Web Analytics Made Easy - Statcounter

متولیان فرهنگی در انعکاس واقعه تاریخی گوهرشاد نقش بی‌بدیل دارند و در این راستا شهرداری و آستان قدس می‌توانند منابع مالی برای چاپ کتب اسناد قیام گوهرشاد برای حفظ و احیای این هویت ملی را تأمین کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ واقعه مسجد گوهرشاد در پی اعتراض مردم به قانون کشف حجاب به دستور رضا پهلوی اتفاق افتاد و در این حادثه تلخ هزاران نفر به شهادت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیرماه همان سال مردم مشهد در کنار مردم شهر‌هایی مثل قم، تبریز، شیراز و برخی دیگر شهر‌ها در اعتراض به سیاست‌های کشف حجاب رضاخانی به خیابان‌ها ریختند. این اعتراضات در پی محاصره منزل آیت‌الله قمی و سخنرانی‌های آتشین شیخ محمدتقی بهلول بالا گرفت و مردم به آستان مقدس امام رضا (ع) پناه برده و در مسجد گوهرشاد به منظور رفع مسئله کشف حجاب متحصن شدند.

ضرورت جلوگیری از غفلت فرهنگی تاریخی پیرامون واقعه گوهرشاد

مأموران به دستور رضاخان، اطراف حرم و مسجد را محاصره کرده، شروع به تیراندازی کردند و در نتیجه هزاران نفر از مردم غیرتمند ایران برای دفاع از حجاب، به خاک و خون کشیده شدند و مأموران رژیم پهلوی، پیکر مطهر این شهدا و زخمی‌هایی که هنوز نفس می‌کشیدند را در گورهایی دسته جمعی ریخته و مدفون ساختند.

احمد عسکری، پژوهشگر مطالعات تاریخ در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: طی تفاهم نامه ای شهرداری با مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای چاپ کتاب مستندی در رابطه با قیام گوهرشاد اقدام شد اما متأسفانه بعد از بازخوانی اسناد هنوز خبری از انتشار این کتاب نیست و بیش از سه هزار مورد اسناد از واقعه گوهرشاد وجود دارد که هیچ گاه چاپ نشده و در اختیار شهرداری مشهد است.

وی با بیان اینکه مؤلف کتاب بلاتکلیف مانده است و وضعیت نشر اسناد مشخص نیست افزود: باید خاطرات به صورت مفصل پیرامون قیام گوهرشاد و گورهای دسته جمعی بازخوانی شود.

منابع مالی برای چاپ کتب اسناد قیام گوهرشاد تأمین شود

این پژوهشگر مطالعات تاریخ گفت: باتوجه به اهمیت موضوع شهرداری و آستان قدس در زمینه چاپ کتاب اسناد قیام گوهرشاد می توانند اقدام کنند و اصولا منابع مالی برای چاپ کتب اسناد قیام گوهرشاد باید هزینه شود چراکه شاهد هستیم کتاب هایی با درجه اهمیت خیلی پایین تر در حال چاپ است.

وی افزود: بخشی از کشف مسائل قیام گوهرشاد مربوط به شاهدان عینی است و می‌تواند برای تحقیقات این موضوع ادامه داشته باشد تا زوایای این مسئله هویتی آشکار و برجسته شود.

عسکری ادامه داد: این موضوع مهم در زمره آثار باستانی نیست بلکه در این مسئله هویتی که مربوط به کمتر از صد سال اخیر هم هست نیاز به عزم جدی دستگاه های متولی دارد.

موضوعی در مشهد غریب‌تر از واقعه گوهرشاد نیست

وی افزود: بحث اولویت‌داری همچون حفظ اصالت دینی در زمینه قیام گوهرشاد مطرح است و ربط چندانی به آثار باستانی ندارد که نیاز به مکشوفه عینی خاصی باشد هر چند شاهدان عینی در مورد گورهای دسته جمعی در مراکز معتبر اسنادی مانند آستان قدس و مرکز اسناد انقلاب اسلامی گواهی بر صحت این ماجرا دادند.

این کارشناس تاریخی ضمن تأکید بر عزم جدی نهادهای مختلف در احیای میراث هویتی قیام گوهرشاد تصریح کرد: متولیان فرهنگی زیادی در خراسان رضوی حضور دارند که نباید با این وجود به موضوع مهمی مانند قیام گوهرشاد شاهد بی توجهی باشیم و حداقل بایستی اسناد جمع اوری شده چاپ شوند.

وی افزود: امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در مورد قیام گوهرشاد ده ها بار به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشاره دارند و شهید نواب صفوی و همچنین اولین مبارزین انقلاب اسلامی آرزو دارند که انتقام شهدای گوهرشاد گرفته شود و حتی رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر احیای این موضوع تأکید کردند اما با این وجود موضوعی در مشهد غریب‌تر از واقعه گوهرشاد نیست.

عسکری با بیان اینکه نباید چاپ کتاب اسناد گوهرشاد توسط شهرداری مشهد به تاریخ بپیوندد و جای تأسف دارد که بیش از 4 سال این اسناد بلااستفاده مانده است خاطرنشان کرد: هر چند واقعه تاریخی قیام گوهرشاد بزرگ ترین حادثه سیاسی، انقلابی و هویتی مشهد نیز محسوب می شود اما احیا و بازخوانی آن و همچنین موضوعاتی مانند کشف محل دقیق گورهای دسته جمعی قیام گوهرشاد با بی‌توجهی پیگیری نشده است.

باتوجه به ضرورت جلوگیری از فراموشی تاریخی رخدادهای انقلاب اسلامی انتظار است در مدیریت شهری دغدغه این موضوع ایجاد شود و در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد اقداماتی صورت بگیرد و از طرفی همه مجموعه‌های فرهنگی در کنار هم مأموریت‌های تعریف شده‌ای را در راستای ترویج، معرفی و تبیین این واقعه تاریخی دنبال کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: واقعه گوهرشاد انقلاب اسلامی دسته جمعی آستان قدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۸۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن

به گزارش خبرنگار مهر سید احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از برات الکترونیکی که صبح امروز در وزارت اقتصاد برگزار شد گفت: یک عادت قدینی در تأمین مالی از طریق شبکه بانکی، در شبکه فعالان اقتصادی وجود دارد که رویه‌ای غالب است. اما با توجه به محدودیت‌های سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها چاره‌ای جز معرفی ابزارهای جدید تأمین مالی بنگاه‌ها نخواهیم داشت.

وزیر اقتصاد گفت: بایستی مسیرهای جاری تأمین مالی را بیش از پیش هموار کنیم و ابزارهایی از جنس اوراق گام، فاکتورنیک، سفته و برات الکترونیک و…در این راستا توسعه یابند.

خاندوزی گفت: اگر کمک و همراهی قوه قضائیه و بانک‌مرکزی سایر دستگاه‌ها نبود این ابزارها به این شکل توسعه نمی‌یافتند.

وی افزود، بر اساس حکم قانون، سهم و وزن تأمین مالی اقتصاد توسط دستگاه‌های مختلف، به وسیله وزارت اقتصاد تعیین خواهد شد.

در همین راستا طرح جدید تأمین مالی زیر ساخت، نیز وزن بیشتری به وزارت اقتصاد خواهد داد تا نقش هماهنگ کننده بیشتری میان دستگاه‌ها ایفا کند.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد، نهاد تضمین و نقش ضمانت نامه‌ها در گره گشایی از تولید یک دهم سایر کشورها در ایران مؤثر نیست.

برای هر کدام از بانک‌های کشور با توجه به نوع کسب و کار آنها باید مشخص شود که سهم هر بانک در تأمین مالی تولید و میزان استفاده آنها از روش‌های موجود تأمین مالی چه قدر است.

وی افزود، به عنوان یک پیشنهاد مشخص برای استفاده از قدرت خلق پول در بانک‌ها باید سهم آنها در استفاده از ابزارهای تأمین مالی از قبیل برات الکترونیک مشخص شود.

سال قبل سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت به بیش از ۲۷۰ همت رسیده است. همچنین در سه سال اخیر به میزان قابل توجهی به سرمایه بانک‌های دولتی افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعاً ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد، گفت: در دولتهای قبل فقط ۵۴ همت از اموال مازاد بانک‌ها فروخته شده بود، بر این اساس امیدواریم با توجه به مصوبه هییت وزیران در سال جاری شاهد رشد بیشتری نسبت به موضوعاتی از قبیل واگذاری اموال مازاد بانک‌ها باشیم.

خاندوزی همچنین گفت: سال قبل سهم تسهیلات خرد خانوار به ۱۹ درصد رسید و تا امروز ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده است.

کد خبر 6089766 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • لزوم تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به مشهد مقدس
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور