Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانداژ‌های سنتی ممکن است برای بهبود زخم‌های کوچک پوست مفید باشند با این حال درمان آسیب وارد شده به بافت‌های نرم مانند آسیب‌های روی زبان یا نواحی حساس مانند روده چالش برانگیزتر هستند.

حال محققان آلمانی در مطالعه‌ای که به رهبری "اولیور لیلگ" (Oliver Lieleg) استاد بیومکانیک دانشگاه فنی مونیخ انجام شد، موفق به توسعه بانداژ چند منظوره‌ای شدند که قادر به چسبیدن به بافت حساس است و می‌تواند مواد فعالی را آزاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان یک ساختار زیست مولکولی ساخته‌اند که از زخم‌ها مانند بانداژ محافظت می‌کند، به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند، باکتری‌ها را دفع می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. مواد فعال دارویی را به صورت هدفمند آزاد می‌کند و در نهایت به خودی خود حل می‌شود.

این باند‌های زیست مولکولی حتی به سطوح صاف مانند غضروف و بافت مرطوب مانند زبان بدون آسیب رساندن به سطح بافت می‌چسبند. پوشاندن زخم پوست با این ساختار روند بهبودی را تسریع می‌کند.

"سرن کیمنا" (Ceren Kimna) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: هنگامی که این ساختار خشک است، لایه نازک و انعطاف‌پذیر را می‌توان با موچین برداشت و به راحتی روی زخم قرار داد. پس از تماس با بافت مرطوب، قسمت پایینی ساختار حالت لزج و چسبناکی پیدا می‌کند و بدون نیاز به ماده‌ای اضافه، به خودی خود به بافت می‌چسبد.

این ساختار از دو لایه تشکیل شده است: قسمت بالایی از یک پلیمر زیست تخریب‌پذیر تشکیل شده است که این لایه نازک را پایدار می‌کند و حاوی موسین است. قسمت پایینی ساختار نیز شامل اسید هیالورونیک است. اسید هیالورونیک ماده‌ای است که به دلیل توانایی‌اش در اتصال آب و بهبود زخم‌ها شناخته شده است.

مولکول‌های دیگر از نظر شیمیایی به آن ماکرومولکول‌های اسید هیالورونیک متصل می‌شوند و این اطمینان را ایجاد می‌کنند که این ساختار هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت، چسبناک می‌شود و به این ساختار اجازه چسبیدن به بافت را می‌دهد.

پروفسور لیلگ که بیش از یک دهه است در مورد این مولکول‌ها تحقیق کرده است، گفت: موسین‌ها مولکول‌هایی هستند که به طور طبیعی در غشا‌های مخاطی بدن ما وجود دارند. در اینجا، ما برای اولین بار از آن‌ها در ساختار‌های زیست مولکولی برای تسریع فرایند بهبود زخم استفاده کرده‌ایم. آن‌ها دارای خواص ضد باکتریایی هستند، التهاب را کاهش می‌دهند و از تجمع سلول‌های ناخواسته در زخم جلوگیری می‌کنند. اگر لازم باشد می‌توان آنتی بیوتیک‌ها را در بخش بالایی این ساختار نیز قرار داد، زیرا به دلیل دو لایه بودن، این ساختار محافظتی موادی از خود منتشر می‌کند که به ترمیم سریع‌تر زخم کمک می‌کند.

هنگامی که محققان این بانداژ را روی حیوانات آزمایش کردند متوجه سرعت بخشیدن این بانداژ در ترمیم زخم‌ها شدند. مناسب بودن این بانداژ برای استفاده احتمالی در بیماران انسانی در مطالعات دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منبع: تی‌ای

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زخم بانداژ زخم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۴۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد

 محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان تسهیلات نوسازی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه برای نوسازی بافت های فرسوده تسهیلات در قالب های مختلف در نظر گرفته شده است گفت:  تسهیلاتی در حوزه ودیعه مسکن و بافت های تاریخی و همچنین اسکان موقت در نظر گرفته شده است.

وی  با بیان اینکه برای تسهیلات بانکی در بافت های فرسوده پنج نوع وام قابل دریافت است، بیان کرد: یک نوع تسهیلات مربوط به نوسازی بافت های فرسوده است که همانند تسهیلات نهضت ملی مسکن  تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان است که به نوعی تسهیلات ارزان قیمت است.

آیینی با اشاره به اینکه با تصویب مجلس و تایید آن در شورای نگهبان و با پیگیری های انجام شده در برنامه هفتم تمامی واحدهای بافت های فرسوده از تخفیفات نهضت ملی مسکن برخوردار می شوند افزود: واحدهای بافت های فرسوده از تمامی تخفیفات و حمایت های نهضت ملی مسکن تا سقف پنج طبقه استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه  تسهیلات نوع سوم مربوط به  اسکان موقت است گفت: تسهیلات نوع چهارم مربوط به پرداخت تسهیلات در بافت های تاریخی است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه  تسهیلات اسکان موقت در بافت های تاریخی را شامل می‌شود گفت: در این زمینه مثل نهضت ملی مسکن برخی بانک ها همکاری می‌کنند و برخی همکاری لازم را ندارند.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته روند اعطای تسهیلات نسبت به گذشته  از سوی بانک ها  بهتر شده و امیدواریم  برای بهبود وضعیت و رونق در نوسازی بافت های فرسوده این روند بهبود یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر اشغالی حیفا
  • تربیت متخصص در علوم مختلف و ساختار سازی شیعه از مهم‌ترین اقدامات امام صادق علیه السلام بود
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • ترمیم سریع سوختگی با بانداژ ساخته‌شده از سیب، ذرت و سویا!
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • پافشاری اوکراین برای گرفتن پهپاد پیشرفته آمریکایی
  • «آوار خانه‌ها» در غزه کارایی رادارهای پیشرفته اشغالگران را مختل کرده است
  • یامگا با چشم بانداژ و لب خندان در تمرین امروز استقلال
  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد