Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-05@20:51:34 GMT

سنگ آهن رِنج کشید

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۵۲۲۸

سنگ آهن رِنج کشید

نرخ تمامی مواد اولیه فولادسازی از سنگ‌آهن، قراضه و زغال‌سنگ در بازار‌های جهانی رو به کاهش گذاشت. افت حاشیه سود فولادسازان مانعی در مقابل افزایش قیمت مواد اولیه فولادسازی است. جریان کاهشی قیمت در بازار زغال‌سنگ و قراضه ادامه دارد، و نرخ سنگ‌آهن در بازار‌های چین به حالت رنج درآمده است.

با افزایش تعداد فروشندگان زغال سنگ در آسیا، قیمت این محصول در مسیر افت نرخ قدم برمی‌دارد، به نحوی که بهای زغال سنگ فوب استرالیا به ۴۴۲ دلار به ازای هر تن رسید که این نرخ نسبت به بهای آن در روز قبل کاهش ۱۴ دلاری در هر تن داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بنا به گزارش پلتس، قیمت زغال سنگ CFR چین در ۳۱ ماه مه با کاهش ۳ دلاری به عدد ۴۰۷ دلار به ازای هر تن رسید.

کاهش قیمت زغال سنگ در بازار آتلانتیک شدت بیشتری گرفت، زیرا قیمت لحظه‌ای زغال‌سنگ سخت آمریکا به دلیل مطابقت با قیمت محصول آسیایی خود کاهشی شد. همچنین کاهش قیمت جهانی فولاد با افت حاشیه سود فولادسازان، فشار کاهشی به بازار زغال‌سنگ وارد کرد.

سنگ‌آهن رنج کشید
بهای سنگ‌آهن در آسیا به دلیل کاهش ۱۰ درصدی بهای فولاد خام در شاندونگ به حالت رنج درآمد. به این ترتیب بهای هر تن سنگ آهن معیار پلتس، یعنی سنگ آهن عیار ۶۲ درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز ۳۱ ماه مه با کاهش ۱۰ سنت با نرخ ۱۳۶ و نیم دلار مورد معامله قرار گرفت.

در این شرایط از اوکراین خبر می‌رسد که شرکت معدنی فرکسپو همچنان به صادرات محصولات خود ادامه می‌دهد و سود قابل ملاحظه‌ای از فروش گندله آهن و سنگ‌آهن عیار بالا در طول جنگ به دست آورده است. جنگ روسیه و اوکراین باعث شد تا تقاضا برای گندله هند که البته عیار پایین‌تری نسبت به محصول تولید اوکراین دارد افزایش یابد؛ اما این شرکت معدنی با حفظ ارتباط لجستیک خود در طول دوران جنگ توانست سهم خود را در بازار‌های جهانی حفظ کند.

کاهش واردات قراضه با افزایش هزینه
قراضه فولادی در بازار ترکیه نیز همچنان در مسیر کاهش قیمت قدم برمی‌دارد؛ بنا به گزارش پلتس قیمت قراضه آهن سنگین با کاهش هشت و نیم دلار به ازای هر تن به ۴۳۹ دلار رسید، افزایش حجم ورود قراضه به تکریه دست تجار ترکیه‌ای برای چانه‌زنی را باز گذاشته و امکان کاهش قیمت را فراهم کرده است.

واردات قراضه آهن ترکیه در ماه آوریل با کاهش ۱۳ درصدی مواجه شد، افزایش ۹ درصدی هزینه‌های واردات دلیل این کاهش واردات عنوان شده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: چین سنگ آهن اوکراین قراضه ترکیه کاهش قیمت زغال سنگ سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۵۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

فرارو- آسوشیتدپرس نوشت: بازار تاریخی کاشان در مرکز ایران زمانی در مسیر اصلی کاروان‌ها قرار داشت که فرش‌های ابریشمی آن در سراسر جهان شناخته شده بود. اما برای بافندگانی که سعی می‌کنند قالی‌های خود در زیر طاق‌های باستانی آن بفروشند، دنیایشان تنها از زمان فروپاشی توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و تنش‌های گسترده‌تر با غرب به هم ریخته است.

به گزارش فرارو، بر اساس آمار گمرک ایران، صادرات فرش که دو دهه پیش از مرز ۲ میلیارد دلار گذشت، در سال گذشته به کمتر از ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته است. با ورود کمتر گردشگران و افزایش مشکلات در انجام معاملات بین المللی، فرش‌های ایرانی فروخته نمی‌شوند.

علی فائز، صاحب یک مغازه فرش در بازار کاشان گفت گفت: آمریکایی‌ها از بهترین مشتریان ما بودند. قالیچه یک کالای لوکس است و مشتاق خرید آن بودند و خرید‌های بسیار خوبی انجام می‌دادند. متأسفانه این قطع شده است و ارتباط بین دو کشور برای رفت و آمد بازدیدکنندگان از بین رفته است.

صنعت قالیبافی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است. بسیاری از بافندگان را زنان تشکیل می‌دهند که مهارت‌های لازم را نسل به نسل فراگرفته و از موادی مانند برگ درخت انگور و پوست میوه انار و گردو برای ساختن رنگ‌های نخ‌های خود استفاده می‌کنند. تولید یک فرش ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

برای دهه‌ها، گردشگران غربی و دیگران از ایران دیدن می‌کردند و قالی‌هایی را به خانه‌های خود می‌بردند. پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، ایالات متحده تحریم‌ها را علیه ایران افزایش داد. اما در سال ۲۰۰۰، دولت بیل کلینتون، ممنوعیت واردات خاویار، قالیچه و پسته ایرانی را لغو کرد. مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه وقت آمریکا در آن زمان گفت: ایران در محله‌ای خطرناک زندگی می‌کند. ما از تلاش‌ها برای کاهش خطر آن استقبال می‌کنیم.

در سال ۲۰۱۰، با افزایش نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران، ایالات متحده دوباره واردات فرش‌های ایرانی را ممنوع کرد. اما در سال ۲۰۱۵، ایران به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی دست یافت و تجارت فرش یک بار دیگر مجاز شد. سه سال بعد، در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، به طور یکجانبه ایالات متحده را از توافق هسته‌ای خارج کرد.

فائز با اشاره به تجدید تحریم‌ها به آسوشیتدپرس گفت: از زمانی شروع شد که ترامپ آن سند را امضا کرد. او همه چیز را خراب کرد.

عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید کنندگان فرش دستباف ایران نیز علت سقوط این صنعت را تحریم‌های ترامپ دانست. وی ارزش صادرات به آمریکا را قبل از تحریم‌ها سالانه ۸۰ میلیون دلار اعلام کرد. او گفته بود که تمام دنیا ایران را با قالی‌هایش می‌شناختند.

بدتر شدن اوضاع همان چیزی است که فروشندگان فرش به عنوان کاهش ورود گردشگران به کاشان نیز تلقی می‌کنند. روزنامه شرق در سال گذشته نوشته بود که گردشگری پرارزش آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در ایران تا حد زیادی متوقف شده است. عزت الله ضرغامی، وزیر گردشگری ایران، در آوریل تاکید کرد که ۶ میلیون گردشگر در ۱۲ ماه گذشته از کشور دیدن کرده اند، هرچند که احتمالاً شامل زائران مذهبی و همچنین افغان‌ها و عراقی‌هایی می‌شود که هزینه کمتری دارند.

اما حتی آن دسته از گردشگرانی که حضور پیدا می‌کنند، با چالش سیستم مالی ایران روبرو هستند، جایی که هیچ کارت اعتباری بزرگ بین المللی کار نمی‌کند.

فائز گفت: هفته پیش یک مشتری چینی داشتم. او در تلاش بود تا به نحوی پرداخت را انجام دهد، زیرا عاشق فرش بود و نمی‌خواست آن را رها کند. ما باید به کسانی که می‌توانند پول انتقال دهند و حساب‌های بانکی در خارج از کشور داشته باشند، کمیسیون زیادی بپردازیم. گاهی اوقات آن‌ها سفارشات خود را لغو می‌کنند، زیرا پول نقد کافی همراه خود ندارند.

سقوط ارزش ریال باعث شده بسیاری از ایرانیان نیز نتوانند فرش دستباف را خریداری کنند. دستمزد‌ها در این صنعت پایین است و همین امر منجر به افزایش تعداد مهاجران افغان در کارگاه‌های اطراف کاشان می‌شود.

جواد آمرزش، یکی از معدود طراحان قدیمی کاشان گفت سفارشات او از ۱۰ سفارش در سال به تنها دو نفر کاهش یافته است. او کارکنان خود را اخراج کرده و اکنون به تنهایی در فضایی تنگ کار می‌کند.

وی گفت: تورم هر ساعت افزایش می‌یابد. مردم بار‌ها از تورم ضربه خوردند. من در یک کارگاه بزرگ چهار تا پنج دستیار داشتم. او در حالی که به تنهایی در کارگاهش خنده‌ای تلخ کرد، افزود: ما منزوی شده‌ایم.

دیگر خبرها

  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم