امام ما می توانیم را در عرصههای مختلف معنا کرد/ در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند تحول نرمافزاری هستیم
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۴۹۶۰
سیدرسول منفرد "ما می توانیم" را معنایی از استقلال قلمداد کرد و گفت: این مهمترین ویژگی است که از سوی انقلاب اسلامی به جامعه ما اهدا شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، نشست بررسی زوایای تأثیرگذاری اندیشه امام خمینی(ره) بر ترویج گفتمان “ما می توانیم” و بازخورد آن در مجموعه های فرهنگی و هنری کشور در پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام “ما می توانیم” را در مصادیق و عرصه های مختلف معنا کرد
۸دی: “ما می توانیم” از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، تأثیرگذاری این شاخص را در عرصه های فرهنگی و هنری چگونه می بینید؟
“سید رسول منفرد” رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان در این نشست “ما می توانیم” را معنایی از استقلال قلمداد کرد و گفت: باور ما بر این شد که می توانیم استقلال داشته باشیم و این مهم ترین ویژگی است که از سوی انقلاب اسلامی به جامعه ما اهدا شد.
وی با بیان اینکه تحول در نگاه مردم ایجاد شد، ادامه داد: “ما می توانیم” بیشتر از اینکه یک موضوع سیاسی باشد یک موضوع فرهنگی است. این “ما می توانیم” در باور مردم نشست و باعث شد آدم های ۱۹ تا ۲۰ ساله آنقدر موفق عمل کنند که جز بزرگان شوند.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان افزود: در شرایطی که جامعه به شدت به سمت پذیرش این بوروکراسی می رفت حضرت امام آمد و گفت: “ما می توانیم؛ آن هم در مصادیق و عرصه های مختلف”. در واقع انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و این موضوع در بخش هنر نیز سرریز شد.
تأثیرپذیری در حوزه فرهنگ و هنر طبیعی و ناخودآگاه است
منفرد با بیان اینکه تأثیرپذیری در حوزه فرهنگ و هنر، طبیعی و ناخودآگاه است، بیان کرد: اگر کسی بتواند اتمسفری ایجاد کند و یک انرژی قدرتمندی بر یک جامعه ای دمیده شود خود به خود عناصر آن جامعه تأثیر می پذیرند.
وی با اشاره به اینکه به نظر من اتفاقی که در حوزه فرهنگ و هنر بعد از انقلاب اسلامی افتاد از جنس تأثیرپذیری بود، گفت: حضرت امام نگاه جدیدی به جامعه ما داد و روح فرهنگی تازه ای در جامعه دمید که این باعث شد اشخاصی که در حوزه هنر فعال بودند، تأثیربپذیرند. اگر نگاه کنید خیلی از آدم هایی که در بخش هنر برای انقلاب اسلامی کار می کردند، لزوما آدم هایی نبودند که یک ارتباط تشکیلاتی داشته باشند، بلکه اشخاص با توجه به ابزاری که در دست داشتند با انقلاب همراه می شدند.
منفرد ادامه داد: چون حرف انقلاب اسلامی حرف جدی، بزرگ و منطبق بر فطرت انسان ها بود اشخاص را جذب می کرد و هرفردی با توجه به امکاناتش وارد عرصه شد.
هم افزایی انقلاب اسلامی و موسیقی با سرودهای “احمدعلی راغب”
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به سرودهای “احمدعلی راغب”در این باره، اظهار کرد: ایشان با سرودهایش از جمله سرود “شهید مطهر” به گونه ای راه را باز کرد برای هم افزایی انقلاب اسلامی و موسیقی. بدین ترتیب افرادی مانند آقایان شجریان، لطفی و ابتهاج که آن وقت در رادیو کار می کردند، لزوما ارتباط تشکیلاتی با عناصر محوری انقلاب اسلامی نداشتند، بلکه بعد از واقعه ۱۷ شهریور متأثر از آن فضا استعفا دادند و تأثیرپذیری از انقلاب اسلامی در این رابطه بالا بود.
ماجرای مسجدی با سکوی اجرای تئاتر در ایران
وی تصریح کرد: نکته دیگر هم این است که همان زمان هم بدنه مذهبی و متدین فعال در حوزه هنر داشتیم. همین آقای راغب از فعالان متدین عرصه موسیقی بود که از مادرش هم موسیقی را یاد گرفته و رشد کرده بود. در دهه ۴۰ مسجدی به نام “میانچال” در کاشان داشتیم که در معماری آن سکویی برای تئاتر در نظر گرفته شده بود و این طور نبود که عرصه هنر در بدنه مذهبی و سنتی جامعه صفر باشد.
منفرد با اشاره به شخصیت امام خمینی (ره) در رابطه با هنر، بیان کرد: حضرت امام ضمن اینکه یک نگاه انتقادی به برخی از آثار هنری داشتند در عین حال یک نگاه ایجابی نیز داشتند.
نگاه امام به سینما ایجابی است
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به جمله معروف امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه “ما با فحشا مخالفیم نه با سینما”، گفت: برخی فکر می کنند امام در این بحث صرفا انتقاد می کند و با یک نگاه سلبی صحبت می کند، این در حالی است که امام در ادامه می گوید: “سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت جامعه قرار گیرد”؛ حضرت امام کاملا یک نگاه ایجابی دارد.
۸دی: چقدر از ابزار هنر به خصوص فیلم و سینما در پیشبرد اهداف انقلاب استفاده شده است؟
وی در پاسخ به این سؤال که چقدر می توان از ابزار فیلم و سینما در پیشبرد اهداف انقلاب استفاده کرد، گفت: اکنون می بینیم که “سلام فرمانده” چه اثری در جامعه گذاشته است. یا در گذشته دیدیم که سریال “یوسف پیامبر” چطور در ۶۰ کشور دنیا به نمایش در آمد و نگاه انقلاب اسلامی را در موضوع و داستان جذاب زندگی حضرت یوسف(ع) منعکس کرد. موارد متعدد دیگری نیز وجود دارد مانند اثرگذاری سریال پایتخت و در عرصه های دیگر مانند شعر نیز فعال بودیم که این موضوع از صدر اسلام وجود داشته است.
انفعال در مدیریت فرهنگی چالشی جدی است/ ضرورت ژورنالیسم فرهنگ و هنر
منفرد با بیان اینکه جواب مصادیق و هجمه های هنری را با هنر باید داد، بیان کرد: این موضوع در جبهه فرهنگی امروز مورد غفلت قرار گرفته و در نقطه مطلوب نیست. ما نیاز به یک تحول نرم افزاری در این موضوع داریم و باید از انفعال نجات پیدا کنیم.
وی با تأکید بر اینکه انفعال در مدیریت فرهنگی چالشی جدی است با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) می مبنی بر اینکه “نفاق از راه رفتن یک مورچه در یک شب تاریک بر روی سنگ سیاه نامحسوس تر است”، تصریح کرد: واقعا ما باید از این مسئله عبور کنیم که همواره از مسئولیت شانه خالی کرده و دیگران را مسئول بدانیم. این انفعالی است که ما دچارش هستیم. مشکل در مدیریت فرهنگی انفعال است که با تعابیری مانند اینکه “من نمی خواهم کار سیاسی کنم”، “نمی خواهم کار کوتاه مدت انجام دهم”، “می خواهم کار عمیق انجام دهم” از ورود به برخی مسائل مهم جلوگیری می کنیم و از این رو است که معتقدم نیاز به ژورنالیسیم فرهنگ و هنر داریم تا مانع اینطور انفعالات شود.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان در ادامه با ذکر مثالی در این رابطه، گفت: در بیانیه اسکار برای انتخاب فیلم های سال ۲۰۲۴ آمده که هر فیلمی که می خواهد تولید شود باید چند مشخصه داشته باشد. یا موضوعش در رابطه با همنجس گرایی باشد. یا بازیگر و تهیه کننده همجنس باز داشته باشد و…، خلاصه شمشیر را از رو کشیده تا موضوع همجنس بازی به هر ترتیبی در سینما بروز داشته باشد، حالا اگر به مدیر فرهنگی ما بگویند برای روز قدس یک کاری انجام دهید، طرف می گوید ما فرهنگی هستیم و در موضوع سیاسی نمی توانیم، وارد شویم!
تحول فرهنگی در پی اجرای سرود “سلام فرمانده”
وی با طرح این سؤال که آیا ما با تحول فرهنگی روبرو شدیم؟ دستگاه های فرهنگی توانستند تحول ایجاد کنند یا گروه هایی مانند “سلام فرمانده” که یک هویت جدید به دهه نودی ها بخشید؟، خاطرنشان کرد: اصلا توقع از دستگاه های دولتی در این رابطه اشتباه است بلکه دولت باید زمینه را ایجاد کند که مردم و مجموعه های انقلابی بهتر و بیشتر بتوانند فعالیت کنند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: حوزه فرهنگ و هنر ما می توانیم حضرت امام یک نگاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۴۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بینالمللی است / موازیکاری فرهنگی داریم!
نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، میتوان امید داشت که افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ به ویژه در حوزههای دینی عملیاتی شود.
بیژن نوباوه وطن -نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفتوگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سالهای اول انقلاب در بودجهنویسی نگاه بایستهای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بینالمللی باشد.
وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد بهصورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجهنویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.
نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیتوجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولتها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کمتوجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمیدهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.
تخصیص یک درصد از بودجه شرکتهای دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاههای فرهنگی سازماندهی مجدد میخواهند
نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکتهای دولتی و بانکها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیشتر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمانهای دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه میشود؛ لذا این را در اختیار سازمانها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاهها کردیم.
وی تاکید کرد: بر اساس شاخصهای موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامهریزیهای فرهنگی، موازیکاریها، سازمانها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینهکرد برخی دستگاههای فرهنگی، خصوصاً در شاخصهای فرهنگی خارج از کشور که هزینههای بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاههای فرهنگی صورت گیرد.
امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازیکاری
نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.
وی در پایان مسئله موازیکاری در هزینهکرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازیکاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً میتوانیم یک بخش مهمی از اسرافهای هزینهکرد بودجه را مدیریت کنیم.
انتهای پیام