌ای در عربستان سعودی مرگ مذاکرات هسته‌ای با ایران را اعلام کند، یک طرح جایگزین برای مقابله با ایران، همکاری درخصوص رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران و تجاوزات منطقه‌ای این کشور ارائه دهد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: برایان هوک برجام جو بایدن مذاکرات هسته ای رئیس جمهور توافق هسته ای برایان هوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۱۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق

انتشار اخبار مذاکره از سوی محافل خبری نزدیک به آمریکایی‌ها(رسانه‌های فارسی صدای آمریکا در تهران) و تکذیب آن در تریبون‌های رسمی نشانه میل بایدن به تشویق تهران به گفتگو است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه هشتم اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که سیاه و سپید اوراق زدایی از بودجه دولت، اوج‌گیری تنش‌ها در دانشگاه‌های امریکا در پی حمایت از غزه و پیگیری دیپلماسی اقتصادی با آفریقا پس از آسیا و برگزاری کنکور در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

ارسال چند پیام از سوی آمریکایی‌ها و سپس تکذیب آن حکایت از سردرگمی کاخ سفید همچنان مورد استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار دارد، روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود با عنوان « پالس‌های مذاکراتی» نوشته است:

این روزها اخبار مختلفی از احتمال تبادل پیام بین ایران و آمریکا در رسانه‌ها منعکس می‌شود که باید این تبادل پیام را به منزله ارسال پالس‌های مثبت به منظور جلوگیری از تنش‌آلود شدن فضا بین دو سویه پرونده هسته‌ای یعنی ایران و آمریکا تحلیل کرد و آن را به فال نیک گرفت.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

چرا که هر مقدار شاهد کاهش تنش دو سویه باشیم می‌توان به بهبود شرایط و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک امیدوار بود. آنچه در ارتباط با موشک‌پرانی‌های ایران علیه اسرائیل اتفاق افتاد این بود که پالس‌هایی میان ایران و آمریکا تبادل شد. آمریکایی‌ها از طرق مختلف و حتی از طریق عربستان پیام دادند که قرار نیست که آمریکا وارد نبرد ایران و اسرائیل شود.

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان « نگرانی افراطی‌ها از احتمال مذاکره» خط گفتگوی مستقیم میان ایران و آمریکا پس از عملیات وعده صادق را پیش کشیده و می‌نویسد:

بلافاصله پس از پاسخ نظامی ایران به حملات اخیر اسرائیل، زمزمه‌های احتمال مذاکره با آمریکا افزایش پیدا کرد. اگرچه‌ ایران و آمریکا انجام چنین مذاکراتی را تکذیب کردند، اما آیا امروز بهترین فرصت برای اقدام به مذاکره مستقیم نیست؟ ‌ ایران این برتری را که با عملیات ۲۶ فروردین به دست آمد، برای چه کاری نیاز دارد؟ قرار است نگه داشته شود تا روزی که دوباره آنها احیانا با یک عملیات متقابل، ورق را برگردانند؟ تصور آنها از آینده چیست؟ کدام کشوری همیشه در موضع‌ برتری مانده و از آن خارج نشده است؟ موضع‌ برتری اگر به کار گرفتن امتیاز در دیپلماسی نخورد، قرار است به چه کار بیاید؟ البته به این پرسش تنها یک دسته‌ جواب روشنی خواهند داد؛ آنهایی که بدون ترس و واهمه می‌گویند: «ما قصد داریم این شرایط برتری را ادامه دهیم تا به یک جنگ فراگیر وارد شده و کار را یکسره کنیم». ‌آیا در میان جریان رادیکال، کسی هست که بتواند به این صراحت دست به چنین اعترافی بزند؟

روزنامه هم‌میهن نیز همین خط خبری را پیش برده و در گفتگو با سیدمحمد صدر اجرای برجام و FATF اولویت نظام را اولویت اصلی کشور خواهنده است؛ در بخشی از این گفتگو آمده است:

در عین حال دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که قضایای مسکوت و معطل‌مانده از گذشته مانند برجام و FATF را نیز حل و فصل کند، چراکه تا این قضایای دیپلماتیک حل‌وفصل نشود، ما از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شدید ناشی از آن رنج خواهیم برد.

الان آمریکا در شرایط خاصی قرار دارد. در شش ماه گذشته هم مشخص شد که آمریکایی‌ها به دنبال مشارکت در جنگ یا گسترش بحران در منطقه نیستند و تا این حد مشخص شده‌است که سیاست آمریکا این است که جنگ غزه در سراسر خاورمیانه گسترش پیدا نکند، پای کشورهای دیگر به آن کشیده‌نشود و آمریکا درگیر یک منازعه جدید در منطقه نشود.

انتشار این دست اخبار از سوی محافل خبری نزدیک به آمریکایی‌ها(رسانه‌های فارسی صدای آمریکا در تهران) و تکذیب آن در تریبون‌های رسمی نشانه میل بایدن به تشویق تهران به آغاز مذاکراتی است که با دادن مشوق‌هایی ایران را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مهار کند. به‌عبارتی‌دیگر آمریکایی‌ها پس از مشاهده ضرب دست ایران در عملیات وعده صادق به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش فشار بر ایران کارکرد خود را ازدست‌داده و تنها گزینه فعال روی میز گفتگو است.

در حال حاضر این سوال مطرح است که این جریان چرا تجربه های گذشته را مدنظر داشته و باور نمی کند که دشمنی امریکا با مذاکره برطرف نمی‌شود؟ واقعیت آن است که آمریکا دنبال منافع خودش در ایران است. از دیگر سو در شرایطی که عملیات وعده صادق علاوه بر نشان دادن قدرت سخت جمهوری اسلامی و اراده ملت ایران و قدرت نرمی را نیز میان جبهه مقاومت و تمامی مخالفان جبهه استکباری خلق کرده سخن گفتن از ترس برخی کشورهای منطقه از ایران امتداد دادن عملیات روانی صهیونیست بوده و تکرار آن شائبه دار می باشد.

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟