Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران می گوید: اگر دانش بنیان‌ها همراه با توسعه کشت در دیم زارها پای کار آیند، خودکفایی در تولید محصولات محقق می‌شود.

طرح جهش تولید در دیم زارهای کشور از دوسال قبل با مشارکت ستاد اجرای فرمان امام آغاز شده و با افزایش تقاضا برای خرید غلات و کالاهای اساسی در دنیا ، مسئولان وزارت جهاد بر توسعه کشت دیم به منظور حفظ امنیت غذایی کشور از تکایای بیرونی تاکید دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوروزی سرپرست ستاد اجرای فرمان امام می گوید: با وجود ظرفیت های مناسب در کشت دیم از محل جایگزینی تولید داخل با واردات غلات، سالانه یک میلیارد دلار خروج ارز از کشور کاهش می یابد و طی برنامه ریزی صورت گرفته امیدواریم از محل دستاوردهای کشت دیم، کشور را خودکفا کنیم.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: علی رغم آنکه دیم زارها در دنیا پایه تولید هستند، اما در گذشته این امر مهم مورد غفلت در کشور قرار گرفته بود که با ورود دانش بنیان ها در بخش دی‌مزارها و بهره گیری از تجربه سایر کشورها انتظار می رود که سطح تولید دیم زارها را به ۲ میلیون تن در هکتار متوسط دنیا برسانیم.
توجه به کشاورزی دانش بنیان کشور را از واردات بی نیاز می کند

آقای علیقلی ایمانی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم کاهش دسترسی به منابع آبی و سطح زیرکشت، تقاضا برای غذا بواسطه افزایش جمعیت بالاست که تنها با ورود علم به عرصه کشاورزی، بهره وری را باید بالا برد.

به گفته او، با ورود دانش بنیان در بخش کشاورزی همچون تهیه بذور، مکانیزاسیون و اصلاح و بازسازی مزارع عملکرد در واحد سطح افزایش می یابد در این صورت در خیلی از محصولات مازاد تولید خواهیم داشت که برای صادرات آن باید برنامه ریزی کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: کشاورزان در مناطق دیم با کمبود منابع روبرو هستند که همین امر موجب شده تغذیه مناسبی اعم از کود، ریزمغذی و سموم مناسب برای مبارزه علیه آفات و بیماری نداشته باشند و ورود وزارت جهاد در توسعه دیم زارها باید با حمایت مالی همراه باشد.

بنابر تفاهم اخیر وزارت جهاد با ستاد فرمان امام، توسعه دیم زارها به منظور رسیدن به خودکفایی غلات در دستور کار قرار گرفته است، اما تحقق اهداف با ورود دانش و منابع به منظور استفاده از تکنیک های جدید و ماشین آلات به بخش میسر است تا جایی که بی نیاز از واردات شویم.

به گفته ایمانی، اگر دانش بنیان همراه با توسعه کشت در دیم زارها پای کار آید که در هر منطقه متناسب با اقلیم بذر مقاوم به سرما، کم ابی و خشکسالی کشت شود، خودکفایی محقق می شود که تحقق این امر نیازمند سرمایه گذاری کلان‌ در بخش هم‌نیست، بلکه منابع کنونی تسهیلات بانکی و مکانیزاسیون باید به بهره برداران واقعی داده شود.
خودکفایی با ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی دست یافتنی است

آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با توجه به پتانسیل بالا در بخش کشاورزی از طریق دانش بنیان و ورود علم و تکنولوژی امکان افزایش چندبرابری ظرفیت استفاده از منابع آبی و خاکی و ارتقای تولید به لحاظ کمی و کیفی وجود دارد.

پیشه ور می گوید: با وجود آنکه ۶۵ تا ۷۵ درصد کشاورزی سنتی است، با ورود دانش بنیان به عرصه و افزایش عملکرد در هکتار می توان به خودکفایی محصولات استراژیک دست یافت.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: اگر دانش بنیان همراه با توسعه کشت در دیم زارها پای کار آید، اهداف خودکفایی و خوداتکایی در اقلام اساسی محقق می شود‌.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ورود دانش دیم زارها دانش بنیان توسعه کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۳۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ به نیازهای کشاورزی مطالبه‌ای از دانش‌بنیان‌ها

مهدی قیصری، کارشناس بخش کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: بخش کشاورزی از نظر بهره‌وری و ایجاد ارزش‌افزوده مناسب فاصله زیادی تا وضعیت مطلوب دارد. به همین دلیل حتی ایجاد تغییرات ساده در تولید بخش کشاورزی می‌تواند نتایج موثری به دنبال داشته باشد.

در حوزه کشاورزی، کپی‌سازی یا انتقال تجربه از یک منطقه به منطقه دیگر ممکن نیست

وی گفت: یکی از مشکلات موجود درحوزه دانش‌بنیانی این است که اگر طرح، ایده یا نظری در این حوزه مطرح می‌شود دیگران باید به آن اشراف داشته باشند. به این معنا که از قبل دستورالعمل داشته و تدوین شده باشد که اگر اینچنین باشد یا کپی‌سازی و مشابه‌سازی در حال انجام است یا اقدامی در جهت رفع یک نیاز صورت گرفته است در صورتی که در حوزه کشاورزی، کپی‌سازی یا انتقال تجربه از یک منطقه به منطقه دیگر ممکن نیست.

قیصری بیان کرد: به طور مثال ممکن است نوعی فولاد ازیک کشور دیگر کپی‌برداری و در داخل کشور تولید شود، اما در مورد کشاورزی این شیوه از کار، امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: انتقال دانش در بخش کشاورزی تابع عوامل متعددی است به طور مثال نمی‌توان گفت اگر گیاهی در اقلیمی خاص خوب رشد کرده است در همه جا قابلیت رشد دارد. البته آب و هوا یکی از موضوعاتی است که این تفاوت را سبب شده است و نوع خاک، واریته گیاهی و عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارد.

معیار سنجش برای شرکت‌های دانش‌بنیان اثربخشی و کارآیی آنها است

کارشناس بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: نگاه به دانش‌بنیان‌ها باید به گونه‌ای باشد که شاید علم به آن وجود ندارد و موضوع جدید در حال طرح است. معیاری که برای سنجش فناوری و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد اثربخشی و کارآیی آنها است.

دانش‌بنیانی بودن در حوزه کشاورزی لزوما به فناوری یا تکنولوژی بالا نیاز ندارد

قیصری تصریح کرد: اگر حرف‌ها و ایده‌های جدید پاسخی به نیاز‌ها نباشد و اثربخشی و کارآیی لازم را نداشته باشد، دانش‌بنیانی نخواهد بود. البته در بخش کشاورزی دانش یا ایده دانش‌بنیانی شاید نیاز به فناوری و تکنولوژی پیچیده نداشته باشد، اما می‌تواند بهره‌وری در این بخش را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: باید با یک سری اقدامات که دانش‌بنیان بوده و براساس نیاز‌های بومی و منطقه‌ای کشور طراحی شده است، اثربخشی و کارآیی را در بخش کشاورزی افزایش داد.

کارشناس بخش کشاورزی بیان کرد: دانش یا محصولات دانش‌بنیانی در بخش کشاورزی باید برای پاسخ به نیازی که تقاضا برای آن وجود دارد تولید شود که البته بتواند اثربخشی و کارآیی لازم را نیز داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان
  • استفاده از خودروهای برقی به حل مهم‌ترین مسئله کلان‌شهر اصفهان کمک کند
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • پاسخ به نیازهای کشاورزی مطالبه‌ای از دانش‌بنیان‌ها
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است
  • برنامه قطعی تاپیکو، بازگشت مجدد نفت ایرانول به جایگاه صدر در روان‌کاران است/ تولید و صادرات محصولات دانش بنیان باید در اولویت باشد