Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در مراسم گرامیداشت مقام مرجعیت و یادبود ۳۵ تن از اساتید مرحوم در ایام کرونا که با حضور استادان سطوح عالی حوزه علمیه قم در مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار شد، اظهار کرد: ایام پر برکت کرامت را به پیشگاه شما، اساتید، علمای بزرگ و بزرگوار حوزه علمیه پر برکت قم، تهنیت عرض می کنم و از این حضور کریمانه شما و از صبر و حوصله شما حق‌شناسی می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ایام سالگرد امام راحل رضوان الله تعالی علیه را گرامی می داریم و برای آن امام بزرگوار، غفران و عنایت الهی را مسألت می‌داریم؛ و برای شما اساتید بزرگ و بزرگواران، که وارثان علوم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستید، توفیق و کرامت و مزید علم مسألت می‌نمایم.

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: ایام کرامت، تکرار خاطره نزول قرآن کریم است. واژه «کرامت» معادل فارسی ندارد. عربی این خصیصه را دارد که می‌تواند ترجمان همه لغات باشد؛ ولی هیچ لغتی نمی‌تواند ترجمان عربی باشد.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: این بیان نورانی امام باقر(ع) است که درباره این فقره از آیه شریفه که می‌فرماید: «عربیّ مبین» فرمودند: «یُبَیِّـنُ الألسُنَ و لا تُبَیِّنُهُ الألسُنُ» عربی این توان را دارد که هر زبان، از زبان های دنیا را ترجمه کند؛ ولی زبان‌های دیگر آن قدرت حقیقی را ندارند که به بارگاه ادب عربی مبین برسند.

وی در ادامه بیان کرد: «کریم» غیر از «کبیر» و «عظیم» است؛ در فارسی، یک واژه که بتواند «کرامت» را معنا کند، نیست. و این، خصیصه قرآن مبین است که فرمود: مجرای قرآن، مجرای کرامت است؛ در سوره مبارکه عبس می‌خوانیم: «بِأَیْدی سَفَرَةٍ (۱۵) کِرامٍ بَرَرَةٍ (۱۶)» مسیر کرامت را این کتاب کریم طی می‌کند تا کریم ابرر باشد. کتاب قرآن کریم است. ایام کرامت هم شرح همین معنا است.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: مطلب دوم آن است که «عربی مبین» هم بیان و هم تبیان و هم مبین است؛ خود را خوب، معنا می کند. اگر فرمود: «قرآنٌ کریمٌ» است، کرامت خود را تبیین می کند.

این مفسر قرآن کریم در ادامه بیان کرد: این ایام، ایام کرامت امام رضا(ع) است؛ این ایام، انسان را باید عاقل کند. بنابراین حوزه، دانشگاه، مراکز فقهی در نظام اسلامی، که این نظام، نظام نورانی است، باید ببینیم رهاورد تازه قرآن چیست که فرمود: هیچ کجای عالم نیست. فرمود: توی پیامبر هم هر جا بروی، این مطالب، غیر از قرآن جای دیگر به دست نمی‌آوری، محققان دیگر هم هر کجا غیر از قرآن را بگردند، چنین مطالبی پیدا نمی‌کنند. «و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون».

آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر نظام، اسلامی است، از حوزه برخاست، رهبر است، از حوزه برخاست. این حوزه امام صادق و امام باقر و امام زمان علیهم آلاف التحیة و الثناء سر تا پایش کرامت است؛ به هیچ چیزی آلوده نشود؛ خدمات به نظام بدهد، اما به جایی وابسته نباشد. آزاد آزاد در محضر قرآن و عترت و معارف الهی بار یابد. هر خدمتی که خواستند، حوزه بدون مضایقه در اختیار ملت مسلمان باشد و نظام را و جامعه را و امت را پدرانه حمایت کند.

منبع: الف

کلیدواژه: الله جوادی آملی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۶۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد

یک فعال مسیحی به نام جِید سانبِرگ (Jade Sanberg) تحت حمایت پلیس سوئد، به قرآن هتک حرمت کرد. این اتفاق سه روز پیش در استکهلم رخ داد و تصاویر آن به‌تازگی منتشر شده است.

دریافت 1 MB

دیگر خبرها

  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • برنامه «اطعام رضوی» در استان سمنان اجرا می‌شود
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در ۸۵ حوزه امتحانی
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • حمایت کامل یک مرجع تقلید از «طرح نور»: امری مبارک است | درباره حجاب به شدت حساسیم
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی