Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@15:00:01 GMT

منظومه فکری امام خمینی‌‌‌‌‌(ره)

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۶۰۳۵

منظومه فکری امام خمینی‌‌‌‌‌(ره)

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، حجت الاسلام حسین عبدالله پور مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی استان تهران به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در راستای جهاد تبیین یادداشتی به شرح زیر نوشت.

با پیروزی انقلاب با عظمت اسلامی ایران بار دیگر تعالیم متعالی اسلام به عنوان معارف رهایی بخش از طاغوت ها در عرصه حیات انسان معاصر ظاهر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجدید این پدیده عظیم از سویی سبب هوشیاری و خودباوری ملت های مسلمان شد و از دیگر سو سبب نمایان شدن ناپایداری مسلک ها و مکاتب ساخته بشر و نظام های مبتنی بر آنها در میان دیگر ملل شد.

شناخت درست و صحیح از اصول و مبانی معارف دینی و انقلاب اسلامی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است تا این واقعه عظیم از هر گونه تحریف و انحراف مصون و محفوظ بماند. آنچه که مسلم است و جای هیچگونه شک و تردیدی نیست این است که این انقلاب، بی نام خمینی در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست و قطعا تبیین و روشنگری و بیان درست از تفکر امام خمینی(ره)، هرگونه انحراف و تحریف را از ماهیت انقلاب اسلامی دور می کند و به شناخت هویت نظام جمهوری اسلامی کمک می کند، برای همین منظور به مختصری از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی به بهانه سی و سومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)  اشاره ای خواهیم داشت تا برای کسانی که امام(ره) را ندیده اند اما به او دل بسته اند چراغ راهی باشد در شناخت مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی این بیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

باید بدانیم علاوه بر تحریف متون و محتوا در طول تاریخ، شخصیت ها هم تحریف می شوند. تحریف شخصیت ها به این دلیل است که ارکان اصلی شخصیت آن انسان بزرگ، یا مجهول بمان یا غلط معنا شود یا به صورت سطحی و انحرافی معنا شود.

شخصیتی که رفتار او و گفتار او برای نسل های بعد از خود او راهنما و رهنمود است اگر تحریف شود زیان بزرگی به وجود خواهد آمد. امام مظهر عینی حرکت عظیمی است که ملت ایران آغاز کرد و تاریخ خود را متحول کرد و بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است. سخن بر سر آن شاکله اصلی تفکر امام(ره) است.

امام خمینی(ره) هم یک فقیه برجسته و بزرگ، هم فیلسوف و هم صاحب نظر در عرفان نظری بود. لکن شخصیت برجسته امام(ره) به هیچ کدام از این ها وابسته نیست بلکه شخصیت اصلی امام(ره) در تحقق مضمون آیه «جاهدوا فی الله حق جهاده/ آیه ۷۸ سوره حج» بود. وارد میدان مجاهدت فی سبیل الله شد و این مجاهدت را تا آخر عمر خود ادامه داد. نه فقط در کشور خود بلکه در همه منطقه ما و در همه دنیای اسلام و به یک اعتبار در همه جهان.

دو کار بزرگ و بی سابقه امام(ره) در کشور ما

امام خمینی(ره) دو کار بی سابقه در کشور ما را محقق کرد یکی برانداختن بنای سلطنت موروثی ظالمانه و غیر عاقلانه که چندهزار سال در کشور ما سابقه داشت. این بنای پوسیده غلط که حکومت کشور به دست انسان هایی باشد که به صورت موروثی از کسی به کسی برسد یا با شمشیر و زور نظامی حکومت به دست بیاید کار اول امام(ره) این بود که این بنای غلط را برانداخت و کار را به دست مردم کشور سپرد.

کار دوم امام(ره) ایجاد یک حکومت و نظامی بر اساس اسلام بود که این هم در تاریخ کشور ما بلکه بعد از صدر اسلام در تاریخ کل اسلام بی سابقه بود. این جهاد بزرگ امام(ره) یک چنین محصول ارزشمندی داشت و لذا جا دارد واقعا گفته بشود که (و جاهدوا فی الله حق جهاده) همانطور که در قرآن هست و همچنان که درباره اولیای دین گفته می شود این مرد بزرگ هم مصداق، (و جاهدوا فی الله حق جهاده) است. البته جهاد امام(ره) صرفا جهاد سیاسی و اجتماعی یا جهاد فکری نبود بلکه همراه با همه این جهاد ها، جهاد درونی، جهاد با نفس، پایبندی به ارتباط مستمر و دائم با خدای متعال هم بود، اهل خشوع بود، اهل بکاع بود، اهل دعا بود، اهل توسل و تضرع بود. منظومه فکری امام(ره) دارای خصوصیات کامل یک مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی است از جمله منظومه فکری که آن را به صورت یک مکتب به معنای واقعی کلمه در می آورد این است که منظومه فکری امام(ره) به روز بود مسائل مورد ابتلای جوامع بشری و جامعه ایرانی را مطرح می کرد و مخاطبان آن را حس می کردند. در مکتب فکری امام(ره) ضدیت با استبداد و ضدیت با استکبار حرف اول را می زند.

دیگر خصوصیت مکتب فکری امام(ره) این بود که زنده و پویا و پر تحرک و عملیاتی بود. منطق امام، فکر امام، راه امام عملیاتی بود، قابل تحقق در میدان عمل بود به همین دلیل هم به پیروزی رسید.

اگر راه امام(ره) را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمدا به کنار بگذاریم ملت ایران سیلی خواهد خورد. اگر شخصیت امام(ره) تحریف شد، بد معرفی شد، غلط معرفی شد، همه ی این خطرات بزرگ متوجه ملت ایران خواهد شد. اینجاست که خطر تحریف امام به عنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحب نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، کسانی که علاقه به این راه دارند و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان تلقی بشود.

آنچه را که ما در این نوشتار آوردیم بازخوانی متن و مضمون بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سالگرد رحلت امام خمینی ره بوده است که امیدوارم یاد آوری آن خنثی کننده جنگ ترکیبی دشمنان انقلاب اسلامی که با تمام امکانات برای ضربه زدن به نظام اسلامی ایران به میدان آمده اند باشد. قطعا پیروزی ازآن جبهه حق است و ملت ایران با صبر و استقامت و قوت و نیروی معنوی و الهی پیروز میدان خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: منظومه فکری امام خمینی ره سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی ره جهاد تبیین انقلاب اسلامی امام خمینی ره اسلامی ایران فکری امام ره منظومه فکری مکتب فکری ملت ایران کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۶۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاههای ایران

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، پایگاه رتبه بندی تایمز فهرست دانشگاه های برتر آسیا را در سال ۲۰۲۴ میلادی منتشر کرد که در این رتبه بندی ۷۵ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان بیش از ۷۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفتند که دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در فهرست برترین های دانشگاه های آسیا در این رتبه‌بندی و رتبه 15 در دانشگاه های ایران قرار دارد.

پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه بندی‌های بین المللی خود انجام داد. روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی دانشگاه‌ها است که از ۱۸ شاخص در قالب آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی بهره جسته است. اما این شاخص‌ها برای منعکس‌کردن ویژگی‌های مؤسسات آسیایی مجدد تنظیم شده‌اند. رتبه بندی سال ۲۰۲۴ شامل ۷۳۹ دانشگاه از ۳۱ منطقه است.

دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۵۶ در رتبه اول دانشگاه‌های ایرانی قرار گرفته است. تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز از تعداد ۲۹ دانشگاه در سال ۲۰۱۹، به ۷۵ دانشگاه در سال ۲۰۲۴ رسیده است که رشد خوبی را نشان می‌دهد.

دانشگاه توکیو، که برترین مؤسسه ژاپن است، از رتبه هشتم به پنجم رسیده است که بالاترین جایگاه آن از سال ۲۰۱۵ است. در همین حال، مؤسسه برتر کره جنوبی، دانشگاه ملی سئول، از ۱۰ دانشگاه برتر فاصله گرفته و سه پله سقوط کرده و در رده چهاردهم قرار دارد. در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر، با ۳۳ دانشگاه برتری دارد و پس از آن کره جنوبی با ۱۶ دانشگاه قرار دارد. ژاپن با ۱۱۹ دانشگاه، پرتعدادترین دانشگاه‌ها را در این رتبه بندی دارد و پس از آن هند با ۹۱ موسسه در رتبه بعدی قرار دارد. از سال گذشته در مجموع ۹۸ دانشگاه به این رتبه بندی پیوسته اند. این افزایش در کشورهای هند، ترکیه، ایران و پاکستان قابل مشاهده است.

 

دیگر خبرها

  • تصویب قانون «مالکیت فکری» جهاد دانشگاهی در آینده‌ای نزدیک/ متخصصان جهاد دانشگاهی پای کار آمدند
  • حضور ۵ هزار نفری کرمانشاهیان در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در میان دانشگاه‌های ایران
  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • خدمات جهاد سازندگی ماندگار است
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاه‌های ایران
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاههای ایران
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس