Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابلو نقاشی «مونالیزا» از سال ۱۷۹۷ توسط فرانسه خریداری شد و از اوایل قرن بیستم، با اسپری رنگ هدف حمله قرار گرفته است و حتی با فنجان به آن حمله شده است. در هفته جاری نیز یک مرد با کیک به این تابلو نقاشی حمله کرد. در سال ۱۹۵۶، دو نفر سعی کردند با استفاده از تیغ و سنگ به این نقاشی حمله کنند. در هر بار به «مونالیزا» آسیبی وارد نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نقاشی در مجموع پنج بار هدف سارقان و مورد حمله قرار گرفته است. در ادامه با تاریخچه‌ای که توسط آرت‌نیوز گردآوری شده است، آشنا می‌شوید:

۱۹۱۱: سالی که مونالیزا ربوده شد

بخشی از شهرت جهانی «مونالیزا» با به سرقت رفتن آن در سال ۱۹۱۱ توسط وینچنزو پروجا، یکی از کارمندان ایتالیایی موزه به وجود آمده است. در آن سال پروجا و دو نفر دیگر خود را در یکی از کمدها لوور پنهان کردند تا موزه تعطیل شود و سپس این تابلو نقاشی را ربودند. البته «مونالیزا» در آن زمان تابلو نقاشی چندان ارزشمندی محسوب نمی‌شد. با پررنگ شدن خبر سرقت این نقاشی در پاریس و سایر کشورها، پروجا ناچار شد این نقاشی را در آپارتمانش پنهان کند و حدود دو سال بعد سعی کرد این نقاشی را در فلورانس به فروش برساند تا به این طریق بتواند این گنجینه را به ایتالیا بازگرداند. این اقدام موفقیت‌آمیز نبود؛ چراکه خریدار به مدیر گالری اوفیتزی اطلاع داد و او نیز این نقاشی را در اختیار گرفت و پلیس را مطلع کرد. در نهایت پروجا به شش سال حبس محکوم شد و این نقاشی نیز به لوور بازگردانده شد.

۱۹۵۶: سالی که یک تکه سنگ به سمت شاهکار لئوناردو پرتاب شد

در سال ۱۹۵۶، تابلو نقاشی «مونالیزا» نه یک بار، بلکه دو بار هدف حمله قرار گرفت. نخست فردی سعی کرد به این نقاشی آسیب برساند که البته نتیجه‌ای نداشت. سپس یک مرد بولیویایی یک تکه سنگ را به سمت این نقاشی پرتاب کرد. آن مرد در آن زمان گفته بود: «یک تکه سنگ در جیبم داشتم و ناگهان به ذهنم رسید که آن را پرتاب کنم». خوشبختانه نقاشی در آن زمان پشت شیشه محافظ قرار داشت. البته این سنگ باعث شد در نقطه‌ای از نقاشی رنگ جدا شود. کارشناسان در آن زمان موفق شدند این نقاشی را مرمت کنند و آن را پس از چند روز به محل نمایش بازگردانند.

۱۹۷۴: سالی که شاهکار لئوناردو در توکیو هدف حمله قرار گرفت

«مونالیزا» به ندرت از لوور خارج شده است و به همین دلیل است که ۱.۱۵ میلیون نفر از این نقاشی در موزه ملی توکیو بازدید کردند. یکی از این افراد زن ۲۵ ساله ژاپنی بود که از ویلچر استفاده می‌کرد و سعی کرد در نخستین روز نمایش این نقاشی، در اعتراض به فراهم نبودن شرایط مناسب در موزه برای شهروندان معلول، روی آن را با اسپری قرمز رنگ بپاشد. در نهایت این نقاشی سالم باقی ماند و شیشه محافظ جلوی این کار را گرفت.

۲۰۰۹: سالی که با فنجان به جان «مونالیزا» افتادند

در سال ۲۰۰۹، در یک روز عادی در موزه لوور، یک زن روس به گالری که «مونالیزا» در آن نمایش داده می‌شد، وارد شد و فنجانی را به سمت این نقاشی پرتاب کرد. او با فنجانی که زیر کیفش پنهان کرده بود وارد موزه شده بود. بار دیگر به لطف شیشه محافظ، «مونالیزا» در امان ماند.

و اما ۲۰۲۲، سالی که با کیک به «مونالیزا» حمله شد

بعد از گذشت بیش از یک قرن از زمانی که «مونالیزا» ربوده شد، در هفته جاری مردی در لباس یک پیرزن در موزه لوور بر روی نقاشی معروف مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی، کیک مالید.

۵۷۵۷

کد خبر 1637623

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: موزه لوور نقاشی هنرهای تجسمی لئوناردو داوینچی حمله قرار گرفت تابلو نقاشی آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۹۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک «نقاشی» چگونه راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟ (+عکس)

رازی که هزاران سال به قوت خود باقی مانده بود، سرانجام کشف شد، چرا که فیزیکدانان بر این باورند که سرانجام به چگونگی ساخت اهرام مصر باستان پی برده‌اند. 

به گزارش فرادید، این موضوع که چگونه یک تمدن باستانی بدون ماشین‌آلات سنگین موفق به ساخت اهرام شد، مدت‌ها موضوع فکر بسیاری از افراد بود. هرم بزرگ جیزه به ارتفاع ۱۴۷ متر، زمانی که ساخته شد، بلندترین سازه جهان برای بیش از ۳۸۰۰ سال بود و ما همچنان مجذوب عظمت آن هستیم. 

برخی تصمیم می‌گیرند از اهرام دیدن کنند، برخی دیگر تصمیم می‌گیرند بر فراز آن‌ها با چتر پرواز کنند و برخی دیگر جرات کرده و به داخل هرم بزرگ می‌روند، اما ما تا کنون نمی‌دانستیم آن‌ها چگونه ساخته شده‌اند. 

گروهی از دانشمندان دانشگاه آمستردام در مورد چگونگی ساخت اهرام توسط مصریان باستان به کشف پیشگامانه‌ای دست یافتند. تیمی از فیزیکدانان به رهبری دکتر دانیل بون، روی یک نقاشی دیواری در مقبره جهوتی‌هوتپ (Djehutihotep) تمرکز کردند. این نقاشی که قدمت آن به سال ۱۹۰۰ قبل از میلاد بازمی‌گردد، به نظر یک تکنیک ساختمانی را نشان می‌دهد. 

این نقاشی دیواری ۱۷۲ مرد را به تصویر کشیده که مجسمه‌ای را با طناب‌های متصل به سورتمه حرکت می‌دهند. جلوتر از سورتمه، جایی که به نظر می‌رسد جیزه یا اطراف آن باشد، دیده می‌شود که آب را روی شن‌ها می‌ریزند. فیزیکدانان که شیفته این کشف شده بودند، تصمیم گرفتند آن را آزمایش کنند. 

آن‌ها به مصر رفتند و هرم خودشان را در مقیاسی بسیار کوچکتر ساختند. در طول آزمایش مشخص شد اگر ماسه خشک باشد، به شکل توده درمی‌آید و حرکت اجسام را دشوارتر می‌کند، اما با افزودن مقدار مناسب آب، از شکل گرفتن این توده‌ها جلوگیری می‌شود و ماسه صاف می‌ماند. 

Bonn در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۶ گفته است: «اگر از شن و ماسه خشک استفاده کنید، خوب کار نمی‌کند، اگر ماسه بیش از حد مرطوب شود، باز هم خوب کار نمی‌کند. برای این کار یک سفتی بهینه لازم است.» 

قبلاً اعتقاد بر این بود که استفاده از آب برای کمک به ساخت و ساز تشریفاتی بوده، نه عملی. 

یافته‌های این تیم در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان (Physical Review Letters) منتشر شد. در مقاله منتشرشده توضیح داده شد: «سایش لغزشی روی شن و ماسه با افزودن مقداری آب (نه خیلی زیاد) تا حد زیادی کاهش می‌یابد.» 

«اگر میزان آب درست نباشد، ماسه مرطوب بیابان تقریباً دو برابر سفت‌تر از ماسه خشک می‌شود.» 

«یک سورتمه به راحتی روی شن‌های سفت صحرا می‌لغزد، چون شن‌ها مانند وقتی که خشک هستند مقابل سورتمه انباشته نمی‌شوند.» 

این موضوع به قدری ساده است که حتی بون و تیمش هم غافلگیر شدند: «من از میزان کاهش ۵۰ درصدی نیروی کشش بسیار متعجب شدم، به این معنا که مصریان باستان فقط به نیمی از مردان نیاز داشتند تا اهرام را از روی شن‌های خیس در مقایسه با شن‌های خشک بکشند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک «نقاشی» چگونه راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟ (+عکس)
  • جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله به رفح اجتناب کند
  • نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد
  • هدف دنیای صهیونیست تک قطبی شدن جهان است
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • در سال ۱۸۱۶ جهان شاهد سالی بدون تابستان بود
  • مالیات طلافروشان سالی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر