Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، بیش از ۳ دهه از ارتحال امام خمینی می‌گذرد. ایشان به عنوان یک عالم دینی و رهبر سیاسی، میراث مهمی را در عرصه گفتمان و اندیشه برجا گذاشت که در این سه دهه، افراد زیادی با اغراض و اهداف مختلف سعی در تحریف و تغییر این میراث فکری امام داشتند. در ادامه حاصل گفت‌وگوی ما را با مسعود رضایی، تاریخ‌پژوه و استاد مطالعات انقلاب اسلامی را در این باره می‌خوانید: 

مفاهیمی که امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی نهادینه کرد

رضایی با اشاره به اندیشه امام و مؤلفه‌های مهم فکری ایشان بیان داشت: امام خمینی (ره) ضمن اینکه یکی از شخصیت‌های بلند‌مرتبه حوزوی بودند، برخلاف بسیاری از حوزویان که تنها به درس طلبگی مشغول بودند، توجه ویژه‌ای به مسائل سیاسی و حتی بین‌المللی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همین جامعیت موجب شد که شخصیت امامی چند بعدی باشد. به تعبیری امام از اسلامی پیروی کرد که همه‌جانبه بود و امام به عنوان یک روحانی مبارز ضد استبداد و وابستگی شناخته شدند.

این تاریخ‌پژوه ابراز داشت: این رویکرد همه‌جانبه امام خمینی در انقلاب اسلامی هم تبلور و ظهور یافت. موضوعاتی چون؛ مشارکت ملت در امور سیاسی، حضور زنان در اجتماع و فعالیت‌های آن‌ها، اسلامی‌شدن اقتصاد و دوری از اصول لیبرالیزه شده غربی، تقابل با استعمار خارجی و جریان سلطه و غیره وجوهی بودند که امام خمینی توانست آن‌ها را در انقلاب اسلامی نهادینه کند.

نباید تنها وجوهی از نگرش امام خمینی مورد استفاده قرار گیرد

وی با اشاره به اینکه امام تأکیدش بر آن بود که راه‌حل‌های ارائه شده برای موضوعات جدید و چالش‌های پیش‌رو حتماً باید اخذ شده از اصول اسلامی باشد، ادامه داد: باید توجه داشت که اصالت اندیشه امام باید همیشه حفظ شود. نباید اجازه داد که تنها وجوهی از نگرش امام مورد استفاده قرار گیرد و در مقابل پاره دیگری از عقاید ایشان مخفی بماند.

رضایی اظهار داشت: مثلاً اگر امام درباره طلاب علوم دینی توجه وافری بر فقه جواهری و طلبگی سنتی دارند، باید این موضوع هم بیان شود که امام تأکید داشتند که حوزه‌ علمیه همیشه موضع‌گیری جدی در برابر نظام سلطه و امپریالیسم جهانی داشته باشد و از نظرگاه انفعال به این مسائل نگاه نکند. اگر غیر از این شد ما با تحریف اندیشه امام خمینی مواجهیم.

با جا زدن اندیشه خود به دنبال تحریف اندیشه‌های امام خمینی هستند

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر به اشکال مختلف شاهد تحریف و واژگون جلوه دادن عقاید امام خمینی هستیم، افزود: امام خمینی (ره) همانگونه که رأی و اراده مردم و مردم‌سالاری دینی برایشان اصالت داشتند، به همان‌مقدار تأکید فراوانی بر ولایت‌فقیه و ولایت‌پذیری داشتند و این‌ها را ۲ روی یک سکه می‌دانستند که به هیچ وجه قابل انفکاک از هم نیستند.

این استاد مطالعات انقلاب اسلامی با بیان اینکه امروز شاهد این هستیم که عده‌ای تنها به مردم‌سالاری نزد امام توجه دارند و گویی ولایت‌فقیه و تبعیت از حاکم اسلام هیچ‌ جایگاهی ندارد، تصریح کرد: به تعبیری تنها به آن بخشی از کلمات امام استدلال می‌کنند که به نفعشان است، اما در مقابل به پاره دیگری از تفکرات امام خمینی (ره) نظیر ولایت‌فقیه هیچ توجهی ندارند و گویی اصلاً در نزد امام این مقوله موضوعیت نداشته است.

با کلیدواژه «سازش» به دنبال تحریف اندیشه مقاومت امام خمینی (ره) هستند

وی گفت: تحریف اندیشه امام یعنی اینکه اندیشه خود را جای اندیشه امام جازدن و آن‌بخشی که چندان با عقایدشان سازگاری ندارد را به حاشیه بردن. در حالی که اندیشه امام (ره) یک برداشت کامل از اسلام ناب بود. امروز نیز وظیفه ما این است که این اسلام با قرائت امام را حفظ کنیم و از گزینشی برخورد کردن با آرای امام پرهیز کرده و حتی در برابر این نگرش بایستیم.

رضایی با بیان اینکه هر کس بخواهد به شکل دل‌بخواهی با امام مواجه شود، در وادی تحریف ایشان قدم گذاشته است، ابراز داشت: امروز شاهدیم اشخاصی که ادعای «پیروی از خط امام » را داشته و دارند، عملاً با استحاله در تفکراتشان اقدامات جدی‌ در تحریف تفکر امام و گفتمان انقلاب کردند. برخی افراد به هوای حفظ نظام و دفاع از انقلاب با رویکرد سازشکارانه سعی در تحریف موضوعی دارند که امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشت؛ یعنی دست به تحریف واژه «مقاومت» زدند.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: امام خمینی انقلاب اسلامی مسعود رضایی انقلاب اسلامی تحریف اندیشه اندیشه امام امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۴۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست بزرگداشت مقام معلم و استاد با حضور امام جمعه شهرستان آباده حجت‌الاسلام سید علیرضا دانا نماینده منتخب مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در محل سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده در این نشست اظهار کرد: اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان و استادانی است که در ترویج دانش و بینش همانند استاد شهید مطهری اهتمام می‌ورزند و از همین روست که نام و جایگاه والای معلم در فرهنگ ما همواره با قداست و احترام همراه بوده است.

آرش زارعیان متذکر شد: بدون تردید همت و تلاش استادان فرهیخته و معلمان عالی‌قدر نقش مهمی در دانایی، شکوفایی و تعالی جامعه و فراهم کردن شرایط لازم برای تکوین حیات طیبه انسانی دارد.

امام جمعه شهرستان آباده هم یادآور شد: علمی كه پشتوانه عقلی نداشته باشد موجب گمراهی می‌شود و رسالت علم رها ساختن انسان از بند خودبینی و خودپرستی است.

دانا با تأکید بر اینکه دانشجویان بیشتر از دیگران باید بصیرت و عقلانیت داشته باشند، توجه به تقویت تفکر در دانشگاه‌ها را ضروری دانست و افزود: خردورزی آن چیزی است که استادان باید قبل از تدریس بدان توجه ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه‌ها زیرساخت اصلی علم و دانش در کشور هستند و استادان به سبب نقش الگویی خویش، درهای معرفت را به روی دانشجویان می‌‌‌‌گشایند و راه و رسم زندگی صحیح را به آنها می‌آموزند و زمینه‌ساز تربیت انسانی «دانا، توانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام» می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهان شاهد صدور انقلاب امام خمینی(ره) است
  • تعالیم اندیشه عفاف و حجاب در مدارس در اولویت باشد
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است
  • دیدار ۳هزار معلم از سراسر ایران با رهبر انقلاب
  • کتیبه متفاوت با الهام از تخته‌ کلاس درس در حسینیه امام خمینی(ره) | عکس
  • فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از حضور رهبر انقلاب
  • برگزاری همایش اندیشه تمدنی در اندیشه امام علی (ع)