Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس و خطیب مذهبی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) بسیاری از اوصاف را از مادرشان حضرت زهرا(س) به ارث برده‌اند، گفت: هجرت ایشان برای دفاع از حریم ولایت و امام رضا(ع) صورت گرفته است.

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و به منظور بررسی ویژگی‌ها و اوصافی که ایشان را کریمه اهل بیت(ع) و فاطمه ثانی کرده است با حجت‌الاسلام «محمد دغانلو»، کارشناس و خطیب مذهبی گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

با توجه به آنکه از حضرت فاطمه معصومه(س) به فاطمه ثانی تعبیر می‌شود، ایشان چه اوصافی را از مادرشان حضرت زهرا(س) ارث برده‌اند؟
وجه اشتراک حضرت فاطمه معصومه(س) با جده بزرگوارشان حضرت صدیقه طاهره(س) بسیار است، احساس می‌شود بالاترین نقطه اشتراک ایشان با مادرشان، صفت شافی یعنی شفاعت کنندگی برای محبان و دوستداران امیرالمومنین(ع) است، یعنی همانطور که حضرت زهرا(س) شفیعه روز حشر هستند و ان‌شاءالله همه ما مورد شفاعت ایشان قرار بگیریم حضرت معصومه(ع) هم چنین مقامی دارند، در شفیع بودن حضرت زهرای مرضیه(س) تردیدی نیست اما درباره شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س) همین بس که در زیارتنامه ایشان که ماثور و کلام حجت خدا است، تصریح شده ایشان صاحب مقام شفاعت هستند: «یَا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در دیگر اوصاف همچون علمیّت هم شبیه مادرشان حضرت زهرا(س) هستند و علمیت ایشان در میان صحابه موسی‌بن‌جعفر(ع) زبانزد بوده است.
در احوال مرحوم مرعشی نجفی (پدر آیت‌الله مرعشی نجفی معروف)، آمده که ایشان برای شرفیابی به محضر امام زمان(عج) توسل و برخی دستورالعمل‌ها را اجرا کردند، پس از آنکه به محضر حضرت(عج) شرفیاب شده و سوالات را بیان کرده و حضرت صاحب‌الامر(عج) پاسخ دادند، در انتها عرضه داشت: این آخرین دیدار من با شما در این دنیا است از شما تقاضایی دارم، ما شیعیان حسرت داریم وقتی به مدینه مشرف می‌شویم در بقیع و در کنار زیارت بانوان مکرمه، نشانی از قبر مادرتان حضرت زهرا(س) بیابیم. امام عصر(عج) در پاسخ ایشان فرمودند: نشان قبر مادر ما حضرت فاطمه(س) از اسرار الهی است و روز ظهور من نشان قبر ایشان مکشوف خواهد شد، اما اگر حسرت زیارت قبر مادرم را داری قبر عمه ما حضرت فاطمه معصومه(س) را در قم زیارت کن که ثواب زیارت ایشان با ثواب زیارت قبر مادرم فاطمه زهرا(س) برابری می‌کند.

حضرت فاطمه معصومه(س) در دفاع از حریم ولایت فاطمه ثانی(س) چقدر وارث مادر بودند؟
همانطور که حضرا زهرای مرضیه(س) جانانه در مسیر ولایت قدم برداشتند و از امیرالمومنین(ع) دفاع کردند، حضرت فاطمه معصومه(ع) نیز در دفاع از حریم رضوی و نیز پدر بزرگوارشان کم نگذاشتند جلوه این دفاع، حرکت ایشان از مدینه به قصد زیارت امام رضا(ع) به سمت شهر طوس و مشهد امروز بود.
با تبیین‌های صورت گرفته توسط ایشان، مقام ولایت و نیز امامت حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) را تبیین کردند؛ اگرچه این هجرت در ظاهر از باب دلتنگی برای برادر بود اما همراه با شیعیان و بنی‌هاشم به قصد تجدید بیعت با امام رضا(ع) و دیدار مجدد با ایشان راهی ایران شدند و این نعمت بزرگی برای ما است که جمع کثیری از سادات و فرزندان علی بن ابیطالب(ع) همراه این کاروان وارد ایران شدند و امروز حتی در دورافتاده‌ترین روستاها نشانی از فرزندان زهرای مرضیه(س) و اولاد موسی‌بن جعفر(ع) وجود دارد.
روشنگری‌هایی که در این مسیرها داشتند خطبه‌هایی که ایراد کردند به ویژه در شهر قم که وقتی تشریف آوردند مقام ولایت را تبیین و از حریم رضوی دفاع کردند و درباره حکومت مامون هم مطالبی داشتند، همگی دفاع از ولایت بوده است؛ اساساً هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) برای دفاع از حریم ولایت امام رضا(ع) صورت گرفته است.

کرامت در سیره بانوی آب و آینه چه تجلیاتی دارد؟
درباره کرامت حضرت معصومه(س) چه در زمان حیات و چه بعد از رحلت شهادت‌گونه جریان‌های بسیاری به ما رسیده است؛ ایشان کرامات دنیوی و معنوی نسبت به همگان داشته‌اند چنان که در طفولیت (۵ یا ۶ سالگی) وقتی شیعیان و محبان حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) برای دیدار ایشان آمدند و حضرت(ع) حضور نداشتند، متانت و رفتار آن دختر خردسال نظرشان را جلب می‌کند، سوالاتی که داشتند تحویل این بانو دادند و حضرت(ع) پاسخ آنها را نوشتند و شیعیان به احترام موسی‌بن‌جعفر(ع) آن را گرفته و عزم بازگشت کردند، در میانه راه امام کاظم(ع) را ملاقات و اتفاقات رخ داده و رفتار کریمانه دختر ایشان را تعریف کردند ... وقتی موسی‌بن‌جعفر(ع) پاسخ‌های ایشان را دیدند، اشک از دیده‌های ایشان جاری شد و سه مرتبه فرمودند: فداها ابوها و ادامه دادند هر چه می‌خواستید دخترم برایتان نوشته است.
بعد از رحلت شهادت‌گونه هم ایشان منبع کرامت هستند . انتهای پیام منبع: آستان نیوز

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حضرت معصومه س جهاد تبیین حضرت زهرا س امام رضا ع حضرت فاطمه معصومه س موسی بن جعفر ع دفاع از حریم حضرت معصومه حضرت زهرا س فاطمه ثانی امام رضا ع حضرت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۹۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار دهه کرامت امسال اعلام شد

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: هر ساله دهه کرامت با یک شعار محوری و عناوین مشخصی اعلام می‌شود و شعار امسال «با شما سربلندیم» است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام سیداحمد مشرف در نشست دهه کرامت اظهار کرد: هر ساله دهه کرامت با یک شعار محوری و عناوین مشخصی اعلام می‌شود و شعار امسال «با شما سربلندیم» است.

وی افزود: برای سایر روزهای دهه کرامت نیز عناوینی ازجمله «حضرت فاطمه معصومه (س)، بهترین دختر دنیا، الگوی عفاف و حجاب»، «زیست عفیفانه به دست بانوی کرامت و مهربانی»، «شهر مقدس قم حرم اهل بیت (ع)، خواستگاه انقلاب اسلامی» انتخاب شده است.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) ادامه داد: «خدمت کریمانه، مشارکت مردمی، اقتدار مردمی»، «امامزادگان پرچمداران جهاد تبیین و معرفت افزایی»، «امین ولایت، عزیز برادر»، «مساجد تراز اسلامی، خواستگاه والدین ولایی، شهیدان خدایی»، «مبارزه با ظالم، دفاع از مظلوم، زمینه‌ساز ظهور منجی»، «ماه امید، نشاط معنوی، زیارت عارفانه» و «خاندان موسی بن جعفر (ع)، الگوی خانواده ایمانی» از دیگر عناوین انتخاب شده برای روزهای دهه کرامت است.

حجت‌الاسلام مشرف با بیان اینکه جشن‌های ویژه دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت در قم آغاز خواهد شد، تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم محوریت این جشن‌ها دختران و بانوان باشند.

منبع: فارس

کد خبر 749051

دیگر خبرها

  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • «با شما سربلندیم» شعار محوری دهه کرامت شد
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • شعار دهه کرامت ۱۴۰۳ «با شما سربلندیم» اعلام شد
  • شعار دهه کرامت امسال اعلام شد
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود