Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، بر اساس اولویت‌های کاری مشغول تدوین قانون برنامه هفتم است که بایستی زودتر به نتیجه برسد، قاعدتاً بودجه ۱۴۰۲ نیز مبتنی بر این قانون تنظیم خواهد شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار  اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ رهبر معظم انقلاب 23 فروردین 1401 در دیدار با مسوولان و کارگزاران نظام، تدوین برنامه هفتم توسعه را ضروری خوانده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تاکید دوباره رهبرانقلاب بر ضرورت تدوین برنامه هفتم توسعه در دیدار اخیر نمایندگان مجلس،  مجمع تشخیص مصلحت نظام، روند رسیدگی به مفاد پیش نویس سیاست‌های کلی این برنامه را در دستور کار قرار داد.  تصویب نهایی پیش نویس این سیاست‌ها باید توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شود تا بعداز ملاحظه و تایید و ابلاغ رهبرانقلاب؛ لایحه برنامه از جانب دولت تهیه و به مجلس ارائه شود.

با توجه به بازه سالانه ارائه لایحه بودجه سنواتی به مجلس  (حداکثر تا 15  آذر ماه هر سال) و تاکید بر این نکته که لایحه بودجه سالانه باید بر اساس برنامه‌ها‌ی توسعه پنج ساله تنظیم شود؛ فوریت تدوین برنامه هفتم توسعه در اواخر تابستان سال جاری بیش از پیش مشخص می‌شود.

این درحالی است که چندی قبل نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت در قالب لایحه‌ای، درخواست کند که اجرای لایحه 5 ساله ششم توسعه تمدید شود، می‌توان اجرای آن را به مدت یک سال تمدید کرد. به گفته میرتاج الدینی به نظر میرسد دولت تا خرداد ماه فرصت دارد تا لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور را جهت بررسی به مجلس ارائه کند.

مرکز پژوهشهای مجلس نیز طی گزارشی با اشاره به اینکه، لایحه برنامه هفتم توسعه باید تا پایان شهریورماه 1400 به مجلس شورای اسلامی ارائه میشد، تاکید کرده بود، دولت ها معمولاً حدود یک سال برای تهیه برنامه زمان گذاشته و هزینه های فراوانی خرج می کنند. ازسوی دیگر با وجود عدم الزام قانونی، اما طبق یک رویه مجمع تشخیص مصلحت نظام از برنامه دوم توسعه، به ارائه سیاست های کلی برنامه های توسعه پرداخته و می توان این انتظار را داشت که در ماه های پیش رو سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه ارائه شود. 

لازم به ذکر است،  با توجه به پایان فعالیت قانونی دولت دوازدهم در شهریورماه 1400 و آسیب عدم تقارن تقویم برنامه ریزی و سیاسی کشور، برنامه ششم توسعه کشور در عمل یک سال تمدید شد. 

از طرف دیگر موضوعی که لزوم تمدید یک ساله قانون برنامه ششم توسعه را نشان می دهد این است که فارغ از اینکه احکام برنامه باید زمان دار بوده و از جنس احکام دایمی نباشند، در قانون برنامه ششم توسعه مشابه برخی قوانین قبلی احکامی وجود دارد که در صورت عدم تمدید قانون و عدم تصویب قانون برنامه هفتم، مشکلات حقوقی زیادی از جمله بروز تفاسیر اجرایی متعدد و بعضاً ایجاد خلا قانونی خواهد شد.

با توجه به تمام نکات مطرح شده و اتمام بازه قانونی تدوین و ابلاغ برنامه هفتم توسعه، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده، سازمان برنامه بر اساس اولویت‌های کاری  مشغول تدوین قانون برنامه هفتم است که بایستی زودتر به نتیجه برسد، قاعدتاً بودجه 1402 نیز باید مبتنی بر این قانون تنظیم  شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه برنامه هفتم توسعه قانون برنامه برنامه ششم ششم توسعه یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۷۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت) در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۰- ج در خصوص اعتبارات استانی با ۱۵۴ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در توضیح بخش درآمدی جدول ۱۰- ج لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: این جدول مربوط به اعتبارات استانی می‌باشد که ریالی در آن بالا و پایین نشده است، بخشی از آن به مناطق محروم اختصاص داده می‌شود، این جدول به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود، در بخشی از جدول حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بودجه‌های جهادی اختصاص داده شده که به طور مساوی به تمام استان‌ها تقسیم می‌شود. هیچ گونه تغییری در این جدول اعمال نشده است فقط ۴ ستون به آن اضافه شده، ۴ مورد آن نیز در مورد مباحث استانی می‌باشد.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیح جدول ۱۰- ج، گفت: این جدول با نظر دولت تنظیم شده، تغییرات مختصری بر آن اعمال گردیده که مخالفتی با آن نداریم، مبالغ عنوان شده در این جدول به صورت یکجا برای حل مسائل مدارس نیمه تمام، راه‌های روستایی و آبرسانی به مناطق محروم اختصاص داده می‌شود و همگی در یک ستون آورده می‌شود، اما در ستون توازن یک سوءبرداشتی نشود، بودجه در اختیار نمایندگان است، قطعا توافق ما این نیست که بودجه را در اختیار نمایندگان بگذاریم بلکه این اعتبارات بودجه‌ای در اختیار شورای برنامه ریزی استان‌ها قرار می‌گیرد.

حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه، گفت: تمام بودجه با همکاری دولت و مجلس دنبال شده است، این جدول نیز براساس توافق دولت و مجلس به نتیجه رسیده است، تلاش می‌شود با رعایت انصاف و عدالت بودجه تقسیم شود.

قالیباف در توضیح جدول ۱۰- ج، گفت: بخشی که در توازن یک آمده و در زیرمجموعه نمایندگان قرار می‌گیرد توافق بر این شده است که در سازمان برنامه، شورای برنامه ریزی آن استان در حوزه مسائل عمرانی با برنامه قرار بگیرد، با نظر دوستان در همان سیستم نیز انجام پذیرد، حتی اولویت هم باید با کار‌های زیرساختی باشد، چون توافق صورت گرفته ابهامی نیز ایجاد نمی‌شود.

رئیس مجلس در ادامه یادآور شد: ۱.۵ همتی که برای موضوع فنی و حرفه‌ای اختصاص داده شده بود که در حوزه ملی باشد با پیشنهاد دولت در همان مبحث استانی تعلق می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • ایرادات «لایحه برنامه هفتم توسعه» رفع شد
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه
  • آغاز جلسه علنی عصر مجلس
  • موافقت با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه