Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبعات جنگ اوکراین بر اقتصاد اروپا همچنان در حال گسترش است به طوری که تورم در آلمان رکورد زده و در استونی از ۲۰ درصد گذشته است.

 به نقل از نیویورک‌تایمز، اداره آمار اروپا اعلام کرد نرخ تورم در منطقه یورو طی ماه می به بالاترین رقم از زمان راه‌اندازی پول واحد اروپایی در سال ۱۹۹۹ رسیده است. افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی تحت تأثیر جنگ اوکراین عامل این رکوردشکنی بوده که اقتصاد اروپا را به رکود نزدیک‌تر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش نرخ تورم سالانه ۱۹ کشور عضو یورو از ۷.۴ درصد در ماه آوریل به ۸.۱ درصد در ماه می‌ رسیده است. قیمت‌ها در این منطقه طی ده ماه متوالی صعودی بوده و نشانه‌ای از توقف این روند دیده نمی‌شود.

کمیسیون اروپا اخیراً پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی منطقه یورو در سال جاری میلادی را به ۲.۷ درصد کاهش داده است. این نهاد اروپایی در زمستان رشد ۴ درصدی را برای اقتصاد یورو طی این سال پیش‌بینی کرده بود.

بانک مرکزی اروپا در واکنش به روند صعودی تورم اعلام کرده است تا ماه سپتامبر به دوران نرخ بهره منفی پایان می‌دهد.

قیمت حامل‌های انرژی عامل اصلی رشد تورم در منطقه یورو طی ماه می‌بوده است به طوری که در این ماه شاهد رشد ۳۹.۲ درصدی قیمت سوخت نسبت به سال گذشته بوده‌ایم. قیمت غذاهای فرآوری شده و سیگار نیز رشد ۷ درصدی داشته است.

رهبران اروپایی روز گذشته به توافقی برای تحریم تدریجی نفت روسیه دست یافتند اما اقتصاددان‌ها هشدار داده‌اند این کار با دمیدن بر آتش تورم، فشار بر خانوارها و صنایع اروپایی را افزایش خواهد داد.

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپایی تورم ۸.۷ درصدی را در ماه می تجربه کرده است. نرخ تورم فرانسه در این ماه ۵.۸ درصد، اسپانیا ۸.۵ درصد و ایتالیا ۷.۳ درصد بوده است.

تورم در کشورهایی که بیشترین وابستگی را به انرژی وارداتی از روسیه دارند بیشتر بوده است. برای مثال استونی که واردات گاز از روسیه را متوقف کرده تورم ۲۰.۱ درصدی را شاهد بوده است. نرخ تورم در این کشور از ابتدای سال جاری دو برابر شده است. در لتونی نیز نرخ تورم ۱۸.۵ درصد و در لتونی ۱۶.۴ درصد اعلام شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۹۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه

قیمت رمزارز‌ها در اولین روز از ماه می‌میلادی و در بحبوحه فروش گسترده‌تر بازار به شدت کاهش یافت. افزایش نگرانی‌ها در آستانه تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای نرخ بهره و همچنین دستگیری مدیرعامل صرافی بایننس، دو علت این ریزش دست‌جمعی رمزارز‌ها بود.

به گزارش اکوایران، سومین روز متوالی افت بیت‌کوین در حالی به ثبت رسیده که این رمزارز در ماه آوریل بدترین عملکرد ماهانه خود را از اواخر سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند. بازدهی منفی ۱۸ درصدی بیت‌‎کوین در یک ماه اخیر موجب شده تا میزان رشد قیمت آن از ابتدای سال ۲۰۲۴ به کمتر از ۳۵ درصد برسد. این در حالی است که بازار‌ها در انتظار تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره و داده‌های کلیدی بازار کار ایالات متحده هستند.

ارزش پرمعامله‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان در یک هفته اخیر نزدیک به ۱۵ درصد کاهش یافته، چرا سرمایه‌گذاران بعد از صعود دیوانه‌وار بیت‌کوین به بالای ۷۰ هزار دلار اقدام به سیو سود و فروش آن کردند.

در حال حاضر بیت‌کوین در کانال ۵۶ هزار دلاری معامله می‌شود که حدود ۱۰ درصد کمتر از قیمت روز گذشته آن است. این کمترین قیمت از اواخر فوریه است. البته این افت قیمت تنها محدود به بیت‌کوین نبود و اتریوم هم با بیش از ۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته ۲۸۴۰ دلار در حال معامله است. در حال حاضر ارزش جهانی بازار رمزارز‌ها ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد دلار است که افتی ۹ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته داشته است. با این حال حجم معاملات ۲۴ ساعته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بنابر عقیده تحلیلگران، انتظار نمی‌رود فدرال رزرو بعداً تغییری در نرخ بهره ایجاد کند، اما این دیدگاه در بین سرمایه گذاران ریشه دوانده است که بانک مرکزی ممکن است به هیچ وجه نرخ بهره را در سال جاری کاهش ندهد و ضربه‌ای به دارایی‌های حساس به نرخ بهره مانند ارز‌های دیجیتال، سهام و اوراق قرضه یا حتی کالا‌های اساسی وارد کند.

دیگر خبرها

  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد