Web Analytics Made Easy - Statcounter

انبوه مشکلات اینچنینی نیاز به یک تغییر روکرد در سینمای ایران دارد تا سینما به دست اهالی واقعی آن سپرده شود و تولیدات فاخر جایگزین برخی از تولیدات کنونی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ سینما یک صنعت است که در تمام فرهنگ های جهان به عنوان یک جریان فرهنگی در کشورها مطرح است و علاوه بر سرگرمی، در تروج سبک زندگی، فرهنگ سازی، معرفی اسطوره ها، هنجارها و ضدهنجارها نقش دارد و شاید کارکردهای متفاوت و زیاد آن بسیاری از حوزه ها را در برگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمق نفوذ در سینما باعث شده است که گاهی این ابزار تاثیر گذار برای کارکردهای سیاسی نیز مد نظر قرار گیرد و خصوصا به ابزاری برای تغییر فرهنگ ها ابزار کارامد باشد و از این جهت یک ابزار برای تهاجم به فرهنگ کشورها نیز به حساب می آید که البته قاعدتا این تولیدات از سوی یک دشمن خارجی طراحی شده و استفاده می شود.

البته این ابزار قدرتمند به فعالان آن نیز گاهی قدرت جریان سازی و جهت دهی می دهد و در همه جای جهان بازیگران و هنرپیشه ها طرفداران قابل توجه ای دارند که حتی مرزهای جغرافیایی را نیز شامل نشده و این ستارگان سینما محبوب و پرطرفدارن هستند.

در هر جای این دنیا این محبوبیت و شهرت ستاره های سینما باعث شده این هنرمندان قالبا به لیدرهای در فرهنگ سازی در کشورهایشان تبدیل شوند و مفاخر و فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها کشورشان را معرفی می کنند؛ آن ها همان طور که در کار و فعالت خود حرفه ای هستند در رفتارها و صحبت های خود نیز حرفه ای هستند و از نقاط قابل توجه این است که این افراد در مشکلات اجتماعی نیز بازوی حکومت ها و دولت هایشان هستند.

حتی این افراد مشهور در بسیاری موارد حامی افراد ستم دیده و ضعیف هستند و حتی در این رفتارشان گاهی مرزهای جغرافیایی را نیز پشت سر می گذارند و به کمک مظلومان و فقیران می رسند.

اما در کشور ما شرایط تا حدودی متفاوت است؛ انتخاب های رانتی و سفارشی، انتخاب بر اساس چهره و ظاهر، عدم مدیریت و نظارت بر انتخاب ها، دستمزدهای عجیب و غریب گاهی سوپر استارهایی ایجاد کرد که در عین شهرت نه حرفه ای هستند و نه رفتار حرفه ای را یاد گرفتند.

در یک دهه اخیر انواع رفتارهای عجیب و غریب از این قسم افرادی که بواسطه همین روند از سینما شهرتی کسب کردند هستیم، گاهی تبلیغات کالاهای عجیب، مهاجرت های عجیب، فساد های اخلاقی، هنجارشکنی ها، همراه شدن با دشمنان علیه عامه مردم و ….

البته این قسم افراد وقتی سفارش کنندگان خود را از دست می دهند و کمی رنگ از چهره آن ها می بازد و دیگر نقشی به آن ها که بازیگر حرفه ای نیستند پیشنهاد نمی شود سراپا فریاد می شوند و به هر چیزی چنگ می اندازند تا دیده شوند.

در میان این رفتارها صحبت های عجیب و غریب آن ها در پیج های شخصی نیز قابل توجه است که البته گاهی با رسانه ها نیز آن ها را مطرح می کنند؛ صحبت هایی که گاه صحیت های قبلی خود را نقض می کند و حتی در بسیاری از موارد نه به قوانین نه به مردم و نه به دولت احترام و حتی دروغ های شاخ دار را مطرح و بیان می کنند.

یکی از این رفتارها شاید بتوان به مصاحبه ترانه علیدوستی با بی بی سی بتوان اشاره کرد و در حالی که علیدوستی با یک رسانه ای که پیشینه و دشمنی اش بر همه ثابت شده است مصاحبه می کند، عدم ازادی را بیان می کند؛ البته شاید او صحبت ها و جریانی که چند ماه قبل از طوماری که نوشته شده بود که ولنگاری محیط کار و تجاوز و مشکلات آن نوشته بودند را خیلی زود فراموش کرده است.

البته حضور در برخی جشنواره ها که رنگ و بوی سیاسی آن ها در چهره سازی کسانی که فعالیتشان گواه هویتشان هست نیز چندی است به یک معضل تبدیل شده است؛ جشنواره هایی که البته نقاب از چهره هایشان در این سال ها افتاده اس، یکی از این جشنواره کن است؛ سال ۹۵ بهروز افخمی کارگردان سینما در سخنانی صریح، از یک زاویه دیگر پشت پرده‌های این جشنواره را افشا کرد.

افخمی درباره سینمای اروپا و جشنواره‌های آن گفته بود:
«یک جای خالی در سینما وجود دارد که به اصطلاح درباره انسان گرفتار تنهای بی‌خدای لاقید است و درباره سکس و مسائل انحرافی جنسی و مدل‌های انحرافی زندگی کردن که این روزها یک اصراری وجود دارد که آنها را «دگرباش» بنامیم. همجنس‌بازی‌های زنانه و مردانه. در واقع سینمای اروپا سینمای دگرباش‌هاست.

جشنواره کن جشنواره جریان دگرباش فیلمسازی است. مثلا وقتی به فیلم «آبی گرم‌ترین رنگ است» جایزه دادند اصلا به خاطر این دادند که درباره همجنس‌بازی است و خیلی وقیحانه هم در این باره ساخته شده است. حالا بعضی‌ها می‌گویند به کیفیت هنری فیلم جایزه دادند اما این حرف‌ها مزخرف است. مزخرف جریان روشنفکری وازده و جشنواره‌زده است. در واقع شما می‌توانید مطمئن باشید اگر فیلمی درباره همجنس‌بازی بسازید بالاخره در یکی از این جشنواره‌های اروپایی جایزه می‌گیرد، چرا که پروتکل‌های جشنواره‌ای درباره این موضوع تصریح دارند. جشنواره کن تا ۴ سال پیش در بازار فیلم یک بخش خیلی مهم پورنوگرافی و فروش فیلم‌های پورنو داشت اتفاقا برای اینکه شوخی کنند یا توهین کنند یا اذیت کنند، می‌آمدند این غرفه را چسبیده به غرفه ایرانی‌ها دایر می‌کردند.

آن کسانی که می‌گویند جشنواره‌های اروپایی جشنواره‌های حرفه‌ای و با اهداف از پیش تعیین شده هستند اگر بچه مسلمانند یعنی وقتی رفتند خارج طبیعتا همه ابعاد جشنواره را ندیدند و به خودشان اجازه ندادند ببینند، نمی‌دانند درباره چه دارند صحبت می‌کنند. آن کسانی که می‌دانند درباره چه صحبت می‌کنند هم عناد دارند.

این افرادی که از کن دفاع می‌کنند، نمی‌دانند از چه دفاع می‌کنند. جشنواره کن بیشتر در کنار ساحل و در تمام میهمانی‌هایی که در کشتی‌ها و هتل‌ها اتفاق می‌افتد جریان دارد، در بخش پورن که حالا جمع کرده‌اند و در بازار تعریف می‌شود.»

*هنرمندان وطن فروش باید طرد و بایکوت شوند

محمد گلریز خواننده پیشکسوت موسیقی انقلاب  با ابراز تاسف از حواشی جشنواره کن عنوان کرد: افرادی مانند خانم ترانه علیدوستی در ابتدای ورودشان به عرصه هنر هیچ معروفیتی نداشتند و بواسطه وزارت ارشاد، رسانه‌ها و صداوسیما معروفیتی بدست آوردند و حال که با استفاده از امکانات جمهوری اسلامی این گونه معروف شده اند، با حضور در جشنواره‌های خارجی دست به سیاه نمایی علیه ایران می‌زنند که جای تاسف دارد و به تعبیری نمک خوردن و نمکدان شکستن است.

گلریز در ادامه خطاب به هنرمندانی از طیف ترانه علیدوستی گفت: اگر کشور خود را قبول ندارید و این چنین علیه ایران سیاه نمایی می‌کنید، خب به خارج از کشور بروید و کار هنری خود را آنجا آغاز کنید و اصلا ببینید که شما را معرفی می‌کنند یا خیر و آیا به شما کمک هنری می‌کنند.

وی با اشاره به این فرموده امام حسین (علیه السلام) که اگر دین ندارید آزاده باشید، تصریح کرد: اظهارات خانم علیدوستی و هم طیفان او در جشنواره کن، دهن کجی به مردم ایران است و نشان می‌دهد که این‌ها دوستدار وطن نیستند بلکه ضد وطن هستند و اگر خدای ناکرده یک اتفاق منفی در کشور رخ دهد این‌ها سریعا کشور را ترک می‌کنند.

خواننده پیشکسوت موسیقی انقلاب در ادامه سخنان خود به سیاست زدگی جشنواره‌های هنری خارجی اشاره و عنوان کرد: جشنواره کن به اسم، یک جشنواره هنری است، اما در واقع یک جشنواره سیاسی است و روال آن به این صورت است که حتما شرکت کنندگان ایرانی باید مخالف ایران باشند تا جوایز این جشنواره‌ها نصیب آن‌ها شوند و اگر موافق باشند هیچ جایزه‌ای نصیب آن‌ها نخواهد شد.

گلریز با اشاره به هجمه‌های شدید فرهنگی غرب علیه ایران بیان کرد: دشمنان به هر وسیله ممکن درصدد ضربه زدن به کشور ما هستند به خصوص از طریق هنر و افرادی، چون خانم ترانه علیدوستی نیز از عوامل این‌ها هستند که به هر طریقی می‌خواهند به کشور ضربه بزنند یا از طریق جشنواره کن باشد و یا از جشنواره‌های دیگر.

وی اظهار داشت: برگزارکنندگان چنین جشنواره‌ای که تکلیفشان مشخص است و می‌دانیم که دشمن هستند، اما به این افرادی که در جشنواره حضور می‌یابند و علیه ایران سیاه نمایی می‌کنند باید گفت: چرا شما برای دریافت یک جایزه حیثیت خود و ایران عزیز و مردم را زیر سوال میبری؟ این جایزه‌ها رفتنی است و آن چیزی که ماندنی است، عزت و غرور ملی است که تاریخ ساز است. حقیقتا این افراد نشان دادند که هیچ عرقی به کشور خود ندارند.

خواننده پیشکسوت موسیقی انقلاب در پایان با بیان اینکه افرادی، چون ترانه علیدوستی جایگاهی بین مردم ندارند، از برخی مسئولان فرهنگی کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی از مسئولان در بدنه فرهنگی کشور گاهی به چنین افرادی بها می‌دهند که باعث تاسف است درحالی که این درخواست را از مسئولان فرهنگی کشور داریم که ضمن محکوم کردن چنین رفتارهایی، این طیف هنرمندان را که با حضور در جشنواره‌های خارجی ضد کشور و مردم صحبت می‌کنند، طرد و بایکوت کنند.

به نظر می رسد انبوه مشکلات اینچنینی نیاز به یک تغییر روکرد در سینمای ایران دارد تا سینما به دست اهالی واقعی آن سپرده شود و تولیدات فاخر جایگزین برخی از تولیدات کنونی شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ترانه علیدوستی جشنواره ها جشنواره کن علیه ایران فرهنگ ها حرفه ای صحبت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۲۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد

به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.

موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستان‌هاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و همچنین فیلم‌های سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گسترده‌ای در شهرهای مختلف به ارمغان می‌آورد.

داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قنات‌ها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو می‌کند و صدایی است شاعرانه و قصه‌گو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامی‌نژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت می‌شود.

«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المان‌های آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیه‌کننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.

دیگر خبرها

  • جشنواره طنز و رسانه برگزیدگانش را شناخت
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟