کشف صدها تابوت مومیایی ۲۵۰۰ ساله در گورستانی در مصر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۷۱۴۱
به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ آثار باستانی کشف شده در دهکده سقاره در نمایشگاهی در کنار قدیمیترین هرم مصر به نمایش گذاشته شدند که مجموعهای خیره کننده شامل 250 تابوت نقاشی شده -که مومیاییهایی تقریبا سالم را در خود نگه داشتهاند- و همچنین 150 مجسمه برنزی از خدایان باستانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مقامات شورای عالی آثار باستانی مصر ادعا میکنند که یکی از تابوتها حاوی پاپیروسی است که به خوبی حفظ شده و با خط هیروگلیف نوشته شده است و احتمالا آیاتی از کتاب مردگان باشد.
در این مجموعه همچنین ظروف برنزی دیده میشود که در آئینهای ایزیس، الهه باروری و طبیعت، در اساطیر مصر باستان استفاده میشد. آنها با یک آلت موسیقی معروف به «سیستروم» همراه بودند که در مراسم پرستش الهه ایزیس استفاده میشد. به گفته مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر، این آثار باستانی که پس از حفاریهای گسترده در سقاره کشف شده، مربوط به اواخر دوره، حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح است.
این مجموعه حاوی مجسمههایی از خدایان آنوبیس، آمون، مین، اوزیریس، ایسیس، نفرتوم، باستت و هاتور است. مجسمه بیسر برنزی ایمهوتپ، معمار اصلی «هرم جوزر»، نیز جزو این مجموعه است. هرم جوزر یا هرم پلکانی سازهای باستانی در گورستان سقاره است که در سده ۲۷ام پیش از میلاد و به سال ۲۶۲۰ قبل از میلاد به عنوان مکانی برای به خاکسپاری فرعون جوزر توسط وزیرش ایمهوتپ ساخته شد. این هرم در مرکز مجموعه آرامگاهی بسیار بزرگی است که شامل سازههای آئینی و تزئیناتی نیز میشود. تصور میشود که این هرم، قدیمیترین هرم دنیا است.
کتاب مردگان چیست؟
کتاب مردگان نامی جدید برای متونی کهن است که در آیین خاکسپاری مصریان مورد استفاده قرار میگرفت. برای نخستین بار در دوران پادشاهی نوین مصر مصریان (حدود ۱۵۰ پیش از میلاد) از این متون استفاده شد و تا ۵۰ پیش از میلاد ادامه داشت. با توجه به اینکه مصریان باستان به زندگی پس از مرگ باور داشتند، نسخ مصوری از دستنوشتهها را، همراه با سایر وسایل مورد مصرف روزانه در کنار فرد درگذشته به خاک میسپردند تا راحتتر به زندگی بعدی بروند.
این دستنوشتههای نگارهدار مصری امروزه به نام کتاب مردگان یاد میشوند. این نسخ خطی مصور، اغلب به خط هیروگلیف یا کاهنی، تماما با لعاب رنگ و به ارتفاع بین ۲۵ تا ۵۰ سانتیمتر روی پاپیروس ترسیم شده و شامل اوراد، جادوها و مراسم بسیاری از زندگی و اساطیر مصر باستان است. اغلب بیشتر نسخههای کتاب مردگان مصری در موزه بریتانیا نگهداری میشوند.
در کتاب مردگان آمده است: هر گاه سیاره ناهید از میان صورت فلکی شکارچی با مدار بیضی شکل خود حرکت کند، زمان فاجعه بعدی فرا رسیده است. مصریان قدیم با توجه به مطالب کتاب مردگان معتقدند که بار پیش (بیش از ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد) که سیاره ناهید از میان شکارچی حرکت کرد قطبهای زمین جابهجا شدند. البته دانشمندان چنین مسالهای را رد میکنند و معتقدند که خورشید سبب چنین عاملی شده است.
کلمه «کتاب» نزدیکترین اصطلاح برای توصیف مجموعه سحرهای جادویی است که برای کمک به سفر یک فرد مرده از این جهان به زندگی پس از مرگ به دست کاهنهای مختلف در طی یک دوره هزار ساله نوشته شده است. برخی از طلسمها که از کتاب استخراج شدهاند، قدمتشان به هزاره سوم قبل از میلاد باز میگردد. سایر سنتها نیز بعدا در طول تاریخ مصر ایجاد شده که مربوط به دوره سوم میانه (قرن ۱۱ تا ۷ قبل از میلاد) است. تعدادی از حاشیههای در این کتاب به طور جداگانه روی دیوارهای مقبرهها و تابوتها نوشته میشد، چراکه این کتاب به صورت عمومی در دسترس نبود. پاپیروسهای بر جای مانده، متنهای مختلف جادو را در خود جای دادهاند و در تصاویری که در آنها ترسیم شده است مقبرهها و آرامگاههای مختلفی به تصویر کشیده است.
کتاب مردگان بیشتر به خط هیروگلیف یا درباری روی توماری از پاپیروس نوشته شده و اغلب با تصاویر کوچکی که مردگان و سفر آنها به زندگی پس از مرگ را نشان میداد، به تصویر کشیده میشد. منشاء این آداب و رسوم به دوران مصر باستان برمیگردد و اولین متون تدفین، «متون هرمی» بود که برای اولین بار در هرم «پادشاه اوناس» از سلسله پنجم پادشاهان حدود ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد استفاده شد.
با ظهور سلسله پنجم پادشاهان مصر نسخهای از کتاب مردگان به همسر فرعون اختصاص یافت، به دلیلس اینکه فقط از او محافظت کند و بعدها در طول تاریخ این کتاب توسعه یافت تا مورد استفاده کاهنان و بزرگان نیز قرار بگیرد.
در حال حاضر حدود ۱۹۲ طلسم شناخته شده در این کتاب شناسایی شده است. اگرچه یک نسخه خطی حاوی کل این طلسمها وجود ندارد، اما برخی از طلسمها برای دادن دانش معنوی به متوفی در زندگی پس از مرگ یا شاید شناخته شدن به وسیله خدایان هستند. طلسمهایی نیز برای محافظت از مردگان در برابر نیروهای خارجی وجود دارد که نتوانند به آنها آسیب برسانند.
سقاره کجاست؟
سقاره محلی در نزدیکی شهر ممفیس که مکانی برای به خاکسپاری مردگان در مصر باستان بوده و مردگان پایتخت –ممفیس- را در آنجا به خاک میسپردند. این مکان در برگیرنده هرمهای بسیاری، از جمله هرم پلکانی شاه جوزر است که شهرت جهانی دارد. مصطبههای بسیاری نیز در این محوطه وجود دارند. این منطقه که ابعادی برابر با ۷ در ۱٫۵ کیلومتر مربع دارد، در ۳۰ کیلومتری جنوب قاهره امروزی قرار گرفته است.
نام سقاره از نام قبیله «بنی سقار» که در آن محل زندگی میکنند، گرفته شدهاست. به غیر از هرم پلکانی، ۱۶ فرعون دیگر نیز در این منطقه برای خود هرم ساختند. مسئولان و درباریان بلندپایه از هر دورهای از تاریخ دودمانی مصر نیز آرامگاههایی برای خود در سقاره بر پا کردند. این ناحیه برای نزدیک به 3 هزار سال پذیرای مردم و بزرگان مصری برای به خاکسپاری بود و این سنت تا پس از به پایان رسیدن دوران فرعونی در مصر و آمدن دورههای بطلمیوسی و رومی ادامه داشت.
نسترن صائبی صفت کد خبر: 1142761 برچسبها اخبار روزمنبع: ایسکانیوز
کلیدواژه: اخبار روز زندگی پس از مرگ آثار باستانی پیش از میلاد قبل از میلاد کتاب مردگان مصر باستان طلسم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۷۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تصاویری گویاتر از صدها مقاله : فرمانده انتظامی از طرح "کاملاً فرهنگی و اجتماعی" می گوید و روحانیون "لباس چریکی" پوشیده اند!
عصر ایران - سردار احمد رضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی کشور در تجمع حامیان طرح نور (گشت ارشاد سابق) که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد با بیان این که عدهای قصد دارند عفاف و حجاب را یک مسئله امنیتی جا بیندازند، گغته است: بنده رسماً اعلام میکنم، رسماً بدانید ما موضوع حجاب و عفاف را یک موضوع کاملاً فرهنگی و کاملاً اجتماعی میبینیم، اصلاً انتظامی و امنیتی نمیبینیم.
حرف او درباره این که موضوع حجاب و عفاف، کاملاً "فرهنگی" و "اجتماعی" است، کاملاً درست است؛ حال این که چقدر در عمل، فرهنگی و اجتماعی و نه انتظامی و امنیتی برخورد می شود، امری علیحده است.
سردار رادان، یکی از چند فرمانده ارشد نیروهای مسلح کشور و فرمانده یکی از قوای مسلح، یعنی نیروی انتظامی است. درجه ژنرالی دارد و یک نظامی تمام عیار و حرفه است. با این حال، او می گوید که طرح نور که توسط نیروی انتظامی اجرا می شود، " کاملاً فرهنگی و اجتماعی" است.
اما پای سخنرانی وی، تعداد زیادی روحانی معمم نشسته اند که اقتضای کارشان "کاملاً فرهنگی و اجتماعی" است و اساساً به حوزه رفته اند تا دین خدا را بیاموزند و آن گاه به تعبیر قرآن با زبان "لیّن" (نرم) دین را به مردم یاد دهند. اما دست بر قضا، درست در زمانی که فرمانده نیروی انتظامی می گوید طرح برخورد با بی حجابی، کاملاً فرهنگی و اجتماعی است، کسانی که باید کاملاً فرهنگی و اجتماعی باشند، لباس نظامی می پوشند، تازه از نوع چریکی اش! گو این گه قرار است برای جنگ با تیپ گولانی اسرائیل به غزه اعزام شوند!
همین تصاویر، به اندازه صدها مقاله حرف دارند. هر بار که درباره حجاب سخن گفته می شود می گویند بقیه نهادها به وظیفه خود عمل نکرده اند و بار آنها بر دوش پلیس افتاده است. بی تردید مهم ترین نهادی که به وظیفه خود، یعنی تبلیغ دین رحمانی اسلام عمل نکرده و همین نهاد حوزه است که خروجی هایش به جای آن که علامه طباطبایی، بهشتی و طالقانی و مطهری و موسی صدر و ... باشند، همین هایی هستند که برای مواجهه با فرهنگی ترین و اجتماعی ترین موضوع روز، لباس نظامی پوشیده اند و بعد، انتظار دارند، مردم و خاصه جوانان دهه های 70 و 80 که دین را با اینان شناحته اند، متدین بار بیایند و به الزامات دینی از جمله حجاب، مقید باشند.
زیاده عرضی نیست!