Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@10:59:52 GMT

چه راهکاری برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی وجود دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۸۵۵۰

چه راهکاری برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی وجود دارد؟

اگر شهروندان که در ساخت و ساز دست دارند در حوزه ساختمان سازی مرتکب تخلفی شوند، این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می ‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس  علی مجلسی  دانشجوی حقوقدر یادداشتی نوشت: درباره ی قدمت قانون و ماده ۱۰۰ شهرداری حدود نیم قرن پیش یعنی در سال ۱۳۳۴ این قانون به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره ی ماهیت این کمیسیون باید بگوییم که به عنوان یکی از مراجع اختصاصی شناخته می شود که شخصیت حقوقی مستقل و خارج از دادگستری به شمار می رود.اما محل استقرار این کمسیون در شهرداری است. کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان یک کمیسیوناداری محسوب می شود که در ارتباط با ماده ۱۰۰ شهرداری به وجود آمده است که دارای شخصیتی حقوقی و مجزا از شهرداری است.

در صورتی که اشخاص در ضمن عملیات ساخت و ساز تخلفی را مرتکب شوند شهرداری این حق را ندارد که حکم تخریب یا جریمه بدهد.بلکه تنها این امکان را دارد که جلوی عملیات ساخت و ساز را بگیرد و پرونده را به کمیسیون ۱۰۰ارجاع دهد تا پس از بررسی تصمیم گرفته شود که با متخلف چه برخوردی صورت بگیرد.

چه راهکاری برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی  وجود دارد؟ آیا  کمیسیون ماده صد در جلوگیری از تخلفات ساختمانی موفق عمل کرده است؟ طبق مادۀ ۱۰۰ قانون شهرداری‌ ها، مالکان اراضی و املاک واقع در محدودۀ خدماتی باید قبل از ساخت‌ و ساز از شهرداری ‌ها پروانۀ ساختمان بگیرند و شهردار‌ی ها موظف هستند از طریق مأموران خود از عملیات‌ ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه در زمین محصور یا غیرمحصور جلوگیری کنند.

به رغم متن ساده و قابل درک ماده صد قانون شهرداری ها این ماده دارای تبصره های زیادی است که تماما به اشکال مختلف تفسیر پذیر هستند. برداشت اولیه که از ماده صد قانون شهرداری می شود این است که این قانون به منظور جلوگیری از عملیات ساختمانی بدون پروانه است.

کمیسیون ماده صد موظف به رسیدگی است. بر طبق این قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مرجعی است برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است. به طور کلی اگر شهروندان که در ساخت و ساز دست دارند در حوزه ساختمان سازی مرتکب تخلفی شوند، این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می ‌گیرد.
پس هدف کمیسیون ماده صد را می توان اینگونه بر شمرد:1-جلوگیری از ساخت و ساز غیراستاندارد 2-نظم بخشی و ساماندهی به سیما و کالبد شهر.

برای جلوگیری از این تخلفات و ساخت و ساز غیر استاندارد یک راهکار قهری وجود دارد که به عبارتی همان قلع و قمع کردن بنا است. دیدگاه دیگر جلوگیری جدی از ساختن بناهای غیر مجاز و پایش آن است که نیازی به تخریب بنا نباشد زیرا تخریب خود دارای تبعات اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی است. آگاهی دادن به مردم در خصوص لازم الاجرا بودن قوانین، جلوگیری از ساخت بناهای غیر مجاز دربدو امر راهکارهای بهینه تری هستند. اما آیا در واقعیت کمیسیون ماده صد موفق به جلوگیری از تخلفات ساختمانی (به هر طریق) شده است؟ آیا هدف قانون گذار از ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها محقق شد؟ آنچه در واقعیت مشاهده می شود چیز دیگری است …

کمیسیون ماده صد در عمل مانعی برای تخلفات ساختمانی نشد و قوانین تنها وسیله انجام تخلف با پول بود یعنی تخلفات چون جرم محسوب نمی شدند به پول فروخته می شدند. وقتی صحبت از پرداخت جریمه انجام تخلف های ساختمانی طبق فرمول کمیسیون ماده صد است یعنی مالک می تواند برخلاف قوانین شهری (با قصد و آگاهی قبلی به امید کمیسیون ماده صد) با پرداخت هزینه هرآنگونه که دوست دارد عمل کند، در نتیجه بی نظمی شهرهای امروز حاصل گردد.

در حقیقت کمیسیون ماده صد تبدیل به مرجعی برای تراکم فروشی شده است. یعنی هر سازنده ای هر خلافی بخواهد می کند و خلاف آن را در کمیسیون ماده صد پرداخت می کند. کمیسیون ماده صد به جای اینکه از تخلفات ساختمانی جلوگیری کند به منبع درآمد شهرداری تبدیل شده است. این موضوع اخیرا مورد توجه مسئولین و رسانه های کشور (اعم از رسانه ملی تا شبکه های اجتماعی) قرار گرفته است وامیدوارم  قانون اصلاحی آن تصویب شود و در این اصلاحیه با ابهام زدایی از برخی کلمات راه ها برای «تخلف فروشی» کمتر کند .

یادداشت: علی مجلسی - دانشجوی حقوق

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جلوگیری از تخلفات ساختمانی کمیسیون ماده ۱۰۰ کمیسیون ماده صد قانون شهرداری ساخت و ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۸۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینفوگرافیک | عملکرد کمیسیون تخلفات شرکتها، رانندگان و مالکین بخش حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲

تین نیوز

عملکرد کمیسیون تخلفات شرکتها، رانندگان و مالکین بخش حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • ◄ روش ابطال کارت هوشمند رانندگان کامیون اعلام شد+ سند
  • تعیین تکلیف عوارض و کمیسیون‌های ماده ۵، ۷ و ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • اینفوگرافیک | عملکرد کمیسیون تخلفات شرکتها، رانندگان و مالکین بخش حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲
  • پلمب واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار