Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری گفت: اصلاح ساختار بودجه ریزی در ایران اتفاق خواهد افتاد و در شرف وقوع است و بر پایه حوزه‌هایی از گذشته، آینده و علم روز انجام می‌شود.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- مهران شفاعتی؛ یکی از چالش‌های اساسی این روز‌های کشور ما، مسئله بودجه ریزی سالانه است. به طوری که به عقیده بسیاری از صاحب نظران این حوزه، مرتبط نبودن بودجه با شرایط اقتصادی، بودجه ریزی برای بقای دستگاه و نه اجرای درست وظایف، ناهماهنگی بین منابع و مصارف بودجه، عدم تفکیک بودجه ارزی از ریالی و در نهایت کسری سرسام آور در لایحه بودجه‌های سال‌های اخیر را می‌توان از چالش‌های اساسی بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بودجه ارزی از ریالی تفکیک نشده است
در همین راستا نیز علی سعدوندی؛ کارشناس اقتصادی با اظهار نظر درمورد بودجه ۱۴۰۱ معتقد است: یکی از نکات منفی این است که بودجه ارزی از ریالی تفکیک نشده و هرچه ما درآمد نفتی داشته باشیم منتقل می‌شود به پایه‌ی پولی و تورم ایجاد می‌کند.
معین الدین سعیدی؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز بیان کرده است که کسری بودجه سال ۱۴۰۱ بیش از میزان اعلامی است و براساس برخی برآوردها، این کسری بودجه چیزی در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و ما هم انتظار داشتیم امسال اصلاح ساختار بودجه، اتفاق بیفتد که این شرایط میسر نشد.
به گزارش دانشجو، یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر ایران، عدم اصلاح و تحول بنیادین در ساختار بودجه ریزی است و به نظر می‌رسد که دستگاه‌های مختلف باید برای این مسئله نیز فکری کنند و علاوه بر بهره گیری از علم روز، به بررسی بودجه ریزی گذشته ایران نیز بپردازند. این درحالی است که رهبر انقلاب بار‌ها در مورد اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور تاکید کرده اند. در همین راستا نیز مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری در جهت تحول در نظام بودجه ریزی کشور، علاوه بر به کارگیری از علوم نوین، به گذشته نیز سفر کرده است و به مطالعه لوایح بودجه قرن‌های گذشته می‌پردازد.
به سمت فناوری هوش مصنوعی رفتیم
با توجه به مسائل مطرح شده سید مهدی پاکذات؛ رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری درگفتگوی اختصاصی خود با خبرگزاری دانشجو با اشاره به برپایی نمایشگاه آثار کهن بودجه ریزی ایران در محل سازمان پژوهش‌های توسعه و آینده نگری گفت: پیرو دستوری که رهبر انقلاب مبنی بر ایجاد تحول ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور داده بودند، به دنبال ایده‌هایی بودیم تا بتواند این تحول ساختاری را شکل دهد. نیاز داشتیم تا یک آینده نگری داشته باشیم و نگاهی به تحولات و فناوری‌های جدید داشته باشیم که در همین راستا نیز به سمت فناوری هوش مصنوعی رفتیم، برای اینکه بودجه ریزی را تا حد امکان بر مبنای داده‌های حجیم و هوش مصنوعی انجام بدهیم.
لزوم توجه به اقلیم ایران در نحوه بودجه ریزی
وی ادامه داد: از طرفی یک سفری هم به گذشته داشتیم تا بتوانیم از نظام بودجه ریزی کهن که در دربار قاجار ایران در آن زمان انجام می‌شده و با زبان رمز آلودی به نام زبان سیاق که قابل فهم نیز نبوده، نگارش می‌شد و یک نظام بودجه ریزی کاملا مفصل و مبتنی بر اقلیم و فرهنگ ایران بوده است.
پاکذات ادامه داد: متاسفانه در دوران پهلوی این مدل از بودجه ریزی به طور کامل کنار گذاشته شد و بودجه ریزی مدرن به کشور آمد و به ترجمه رسید و کاملا جایگزین آن نظام شد. ما ویژگی‌های بسیار خلاقانه و ایده دهنده‌ای را در آن نظام بودجه ریزی کهن می‌توانیم شناسایی کنیم تا با استفاده از آن به تحول ساختاری بودجه کمک کنیم.
رییس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری مطرح کرد: در مرکز، کلان پروژه‌ای تعریف شده برای جمع آوری و ترجمه اسنادی که با زبان سیاق در آن زمان نوشته شده است تا این اسناد را ترجمه کنیم و در اختیار عموم قرار بگیرد و خودمان هم از دل آن‌ها ایده‌هایی را بیرون بکشیم تا بتوانیم نظام بودجه ریزی را برمبنای ویژگی‌های فرهنگی و اقلیمی خودمان باز طراحی کنیم.
عزم جدی دولت در تحول نظام بودجه ریزی
وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم امید داشته باشیم تا در سال‌های آینده شاهد یک نظام بودجه ریزی جدیدی در کشور باشیم، گفت: واقعا این عزم در بین مسئولین دولت فعلی شکل گرفته است که تحولات ساختاری نه فقط در شیوه نگارش بودجه و تغییر شکل دفترچه بودجه، بلکه تحول ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور باشیم و ما هم به نوبه خودمان در تلاشیم تا بتوانیم یک کمک و نقش آفرینی را در این حوزه انجام دهیم.
پاکذات در پایان سخنان خود اظهار داشت: آنچه که امروز کشور نیاز دارد، نه تقلید از نظام بودجه ریزی غربی و نه تقلید از نظام بودجه ریزی گذشته خودمان است. ما باید به علم روز و گذشته خود مسلط بشویم و با نوآوری آنچه که نیاز امروزمان را برطرف می‌کند، تحقیق می‌کنیم، لذا اصلاح ساختار بودجه ریزی که در ایران قرار است اتفاق بیفتد و در شرف وقوع است، بر پایه حوزه‌هایی از گذشته، آینده و علم روز اتفاق می‌افتد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بودجه مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری اصلاح ساختار بودجه ساختار بودجه ریزی بودجه ریزی کشور نظام بودجه ریزی تحول ساختاری داشته باشیم علم روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۲۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

جعفر رحمانی معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد  در نشست تبیین مبانی و احکام برنامه هفتم توسعه کشور، با تاکید بر اینکه اجرای کامل این برنامه و به ویژه استقرار نظام درآمد-هزینه استانی می‌تواند جهش تولید با مشارکت مردم را تسریع کند، گفت: متاسفانه تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود و بر همین اساس باید در اجرای برنامه هفتم توسعه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه کشور از برنامه‌های توسعه‌ای ناموفق کشور بود و تنها فقط ۳۰ درصد از آن محقق شده است، افزود: اگر برنامه‌ای را به نحو احسن تدوین، اما درست اجرا نکنیم، نتیجه آن کاهش سرمایه‌های اجتماعی و عدم اعتماد مردم نسبت به برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت در کشور خواهد شد.

رحمانی ناترازی‌های انرژی و مالی در کشور را جدی خواند و گفت: برنامه هفتم توسعه با تغییر نگرش و به صورت مساله محور و با تاکید بر رشد فراگیر تدوین شده و دو اصل اولویت‌بندی درست و سازوکار انگیزشی کارا و اثربخش در آن دیده شده است. 

وی با تاکید بر اینکه همه مدیران استانی و مقامات کشوری در مقابل نسل آینده کشور مسئولیت دارند تا در پنج سال آینده ایرانی آبادتر بسازند، گفت: برنامه هفتم توسعه کشور متفاوت‌تر از سایر برنامه‌های توسعه‌ای قبلی در کشور است چرا که ضمن ایجاد انگیزه در افراد می‌تواند تحول در نظام اداری ایجاد کند و به تبع آن بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های مردم در پایان اجرای این برنامه مرتفع خواهد شد.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به شعار سال و تحقق آن، جهش تولید با مشارکت مردم را تنها از مسیر پایبندی به اصول برنامه هفتم توسعه کشور امکان پذیر دانست و بیان داشت: نیاز داریم برای نقش دادن به مردم در رسیدن به رشد اقتصاد و جهش تولید، بار دیگر اعتماد را به آنان بگردانیم که این امر مستلزم تلاش جدی همگان است و استقرار جدی نظام درآمد- هزینه استانی می‌تواند نقش موثرتری به استان‌ها در ۵ سال آینده بدهد. 

رحمانی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور کیک اقتصاد را بزرگتر کرده و موجب آن می‌شود که مردم بیشتری از آن منفعت ببرند، اظهار داشت: خوشبختانه دولت سیزدهم در ابتدا با نگاه ویژه به برنامه محوری در صدد اداره کشور به صورت عقلانی است و پیشران‌ها، مسائل بحران‌ساز و بستر‌ها در برنامه هفتم توسعه به درستی دیده شده است. 

وی با یادآوری اینکه استان یزد در برنامه محوری در کشور پیشرو بوده و تاکنون برنامه‌های تحولی زیادی همچون یزدِنوین، یزدِ بهره‌ور و یزدِ نوآور را تدوین و به مرحله اجرا گذاشته است، تاکید کرد: راهی جزء اینکه طبق برنامه اصولی و عقلانی در کشور و به تبع آن در استان شروع کنیم به اصلاح ساختار‌ها و رفع ناترازی‌های موجود بپردازیم وجود ندارد. 

در ادامه این نشست افشین کسالائی معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور به تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه پرداخت و با بیان اینکه برای تحقق اهداف در استان‌ها باید به سمت برنامه‌محوری حرکت کرد، اظهار داشت: برنامه‌های عملیاتی ستون فقرات نظام برنامه‌ریزی است. 

به گفته معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور، اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تنها بر منابع عمومی متکی نیست و خلق و تجهیز منابع جدید، باید توسط مدیران در نظر گرفته شود. 

کسلائیی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه علاوه بر ترسیم وضع موجود، آینده اقتصاد و توسعه کشور در سطوح متعدد را مورد توجه قرار داده است، بیان داشت: برنامه هفتم توسعه ناگزیر به برنامه محور بودن است و برای اولین بار این برنامه با پارادایم رشد فراگیر و مبتنی بر سه سطح اصلی‌ترین پیشران‌ها، رد مهمترین بحران‌ها و خلق مهمترین بستر‌های پیشرفت کشور ترسیم شده است. 

در پایان این نشست حاضرین به طرح سوالات و ابهامات خود در خصوص این برنامه پرداختند و نظرات و دیدگاه‌هایشان را نیز بیان کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه
  • باید برای جهش تولید به رفع موانع پرداخت/ لزوم توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور
  • مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد