Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@16:02:27 GMT

اوپک پلاس در رویای آینده‌ای با روسیه

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۲۰۱۲

اوپک پلاس در رویای آینده‌ای با روسیه

پیمان مدیریت بازار نفت اوپک با روسیه و ۹ تولیدکننده دیگر هم‌پیمان این گروه در ماه سپتامبر با اجرای آخرین مرحله تسهیل محدودیت عرضه و بازگشت به سطح تولید پیش از دوران پاندمی کووید، به پایان می‌رسد.

به گزارش ایران اکونومیست، شنیده‌ها حاکی از آن است اوپک پلاس که از مزایای قیمتهای بالاتر نفت بهره مند شده، مایل است این همکاری ادامه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این که اتحاد تولیدکنندگان نفت به چه شکل خواهد ماند و چطور فعالیت خواهد کرد، باید منتظر ماند و دید زیرا جریان‌های نفت همچنان در حال وفق یافتن با تحولات جنگ روسیه و اوکراین و عدم سرمایه گذاری در ظرفیت تولید هستند که مانع تلاش‌ها برای احیای تولید در بسیاری از کشورها از جمله اعضای متعدد اوپک پلاس شده اند.

فقط یک موضوع قطعی به نظر می‌رسد: روسیه به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان، همچنان نقش محوری ایفا خواهد کرد؛ حتی اگر بر سر جنگ در اوکراین، توسط کشورهای غربی طرد و منزوی شده باشد.

نمایندگان اوپک پلاس می‌گویند مذاکرات غیررسمی برای مشخص شدن آینده اوپک پلاس آغاز شده است و مذاکرات رسمی احتمالا در هفته‌های آینده جدیت پیدا می‌کند.

یک منبع آگاه به اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس گفت: در چارچوب اوپک پلاس، مطمئنا روسیه مشارکت خواهد داشت. در این بین، نمایندگان می‌گویند مادامی که قیمتها نسبتا ثابت بمانند، انتظار دارند این گروه در مسیر تسهیل تدریجی محدودیت عرضه و افزایش تولید ماهانه ۴۳۲ هزار بشکه در روز بماند که این موضوع شامل نشست دوم ژوئن وزیران برای تصمیم گیری درباره تولید ژوییه خواهد بود.

مقامات اوپک پلاس تاکید دارند که بازار نفت متوازن مانده و هیچ نشانه‌ای از کمبود عرضه نفت با وجود تقاضای جهانی مطلوب و تحریم نفت روسیه دیده نمی شود. این تولیدکنندگان عدم وجود ظرفیت کافی پالایشی در سراسر جهان به همراه مسائل ژئوپلیتیکی را عامل افزایش شدید قیمتهای بنزین و دیزل می‌دانند.

ادوارد بل، مدیر ارشد مسائل اقتصادی بازار در شرکت اماراتی ان بی دی در این باره گفت: شرایط بازار همچنان عرضه بیشتری را می طلبد، اما تا زمانی که اوپک پلاس به عوامل بنیادین متمرکز شده است، قیمتهای نفت همچنان روی محدودیت عرضه حساب می کنند که به معنای استمرار قیمتهای بالا و پرنوسان است.

اعتبار اوپک پلاس

با این حال از این پس سهمیه‌ها باید تغییر کرده یا حتی حذف شود. بسیاری از کشورها نشان داده‌اند که تا چه حد ظرفیت تولید دارند و روسیه اذعان کرده که تولیدش به دلیل تحریمهای غربی ممکن است حدود هشت درصد کاهش پیدا کند.

طبق تحلیلی که توسط اس اند پی گلوبال مشاهده شده است، این گروه در آوریل ۲.۶ میلیون بشکه در روز کمتر از هدف تعیین شده، نفت تولید کرد.

کمیل الحرمی، تحلیلگر نفتی کویتی گفت: این کمبود تولید به اعتبار این گروه به عنوان تولیدکنندگان بزرگ تاثیرگذار، لطمه زده است و توافق عرضه بعدی اوپک پلاس باید به آن رسیدگی کند. اوپک قابل اطمینان نیست و به تعهداتش برای تامین بازار نفت عمل نمی کند. آنها افزایش ماهانه تولید را وعده می‌دهند اما در سال گذشته از رسیدن به اهداف تولیدشان ناکام ماندند. چه بر سر فداکاری آنها برای ثبات بازار نفت آمده است؟

اس اند پی گلوبال پیش بینی می کند تقاضا برای نفت اوپک پلاس دو میلیون بشکه در روز بالاتر از تولید پیش‌بینی شده این گروه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ و ۱.۲ میلیون بشکه در روز بالاتر از سه ماهه چهارم خواهد بود و تنها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ تقاضای فصلی پایین‌تر و رشد تولید خارج از این گروه، تقاضا برای نفت این گروه را کمتر از تولید پیش بینی شده، خواهد کرد.

اما احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران، دامنه و اجرای ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، احتمال شیوع واریانت‌های بیشتر کووید ۱۹ و واکنش تقاضای جهانی برای نفت به قیمتهای بالای پایدار، در میان عواملی هستند که وزیران اوپک پلاس باید بررسی کنند.

بعضی از نمایندگان اظهار کردند: تحریمها ممکن است باعث شود روسیه مانند سایر اعضای تحت تحریم شامل ایران و ونزوئلا، خواستار معافیت از سهمیه تولید شود با این حال هنوز چنین درخواستی مطرح نشده است.

روسیه بدون سهمیه تولید که تولیدش در آوریل ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد، ممکن است از نظر مدیریت بازار، فایده چندانی برای اوپک پلاس نداشته باشد اما وزین بودن، باعث شده است روسیه شریکی باشد که سران اوپک پلاس خواهان حفظ آن هستند.

مذاکرات درباره سهمیه تولید، اغلب به صحنه زورآزمایی تبدیل می شود که در آن کشورها حاضر نیستند هیچ محدودیتی برای ظرفیت تولیدشان بپذیرند یا هیچ گونه سهم بازاری به رقیبانشان واگذار کنند.

بر اساس گزارش پلاتس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که دو عضو صاحب بیشترین ظرفیت مازاد تولید جهانی در اوپک پلاس هستند، نفوذ بیشتری پیدا خواهند کرد. هر دو کشور سرمایه گذاری زیادی در توسعه بخش بالادستی انجام داده و بودجه‌شان را با بهره بردن از ذخایر نسبتا کم هزینه، تقویت کرده‌اند. اما امتناع آنها از نقض سهمیه تولید برای کنترل قیمتهای نفت، باعث شده است کشورهای مصرف کننده که در راس آنها آمریکا قرار دارد، از ذخایر استراتژیک خود بهره برداری کنند. وزیران کشورهای گروه هفت اخیرا از اوپک خواستند برای رفع کمبود جهانی انرژی که نتیجه حمله روسیه به اوکراین بوده است، مسئولانه عمل کند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک سهمیه تولید بشکه در روز اوپک پلاس بازار نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۲۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده

بهره‌وری انرژی برای آینده‌ای پایدار حیاتی است، با این حال افزایش بیش‌ از حد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بدون وجود زیرساخت‌های کارآمد و مدیریت مصرف، جهان را با مشکلات بسیار مواجه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اتلاف انرژی یک مشکل بزرگ است و حدود سه‌چهارم انرژی جهانی به دلیل سیستم‌ها یا زیرساخت‌های ناکارآمد و رفتارهای مصرف نادرست هدر می‌رود. بهره‌وری انرژی اغلب به نفع افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر نادیده گرفته می‌شود، حال آن‌که بهبود آن و کاهش اتلاف انرژی می‌تواند انتشار کربن را پایین آورد، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و بار تولید انرژی سبز را کاهش دهد. از آنجا که دولت‌ها بر توسعه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود تمرکز می‌کنند، بسیاری از آن‌ها یک عنصر حیاتی برای تقویت امنیت انرژی پاک یعنی مدیریت زباله‌های انرژی را نادیده می‌گیرند.

دردسرهای افزایش اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر

کشورها در سراسر جهان باید سیستم‌های موجود خود را اصلاح کنند تا اطمینان حاصل شود که انرژی در حمل‌ونقل و استفاده از بین نمی‌رود و شبکه‌های برق آماده پذیرایی از پروژه‌های انرژی پاک جدید می‌شوند که انتظار می‌رود طی دهه‌های آینده ارائه شوند.

این توسعه نیازمند تمرکز بیشتر بر کاهش اتلاف انرژی به جای افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر است، زیرا جایگزینی انرژی‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر بدون توجه به کارآمدی و کاهش مصرف در عمل بی‌فایده خواهد بود. یکی از موارد مشکل‌ساز در این زمینه برای اروپا، عرضه بیش از حد پنل‌های خورشیدی از چین به‌دنبال افزایش اهداف ظرفیت انرژی خورشیدی خود توسط دولت‌ها است.

چین در تولید مقادیر زیادی پنل با هزینه کم بسیار موفق بوده است. این امر به تولید بسیار کمتر پنل‌های خورشیدی در مناطق گران‌تر مانند اروپا و اتکای بیشتر به چین برای تهیه پنل‌های خورشیدی در سراسر جهان منجر شده و رقابت تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه کرده است. به این ترتیب دولت‌ها به فکر وضع تعرفه‌هایی بر صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر چین هستند که به زودی به ایالات متحده نیز راه پیدا خواهد کرد.

انتظار می‌رود چین مقادیر زیادی پنل‌های خورشیدی را به کشورهای سراسر جهان بفروشد و به آن‌ها امکان توسعه پروژه‌های انرژی خورشیدی کم‌هزینه را بدهد. این امر نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر در فناوری انرژی خورشیدی است، با این حال می‌تواند منجر به اتکای بیش از حد به افزایش ظرفیت به جای بهبود کارایی در تمام منابع انرژی و کاهش مصرف انرژی شود.

بهره‌وری انرژی از لحاظ تاریخی بیشترین سهم را در کاهش گازهای گلخانه‌ای به ارمغان آورده است. معرفی مجدد آن برای عصر انرژی‌های تجدیدپذیر و دستیابی به اهداف کربن‌صفر خالص تا سال ۲۰۵۰، بشر را قادر می‌سازد تا به این روند ادامه دهد.

برخورداری از شانس مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و پای‌بندی به توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ برای رسیدن به هدف کربن‌صفر خالص و حفظ گرمایش جهانی به زیر ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، نیازمند بهره‌وری انرژی است. بهره‌وری انرژی می‌تواند یک‌سوم صرفه‌جویی کربن مورد نیاز را تا رسیدن به کربن‌صفر خالص تأمین کند و با برق‌رسانی هرچه بیشتر سیستم انرژی خود، ایجاد انعطاف‌پذیری در عرضه، تقاضا و ذخیره‌سازی انرژی و استفاده مجدد از گرمای اتلاف‌شده، کارایی انرژی را افزایش می‌دهد.

بهره‌وری انرژی در اروپا

مهندسی سیستم انرژی آینده نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و بریتانیا ممکن است بتوانند با به حداکثر رساندن پتانسیل تقاضا، هزینه‌های اجتماعی سالانه ۱۱.۲ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۳۰ و ۱۶.۶ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهند. این انعطاف‌پذیری به این مناطق کمک می‌کند تا انتشار گاز کربن‌دی‌اکسید خود را تا حدود ۴۰ میلیون تن کاهش دهند و تولید برق از گاز طبیعی را به میزان ۱۰۶ تراوات ساعت یا حدود یک‌پنجم مصرف گاز طبیعی اتحادیه اروپا برای تولید برق نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش دهد. انتقال از سوخت‌های فسیلی به یک سیستم کاملاً الکتریکی می‌تواند تا ۴۰ درصد از مصرف انرژی نهایی را کاهش دهد.

بهره‌وری انرژی در فناوری‌های نوظهور

اطمینان از بهره‌وری انرژی در فناوری‌های نوظهور نیز بسیار مهم است. بازار هیدروژن با سرعتی بالا در حال رشد است، زیرا دولت‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان به دنبال جایگزین‌های سوخت پاک‌تر برای نیرو دادن به صنایعی مانند تولید و هوانوردی هستند. تبدیل انرژی تجدیدپذیر به هیدروژن از طریق الکترولیز به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد که بسیاری معتقدند بهتر است به‌طور مستقیم به‌عنوان برق مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین جهان باید فناوری‌های الکترولیز با راندمان بالا را برای بهبود فرآیند تبدیل و تمرکز بر کاهش تقاضا برای هیدروژن توسعه دهد. به این ترتیب یکپارچه‌سازی استراتژیک بخش‌هایی که گرمای اضافی را برای کاهش تقاضای انرژی و افزایش کارایی به کار می‌برند، ممکن و ضروری است.

تا پایان دهه تا ۵۳ درصد از انرژی ورودی جهانی به‌عنوان گرمای اضافی هدر می‌رود، اما این گرما می‌تواند برای تأمین انرژی ماشین‌آلات و همچنین گرمایش ساختمان‌ها و آب استفاده می‌شود.

سیستم‌های انرژی موجود در سطح جهانی بسیار ناکارآمد هستند و تقاضای انرژی در جهان همچنان در حال افزایش است. بنابراین، دولت‌ها در تلاش هستند تا به سرعت منابع انرژی موجود را با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین کنند تا از تلاش‌های کربن‌زدایی حمایت کنند. در این میان برای کاهش ناکارآمدی‌ها و مهار مصرف غیرضروری انرژی، کار چندانی انجام نمی‌شود. بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش استفاده بیش از حد به کاهش انتشار کربن و همچنین کاهش بار دولت‌هایی که به دنبال افزایش تولید انرژی سبز با سرعتی ناپایدار هستند، کمک می‌کند.

کد خبر 748687

دیگر خبرها

  • جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید/ فیلم
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • قیمت محصولات ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • روسیه «واگنر» را بازسازی کرد تا از تکرار شورش آن جلوگیری کند
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • ماتوینکو: رویای غرب برای نابودی روسیه هرگز محقق نخواهد شد
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده