اندیشمندان ایرانی، تاجیکی و قرقیزستانی از اندیشه امام خمینی گفتند
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۶۸۸۳
اندیشمندان ایرانی، تاجیکی و قرقیزستانی در قالب همایش حضوری و مجازی بررسی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی امام خمینی (ره) از اندیشه امام خمینی گفتند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وبینار علمی پژوهشی بررسی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی حضرت امام خمینی به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) توسط جامعه المصطفی العالمیه و مشارکت رایزنیهای فرهنگی ایران در کشورهای قزاقستان و قرقیزستان در قالب حضوری و آنلاین برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این وبینار که سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای قزاقستان و قرقیزستان نیز حضور داشتند، کارشناسان و اندیشمندان کشورهای ایران، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان مقالات خود را در خصوص سیر زندگی و تفکرات امام خمینی بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران ارائه نمودند.
در ابتدای اینبرنامه، علی عباسیرئیس جامعه المصطفی العالمیه با خوش آمدگویی به شرکت کنندگان وبینار به شخصیت علمی و معنوی امام خمینی (ره) پراخته و گفت: امروز ما در ایام سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران هستیم و امیدواریم در این وبینار علمی و پژوهشی بتوانیم با ابعاد سیاسی، علمی و ادبی حضرت امام خمینی (ره) بیشتر آشنا شویم.
سپس مجید صمدزاده صابر سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان نیز گفت: شخصیتهای بزرگ ویژگیهای زیادی دارند که اکثر آنها در طول تاریخ قابل تکرار است. اما ویژگیهایی هستند که مربوط به ابعاد شخصیتی انسان باشند و در طول تاریخ تکرار نمیشوند و امام خمینی از جمله بزرگانی هستند که از ویژگیهای غیر قابل تکرار و منحصر به فردی برخوردار هستند. یکی از ویژگیهای خاص سیاسی و اجتماعی امام خمینی برگرفته از آموزههای حضرت علی (ص) است که میفرمایند شخصیت بزرگ شخصیتی است که ضمن تعامل با مردم باید این سه تکلیف را انجام دهند: رابطه با خالق را مشخص کند و دوم رابطه خود را با دوستان و مردم سامان دهد و مشخص کند و سوم این که رابطه خود را با دشمنان مشخص کند. و امام خمینی رهبری بوده که این سه تکلیف را مشخص نموده و توانسته است با کمک خداوند و حمایت مردم یک سیستم حکومتی پادشاهی هزار ساله را پایان دهد.
سخنران بعدی سعید خرازیمحترم جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان بود که در سخنرانی خود با عنوان «سیاست خارجی در اندیشه امام خمینی» بود گفت: اگرچه عمر کوتاه رهبری امام خمینی و حیات ده ساله ایشان در سالهای اولیه انقلاب اسلامی مانع از آن شد تا مردم ایران و مسلمانان جهان از این عالم بزرگ و مصلح قرن بیستم بیشتر بهره مند نگردند اما در همین مدت اندک، سخنان و سیره امام گنجینهای از معارف و رهنمودها را برای آیندگان بجا گذاشته و امروز پیروان وی با استناد به آن رهنمودها میتوانند مسیر اسلام ناب محمدی را تشخیص داده و بر آن اساس حرکت کنند.
علیاکبر طالبی متینرایزن فرهنگی ایران در قزاقستان نیز در اینبرنامه گفت: امام خمینی هم رهبر سیاسی بودند و هم مرجع دینی برای مسلمانان جهان که افکار و اندیشه ایشان موجب تحولات جدی در جهان گردید و ابعاد شخصیتی وی در زمینههای مختلف از جمله حوزههای سیاسی، علمی و فرهنگی یک الگوی تمام عیار محسوب میشود. وی افزود: در دنیا حوادث و انقلابهای مختلف رخ مینماید و هر انقلابی با خود یک پیام به همراه دارد و پیام انقلاب امام خمینی معنویت گرایی، دین گرایی و بازگردان دین به جامعه بود تا انسان، عظمت و عزت خودش را حفظ کند و به سعادت دست یابد.
خانم گلمیزا سیتالیوا رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه بین المللی قرقیزستان نیز گفت: بی شک، امام خمینی از بزرگترین شخصیتهای تاریخ سیاسی جهان اسلام است و تمام دستاوردهای ایران امروز مدیون تلاشها و سیاستهای سنجیده و مهم وی میباشد.
در ادامه نشست بختجان رستماف نویسنده و مترجم کتاب اندیشه امام خمینی (ره) به زبان قزاقی با قدردانی از برگزاری چنین وبینار علمی، در سخنرانی خود به دیدگاه سیاسی و مدنی امام خمینی پرداخته و گفت: ایده ایشان دکترین اصلی سیاسی ایران مدرن است.
وی گفت: جهان امروز صرفاً دو جهت انسانیت را میبیند؛ سرمایه داری و کمونیستی، امام خمینی جهت سومی را مطرح کرد و آن هم مفهوم اسلامی است.
رستماف در ادامه، پس از برشمردن ویژگیهای اصلی مسیر انقلاب امام خمینی در خصوص اندیشههای انسانی گفت: امام خمینی نه تنها به فکر رفاه مردم عادی ایران بود، بلکه به فکر زندگی همه مسلمانان جهان هم بود. از این رو آنان را به وحدت و انسجام دعوت کرد تا آنان نیز به ارزشهای اسلامی روی آورند. درخواستهای وی برای اتحاد شیعیان و اهل تسنن برای مسلمانان جذاب بود. و آحاد مسلمانان با سخنان ایشان تلاش میکردند اختلافات را کنار بگذارند. دیدگاهها و اندیشههای شخصی، مدنی امام خمینی (ره) در مورد سعادت انسان، تمایل به تغییر دیدگاه مسلمانان مطابق با تعالیم مقدس قرآن کریم داشته است.
نورلان کایربیکوف مدیر بخش تحلیل دینی اداره مسلمانان قزاقستان نیز در سخنان خود با مرور کوتاهی از زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی، به میراث وی در سیاست جهانی اشاره نموده و گفت: انقلاب ایران باعث پیدایش ایدئولوژی سیاسی جدیدی به نام خمینییسم بر اساس اصول شریعت و حقوق اسلامی شد.
وی افزود: خمینییسم یک دین سیاسی، اسلام سیاسی، یکایدئولوژی انقلابی است که هدف آن تغییر نظام سیاسی ایران و بر پایی عدالت و مبارزه با ظلم و جور و ستمگران بود. خمینیسم یک ایدئولوژی سیاسی مذهبی است که به تمام ملل جهان خطاب شده است. در عین حال، انقلاب امام خمینی یک دکترین اجتماعی و اقتصادی نیز میباشد وی افزود جمهوری اسلامی ایران که بر اساس ایدئولوژی خمینییسم رشد کرده است، دارای ویژگیهای یک حکومت دینی و آموزههای دموکراتیک است که در این حکومت مردم احساس آرامش و امید به آینده دارند.
سخنران بعدی عزتالله عبادزاده محقق و استاد دانشگاه از تاجیکستان بود که به ویژگیهای سیاسی شخصیت امام خمینی پرداخته و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران زندگی خود را مبتنی بر احکام اسلامی بنا نهاد و نظام سیاسی دینی وی تأثیر بسزایی بر سیاست تعدادی از کشورهای مسلمان جهان گذاشته است. وی افزود: آرزوی بزرگ امام خمینی، وحدت کشورهای اسلامی بوده و این ایده در سیاست خارجی ایران نسبت کشورهای مسلمان قابل مشاهده است.
در ادامه نشست آیگل وایس آوانویسنده و خبرنگار روزنامه سراسری عصر آستانه قزاقستان نیز با اشاره به سخنان امام خمینی که فرموده اسلام نمیتواند کمونیسم، مارکسیسم-لنینیسم و اساس "استبداد" ایدئولوژی رژیم شوروی را بپذیرد، اظهار داشت: امام خمینی معتقد بود که خود مردم شوروی بیشترین آسیب را از ایدئولوژی کمونیستی دیدند. در همین راستا، امام خمینی «مردم تحت ستم اتحاد جماهیر شوروی» و نیز دیگر مردم «مظلوم» جهان را به جستجوی آزادی و رهایی به سمت اسلام فراخواند.
وی افزود: امام خمینی بعداً نامهای به گورباچف آخرین رهبر شوروی نوشت و سعی کرد او را متقاعد کند که یک جامعه بی دین خطر بزرگی است و بسیاری از شما میدانید که چه اتفاقی برای یک جامعه بی خدا افتاده است.
تورسونبای بکیر اولو، رئیس حزب ارک و نماینده پارلمان جمهوری قرقیزستان هم در سخنان خود به نظریههای امام خمینی و برآوردهشدن آنها در زندگی امروز ایران پرداخته، گفت: هنگامی که در سال ۱۳۴۲ امام خمینی در شرایط تبعید بود؛ یک مأمور از ایشان پرسید: " پس یاران شما کجا هستند؟ " که امام خمینی در جوابش این جمله تاریخی را فرمودند که «یاران من در گهوارههای مادرانشان هستند.» و همین جوانان بودند که در شکل گیری سیستم سیاسی جدید نقش عمدهای را ایفا کردند. وی افزود: اکنون ما شاهد انقلابهای رنگی در جهان هستیم که با حمایت قدرتهای بیگانه صورت میگیرند. اما انقلاب امام خمینی، انقلاب پاک و خالص بود که بر اساس اعتقاد و حمایت مردم ایران مبتنی بود.
نماینده پارلمان جمهوری قرقیزستان در پایان سخنان خود گفت: آیتالله خمینی مسیرهای جدیدی برای اصلاح سیستم کل جهان ارائه داد. وی در نامه خود به گورباچوف راههای اداره کشورهایی که از تحت سلطه شوروی استقلال یافتند، پیشنهاد داد که تمام کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان باید از آن بهره بگیرند تا بتوانند کشور خود را توسعه دهند و رونق بخشند.
آخرین سخنران اینهمایش طهماسب حاتمی، مدیر منطقهای جامعه المصطفی در آسیای مرکزی بود که به معرفی آثار مکتوب امام خمینی پرداخته و گفت: یک دانشمند را میتوان از طریق آثار و تالیفاتش شناخت و امام خمینی بیش از ۱۶۰ جلد کتاب را پس از خود به جای گذاشته است و مهمترین آنها "شرح چهل حدیث" است که به نویسندگان و مترجمین قزاقستان و قرقیزستان توصیه میکنم این اثر امام خمینی را به زبان اصلی کشور خود ترجمه نمایند. وی افزود: موضوعات اصلی آثار امام خمینی، تفسیر قرآن، احادیث، بررسی مسائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران انقلاب امام خمینی اندیشه امام خمینی قزاقستان نیز ابعاد شخصیتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۶۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ناخدا صمدی: امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند «ارتش باید بماند»/ پیش از آن پرسنل ارتش در پادگانها امیدی به فردای خود نداشتند/ ابراهیم متقی: خلیج فارس یکی از حوزههای اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود
همایش روز ملی خلیج فارس عصر امروز(دوشنبه 10 اردیبهشت ماه) در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار جماران، ناخدا هوشنگ صمدی در این مراسم گفت: 22 بهمن سال 57 انقلاب بزرگ اسلامی ما به ثمر رسید. ارتش ایران که قبل از انقلاب پنجمین ارتش جهان بود، مورد صدمات بسیار زیادی قرار گرفت. معاندین شعار انحلال ارتش را میدادند یا ارتش بی طبقهبندی توحیدی میخواستند. ولی امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند که «ارتش باید بماند». ارتش فهمید که باید بماند؛ چون پیش از آن پرسنل ارتش در پادگانها امیدی به فردای خود نداشتند و سرنوشت آنها نامشخص بود.
وی یادآور شد: در روزهای اول انقلاب مدیریتهای رده بالای ارتش شامل ارتشبد، سپهبد، سرلشکر و سرتیپ از ارتش رفتند و رده میانی ارتش سرهنگ، سرهنگ دو و سرگرد به نام «افسران ارشد»، به خواسته یکی از نمایندگان مجلس 13 هزار نفر تسویه شدند. این نماینده تقاضای انحلال تیپ نوهد را داشت. تیپ نوهد یکی از برجستهترین افراد نیروی زمینی است. این فرد نه اطلاع از سازمان این تیپ داشت و نه اطلاع از وظایف سازمانی آن داشت، فقط میخواست منحل شود. شهید بزرگوار چمران در مجلس از این موضوع ممانعت کرد. بعد از این جریان ارتش تقریبا نیمه ایستاده بود.
ناخدا صمدی اظهار داشت: 15 خرداد 58 غائله عرب در اهواز شروع شد. اول به عنوان کار فرهنگی ثبتنام کردند و بعد آرام آرام به یک گروه نظامی تبدیل شد. یک مقداری نا به سامانی در خرمشهر به جریان افتاد. استاندار خوزستان دریادار مدنی، فرمانده نیروی دریایی هم بود، به گردان تکاوران دستور داد که یک واحد برای تأمین امنیت خرمشهر به کمک شهربانی بفرستیم. 35 نفر به فرماندهی یک افسر و بلافاصله 35 نفر با سلاح سنگین برای کمک به ژاندارمری در پاسگاههای بین شلمچه و خرمشهر رفتند. یک واحد 35 نفره هم برای تأمین امنیت بندر امام اعزام شد و یک واحد هم با سلاح سنگین از خرمشهر به آنجا رفت.
وی با اشاره به اینکه این واحدها روزانه از تحرکات دشمن گزارش میدادند، تصریح کرد: گزارشها بررسی و شورای ستادی انجام میشد و به تهران میرفت. تهران به ارتش و ستاد ارتش به سیاسیون اطلاع میداد، ولی متأسفانه سیاسیون قبول نمیکردند. با همین وضعیت ارتش پیش رفت. اسفند 58 عراق در شمال خلیج فارس یک مانور دریایی 10 روزه تشکیل داد. ستاد نیروی دریایی بوشهر و خرمشهر را مسئول کرد ابن مانور را زیر نظر بگیرد. بعد از پایان این مانور مسائل بررسی و به تهران گزارش شد. با یک جمله معتبر نظامی نوشتیم که «قرائن نشان میدهد دشمن برای جنگ آماده میشود».
ناخدا صمدی ادامه داد: این مسائل از ستاد ارتش به سیاسیون منتقل شد و متأسفانه سیاسیون به هیچ وجه قبول نمیکردند. صحبتشان این بود که بیشترین پرسنل عراق شیعه است و انقلاب را هم به ما تبریک گفتند و لذا به ما حمله نخواهند کرد. ارتش فروردین ماه یک مانور یک ماهه در شمال خلیج فارس تشکیل داد و فرماندهان متوجه نقاط ضعف و قوت واحدشان شدند. از 18 اردیبهشت 59 آمادهباشها در ارتش آغاز شد و ارتش آماده جنگ بود. 10 بخشنامه برای ارتش صادر شد که همه در مسیر تشعیف ارتش بود؛ یکی تنزل خدمت سربازی از دو سال به یک سال بود.
وی اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش 200 فروند موشکانداز تندرو از فرانسه خریداری کرده بود. رئیس دولت موقت و وزیر امور خارجه، از نظر من خائن، گفتند اینها را لازم نداریم. التماس کردیم که این کشور نیروی دریایی قوی میخواهد. 1800 کیلومتر مرز دریایی فقط در جنوب داریم. باز هم آقایان قبول نکردند و 200 فروند به عربستان سعودی رفت؛ پولش را ما دادیم و آنها استفاده کردند. در آغاز جنگ ما از این موشکاندازها فقط 10 فروند داشتیم و در شصت و هفتمین روز جنگ پرونده نیروی دریایی عراق بسته شد؛ اگر 200 فروند داشتیم چه میشد؟ شما قضاوت کنید.
ناخدا صمدی تأکید کرد: 26 مرداد 59 طرح عملیاتی جدید تصویب شد و به واحدها ابلاغ شد. فرمانده ناو تیپ هشتم در خرمشهر تصمیم گرفت ناوهای خودش را از اسکله خرمشهر جدا کند و به شمال خلیج فارس ببرد و جایی که طرح نشان داده، مستقر کند. دوم شهریور ناو نقدی با دو فروند سوخو عراقی در شمال خلیج فارس روبرو شد و بلافاصله هر دو سوخو را پایین آورد. این غافلگیری است یا جنگ است؟ پس ما از روز دوم شهریور در منطقه با دشمن درگیر هستیم؛ جلو میرویم و واحدها برای عملیات آماده میشوند. 23 شهریور دژبان از فرودگاه بوشهر به من زنگ زد که جانشین فرمانده نیروی دریایی الآن پیاده شده است. پرسیدیم مأموریت چیست؟ گفت آمدهام اینجا اولین قرارگاه مقدم جنگ دریایی را در بوشهر درست کنیم. 31 شهریور که حمله عراق شروع شد، نیروی دریایی در بوشهر آماده عملیات بود و اولین امریه به نام تکاوران صادر شد.
وی در پایان گفت: وضعیت درگیری ما با عراق به اینجا خاتمه پیدا نمیکند. در تمام طول مدتی که من در ارتش هستم میدانم که ما با عراق دشمنی داشتهایم. 1432 در شیراز دوره مقدماتی میدیدم و اساتید در درسهای تاکتیکی همیشه میگفتند دشمن در غرب است. ما قبل از انقلاب تهدید دیگری از شمال داشتیم و همه اینها را خرجگذاری کرده بودیم و این طرف هم همین کار را کردیم. بین طلائیه و شلمچه 90 کیلومتر راه است؛ ما هر سال دو مانور تابستانی و زمستانی در این منطقه داشتیم. ارتش وقتی موقعیت را دید متوجه شد که اینجا بهترین راه برای ورود عراق است و محلی به نام «گردان دژ» در اینجا درست کرد و 32 سنگر در این 90 کیلومتر درست شد که تا زمان انقلاب هم بود.
به گزارش خبرنگار جماران، ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، نیز در این مراسم گفت: جنگ خط سیاسی نمیشناسد؛ یک امر واقعی و ضرورت اجتنابناپذیر برای کشور است و دفاع هیچگاه خط بردار نیست. اگر مباحث ژئوپلیتیکی را ما امروز درک نکنیم، فردا تهدیدات گریبان ما را خواهد گرفت. اگر امروز کسانی که واقعا درک راهبردی، روح ملی و تفکر مقاومت دارند را نادیده بگیریم، طبیعی است که در آینده با چالشهای بیشتری رو به رو خواهیم شد.
وی با تأکید بر اینکه مسأله مربوط به خلیج فارس امروز یک موضوع بینالمللی است، تصریح کرد: همواره انگلیسیها دنبال این بودهاند که موقعیت ایران را در محیط منطقهای کوچک کنند و کاهش بدهند. دانشجویان سیاست بدانند که آینده این اندیشه فراروی شما هم خواهد بود. تفکر انگلیسی از قرن نوزدهم بحث «تفرقه بیانداز و حکومت کن» بود. بسیاری از جنگهایی که در محیط منطقهای شکل میگیرد، یک نوع زمینه تاریخی بر اساس یک راهبرد قدرتهای بزرگ را دارد.
متقی افزود: نکته دومی که وجود دارد این است که هر گاه انقلابی به وجود آمده، جنگ اجتنابناپذیر بوده است. چون انقلابها قادر خواهند بود که موازنه قدرت را تغییر بدهند و ایران میتوانست موازنه قدرت را در فضای صلحآمیز محیط اجتماعی منطقه دگرگون کند. اما اندیشه عراقی بعثی مبتنی بر مقابله با ایران بود. عراقیها ناسیونالیسم عرب را بازتولید کردند و در فضایی که ایران روزهای سخت انقلاب را میگذراند، به کار گرفتند.
وی تأکید کرد: کودتای نوژه، کودتای ساختگی آمریکاییها بود که هم خودشان طراحی کردند و هم خودشان اطلاعات را به ایران دادند و منوچهر قربانی فر هم یکی از کارگزاران این مجموعه بود. به دلیل اینکه مزیت نسبی ایران که نیروی هوایی بود را قبل از اقدامات و عملیات عراقیها تضعیف کنند. مراقب باشید که برخی از مواقع ما در تله قرار میگیریم. تلهگذاری یکی از کارهای قدرتهای بزرگ است؛ برای اینکه هزینههای راهبردی خودشان را کاهش بدهند. لذا این جنگ یک امر اجتنابناپذیر بود.
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: صدام به متفکران عرب گفت این شرایط تاریخی بهترین دورانی است که جهان عرب میتواند بر ایران غلبه کند. چون ساخت اجتماعی پراکنده است و ارتش در یک وضعیت تجزیه شده است. چیزی به عنوان انضباط اجتماعی وجود نداشت. هر روز یک گروه نظامی علیه فرماندهان ارتش تظاهرات میکردند. فقط از بیرون نبود که یک عده کمر به شکستن اقتدار ارتش داشتند؛ متأسفانه در دورانی که انقلاب شکل میگیرد، هیجان و احساس به وجود میآید و از داخل همافران میآمدند و در دانشگاه تهران تظاهرات میکردند. ساخت اجتماعی ایران هم در یک وضعیت جدال قرار داشت. هر روز دانشگاه تهران درگیر مسائل فرعی بود و در دانشکده حقوق ما بیش از 30 گروه سیاسی فعالیت داشتند. طبیعی است که سرویسهای اطلاعاتی این ساختار تجزیه شده را درک کنند و گزارش بدهند.
وی افزود: به یاد دارم که مسعود رجوی اسفند 57 در زمین چمن دانشگاه تهران صحبت کرد و به مهندس بازرگان گفت اگر ارتش را منحل نکنید و فردا کودتا شود، مقصر شما هستید؛ بازرگان و حضرت امام مقاومت کردند و کسانی که اندیشه راهبردی داشتند در ساختار سیاسی ایران مقاومت کردند. افرادی مثل شهید بهشتی، مرحوم هاشمی رفسنجانی و مقام معظم رهبری کسانی بودند که در نگاهشان حفظ ارتش قوت گرفت اما از داخل ضعیف شده بود.
متقی در پایان با تأکید بر اینکه پیچیدگی سیاست به این است که ما در تله تاکتیکی قرار نگیریم، گفت: خلیج فارس یکی از حوزههای اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود. تقسیمبندی ژئوپلیتکی پایدارتر از تقسیمبندی کنش سیاسی است. جدال علیه ایران یا از حوزه این منطقه خلیج فارس خواهد بود و یا پاسخ به دشمن از این حوزه خواهد بود. من امیدوارم حسی که در دوران جنگ وجود داشت دوباره در این کشور زنده شود. دورههای انشقاق، جدایی و همبستگی را خود من دیدهام. امروز روزگار خوبی نیست و ان شاء الله شرایطی ایجاد شود که حس همبستگی برای تقویت امنیت ملی و یکپارچگی ساختاری حاصل شود.