Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها و به خصوص استادیوم‌های فوتبال چند سالی است که به مطالبه عمومی تبدیل شده و در هر دولتی تلاش‌هایی برای رفع موانع آن انجام می‌شود، اما علی رغم همه این مطالبات و تلاش‌ها موانعی وجود دارد که تاکنون این امر به خوبی محقق نشده و فقط اقدامات موردی و مقطعی در این مورد رخ داده است. اگر زمانی منع ورود زنان به ورزشگاه با مانع عدم اراده مسئولان و مخالفت صریح برخی از افراد با این امر مواجه بود، اما در حال حاضر عدم وجود زیر ساخت به عنوان مانع اصلی از زبان مسئولین بیان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اخیرا سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان در گفتگویی به چالش‌های پیش روی حضور زنان در ورزشگاه پرداخته و صراحتا اعلام کرده است که حضور زنان در ورزشگاه حتی در شهر‌هایی به مانند مشهد هم پذیرفته شده و مانعی وجود ندارد و وعده داده است که این موضوع به زودی حل می‌شود.

وی می‌گوید: این مسئله خیلی زود حل می‌شود. در بخش ملی موضوع حل شده و در بخش باشگاهی نیز فعالیت‌ها به خوبی پیش خواهد رفت. اگر ماجرا‌های مشهد نیز به خوبی پیش می‌رفت و زیرساخت‌ها وجود داشت در آن‌جا نیز شاهد حضور بانوان در ورزشگاه بودیم. بزرگترین مانع ما در حال حاضر نبود زیرساخت‌هاست و حقیقتا فضا‌های ورزشی کشور و به ویژه ورزشگاه‌ها فضای مناسبی برای بانوان و خانواده‌ها نیست و از امکاناتی که بتوانیم به خوبی پذیرای آن‌ها باشیم برخوردار نیستیم و امیدوار هستیم پس از تصویب ضوابط ورود قانونمند بانوان و خانواده‌ها به اماکن ورزشی به ویژه ورزشگاه‌ها، بتوانیم این دغدغه ورزش کشور را حل کنیم.

وی در پاسخ به اینکه طرح مربوطه در چه مرحله‌ای قرار دارد پاسخ می‌دهد: پیش‌نویس طرح مربوطه آماده شده است و صرفا باید کمیسیون فرهنگی ورزش برگزار شود و آن را مصوب کند. کمیسیون فرهنگی ورزش به عنوان زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز دارد تا ذیل معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی تشکیل شود. وزیر ورزش و جوانان به عنوان رئیس این کمیسیون، معاون فرهنگی به عنوان دبیر و سایر نهاد‌های حوزه ورزش از جمله وزارت آموزش و پرورش، ستاد کل نیرو‌های مسلح، کمیته ملی المپیک و... به عنوان اعضای این کمیسیون حضور دارند و پس از تصویب طرح در کمیسیون، ابلاغ آن به برگزارکنندگان مسابقات ورزشی و نهاد‌های ارائه دهنده صدور مجوز حضور تماشاگران، صورت می‌گیرد و لازم الاجرا خواهد بود.

کلهر صراحتا درمورد شهر مشهد و حاشیه‌های عدم حضور زنان در ورزشگاه و برخورد‌هایی که صورت گرفت و اینکه  آیا آن‌ها نظری متفاوت از سایر شهر‌های کشور و آنچه هم اکنون از سوی دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفته است، دارند می‌گوید: نه آن‌ها نیز نظر مغایری ندارند و همسو هستند. واقعیت این بود که فدراسیون فوتبال تصور می‌کرد به دلیل وجود کرونا و موج ششم دیدار ایران چه در تهران و چه در مشهد بدون تماشاگر برگزار می‌شود چرا که به دلیل شیوع موج ششم، دانشگاه‌ها نیز غیرحضوری شد.

نکته دیگری که قابل بیان است مطالبه‌هایی است که پس از حضور جمع عظیمی از خانواده‌ها در اجتماع بزرگ «سلام فرمانده» در استادیوم آزادی رخ داد. در این روز زنان و مردان در اجتماعی بزرگ در کنار یکدیگر حضور داشتند و همین امر موجب شد که در افکار عمومی این مطالبه مطرح شود که چنین تجمعاتی در سایر زمینه‌ها هم رخ دهد و تسهیل و حمایت شود.

در همین ارتباط دکتر شیوا قاسمی پور نماینده مریوان و عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم در گفتگو با «تابناک» گفت: بحث حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها اتفاق خوبی است که در بین اعضای فراکسیون زنان مجلس یازدهم در مورد آن بحث و بررسی شده است و حتی برخی از اعضای این فراکسیون هم در ورزشگاه‌ها حضور یافته اند، چون نظر ما این است که از این اتفاق استقبال کنیم و خانواده‌ها در کنار هم در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و شادی‌ها را تقسیم نمایند و قطعا این روند در آینده جواب خواهد داد و ما به عنوان فراکسیون زنان مجلس هم از آن حمایت خواهیم کرد.

وی در ادامه درباره تلاش این فراکسیون در مورد تسهیل حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: جلساتی در فراکسیون برگزار شده و در جا‌هایی هم که به حضور زنان در ورزشگاه اهمیت نمی‌داده اند تذکراتی داده شده است و به طور مثال مشخصا در مورد ورزشگاه مشهد تمامی مسئولین را دعوت کردیم و پیگیری‌هایی هم انجام دادیم و تذکر دادیم، چون معتقدیم حضور زنان در ورزشگاه مشکلی ندارد و باید مورد حمایت قرار گیرد.

قاسمی پور مهمترین مشکل حال حاضر برای عدم ورود زنان به ورزشگاه را عدم وجود زیر ساخت مناسب دانست و تاکید کرد:  نظر ما به عنوان فراکسیون زنان نسبت به حضور زنان مثبت هست و پیگیر هم هستیم، اما از طرف دیگر هم باید این را در نظر بگیریم که زیر ساخت موضوع مهمی است و مثلا باید درب ورودی جدا در نظر گرفته شود و یا سرویس بهداشتی مجزایی وجود داشته باشند که بانوان با خیال راحت و یا به تنهایی یا همراه همسر و خانواده خود در ورزشگاه‌ها با آرامش خاطر حضور حضور داشته باشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آبله میمونی متروپل آبادان پارچین روز دختر سامانه یکپارچه فروش خودرو زنان در ورزشگاه مجلس شورای اسلامی آبله میمونی متروپل آبادان پارچین روز دختر سامانه یکپارچه فروش خودرو حضور زنان در ورزشگاه فراکسیون زنان مجلس ورزشگاه ها خانواده ها زیر ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۶۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ تدبیری که مانع «قبض روح» فوتبال می‌شود

عاملی که در جهان به‌عنوان روح فوتبال شناخته می‌شود، بسیاری از بازی‌های محبوب‌ترین ورزش جهان را به خاطر بدرفتاری افرادی معدود از دست می‌دهد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، برگزاری بازی بدون حضور تماشاگران یکی از جرایم ثابت کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال طی فصل‌های گذشته لیگ‌های برتر و دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور بوده است، تیری که گاهی در مواقع حساس و دیدارهای سرنوشت‌ساز شلیک می‌شود و ممکن است در تعیین قهرمان نیز اساسی باشد.

کمیته انضباطی، این حکم را در پی تخلفات قابل توجه هواداران تیم‌ها صادر می‌کند. با این حال تجربه نشان می‌دهد محرومیت فوق، هیچ تأثیری در ایجاد فضای سالم‌تر و کاهش تخلفات در ورزشگاه‌ها ندارد. مثلاً استقلال و پرسپولیس در اولین بازی خانگی خود در نیم‌فصل دوم لیگ برتر به خاطر حوادث دربی فینال جام حذفی تماشاگران خود را به همراه نداشتند، در دربی 103 تهران اما شاهد رفتارهای زننده گسترده‌تری بودیم و این بازی بارها به دلیل پرتاب اشیای هواداران متوقف شد.

محرومیت هواداران شمس آذر

به نظر می‌رسد نبود امکانات لازم برای شناسایی هواداران خاطی، نقش اصلی را در صدور این احکام تکراری و بی‌فایده ایفا می‌کند. وقتی مأموران امنیتی نمی‌توانند تماشاگران متخلف را شناسایی کنند، کمیته انضباطی راهی بهتر از محرومیت تماشاگران یک تیم نمی‌بیند.

در صورتی که دوربین‌های چهره‌زن در ورزشگاه‌های نصب و با متخلفان برخورد شود، دیگر نیازی به محرومیت چند هزار هوادار نیست. استفاده از لیزر که طی چند سال اخیر در ورزشگاه‌ها مُد شده، یکی از دلایل کمیته انضباطی برای محرومیت هواداران است. این در حالی است که در حین بازی، تصاویری از فرد صاحب لیزر منتشر می‌شود. این تصاویر می‌تواند به کمک مأموران امنیتی بیاید و به جای محرومیت همه تماشاگران، می‌توان با کسی برخورد کرد که از لیزر استفاده می‌کند.

مثلاً شمس آذر قزوین به دلیل استفاده تعدادی از هواداران خود از لیزر، نارنجک دستی و سنگ، در دیدار هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر باید در ورزشگاه بدون تماشاگر از پیکان میزبانی کند. در صورتی که اگر مأموران در همان ورزشگاه اقدام به شناسایی و برخورد با هواداران متخلف می‌کردند، چند هزار تماشاگر قزوینی تاوان تخلف چند نفر را نمی‌دادند.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، هواداران استقلال و پرسپولیس در دیدار روز 24 اسفند اشیایی به زمین پرتاب کردند که کمیته انضباطی در حکمی جالب توجه، حکم به تخلیه چهار سکوی هواداران در دربی رفت و برگشت سال آینده داد. این در شرایطی است که همان هوادارانی که سیب و سنگ به زمین پرتاب کردند، می‌توانند در جایگاه دیگری بنشینند و همان کار را در دربی‌های سال آینده تکرار کنند!

واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان

شماره‌گذاری صندلی‌ها، دومین راه برای شناسایی هوادارانی است که رفتار نادرستی در ورزشگاه دارند. یک تماشاگر برای حضور در سالن سینما یا کنسرت، یک صندلی انتخاب می‌کند و پس از پرداخت هزینه بلیت، یک صندلی ویژه برای او در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که این تماشاگر روی صندلی دیگری بنشیند، به او تذکر داده می‌شود و وی مجبور است به صندلی انتخاب شده خودش بازگردد.

در صورتی که این رویه در ورزشگاه‌های فوتبال (در مقیاس گسترده‌تر) پیاده شود، با شناسایی منشأ پرتاب سنگ یا لیزر می‌توان متوجه شد که چه کسی تخلف می‌کند تا پس از برخورد با او، یک تیم را از همراهی هواداران خود محروم نکنیم. فوتبالی‌ها جمله معروفی دارند که می‌گویند «تماشاگران روح فوتبال هستند» و این مسئله در بازی‌های بی‌روح دوران کرونا به چشم آمد. مجازات معدود متخلفان به جای انبوه افراد بی‌گناه هم به عدالت نزدیک‌تر است، هم «روح» را از فوتبال نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • ۲ تدبیری که مانع «قبض روح» فوتبال می‌شود
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • روزگار متفاوت زنان اراکی
  • از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد/ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟