Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، دوم خردادماه به نیمه رسیده بود که برج متروپل چون هیولایی وحشی با غرشی مهیب فرو ریخت و آوار شد بر قامتِ یک شهر. آبادان در یک آن، همه غبار شد و خون.

 مادر دو دستی بر سینه می‌کوبد و روی می‌خراشد. جوانش زیر آوار مانده است. مویه‌ی مادر در هیاهوی رنجِ مردمان سرگردانی که در میان انبوهی از آهن و سیمان و آجرِ مچاله شده به دنبال عزیزانشان می‌گشتند، گم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پسربچه‌ای با استخوان‌های شکسته و بدن کوفته‌ در آغوش پدر زار می‌زند و رده‌های خون از زخم‌های عمیقِ تنش بر روی زمین جاری است.

پدری در حاشیه ساختمان فروریخته متروپل ضجه‌ می‌زند و از امداگران می‌خواهد که دو فرزندنش را از زیر آوار ساختمان بیرون بکشند. دختربچه‌ای آنسوتر جیغ می‌کشد و پدر زیرآوار مانده‌اش را می‌خواهد و برادری بر سر می‌زند و فریاد کمکِ خواهری به آسمان می‌رود.

روزها و شب‌های سختی بر آبادان و مردمش گذشت. روزها و شب‌هایی که لحظه‌ به لحظه‌اش آمیخته به عزا و ماتم بود. مردم سوگوار آبادان با بغضی عظیم در گلو و چشمانی خیس از اشک و اندوه ‌جانباختگان این حادثه‌ی دلخراش را بر شانه‌هاشان به سوی خانه‌ی ابدی بردند و در میان خروارها خاک دفن کردند.

خبرنگاران و عکاسان این غوغای محشر را برای ماندگاری در تاریخ، در پس پرده‌ی نمناک نگاهشان با لنز دوربین و قلم‌هایی تر ثبت کردند.

 

 

نیروهای امدادی در روزهای سختِ آبادان برای نجات هم‌وطنانشان از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و علی‌رغم اینکه سازه طبقاتی سست بود و هر لحظه امکان ریزش وجود داشت، با شجاعتی مثال زدنی برای یافتن پیکرهای هم‌طنانشان ایثار کردند و برای آنان که ایثارگران همیشگی میدان‌های صعب‌اند، فداکاری کار سختی نیست.

13 روز از این سوگنامه می‌گذرد. ریزش متروپل تا کنون ‌39 جان را گرفته است و همه کسانی که اعضای خانواده‌شان زیر آوار جان باختند، محنت‌زده به مصیبتی می‌اندیشند که  عزیزان‌شان را اینگونه به کام مرگ فرستاد.

هشدارهایی که جدی گرفته نشد

مهندسان ناظر ساختمان تجاری-اداری متروپل یک‌ماه قبل نسبت به فروریختن این برج هشدار داده بودند اما کسی به هشدار آنان توجهی نکرده بود. حسین عبدالباقی سازنده متروپل است. او در دولت گذشته به عنوان چهره‌ی ماندگار صمت معرفی شده بود و به گزارش پزشکی قانونی امروز او خود جزو کشته‌شدگان این حادثه به شمار می‌رود.

به عقیده مردم فرصت دادن به افراد نالایق چنین فاجعه‌ای را رقم زده است. آنان می‌خواهند که متولیان امر با رانت‌خواران در حوزه ساخت‌وساز مبارزه کنند تا از تکرار حوادث اینچنینی در سایر نقاط کشور جلوگیری به عمل آید.

 

 

اخطاریه به سازنده

کوروش خواجوی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در باره وقوع این حادثه اظهار کرد: حدود یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد.

وی افزود: متاسفانه سازمان‌های نظام مهندسی تنها اختیار اعلام وضعیت، هشدار و تذکر از نظر فنی را دارند و ضمانت اجرایی توقف پروژه را ندارند. در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار تذکر فنی جدی به شهرداری‌های خوزستان اعلام شده است که این آمار یعنی ۵ هزار ساختمان در این استان دارای مشکل هستند.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه رسیدگی به حادثه ریزش ساختمان متروپل از دقایق نخست در سطح شهرستان آغاز شد، اظهار کرد: در رابطه با حادثه متروپل آنچه که مطرح است، عمدتا مربوط به اصل مجوز و نظارت‌هایی است که باید انجام می‌شده است. برای این کار دستگاه‌های مسئول مشخص هستند که طبیعتا باید پاسخگو باشند.

 

 

بازداشت ۱۳ نفر از مسببین و مرتبطین حادثه «متروپل»

به گفته دادستانی عوامل دخیل در فاجعه فروریختن این ساختمان  بازداشت شده‌اند. صادق جعفری چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان اظهار داشته است: تاکنون ۱۳ نفر از مسببین و مرتبطین با حادثه متروپل بازداشت شده‌اند همچنین در جهت جبران ضرر و زیان وارده به حقوق عمومی و اشخاص زیان دیده، برخی اموال شناسایی و توقیف شده است.

وی افزود: دادستانی مرکز استان خوزستان به عنوان مدعی العموم، ناظر بر حقوق عامه و مدافع منافع عمومی است و در همین راستا اقدامات حقوقی و قانونی را در دستور کار قرار داده است که نتیجه آن متعاقبا اعلام می‌شود. هیئت هفت نفره‌ای از کارشناسان خبره استان نیز برای رسیگی به موضوع و تعیین ابعاد حادثه، تعیین شده و کار خود را آغاز کرده‌اند.

ساختمان 6 طبقه‌ای که 10 طبقه شد!

صادق خلیلیان استاندار خوزستان، درباره چگونگی فرایند مجوزگیری ساخت برج‌های متروپل آبادان اظهار کرد: مجوز احداث این ساختمان قبل از سال ۹۸ برای ۶ طبقه صادر شده که بعداً ۳ و ۲ طبقه به آن اضافه شده است. با کسانی که در صدور مجوز و ساخت این ساختمان دست داشتند برخورد خواهد شد، تاکنون چند نفر از آن‌ها نیز بازداشت شده‌اند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز گذشته در جریان سفر یک روزه به آبادان با بیان اینکه حادثه متروپل آبادان باید به عبرتی برای سوء‌استفاده کنندگان تبدیل شود، گفت: مردم به حق انتظار دارند به روابط ناسالم و فسادهای صورت گرفته منجر به حادثه متروپل آبادان به سرعت رسیدگی شوند.

برخورد عبرت‌آموز با خاطیان

وی افزود: خاطیان بدانند که گذر زمان آنها را از مسئولیت و پاسخگویی مبرا نخواهد کرد و با کسانیکه برای سودجویی بیشتر و با سوداگری و روابط ناسالم و مفسدانه چنین حوادثی را رقم می‌زنند، باید برخورد عبرت آموزی صورت گیرد.

احسان عباسپور فرماندار آبادان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص اعلام آخرین آمار از تعداد جانباختگان این حادثه اظهار کرد: تاکنون ‌۳۷ نفر از شهروندان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و جستجو همچنان برای بیرون آوردن پیکرهای احتمالی زیر آوار ادامه دارد.

وی افزود: دو پیکر دیگر در بامداد شنبه از زیر آوار متروپل خارج شدند و هم‌اکنون منتظر اعلام نهایی پزشکی قانونی در خصوص هویت پیکرهای کشف شده هستیم و پس از آن در خصوص آمار فوتی‌ها اظهارنظر صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قربانیان متروپل آبادان جانباختگان متروپل حادثه در آبادان متروپل آبادان حادثه متروپل زیر آوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، گفت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود و چند سال متمادی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرد، اما با روی کار آمدن دولتِ مردمی تمام این ها ساماندهی شد و نرخ تورم و رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت.

«سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به سخن‌پراکنی برخی رسانه‌ها که با بیان عباراتی همچون «دولت کجاست؟» سعی در کمرنگ نشان دادن دستاوردهای دولت سیزدهم دارند، تصریح کرد: آنها که می‌گویند دولت کجاست باید به این اقدامات توجه داشته باشند که تورم کشور در فروردین ماه وارد کانال ۳۰ درصد شد، این در حالی است که در سال گذشته هم شاهد کاهش تورم بودیم، اما کاهش آن به کانال ۳۰ درصد دستاورد بزرگی است که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در حال به بار نشستن است.

آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

وی با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، تصریح کرد: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود و چند سال متمادی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرد، اما با روی کار آمدن دولتِ مردمی تمام این ها ساماندهی شد و نرخ تورم و رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت و از بیش از ۴۰ درصد به ۲۴ درصد رسید.

سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه نیم نگاهی به این دستاوردها نشان می‌دهد که دولت نقش سیاستگذاری و اجرایی خود را به خوبی انجام داده، بیان کرد: سیاست‌های تبیین شده با همین رویکرد فعلی در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی و با قوت در حال پیش رفتن است. نمونه آن سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکاست که اتفاق بسیار مهمی است پاکستان یکی از همسایگان مهم ما محسوب می شود که پیوندهای فرهنگی بسیار و ناگسستنی با یکدیگر داریم. در پاکستان شاهد استقبال بی نظیر از رئیس‌جمهور بودیم که این نیز پیام مهمی به همگان مخابره کرد.

قادریم در تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و اعمال کنیم

خلجی افزود: پروژه عظیمی که در سریلانکا رقم خورد نیز نشان داد که جمهوری اسلامی این توان را دارد که در حوزه تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و حتی اعمال کند.

اعلام کرد: در طول ۲ تا سه هفته گذشته اقدامات بسیار مهمی در سطح ملی و بین‌المللی انجام دادیم که اینها به اتکا پشتوانه ی مردم بود، شما دیدید که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای‌ با اتکا به ظرفیت مردم و به اعتماد و پشتوانه مردم در مقابل زورگویی و جریان سلطه با اقتدار ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه اقدام نیروهای مسلح کشورمان بسیاری از مناسبات و تحلیل‌های مرتبط با موضوعات بین‌المللی را تغییر داد، افزود: تمام دنیا، اعم از دوست و دشمن پیام پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردند و این نتیجه یک انسجام و وحدت کلمه است که امروز در ارکان مختلف نظام وجود دارد و به حمدالله دولت نقش مهمی در کمک به همه این مباحث دارد.

خلجی تصریح کرد: در همین ایام که شرایط بین‌المللی دستخوش تغییراتی بود، رئیس جمهور به استان سمنان رفتند؛ این موضوع حاکی از این است که همه چیز در حال تدبیر است و بعد استقبال مردم را می‌بینید و ادامه پیدا کردن سفر ایشان از یک روز به دو روز و ادامه سفر به شهرستان دامغان، یک پیام روشنی برای همه طرف‌ها داشت. در بسیاری از کشورها با اتفاق کمترین مسائل امنیتی سفرها را لغو می‌کنند اما اینجا در اوج اقتدارآفرینی ارکان نظام علیه دشمن، آقای رئیسی به توسعه و پیشرفت استان سمنان و کشور توجه دارند و لذا تمام سفرهای از قبل پیش‌بینی شده مطابق برنامه انجام می‌شود.

مردم پشتوانه نظام هستند

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: درهمین ایامی که جمهوری اسلامی اراده کرد که پاسخ دشمن را قاطع و اثربخش بدهد، بسیاری از مسافرت‌های مسئولان و سران کشورها لغو شد. اینها همه پیام است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی مطابق فرمایش حضرت آقا از نظر ساخت درونی نظام و ظرفیت‌های بزرگ و اعتمادی که نظام به پشتوانه مردم دارد کارها در حال جلو رفتن است.

دیگر خبرها

  • راه اندازی دوباره واحد پتروشیمی آبادان
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • موعود شمخانی کیست؟
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • همدلی مردم ایران با تیم ملی فوتسال
  • با فرض استفاده از حدود ۱۰۰ کامیون آواربرداری غزه ۱۴ سال طول می کشد
  • سازمان ملل: آوار برداری نوار غزه احتمالا ۱۴ سال طول می‌کشد